خودرو

با راهکارهای کاهش صدای موتور خودرو بیشتر آشنا شویم آپدیت ۱۴۰۳


در این مقاله از سری مقالات مشاوره فنی مجله خودرو محمب مکانیک قصد داریم راهکارهایی برای کاهش صدای موتور و سایر قسمت های خودرو که می تواند آزاردهنده باشد را برای شما شرح دهیم. یکی از لذت های وصف ناپذیر خودروهای جدید و کم کارکرد، صدای کم در قسمت های مختلف خودرو به خصوص موتور است. صدای نرم موتور خودرو در هنگام شتاب گیری و کاهش سرعت حتی می تواند برای بسیاری از افراد خوشایند باشد. این صدای ملایم و دلنشین به مرور زمان و با افزایش عمر خودرو تغییر کرده و می تواند باعث آزردگی سرنشینان خودرو شود.

اگر به صداهای ماشین حساس هستید، مطمئناً بعد از مدتی که صداهای موتور و سایر قسمت های ماشین بلندتر می شود تصمیم به تعویض ماشین خواهید گرفت، اما بهتر است قبل از ایجاد سریع و عجولانه، بدانید چه صداهایی وجود دارد. تصمیم؛ شاید بسیاری از آنها را بتوان به راحتی حل کرد. صدای داشبورد، درها و همچنین صدای صندلی های ماشین با یک آچار ساده و تنظیم تا حد زیادی کاهش می یابد. صدای موتور خودرو نیز در بسیاری از موارد با خدمات ارزان و راحت کاهش یا قطع می شود.

صداهای بسیار کم و زیاد در کاپوت خودرو ظاهر می شود. در ادامه مطلب به علت صدا در این قاب فلزی می پردازیم.

صدای جیغ کمربند

شنیدن صدای جیغ کمربند در بسیاری از موارد رایج است. بسیاری از مردم این صدا را نادیده می گیرند و به رانندگی با ماشین خود ادامه می دهند. بهتره بدونی شاید اگر به کمربند خود نگاه کنید، می توانید از هزینه های اضافی جلوگیری کنید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا کمربند ماشین اصلا صدا می دهد؟ در بسیاری از موارد، پیری تسمه می تواند باعث ایجاد صدای اضافی در محفظه هود شود. علاوه بر این، مواد خشک یا اشتباه تسمه نیز در ایجاد صدای اضافی بسیار موثر است. اگر تسمه قدیمی یا بی کیفیت است، حتما باید تعویض شود.

کمربند

صدای تسمه می تواند علت خاص دیگری داشته باشد، بنابراین کمی توجه می تواند هزینه های دیگر را کاهش دهد. به عنوان مثال، قرقره کشنده تسمه خودرو ممکن است خیلی سفت یا شل باشد، در این صورت ممکن است صدای ناخوشایندی از تسمه شنیده شود. گاهی اوقات نیز دیده می شود که تسمه به درستی نصب نشده و صدا ناشی از اصطکاک بین قرقره ها و تسمه است. در این موارد می توانید با تنظیم کشنده تسمه یا قرار دادن صحیح آن از پارگی تسمه جلوگیری کنید.

به این نکته توجه کنید که معمولاً تعویض تسمه آسیب دیده یا بازدید از آن برای شل کردن و سفت کردن قرقره کشنده تسمه هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت. اما اگر کمربند در مکان نامناسبی مانند جاده های برون شهری پاره شود، هزینه سرویس و تعمیر احتمالا چندین برابر خواهد بود. همچنین برای تغییر آن باید تاخیر زیادی را تحمل کنید.

برخی از تسمه ها، مانند تسمه دینام، در صورت شکستن، می توانند خودروی شما را از کار بیاندازند. اما برخی تسمه ها مانند تسمه تایم خودرو می توانند آسیب جدی به موتور خودرو وارد کنند و هزینه های بیشتری را به جیب شما تحمیل کنند. پس سعی کنید صدای تسمه را جدی بگیرید.

صدای داخل موتور

معمولاً هنگام نشتی در داخل موتور یا لوله های اطراف آن، صدای خش خش به گوش می رسد. برای کنترل این نویز و رفع مشکل، به زودی شروع به کار کنید. زیرا اگر صدا مربوط به لوله های رادیاتور باشد سیستم خنک کننده خودرو شما به طور کامل کار نمی کند و این امر احتمال سوختن موتور و یا آسیب دیدن سرسیلندر را به همراه خواهد داشت و تعمیر این قطعات هزینه بالایی دارد. علاوه بر این، لوله وکیوم خودرو نیز ممکن است آسیب ببیند که بی توجهی به آن منجر به افزایش شدید مصرف سوخت خودرو می شود.

صدای داخل موتورصدای داخل موتور

در این صورت بهتر است لوله های متصل به بخاری و کولر را تست کنید. اگرچه نشتی گاز اینترکولر بدیهی است که فقط باعث از کار افتادن اینترکولر در محیط گرم می شود، اما باید بدانید که نشت گاز اینترکولر و افت فشار آن باعث می شود که فشار اضافی به کمپرسور اینترکولر خودرو برای خنک سازی وارد شود و احتمال آسیب به کولر وارد شود. قطعات کمپرسور یا خود کمپرسور بسیار محتمل است.

همچنین در صورت نشتی لوله های متصل به رادیاتور بخاری؛ علاوه بر کاهش آب رادیاتور و آسیب به سیستم خنک کننده و موتور، ممکن است نشتی در داخل کابین خودرو ایجاد شود که باعث پوسیدگی و ایجاد بوی بد در خودرو می شود.

برای رفع این مشکلات بهتر است به یک مرکز خدمات مراجعه کنید تا بتواند سیستم های مورد نظر را به درستی کنترل و تعمیر کند.

صدای تق تق از کنار چرخ های ماشین

اگر با سرعت کم رانندگی می کنید و هنگام چرخاندن فرمان صدای کلیک می شنوید، ممکن است سر پولوس یا پولوس آسیب ببیند. بهتر است برای بازدید از سیستم تعلیق و سایر قسمت های خودرو خود به یک شاسی فروشی معتبر مراجعه کنید.

دیفرانسیل خودرودیفرانسیل خودرو

شنیدن چنین صدایی از عقب دیفرانسیل عقب خودروها می تواند مربوط به اتصالات محور محرک خودرو باشد.

صدای ناله هنگام چرخاندن فرمان

در بسیاری از موارد دیده می شود که هنگام چرخاندن فرمان صدایی شبیه صدای ناله از داخل کاپوت خودرو شنیده می شود. این صدا به احتمال زیاد مربوط به پمپ برقی فرمان است. صدای ناله مرتبط با پمپ هیدرولیک خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله روغن هیدرولیک کم در پمپ هیدرولیک خودرو، حلقه های اورینگ آسیب دیده در داخل پمپ، یا پمپ هیدرولیک خودرو ناکارآمد. معمولا در چنین شرایطی فرمان خودرو به راحتی قبل کار نمی کند.

فرمان را بچرخانیدفرمان را بچرخانید

حتما در نظر داشته باشید که نباید فقط به کارکردن فرمان بسنده کنید و در صورت شنیدن چنین صدایی حتما پمپ هیدرولیک را چک کنید. زیرا ممکن است با افزودن کمی روغن هیدرولیک مشکل برطرف شود یا خونریزی صدا را قطع کند. عدم انجام این موارد باعث از کار افتادن زودهنگام پمپ هیدرولیک و هزینه های زیادی می شود.

ضربه زدن به محفظه زیر موتور

صدای تق تق در محفظه موتور و داخل سیلندر خودرو مربوط به احتراق ناقص و انفجار داخل سیلندر می باشد که می تواند ناشی از خرابی شمع یا عدم توانایی خودرو در تعادل مخلوط هوا و سوخت باشد. این انفجار درون سیلندر در برخی موارد قبل از مرحله اشتعال رخ می دهد که می تواند زمان بندی خودرو را مختل کند. معمولا خودروهایی که احتراق ناقص و صداهای مشابه دارند، نمی توانند نرم کار کنند و موتور به اصطلاح شل و سفت می شود و در نتیجه ماشین نرم کار نمی کند.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • اگر این احتراق در داخل سیلندر شدید باشد، می تواند به پیستون ها یا سوپاپ ها آسیب جدی وارد کند.

    وزوز یا ضربه منظم از داخل موتور

    برخی از خودروها، به خصوص خودروهایی با میل سوپاپ های بلند، هنگام استارت زدن خودرو، صدای خروپف منظمی دارند. شنیده می شود. حتی گاهی دیده می شود که با گرم شدن خودرو یا افزایش دور موتور این صدا به طور کامل قطع می شود. این صدا معمولاً با خرابی ماشین تحریر یا فاصله زیاد سوپاپ همراه است. برای رفع این صدا بهتر است ماشین تحریر ماشین خود را تعویض کنید.

    صدای جیغ دیفرانسیل و گیربکس

    صدای جیغ دیفرانسیل و گیربکسصدای جیغ دیفرانسیل و گیربکس

    وجود هرگونه سایش یا آسیب و ضربه یا شکستگی باعث ایجاد صدای زوزه در حین رانندگی می شود. برای خودروهای دیفرانسیل عقب در هنگام شکستن این صدا از انتهای خودرو و برای خودروهای دیفرانسیل جلو این صدا از قسمت گیربکس خودرو شنیده می شود.

    تنظیم نادرست کلاچ خودرو، تنظیم نادرست دسته دنده، آسیب دیدن یاتاقان ها و لغزش پوسته و برنجی داخل گیربکس و همچنین تعویض نابهنگام دنده ها باعث بروز آسیب هایی می شود که در نهایت منجر به شنیدن صدای ناله از داخل دیفرانسیل یا گیربکس می شود. .

    صدای بلند هنگام کاهش سرعت با ترمز

    اگر هنگام ترمزگیری صدای خراش و تیز شنیدید، می توانید مطمئن باشید که لنت های شما فرسوده شده و لنت ها با رینگ های خودرو تماس پیدا می کنند. در بسیاری از خودروها چراغی برای نشان دادن انتهای لنت نصب شده است. می تواند این چراغ ممکن است به دلیل قدیمی بودن ماشین اصلا روشن نباشد، همچنین ممکن است مکانیک در هنگام تعویض لنت ها دوشاخه و سیم این هشدار را درست وصل نکرده باشد. بنابراین، اگر هنگام ترمزگیری صداهایی شبیه به این شنیدید، بلافاصله برای سرویس یا تعویض لنت خودرو به گاراژ بروید. بی توجهی به پوشیدن لنت می تواند آسیب جدی به دیسک های خودرو وارد کند.

    مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

    • مهمترین دلایل خاموش شدن موتور خودرو در هنگام رانندگی چیست؟
    • علائم خرابی موتور پله ای خودرو. مروری بر استپر موتور
    • چک لیست وضعیت فنی خودرو
    • میانگین عملکرد یک خودرو در یک سال چقدر است؟
    • اساس عملکرد پمپ هیدرولیک خودرو چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا