خودرو

تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس آپدیت ۱۴۰۳


تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس را می توان پایه دائمی شاهکارهای خودرویی دانست. در بین تمامی خودروهای موجود در بازار خودروهایی وجود دارند که از قیمت بالاتر، تجهیزات متنوع و طراحی خاص تری نسبت به سایرین برخوردارند. این مقوله خاص که خودروهای لوکس نامیده می شود، فرصت مناسبی برای شرکت های خودروسازی محسوب می شود که برای جلب رضایت مشتریان تمام تلاش خود را انجام می دهند. افراد ممتاز و ثروتمند تلاش می کنند و به همین دلیل است که در این مقاله از مجله خودرو، در میان تمامی سیستم های امنیتی مورد استفاده در خودروهای لوکس در سراسر جهان، تعدادی از آنها را برای شما همراهان عزیز نام برده و بررسی کرده ایم.

مقدمه ای بر مقاله تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس

معمولاً خودروهای لوکس علاوه بر موتور قدرتمند، طراحی چشمگیر و مواد باکیفیت، تجهیزات امنیتی پیشرفته ای نیز دارند که در خودروهای دیگر استفاده نمی شود. در واقع امنیت خودروهای لوکس موضوع دیگری است که این دسته خاص را از دیگر خودروهای دنیا متمایز می کند. از آنجایی که تجهیزات امنیتی مورد استفاده در خودروهای لوکس بسیار کمیاب و خاص هستند، اطلاعات کمی در مورد جزئیات این تجهیزات پیشرفته وجود دارد.

سیستم دید در شب

اولین موردی که در بحث تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس باید در نظر گرفت، سیستم دید در شب است. سیستم دید در شب یکی از پیشرفته ترین امکانات امنیتی در دنیای خودروی امروزی است که تنها بسیاری از خودروهای لوکس و گران قیمت از آن استفاده می کنند.

این فناوری که در گذشته ای نه چندان دور تنها در اختیار ارتش قرار داشت، اکنون به عنوان یکی از ویژگی های امنیتی پیشرفته در خودروهای لوکسی مانند مرسدس بنز ۵۰۰S، DS7 کراس بک، لکسوس LX570 و … استفاده می شود. در سال ۲۰۰۴ با تجهیز نسل هشتم کادیلاک دیویل به این سیستم پیشرفته، شرکت جنرال موتورز توانست نام تجاری خود را به عنوان اولین شرکت خودروسازی استفاده کننده از سیستم دید در شب در تاریخ ثبت کند.

دید در شبدید در شب
دید در شب

این سیستم با استفاده از دوربین و سیستم مادون قرمز که در آن اجسام متحرک نیز علاوه بر جاده و جهت حرکت به خوبی نمایش داده می شوند، تصاویر واضحی از جاده تاریک جلوی راننده را نمایش می دهد. فناوری دید در شب در خودروهایی مانند BMW سری ۷ به حداکثر توانایی خود رسیده است.

بنابراین با کمک سنسور گرمایش، گرمای اجسام یا موجودات زنده را تشخیص داده و از طریق زنگ صوتی راننده را از حضور آنها در جاده مطلع می کند. نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که این فناوری می تواند خطر تصادفات جاده ای در شب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مقالات زیر را حتما بخوانید

تغییر شماره ثبت

راهنمای خرید دست دوم

استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری

سیستم پیشگیری از تصادف (PCS)

دومین موردی که در مقاله تجهیزات ایمنی خودروهای لوکس ذکر می شود، سیستم پیشگیری از تصادف یا PCS است که یکی از گران ترین سیستم های “ایمنی فعال” در خودروهای لوکس است. بر اساس اطلاعات دریافتی از رادار، پرتو لیزر، حسگرها یا دوربین های نصب شده در خودرو، این سیستم می تواند از حوادث رانندگی جلوگیری کرده و از جان مسافران خودروی شما محافظت کند. این سیستم لحظه به لحظه وضعیت جاده و خودروهای اطراف را بررسی می کند و در صورت تشخیص احتمال تصادف ابتدا به راننده خودرو هشدار می دهد و سپس به صورت خودکار اقدام می کند.

سیستم پیشگیری از حوادثسیستم پیشگیری از حوادث
سیستم پیشگیری از حوادث

در سال ۲۰۰۳ نمونه اولیه این سیستم (Pre-Safe) برای اولین بار بر روی مرسدس بنز کلاس S نصب شد که عملکرد بسیار محدودی نسبت به مدل امروزی داشت. سیستم PCS موقعیت، مسافت و سرعت خودروهای جلو را با استفاده از اطلاعات دریافتی محاسبه می کند و در صورت تشخیص تصادف احتمالی به راننده هشدار می دهد.

برخی از سیستم های پیشگیری از تصادف می توانند به طور خودکار فشار بیشتری را قبل از تصادف به ترمزهای خودرو وارد کنند تا به راننده کمک کنند تا آسیب ناشی از تصادف را به حداقل برساند. نمونه های پیشرفته سیستم های پیشگیری از برخورد که در خودروهای لوکس و ایمن شرکت های تویوتا، مرسدس بنز یا فورد استفاده می شوند، کمربندهای ایمنی را سفت می کنند، سانروف را می بندند و صندلی های خوابیده را به حالت اولیه قبل از برخورد باز می گرداند. یکی از جذابیت های تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس.

هشدار نقطه کور (BSD)

کنترل کامل و دید کافی بر تمامی نقاط کور خودرو یکی از مواردی است که حتی رانندگان خودروهای لوکس نیز به آن نیاز دارند (BSD) از سنسورهای تعبیه شده در سپر یا زیر آینه های جانبی خودرو برای هشدار هنگام رانندگی استفاده می کند. با نشانگرهای زرد یا قرمز راننده را مطلع می کند و او را از خودروهایی که در اطراف هستند مطلع می کند.

BSDBSD
BSD

مکانیسم کار سیستم هشدار نقاط کور به این صورت است که پس از فعال شدن سیستم هشدار نقاط کور، حسگرهای اولتراسونیک این سیستم به طور پیوسته امواج با طول موج کوتاه ساطع می کنند. زمانی که جسمی در مقابل این امواج قرار می گیرد و مسیر انتشار آنها را قطع می کند، حسگرهای سیستم BSD پیامی را به کامپیوتر خودرو ارسال می کنند و کامپیوتر خودرو نیز این پیام را به عنوان هشدار به راننده خودرو نمایش می دهد.

هشدارهای سیستم BSD را می توان بر روی مانیتور جلوی راننده یا چراغ نصب شده در گوشه آینه های جانبی نمایش داد. ناگفته نماند که در برخی خودروها وقتی وسیله نقلیه در نقطه کور راننده قرار می گیرد، لرزش خفیفی در فرمان ایجاد می شود و در نتیجه به راننده هشدار می دهد.

سیستم هشدار خواب آلودگی

خواب آلودگی یکی از شایع ترین علل تصادفات در جاده های برون شهری است. به همین دلیل است که برخی از شرکت های خودروسازی برای جلوگیری از چنین حوادثی از «سیستم هشدار خواب آلودگی» در خودروهای لوکس خود استفاده کرده اند. این سیستم که برای اولین بار در محصولات ولوو استفاده می شود، با دوربین کوچکی که جلوی راننده تعبیه شده است، لحظه به لحظه چهره راننده را پردازش می کند.

سیستم هشدار خواب آلودگیسیستم هشدار خواب آلودگی
سیستم هشدار خواب آلودگی

در بخش پردازش، تصاویر مربوط به وضعیت سر و چشم های راننده به دقت بررسی می شود و در صورتی که راننده برای مدت معینی انحراف خودرو را اصلاح نکند یا چشم هایش بیش از حد معین بسته بماند، هشدار می دهد. بوق به صدا در می آید و راننده را بیدار می کند.

کاربرد دیگر سیستم هشدار خواب آلودگی زمانی است که راننده به دلایلی مانند تمرکز بیش از حد روی سیستم صوتی یا مسیر یاب، تمرکز خود را از دست می دهد. در چنین مواقعی این سیستم با ارسال اخطار از از دست دادن تمرکز راننده جلوگیری می کند. ناگفته نماند که این سیستم در شرکت های مختلف با نام های مختلفی شناخته می شود. سوبارو آن را Drive Focus، نیسان آن را Attention Alert Driver و مرسدس بنز نام ATTENTION ASSIST را برای این سیستم ایمنی فعال انتخاب کرده است.

هشدار ترافیک متقاطع عقب (RCTA)

RCTA یا Rear Cross Traffic Alert یک سیستم ایمنی بسیار مفید است که به راننده کمک می کند تا از نزدیک شدن خودروها از پشت آگاه شود. ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که با سیستم هایی مانند دوربین و سنسور سرعت عقب یا دوربین ۳۶۰، وجود RCTA چندان ضروری به نظر نمی رسد.

سیستم هشدار ترافیک متقاطع عقبسیستم هشدار ترافیک متقاطع عقب
سیستم هشدار ترافیک متقاطع عقب

بد نیست بدانید که تمامی سیستم های ذکر شده فقط می توانند اشیا یا خودروهایی را که در اطراف شما هستند به شما نشان دهند، اما سیستم هشدار ترافیک عقب از سنسورها و رادارهای کوچکی استفاده می کند که معمولا در سپر عقب، سمت چپ قرار می گیرند و رست اسکن می کند. ماشین به طور کامل و اندازه گیری و محاسبه مسافت، سرعت و جهت اتومبیل هایی که در محدوده ۵۰ متری حرکت می کنند.

در این میان اگر RCTA بر اساس محاسبات خود احتمال برخورد با هر یک از خودروهای اطراف را تشخیص دهد، از طریق هشدارهای صوتی و تصویری شما را از وجود چنین خطری مطلع می کند. این فناوری کمک راننده، اگر با سیستم هشدار نقاط کور (مبتنی بر رادار) ترکیب شود، می تواند بهترین عملکرد را در خودروهای لوکس داشته باشد و از برخورد این خودروهای گران قیمت با خودروهای دیگر یا عابران پیاده جلوگیری کند.

نتیجه

با هم تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس را بررسی کردیم. تلاش Mechanic Companion ارائه اطلاعات مفید در زمینه خودرو است تا دید وسیعی به همراهان همیشگی خود بدهد. امیدواریم توانسته باشیم گامی کوچک در این راه برداریم. افکارتان را با ما در میان بگذارید.

مقالات زیر را حتما بخوانید

چگونه با رعایت ۵ نکته عمر گیربکس اتوماتیک خود را دو برابر کنیم

همه چیز درباره گیربکس خودرو

بهترین زمان برای تعویض دیسک کلاچ چه زمانی است؟

درباره کالیپرهای ترمز خودرو بیشتر بدانید

نحوه عملکرد سیستم کنترل صعود و فرود را بیاموزید

نقش پیستون در خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم تزریق سوخت چگونه کار می کند؟

با انواع سیستم تعلیق خودرو آشنا شوید

علت سر و صدای داخل کابین چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا