آشپزی

خواص نخود فرنگی برای دیابت، دستگاه گوارش، قلب و سرطان! جدید ۱۴۰۳

خواص نخود فرنگی

نخودفرنگی با شاخص گلیسمی پایین، فیبر بالا و پروتئین کافی به کنترل قند خون کمک می کند و در کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی نقش دارد. علاوه بر این به دلیل وجود مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها به سلامت قلب و عروق خونی کمک می کند.فشار خون بالاو از بیماری قلبی جلوگیری می کند. از فواید نخودفرنگی برای دستگاه گوارش می توان به بهبود عملکرد روده و پیشگیری از بیماری های گوارشی اشاره کرد. محتوای آنتی اکسیدانی و ترکیبات ضد سرطانی آن نیز ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر باشد. در این مقاله به طور کامل خواص نخود فرنگی را بررسی می کنیم، با ما همراه باشید.

خواص نخود فرنگی

مهمترین خواص نخود فرنگی

  • کنترل قند خون با نخود
  • فواید قلبی عروقی نخود فرنگی
  • نخود فرنگی و سلامت دستگاه گوارش
  • نقش نخود فرنگی در پیشگیری از سرطان
  • تاثیر نخود بر دیابت نوع ۲
  • اهمیت فیبر در نخود فرنگی
  • کاهش کلسترول با خوردن نخود
  • جلوگیری از نفخ با جوشاندن نخود
  • کاهش مواد ضد مغذی در نخود فرنگی

خواص نخودفرنگی برای قند خون

نخود فرنگی که دارای شاخص گلیسمی پایینی است می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. این عملکرد که نتیجه فیبر بالای نخود فرنگی است، جذب کربوهیدرات ها را کند می کند و در نتیجه منجر به افزایش آهسته تر و طولانی تر سطح قند خون می شود. تحقیقات علمی نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از غذاهای با GI پایین در تنظیم قند خون موثر است. همچنین مصرف زیاد پروتئین به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می تواند به تثبیت سطح قند خون کمک کند. بنابراین نخود فرنگی می تواند نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی داشته باشد.

خواص نخود فرنگی برای قلب و عروق

نخود فرنگی با مواد معدنی مهمی مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم می تواند به پیشگیری از فشار خون بالا و بهبود سلامت قلب کمک کند. مقدار بالای فیبر موجود در نخود و سایر حبوبات نیز نقش مهمی در کاهش کلسترول تام و کلسترول بد دارد که در نهایت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در نخود فرنگی مانند فلاونول ها، کاروتنوئیدها و ویتامین C به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کنند و در نتیجه خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهند.

خواص نخود فرنگی برای دستگاه گوارش

نخود فرنگی به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی فیبر، فواید زیادی برای سلامت دستگاه گوارش دارد. فیبر با تغذیه باکتری های مفید در روده به حفظ تعادل فلور روده و جلوگیری از رشد باکتری های مضر کمک می کند. این می تواند در پیشگیری از بیماری های گوارشی مانند بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ موثر باشد. با افزایش حجم مدفوع، فیبر نامحلول موجود در نخود فرنگی به سرعت عبور مواد غذایی و مواد زائد از سیستم گوارشی کمک می کند و در نتیجه عملکرد روده را بهبود می بخشد.

خواص نخود فرنگی برای سرطان

محتوای آنتی اکسیدانی غنی در نخود فرنگی به همراه ترکیباتی مانند ساپونین ها که خواص ضد سرطانی دارند، ممکن است در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان موثر باشد. این سبزیجات با تقویت توانایی بدن در مقابله با التهاب و اکسیداسیون، پتانسیل مهار رشد تومورها و جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی را دارند. ویتامین K موجود در نخود، به ویژه، ممکن است در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها، از جمله سرطان پروستات، نقش داشته باشد.

تحقیق در مورد مواد ضد مغذی در نخود فرنگی

علیرغم فواید فراوان نخود فرنگی، محتوای مواد ضد مغذی مانند اسید فیتیک و لکتین ها می تواند بر جذب و هضم مواد معدنی تأثیر منفی بگذارد. اگرچه این مواد که در بسیاری از حبوبات و غلات نیز یافت می شوند، معمولا برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کنند، اما باید به آنها توجه کرد، به خصوص برای کسانی که رژیم غذایی آنها اساساً بر پایه حبوبات است. روش هایی مانند تخمیر، جوانه زدن و خیساندن می تواند در کاهش این مواد ضد مغذی موثر باشد.

راهکارهایی برای کاهش مواد ضد مغذی و بهبود هضم

برای کاهش اثرات منفی مواد ضدمغذی و بهبود هضم نخود فرنگی، رعایت اعتدال و استفاده از روش های مناسب پخت توصیه می شود. تخمیر، جوانه زدن و خیساندن نه تنها مواد ضد مغذی را کاهش می دهد، بلکه جذب مواد مغذی را نیز بهبود می بخشد. جوشاندن کامل نخود فرنگی یکی دیگر از راه های کلیدی برای کاهش مواد ضد مغذی و جلوگیری از مشکلات گوارشی است.

جلوگیری از ورم ناشی از خوردن نخود

نخود فرنگی مانند سایر حبوبات می تواند باعث نفخ شود. این مشکل اغلب به دلیل محتوای FODMAP است. کاهش میزان مصرف در هر وعده غذایی، استفاده از روش های خاص پخت مانند تخمیر یا خیساندن و خوردن منظم نخودفرنگی برای عادت دادن بدن به آن راه حل های موثری برای جلوگیری از ناراحتی های گوارشی است. این استراتژی ها به کاهش میزان لکتین کمک می کند و هضم نخود را آسان تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا