خودرو

خودروی کراس اوور چیست؟ + بهترین کراس اوورهای بازار ایران آپدیت ۱۴۰۳


کراس اوورها در چند سال اخیر در جهان بسیار محبوب شده اند و اکثر خودروسازان بزرگ در حال عرضه محصولاتی در این بخش هستند. با توجه به اینکه کراس اوور یک بخش نسبتاً جوان است. هنوز بسیاری از مردم با مفهوم دقیق ماشین کراس اوور آنها آشنا نیستند و ممکن است این خودروها را با SUV اشتباه بگیرند.

به همین دلیل، امروز نگاهی دقیق به مفهوم خودروی کراس اوور و همچنین خواهیم داشت تفاوت بین کراس اوور و ماشین شاسی بلند ما رفتیم در نهایت، ارائه مختصری از ۱۰ مورد بهترین کراس اوورهای موجود در ایران پرداخت کرده اند. اگر شما هم می خواهید در مورد این افراد قد بلند محبوب بیشتر بدانید؛ در آینده با ما همراه باشید.

blankblank

خودروی کراس اوور یعنی چه؟

یکی از معانی کلمه کراس اوور «هیبرید» است. کراس اوور دقیقاً یک خودروی هیبریدی است که از آن ساخته شده است اتصال برای ماشین (سدان و هاچ بک) با ماشین ها ماشین شاسی بلند ایجاد می شود. کراس اوورها CUV نیز نامیده می شوند که مخفف Crossover Utility Vehicle است.

یکی ماشین کراس اوور با توجه به فاصله نسبتاً زیاد از سطح زمین و درب صندوق یکپارچه با شیشه عقب، به نظر بسیار شبیه به یک SUV است، اما از همان سکوی ماشین های سواری استفاده می کند.

در مورد ساختار پلت فرم کراس اوورها و تفاوت آنها با خودروهای SUV در قسمت های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد، اما برای شناخت خودروی کراس اوور از روی ظاهر می توانید به دنبال عناصری مانند قد بیشتر از سطح زمین در مقایسه با خودروهای سواری و بهره مندی از نوار تزئینی روی سقف (قفسه سقف) در ذهن.

ماشین کراس اوورماشین کراس اوور

برخی از کراس اوورها از ضربه گیرهای پلاستیکی در اطراف گلگیرها، زیر درها و زیر سپرها استفاده می شوند، بنابراین علاوه بر بهبود ظاهر، احتمال آسیب دیدن قسمت اصلی خودرو در جاده های خارج از جاده نیز کاهش می یابد.

اولین خودروی کراس اوور دنیا AMC Eagle بود که در سال ۱۹۸۰ در بازار ظاهر شد، اما استفاده از کلمه کراس اور پس از معرفی اولین نسل تویوتا راو۴ در سال ۱۹۹۴ رایج شد.به عبارت دیگر میتوانیم تویوتا راو۴ ذره مکمل مستقیم بنیانگذار بخش کراس اوورها ما را خبر کن

خودروی کراس اوور کامپکت چیست؟

کلمه کامپکت به معنای جمع و جور است و خودروی کراس اوور کامپکت کراس اووری است که خیلی بزرگ نیست. معمولاً کراس اوورهای جمع و جور طول کمتر از ۴۶۰۰ میلی متر من همه چیز را در داخل دارم ۵ هيچ كس هستند. زیرا در این ابعاد نمی توان ردیف سوم صندلی ها را نصب کرد و خودرو را ۷ نفره کرد.

ماشین کراس اوور جمع و جورماشین کراس اوور جمع و جور

اگر ما بخواهیم برخی از خودروهای کراس اوور جمع و جور می توان در بازار کشورمان به معروف اشاره کرد جک S5، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج اشاره کنیم

تعدادی کراس اوور در این دسته کراس اوورهای ساب کامپکت قرار داده شده. معمولاً کراس اوورهای ساب کامپکت طول کمتر از ۴۳۰۰ میلی متر و همان خودروهایی هستند که در زبان عامیانه به آنها می گویند “نیمه شاسی بلند” میگویند. از معروف ترین کراس اوورهای ساب کامپکت در بازار کشورمان می توانیم ام وی ام X22سانگ یانگ تیوولی و پژو ۲۰۰۸

تفاوت بین کراس اوور و SUV چیست؟

یکی از بزرگترین نقاط سردرگمی مردم در مورد کراس اوورها، تفاوت بین این خودروها و SUV های واقعی است. به همین دلیل، اجازه دهید به مهمترین جنبه ها بپردازیم تفاوت خودروی کراس اوور و ماشین شاسی بلند ما پرداخت خواهیم کرد.

تفاوت بین کراس اوور و SUVتفاوت بین کراس اوور و SUV

تفاوت بین کراس اوور و SUV از نظر پلت فرم

یکی از مهم ترین تفاوت های کراس اوور و SUV ساختار پلت فرم این خودروها است. SUV ها، درست مانند خودروهای سنگین و سبک، از ساختار شاسی بدنه روی فریم استفاده می کنند. دلیل استفاده از این سازه دستیابی به حداکثر مقاومت برای تحمل فشار در مسیرهای خارج از جاده می باشد.

در حالی که ساختار پلت فرم یک خودروی کراس اوور شبیه خودروهای سواری است و یک شاسی مونوکوک است. این سازه از نظر تحمل فشار نسبت به ساختار بدنه مستقل ضعیف تر است، اما وزن کمتر و هزینه های تولید به صرفه تری دارد و در نهایت رانندگی نرم تری را ایجاد می کند.

تفاوت بین کراس اوور و SUV از نظر سیستم انتقال نیرو

سیستم انتقال قدرت یک خودروی کراس اوور چندین تفاوت اصلی با یک SUV دارد. اولین تفاوت در این است همه چيز ماشین ها ماشین شاسی بلند از نوع دو دیفرانسیل اما در خانواده کراس اوورها هر دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل داریم.

تفاوت دیگر در نحوه انتقال نیرو اینها ماشین هستند. اکثر کراس اوورهای دو چرخ متحرک در رانندگی روزانه دیفرانسیل جلو هستند و محور عقب آنها فقط در صورت نیاز درگیر می شود. در حالی که در خودروهای SUV، دیفرانسیل اصلی معمولاً دیفرانسیل عقب است.

ولی مهمترین تفاوت بین کراس اوور و ماشین شاسی بلند از نظر سیستم انتقال نیرو، خودروهای SUV از سیستم دیفرانسیل مرکزی و حالت‌های انتقال قدرت ۴H (دستیار نور) و ۴L (دستیار سنگین) استفاده می‌کنند تا در انواع مسیرهای سخت خارج از جاده موثر باشند.

انتقال قدرت SUVانتقال قدرت SUV

در همین حال یک ماشین کراس اوور دو دیفرانسیل فاقد این حالات و تنها یک دولت است قفل دیفرانسیل فواید. هنگامی که این قفل دیفرانسیل فعال می شود، نیرو تقریباً به طور مساوی بین محورهای جلو و عقب توزیع می شود تا از گیرکردن خودرو در سطوحی مانند برف یا گل جلوگیری شود.

مزایا و معایب کراس اوور چیست؟

در این قسمت به مزایا و معایب یک خودروی کراس اوور می پردازیم در مقایسه با ماشین ها (هاچ بک و سدان) اشاره خواهیم کرد.

مزایای کراس اوور

  • ظاهر بزرگتر
  • کابین و صندوق عقب جادارتر
  • قابلیت نسبی خارج از جاده
  • بازار داغ تر برای خرید و فروش
  • معایب خودروی کراس اوور

    • سواری خشک تر
    • مدیریت ضعیف تر
    • مصرف سوخت بالاتر
    • بهترین کراس اوورهای موجود در ایران کدامند؟

      پس از آشنایی با خودروهای کراس اوور و تفاوت آنها با خودروهای شاسی بلند آفرود، نگاهی گذرا به ۱۰ مورد از آنها بهترین کراس اوورهای ایران خواهد داشت.

      ۱ – جک S5

      جوک S5 خودرویی که با نقاط قوتی مانند طراحی مناسب، موتور قدرتمند و آپشن های معقول توانسته نظر ایرانی ها را نسبت به خودروهای چینی تغییر دهد. اگرچه امروزه جک S5 کمی قدیمی به نظر می رسد، اما هنوز متعلق به آن است محبوب ترین کراس اوورهای بازار ایران خوب.

      ۲- هیوندای سانتافه نسل سوم

      نسل سوم هیوندای سانتافه که در مدل های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ وارد بازار کشورمان شد; در مقایسه با قیمت آن، نیروی محرکه آن کامل نیست. ولی طرح ظاهر زیبا، با تمام امکانات در نسخه های فول و سواری نسبتا نرم این امر محبوبیت زیادی برای آن به ارمغان آورد و تا سالیان متمادی در زمره بهترین خودروهای کراس اوور در نزد ایرانیان قرار خواهد گرفت.

      هیوندای سانتافههیوندای سانتافه

      ۳- فونیکس تیگو ۸ پرو مکس

      فینیکس تیگو ۸ پرو مکس که به تازگی وارد خط مونتاژ شرکت مادیریم خودرو شد، پس از سال ها طلسم عرضه نکردن کراس اوورهای چینی دو دیفرانسیل در بازار ایران را شکست. تیگو ۸ پرو مکس در بازار آزاد قیمت بسیار بالایی دارد اما استفاده از سیستم دو دیفرانسیل در کنار موتور قدرتمند و فول آپشن آن را به خودروی کراس اوور قابل احترامی در بازار ایران تبدیل کرد.

      ۴- نسل سوم کیا اسپورتیج

      کیا اسپورتیج این کراس اوور در تمامی نسخه هایی که در بازار ایران عرضه شده، جزو پرطرفدارترین کراس اوورها بوده است و به تازگی آخرین نسل آن توسط کوشا خودرو وارد ایران می شود. اما هنوز پرفروش ترین نسل کیا اسپورتیج در بازار کشورمان، نسل سوم این خودرو (۲۰۱۱-۲۰۱۶) به دلیل طراحی زیبا و جوان پسند، استهلاک کم و آپشن های مقرون به صرفه، شایسته قرار گرفتن در لیست بهترین کراس اوورهای ایران است.

      کیا اسپورتیجکیا اسپورتیج

      ۵ – تویوتا راو۴

      تویوتا راو۴ که یکی از قدیمی ترین کراس اوورهای دنیا محسوب می شود، در بازار کشورمان طرفداران زیادی دارد. اگرچه تویوتا RAV4 در مقایسه با رده قیمتی خود و رقبای کره ای آپشن های بسیار کمتری دارد، اما از نظر کیفیت ساختاستهلاک و همچنین لذت رانندگیدر جایگاه بالاتری قرار می گیرد.

      ۶ – سانگ یانگ تیوولی

      اگر بیشتر به ظاهر کراس اوورها و یکی علاقه دارید کراس اوور جمع و جور برای استفاده روزمره که می خواهید؛ سانگ یانگ تیوولی یک گزینه بسیار مناسب این کراس اوور ساب کامپکت کره ای است که بسیاری از نسخه های مختلف به صورت وارداتی و مونتاژ شده در بازار داخلی موجود است. در رده قیمتی برخی از رقبای چینی قرار می گیرد ارزش خریدن دارد نسبتاً بالاست.

      سانگ یانگ تیوولیسانگ یانگ تیوولی

      ۷ – لکسوس NX

      اگر ماشین کراس اوور می خواهید عناصر لوکس و ورزش با هم داشته باشند لکسوس NX این بهترین انتخاب است. لکسوس NX به لطف قابلیت های فنی قابل اعتماد، طراحی جذاب و فول آپشن، جزو اولین انتخاب های لوکس رانندگان ایرانی است.

      ۸-لکسوس RX 350 نسل سوم

      لکسوس RX 350 مانند برادر کوچکترش NX در لیست بهترین کراس اوورهای ایران قرار گرفته است. اگرچه این کراس اوور سایز متوسط ​​چندان طراحی به روزی ندارد. ولی موتور ۶ سیلندر قدرتمند و سواری بسیار نرم این باعث شده است که حتی پس از گذشت بیش از یک دهه از توقف تولید، همچنان مورد توجه خریداران باشد.

      لکسوس RX 350لکسوس RX 350

      ۹ – BMW X4

      اگر می خواهید یک خودروی کراس اوور با طراحی متفاوت و لذت رانندگی عالی شما باید مستقیم به آن بروید بی ام و X4 من دارم میروم بی ام و X4 یکی از اسپرت ترین کراس اوورهای بازار کشورمان است و در بین جوانان ثروتمند ایرانی طرفداران زیادی دارد. البته این خودرو نیز مانند هر بی ام و دیگری هزینه های نگهداری بالایی دارد.

      ۱۰ – پورشه ماکان

      اگر از دینامیک رانندگی خودرویی مانند BMW X4 راضی نیستید. شما می توانید پورشه ماکان را انتخاب کنید. اگرچه این کراس اوور جمع و جور پورشه با قابلیت های فنی اولیه وارد بازار ایران شد لذت رانندگی خیلی خوبه این نکته علاوه بر ظاهر جذاب کیفیت ساخت بسیار بالاپورشه ماکان را به یکی از بهترین کراس اوورهای بازار ایران تبدیل کرد.

      پورشه ماکانپورشه ماکان

      آخرین کلمه

      همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، این روزها کراس اوورها خیابان های دنیا را در بر گرفته اند و هر روز مدل جدیدی از سوی خودروسازان مختلف معرفی می شود. که می شود گفت آینده بازار خودرو دنیا در دست کراس اوورها است. این سگمنت گزینه بسیار مناسبی برای خرید خودرو محسوب می شود.

      البته اگر قصد دارید خرید خودروی کراس اوور شما دارید با توجه به تنوع گسترده این بخش بازار، بهتر است به خوبی و با کمک خدماتی مانند مشاور فروش یا کارشناس خودرو، بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا