خودرو

خودرویی که نقش پراید در ایران را برای مردم پاکستان بازی می‌کند

به گزارش کافه نیوز در کشوری مثل پاکستان که مردمش از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند، یک خودرو ژاپنی جذاب نقش پراید را ایفا می‌کند. اما این خودرو چیست؟

در تمامی جوامع، مردم همواره خود را با کشورهای همسایه و هم‌توان خود مقایسه می‌کنند تا ببینند شرایط زندگی در کدام کشور مساعدتر است، بعد از مسکن به عنوان گران‌ترین نیاز مردم به خودرو می‌رسیم؛ محصولی که در بهره‌گیری از آن هم مهارت‌های داخلی و هم توانایی واردات نقش دارد.

پراید بی‌شک پرتیراژترین و پرفروش‌ترین خودروی داخل ایران است، خودرویی که تکنولوژی ساخت آن ابتدا ار آمریکا به کره و پس از آن به ایران رسید و از آن پس سایپا به هیچ وجه دست از رها کردن آن برنداشت! سایپا طی سال‌های ۷۵ تا ۹۹ بیش‌از ۳ میلیون و ۶۱۵ هزار نسخه از این خودرو را تولید و به فروش رساند.

در ابتدا این خودرو به عنوان محصولی وارداتی به کشور راه یافت و پس از استقبال مردم، در داخل کشور تولید شد. با گذشت زمان و خبره شدن مهندسین سایپا بر روی پلتفرم این محصول، با اعمال تغییراتی ریز و درشت این محصول با نام خانواده‌هایی همچون پراید، تیبا، ساینا، کوییک و اکنون با نام سهند به عنوان یک محصول تولید داخل در حال فروش است.

محصولی که با توجه به قیمت اقتصادی آن و سطح درآمد مردم، به انتخاب اول خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است. اما در کشوری مانند پاکستان، که همسایه جنوب شرقی کشورمان محسوب می‌شود، مردم توانایی خرید چه خودرویی را دارند؟

سوزوکی آلتو پرفروش‌ترین خودروی پاکستان

خودرویی که نقش پراید در ایران را برای مردم پاکستان بازی می‌کند، سوزوکی آلتو است. سوزوکی آلتو یک خودروی Kei است که از سال ۱۹۷۹ توسط سوزوکی تولید می‌شود. kei یک لفظ برای توصیف خودرهایی است که دارای پلتفرم کوچک با موتوری کم مصرف هستند. این اصطلاح معادل خودروی شهری در اروپا و یا خودروی کامپکت در آمریکای شمالی است. ساخت این‌گونه خودروها به دلایلی نظیر سهولت رانندگی شهری، مصرف سوخت پایین، اصطحلاک پایین و کوچک بودن جثه بدنه بعد از جنگ جهانی دوم افزایش یافت.

هم اکنون نسل نهم سوزوکی آلتو در ژاپن به تولید می‌رسد، اما اولین نمونه‌های این خودرو در سال ۱۹۷۹ معرفی شد و در بسیاری از کشور‌های جهان تولید شدند. آلتو به عنوان یک خودرو نقلیه تجاری از Fronte ابداع شد. اما با گذشت زمان پلاک Alto محبوبیت بیشتری نزد خریداران پیدا کرد و شرکت سوزوکی نام آلتو را جایگزین Fronte کرد. نشان آلتو اغلب برروی خودروهای مختلف ژاپن و خودروهایی که برای صادرات راهی بنادر می‌شدند، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

از سال ۲۰۱۴ تا به اکنون نسل هشتم سوزوکی آلتو در دست توسعه قرار دارد. در زمان حاضر نسل نهم این خودروی کوچک ژاپنی با تغییراتی در طراحی ظاهری و اضافه شدن فناوری هیبرید خفیف در پیشرانه، رونمایی شده است.

البته شکل ظاهری این خودرو چندان دگرگون نشده و همان حس و حال جعبه‌ای قدیم را در نگاه اول به ببیننده القا می‌کند. نرم کردن زوایای تیز بدنه، تغییر چراغ‌های جلو، نوار کرومی بالای لگوی سوزوکی، ورودی هوا، اجزای مستطیلی سپر جلو، ضربه‌گیر درب‌ها، کاهش ارتفاع دستگیره‌های درب عقب، افزایش ابعاد شیشه عقب برای افزایش دید، مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در سوزوکی آلتوهای جدید هستند. این تغییرات در نمای عقبی بیشتر از سایر نماها بوده و خودرو را از این نما کمی مدرن‌تر نشان می‌دهد.

در خصوص کابین و امکانات رفاهی نیز خودرو به شکلی کاملا اقتصادی ارتقا پیدا کرده است، ارتقاهایی که در دل آن‌ها می‌توان همان تجربه قدیمی را احساس کرد. این هم شما و این پراید مردم پاکستان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا