خودرو

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در انواع خودروها آپدیت ۱۴۰۳


تسمه تایم وظیفه هماهنگ سازی چرخش میل لنگ و میل بادامک در خودرو را بر عهده دارد. در واقع عملکرد صحیح تسمه تایم برای تشکیل احتراق کامل در موتور ضروری است. در غیر این صورت نظم و هماهنگی بین باز و بسته شدن دریچه های ورودی و خروجی دود به هم می خورد. در نتیجه، سوپاپ ها می توانند با پیستون برخورد کنند و آسیب شدیدی به بار آورند. اگر با زمان تعویض تسمه تایم آگاه باشید، می توانید از این مشکلات جلوگیری کنید. در این مقاله به بررسی خواهیم پرداخت عمر مفید تسمه تایم برای پرداخت در ماشین های مختلف.

blankblank

تسمه تایم در چند کیلومتر باید تعویض شود؟

تسمه تایم به عنوان یک قطعه لاستیک عمر مفید خاصی دارد. به مرور زمان به دلیل اصطکاک بین تسمه تایم و سایر قسمت های خودرو شاهد فرسایش این تجهیزات خواهیم بود. به همین دلیل بعد از مدتی می شکند. بطور کلی تسمه تایم معمولی برای خودروهای داخلی باید بین ۶۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.

البته اگر بیشتر اوقات در شرایط سخت رانندگی کنید، زمان تعویض تسمه تایم خودرو کمتر می شود. به علاوه عمر مفید تسمه تایم خودروهای خارجی معمولا کمی بیشتر است. در جدول زیر می توانید زمان تعویض تسمه تایم خودروها را بر اساس پیشنهاد بروشور انحصاری آنها مرور کنید.

رانندگی در شرایط عادی

رانندگی در شرایط سخت

زمان تعویض تسمه تایم است

۶۰ هزار کیلومتر

۵۰ هزار کیلومتر

زمان تعویض سریع تسمه تایم

۶۰ هزار کیلومتر

۴۰ هزار کیلومتر

زمان تعویض تسمه تایم تیبا

۶۰ هزار کیلومتر

۴۰ هزار کیلومتر

زمان تعویض تسمه تایم ۲۰۶

۸۰ هزار کیلومتر

۶۰ هزار کیلومتر

زمان تعویض تسمه تایم ۲۰۷

۸۰ هزار کیلومتر

۶۰ هزار کیلومتر

زمان تعویض تسمه تایم مگان است

۶۰ هزار کیلومتر

۵۰ هزار کیلومتر

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در دفترچه راهنمای هر خودرو نوشته شده است. با مراجعه به بخش سرویس و نگهداری دفترچه راهنمای خودرو خود می توانید این موضوع را مشاهده کنید. مراقب باشید که تسمه تایم حتی پس از رسیدن به حد نصاب تعیین شده بتواند به کار خود ادامه دهد. اما شما نباید روی آن حساب کنید. زیرا شکستن تسمه معمولاً ناگهانی اتفاق می افتد.

عمر مفید تسمه تایمعمر مفید تسمه تایم

عمر مفید تسمه تایم چند سال است؟

یک سوال مهم دیگر در مورد زمان تعویض تسمه تایم خودرو وجود دارد که نباید آن را نادیده بگیرید. گاهی اوقات پیش از اینکه مسافت طی شده با خودرو به ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر برسد، ممکن است در حین رانندگی ناگهان شاهد شکستن تسمه تایم باشید.

یکی از دلایل اصلی این اتفاق این است که تسمه تایم منقضی شده است. حتی بهترین کیفیت تسمه های تایم موجود در بازار تاریخ انقضا دارند. معمولا بین ۳ تا ۵ سال شما نیاز به تعویض این قطعه در ماشین خود دارید.

علائمی که نشان می دهد زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است

بالاخره کی تسمه تایم رو عوض کنیم؟ به طور کلی باید در نظر داشته باشید که شکستن تسمه تایم معمولاً در حین رانندگی به یکباره اتفاق می افتد. به ندرت پیش از این اتفاق می‌افتد که علائم خاصی را مشاهده کنید. البته اگر خوش شانس باشید، با مشاهده علائم زیر می توانید متوجه شوید که زمان تعویض تسمه تایم قبل از پاره شدن است:

  • صدای موتور
  • دود بیش از حد و غیر معمول از اگزوز خارج می شود
  • نشت روغن به جلوی موتور
  • قدرت موتور را کاهش دهید
  • لرزش خودرو
  • راه انداختن ماشین سخته
  • کارشناسان خودرو توصیه می کنند هر از چند گاهی ظاهر تسمه تایم را بررسی کنید. وجود علائم ترک یا شکستگی در سطح تسمه تایم، نشانه جدی احتمال شکستگی قریب الوقوع این قطعه محسوب می شود.

    وظیفه تسمه تایم خودرووظیفه تسمه تایم خودرو

    عواقب تاخیر در تعویض تسمه تایم

    اگر زمان تعویض تسمه تایم اگر به تعویق بیفتد، مشکلات ریز و درشت زیادی پیش خواهد آمد. اول از همه، زمان باز و بسته شدن دریچه های ورودی و خروجی دود در موتور به هم ریخته است. به عنوان مثال، اگر شیر ورودی هوا زودتر باز شود، هوا و سوخت بیشتری به داخل محفظه احتراق هدایت می شود. در نتیجه احتراق ضعیف در موتور رخ می دهد. مشکلی که باعث کاهش قدرت موتور و تولید دود زیاد می شود.

    همچنین اگر سوپاپ دود پیش از موعد باز شود، با کاهش فشار محفظه احتراق، راندمان موتور بسیار کاهش می یابد. البته باید در نظر داشته باشید که این موارد تنها روی سکه هستند.

    یکی از مشکلات دیگری که در شکستگی تسمه تایم رخ می دهد، برخورد شدید سوپاپ و پیستون در محفظه احتراق است. سپس احتمال خم شدن یا شکستگی سوپاپ ها و خرابی پیستون زیاد است. ناگفته نماند که در دورهای بالای موتور حتی بدنه سیلندر نیز آسیب می بیند. اتفاقی که می تواند خسارات بسیار سنگینی به بار آورد.

    بنابراین بهتر است به عمر مفید تسمه تایم توجه کنید و این قطعه را که بسیار ارزانتر از تجهیزات موتور است، به موقع تعویض کنید.

    شکستن تسمه تایم خودروشکستن تسمه تایم خودرو

    دلایل شکستگی زودرس تسمه تایم

    تا اینجا به بحث تعویض تسمه تایم در خودروهای سواری پرداختیم. گاهی اوقات تسمه تایم ممکن است خیلی زود پاره شود. علاوه بر موضوع رسیدن به تاریخ انقضا که در بالا ذکر شد، دلایل دیگری نیز برای این امر وجود دارد که مهمترین آنها را در اینجا مشاهده می کنید:

    • پاره شدن تسمه دینام و برخورد قطعات آن به تسمه (هر ۲۰ هزار کیلومتر تسمه باید تعویض شود)
    • خرابی زمان بندی بلبرینگ (تایمینگ بلبرینگ باید هر ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود)
    • رانندگی با دور موتور بالا
    • رانندگی با دنده مرده با سرعت بالا
    • نصب نادرست تسمه تایم
    • تسمه تایم با کیفیت پایین
    • آخرین کلمه

      در این مقاله بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم خودرو بررسی کردیم همانطور که دیدیم عواقب عدم توجه به عمر مفید تسمه تایم گاهی بسیار گران است. بهتر است یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و در آن زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو مانند تسمه تایم را یادداشت کنید. به این ترتیب قطعات را قبل از انقضا تعویض کنید. هنگام خرید تسمه تایم، روی محصولات باکیفیت و درجه یک شرط بندی کنید تا زودتر پاره نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله