خودرو

تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک آپدیت ۱۴۰۳


در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو سهام مانک به تفاوت گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیک می پردازیم. در این مقاله علاوه بر تفاوت گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیک، مزایا و معایب گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیک را برای شما خوانندگان گرامی بیان خواهیم کرد. در آینده با ما همراه باشید.

معرفی گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیک

blankblank

در این مقاله به فناوری های به کار رفته در گیربکس ها، نحوه عملکرد آن ها، مزایا و معایب گیربکس های شیفت ترونیک و تیپترونیک می پردازیم و از طرفی به مقایسه کلی این دو فناوری خواهیم پرداخت.

برخی افراد ممکن است احساس کنند که گیربکس های اتوماتیک رانندگی را آنطور که باید هیجان انگیز نمی کنند. به همین دلیل شرکت های بزرگ خودروسازی امکاناتی مانند شیفت ترونیک و تیپ ترونیک را به گیربکس های اتوماتیک اضافه کرده اند. این فناوری به راننده این امکان را می دهد که در صورت نیاز از تعویض دنده اتوماتیک لذت ببرد، رانندگی اسپرت یا تهاجمی را بنا به صلاحدید خود تجربه کند و به صورت دستی دنده ها را با سرعت های دلخواه عوض کند.

با گیربکس اتوماتیک آشنا شوید

قبل از اینکه به تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک بپردازیم، بهتر است کمی در مورد گیربکس ها صحبت کنیم. می توان گفت وقتی صحبت از گیربکس اتوماتیک و دستی به میان می آید، علاقه مندان به خودرو به دو دسته کاملا مجزا تقسیم می شوند که در واقع هر کدام به طور موجه یکی از دو مدل اتوماتیک و دستی را انتخاب می کنند، از سوی دیگر هر کدام از این دو مدل در آنجا وجود دارد. مزایا هستند و معایبی دارند که ممکن است در دیگری وجود نداشته باشد.

با اپلیکیشن موبایل مکانیک علاوه بر استفاده از خدمات موبایل مکانیک می توانید قیمت روز رنو تالیسمان خود را اعم از صفر کیلومتر یا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر دریافت کنید.

دانلود نرم افزار با مکانیک

لازم به ذکر است که گیربکس های AMT و CVT دو نوع گیربکس رایج مورد استفاده در خودروها در بازار هستند. به طور خلاصه می توان گفت که AMT یا گیربکس دستی اتوماتیک نوعی گیربکس دستی اتوماتیک و گیربکس CVT یا گیربکس متغیر پیوسته نوعی گیربکس متغیر پیوسته است.

همانطور که متوجه شدید تیپ ترونیک و شیفت ترونیک انواع مختلفی از گیربکس ها نیستند و در واقع این دو به فناوری استفاده شده در گیربکس خودرو اشاره دارند.

معرفی تیپ ترونیک

فناوری تیپترونیک برای اولین بار توسط پورشه به صورت انحصاری در مدل ۹۱۱ معرفی شد و بعدها حق استفاده از این فناوری را به شرکت های خودروسازی دیگر داد و هر شرکت خودروسازی نام خود را بر روی این مدل از سیستم تعویض دنده گذاشت.

باید گفت که فناوری تیپترونیک به راننده این امکان را می دهد که با استفاده از دسته تعبیه شده برای دنده پشت فرمان یا اهرم تعویض دنده، دنده را کم یا زیاد کند. روی دسته های پشت فرمان علائم مثبت و منفی وجود دارد، همانطور که می دانید علامت + نشان دهنده افزایش سرعت و علامت – نشان دهنده کاهش سرعت است.

در واقع هدف از این فناوری چیزی جز بهبود عملکرد خودرو نیست، اما ماجرا به تعویض دنده دستی ختم نمی شود. بلکه تکنولوژی تیپترونیک در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده می شود که راننده می تواند قبل از دخالت سیستم هوشمند تعویض دنده، میزان دنده ها را کم یا زیاد کند و همین امر باعث افزایش سرعت و گشتاور خودرو می شود.

تفاوت بین گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیکتفاوت بین گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیک

آیا می دانستید که از این سرویس استفاده می کنید؟ فروش فوری ماشین با مکانیک در هر زمانی از روز در کمتر از ۳۰ دقیقه شما می توانید ماشین خود را با بهترین قیمت ممکن بفروشید

برای اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات این سرویس اینجا کلیک

به طور کلی این سیستم به مانومتریک معروف است که ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است. همانطور که کمی پیشتر اشاره کردیم، هر یک از شرکت های خودروسازی نام خاصی برای سیستم های بادی خود گذاشته اند که این نامی است که شرکت هیوندای در جعبه دنده های خود به سیستم داده است.

معرفی سیستم Shifttronic

نوع دیگری از فناوری تیپترونیک توسط پورشه عرضه شده است و در واقع مدل بهبود یافته تیپترونیک معمولی است که با نام تیپترونیک S شناخته می شود و تفاوت این سیستم با تیپترونیک معمولی در این است که راننده بدون تعویض دنده از اتوماتیک می تواند دنده را تعویض کند. به حالت دستی و برای مدت کوتاهی چند ثانیه تعویض دنده دستی در اختیار راننده قرار می گیرد و پس از آن زمان، سیستم اتوماتیک خودرو شروع به تعویض دنده می کند.

تفاوت بین گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیک

تفاوت بین گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیکتفاوت بین گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیک
تفاوت بین گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیک

بدون شک سیستم های مانومتریک دارای مزایا و معایبی هستند که البته می توان گفت که مزایای این سیستم ها بر معایب آنها بیشتر است. در زیر به برخی از معایب و مزایای گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیک اشاره می کنیم:

مزایای سیستم های شیفت ترونیک و تیپ ترونیک:

یکی از مهم ترین مزایای این سیستم ها ایمنی و راحتی رانندگی است، اما شاید بپرسید که این چه ربطی به ایمنی دارد؟

زمانی که راننده از سیستم تعویض دنده دستی استفاده می کند و کنترل روی تعویض دنده را از دست می دهد، سیستم هوشمند خودرو وارد عمل می شود و تعویض دنده را در اختیار می گیرد که در واقع ایمنی خودرو را در سرعت های بالا یا سبقت گرفتن از خودروهای دیگر تضمین می کند. از طرفی این موضوع چه در مسافت های طولانی و چه در جاده های درون شهری لذت رانندگی را هم برای راننده و هم برای سرنشینان دو چندان می کند. بنابراین چه یک راننده حرفه ای یا مبتدی باشید، این فناوری به شما کمک خواهد کرد.

یکی دیگر از مزایای این سیستم ها صرفه جویی در مصرف سوخت است و کارشناسان به وضوح این موضوع را در فناوری های پنوماتیک پیشرفته تر تشخیص داده اند.

معایب سیستم های تیپترونیک و شیفت ترونیک

تفاوت بین گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیکتفاوت بین گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیک
تفاوت بین گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیک

همانطور که اشاره کردیم مزایای این فناوری بیشتر است اما اگر بخواهیم به معایب آن اشاره کنیم می توان به عمر کوتاه این سیستم ها در صورت استفاده نادرست و نادرست اشاره کرد که باید هزینه های هنگفتی را در نظر گرفت. از آن با هر تعمیر.

همچنین برخی از افرادی که با این فناوری کار کرده اند معتقدند این مدل از گیربکس بیشتر برای جاده های برون شهری و بزرگراه ها مناسب است و برای شهر شلوغی که هر لحظه نیاز به تعویض دنده باشد مناسب نیست. با کاهش عمر این فناوری و افزایش استهلاک خودرو.

یکی دیگر از معایب این سیستم که ممکن است در هنگام خرید با آن مواجه شوید قیمت بالای خودروهایی است که دارای تکنولوژی شیفت ترونیک هستند و دلیل آن نیز پیچیدگی سیستم به کار رفته در این نوع گیربکس می باشد.

نتیجه

به طور خلاصه تفاوت گیربکس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک را باید گفت که به طور کلی با وجود این فناوری در خودرو، شما رانندگی خوبی خواهید داشت و چه در حالت تعویض دنده دستی و چه اتوماتیک، کنترل کامل خودرو را در اختیار خواهید داشت. و فقط با فشار دادن اهرم های واقع در پشت فرمان، بدون نگه داشتن کلاچ، می توانید دنده را کم یا زیاد کنید.

یک لحظه تصور کنید که خودروی دست دومی را با قیمت گزاف خریداری کرده اید، اما ناگهان متوجه می شوید که در قسمت های مختلف خودرو آسیب های متعددی وجود دارد.

چه احساسی دارید؟

آیا می دانید یکی از خدمات ارائه شده توسط استاد مکانیک ۲۰۹ نقطه هودرو می باشد.

البته بر خلاف نظر اکثر مردم، اگر می خواهید با خودروی ارزان قیمتی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۶ با تیپ ترونیک رانندگی تهاجمی و سریع را تجربه کنید، تاخیرهای گاه و بی گاه گیربکس خودرو در هنگام تعویض دنده باعث می شود که این فکر را فراموش کنید. چنین اقدامی . این مشکل حتی در مورد عملکرد تعویض دنده در خودروهای میان رده مانند کیا سراتو اختیاری نیز صدق می کند. اگر بخواهیم واقع بین باشیم، چنین قابلیت هایی تنها در خودروهای مدرن و قدرتمندی مانند گلف GTI، BMW 428 و تویوتا GT86 می تواند حس خوشایند رانندگی سریع و هیجان انگیز را ایجاد کند.

بهترین زمان برای تعویض دیسک کلاچ چه زمانی است؟

نحوه عملکرد سیستم کنترل صعود و فرود را بیاموزید

نقش پیستون در خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم تزریق سوخت چگونه کار می کند؟

دیفرانسیل خودرو چگونه کار می کند؟

با انواع سیستم تعلیق خودرو آشنا شوید

علت سر و صدای داخل کابین چیست؟

گیربکس ماهک

مبدل کاتالیزوری چیست؟

سیستم کنترل کشش چیست؟

سیستم کنترل کشش چیست؟

سیستم کنترل فشار تایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا