خودرو

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس در انواع خودروها آپدیت ۱۴۰۳


عملکرد دقیق گیربکس نقش مهمی در کیفیت رانندگی دارد. فرقی نمی کند که ماشینی با گیربکس دستی رانندگی می کنید یا ماشین شما در حال حاضر گیربکس اتوماتیک دارد. سیستم انتقال باید با روغن گیربکس روغن کاری و خنک شود تا در شرایط کاری ایده آل باشد. اگرچه عمر مفید روغن دنده بسیار بیشتر از روغن موتور است. اما باید در نظر داشته باشید که این روغن نیز در طی یک دوره زمانی نیاز به تعویض دارد. در این مقاله به بررسی خواهیم پرداخت زمان تعویض روغن گیربکس فرا رسیده است برای سرعت و ماشین های اتوماتیک پرداخت کنید.

blankblank

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس در انواع خودروها

اولین و مهمترین مرجع برای تعیین زمان تعویض روغن گیربکس، دفترچه راهنمای خودرو است. سازندگان خودرو معمولاً بخشی با عنوان خدمات و تعمیرات خودرو را در دفترچه راهنما گنجانده اند. در این بخش جزئیات لازم در مورد زمان تعویض مواد مصرفی خودرو ارائه می شود.

بررسی ما در Companion Mechanics این میانگین را نشان می دهد بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک معمولا بین ۸۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر است. این عدد برای خودروهای دارای کنترل دستی از ۴۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ کیلومتر می رسد. در جدول زیر زمان تعویض خودروهای سواری را طبق دفترچه راهنمای آن ها مشاهده می کنید.

زمان بندی تعویض روغن گیربکس اتوماتیک دنا

۸۰ هزار کیلومتر یا ۵ سال

زمان تعویض روغن گیربکس هایما S7

۸۰ کیلومتر یا ۳ سال

زمان تعویض روغن گیربکس پراید

۳۶ هزار کیلومتر یا ۲ سال

زمان تعویض روغن گیربکس تیبا

۳۶ هزار کیلومتر یا ۲ سال

زمان تعویض روغن گیربکس پژو پارس فرا رسیده است

۶۰ هزار کیلومتر

زمان تعویض روغن گیربکس جک S5

۶۰ هزار کیلومتر

زمان سریع تعویض روغن گیربکس

۳۶ هزار کیلومتر یا ۲ سال

عوامل موثر در تعویض روغن گیربکس خودرو

چندین عامل مهم را می توان در تعیین فهرست کرد زمان صفر تعویض روغن گیربکس خودرو و آثار کارآمد هستند. اینها هستند:

۱٫ نوع گیربکس

اولین چیزی که باید به آن توجه کرد نوع گیربکس خودرو است. معمولا زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودرو در مقایسه با خودروهای دستی بیشتر است. یکی از دلایل اصلی این مشکل ظرفیت بیشتر روغن گیربکس در خودروهای اتوماتیک است. برای مثال در خودروی دستی کویک حدود ۲٫۵ لیتر روغن دنده استفاده می شود. این عدد برای خودروهای اتوماتیک به ۴ لیتر می رسد.

وقت تعویض ماشین استوقت تعویض ماشین است

۲٫ نوع وسیله نقلیه

نکته دوم در مورد زمان تعویض روغن گیربکس، نوع خودرو است. قطعا کیفیت طراحی خودرو و گیربکس به کار رفته در آن بر روی راندمان روانکاری و خنک کنندگی روغن گیربکس تاثیر دارد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم زمان دقیق تعویض روغن گیربکس را از دفترچه راهنمای خودرو خود بررسی کنید.

۳٫ شرایط رانندگی

شرایط رانندگی بر زمان تعویض روغن اتوماتیک و گیربکس تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، خودرویی که دائماً در شرایط ترافیکی سنگین قرار دارد یا خودرویی که به عنوان یدک کش کار می کند، نیاز به تعویض روغن اولیه دارد. همانطور که توصیه می شود در شرایط رانندگی شدید، روغن گیربکس باید حدود ۲۰ هزار کیلومتر زودتر از شرایط عادی تعویض شود.

۴٫ نوع روغن گیربکس

انواع روغن های انتقال عرضه شده در بازار ارز دارای ویژگی های خاصی از جمله ویسکوزیته، افزودنی ها، پایداری حرارتی، مقاومت در برابر خوردگی، سازگاری با مواد مختلف و … می باشد. به همین دلیل بدیهی است که عمر مفید محصولات مختلف متفاوت است.

عمر مفید روغن گیربکسعمر مفید روغن گیربکس

۵٫ عمر مفید روغن گیربکس

مراقب این موضوع باشید زمان تعویض روغن گیربکس فرا رسیده است CVTصرفاً بر اساس مسافت طی شده توسط وسیله نقلیه تعیین نمی شود. بلکه روغن گیربکس تاریخ انقضا دارد. به همین دلیل در مدت زمان مشخصی حتی اگر مسافت ذکر شده را طی نکنید خاصیت روان کنندگی و خنک کنندگی خود را از دست داده و باید تعویض شود.

نشانه هایی که نشان می دهد زمان تعویض خودرو فرا رسیده است

معمولا توصیه می شود. هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر باید وضعیت روغن گیربکس خودرو بررسی شود.. از سوی دیگر علائمی وجود دارد که به شما کمک می کند بهترین زمان تعویض روغن گیربکس را تعیین کنید. این نشانه ها عبارتند از:

  • تعویض سخت و عدم تعویض دنده
  • شنیدن صدای غیرعادی و عجیب از گیربکس
  • لرزش خودرو هنگام حرکت و تعویض دنده
  • نشت روغن گیربکس
  • عواقب عدم تعویض به موقع روغن گیربکس خودرو

    عدم تعویض به موقع روغن گیربکس باعث آسیب دیدن دنده های گیربکس می شود. آسیب های گیربکس اتوماتیک در مقایسه با گیربکس دنده ای بیشتر است. علاوه بر این، ممکن است مشکلات دیگری برای وسیله نقلیه شما ایجاد شود که عبارتند از:

    • اردوگاه
    • خرابی دیسک کلاچ
    • نحوه تعویض روغن گیربکس خودرو

      یکی از نکات مهمی که باید در نظر داشت تعویض فیلتر روغن گیربکس در تعویض روغن گیربکس است. این فیلتر به مرور زمان به دلیل تجمع ذرات آلاینده کثیف شده و عملکرد آن با مشکل مواجه می شود.

      تعویض روغن گیربکس از طریق کارتل اشتباه است. باید در نظر داشته باشید که فقط نیمی از روغن گیربکس داخل کارتل است. همچنین گاهی در برخی خودروها حتی با بازکردن پیچ کارتل امکان تخلیه روغن گیربکس وجود ندارد.

      باید ماشین را روشن کنید و در حالت پارک قرار دهید. دستگاه مکش روغن گیربکس بهترین گزینه برای تعویض آسان و سریع روغن واسکازین می باشد.

      تعویض روغن گیربکستعویض روغن گیربکس

      هزینه تعویض روغن گیربکس خودرو

      معمولا هزینه تعویض روغن گیربکس در خودروهای اتوماتیک کمی بیشتر از خودروهای دستی است. اکنون برای خودروهای با گیربکس مکانیکی حقوق بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. در حالی که خودروهای اتوماتیک بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می شود.

      آخرین کلمه

      در این مقاله وقت آن است که روغن گیربکس ماشین خود را تعویض کنید ما بررسی کردیم پیشنهاد می کنیم یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و در آن زمان تعویض هر یک از مواد مصرفی ماشین خود را بنویسید. این به شما کمک می کند تا زمان تعویض خودرو و سایر مواد مصرفی را فراموش نکنید. مراقب باشید، اگر ماشین شما اتوماتیک است، باید روغن گیربکس ماشین خود را در مدت زمان کوتاه تری تعویض کنید. حتما محصولات باکیفیت را مطابق با شرایطی که در دفترچه راهنمای خودروی خود مشخص شده انتخاب کنید تا مشکل خاصی پیش نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله