خودرو

با دی لایت (DAY LIGHT) خودرو بیشتر آشنا شوید آپدیت ۱۴۰۳

در این مطلب از سری دانش فنی مجله خودرو محمب مانیک شما را با آخرین تکنولوژی خودرو یعنی. چراغ های روشنایی در روز با مجله مکانیک همراه با ما همراه باشید تا توضیح دهیم که چرا این فناوری در حال گسترش است، مخاطبان عزیز.

چراغ روشنایی روز در برخی از خودروهای مدرن گزینه ای است. همانطور که از نام این چراغ ها مشخص است، به چراغ های خودرو در طول روز، چراغ های روشنایی روز می گویند. حتما تا به حال خودروهای لوکس و خارجی را در خیابان با چراغ های روشن در روز دیده اید، اما شاید دلیل استفاده از چراغ های روشنایی در روز را ندانید؟

چراغ های روشنایی روز

درباره DAYLIGHT خودرو بیشتر بدانید
چراغ هایی برای لذت بردن

چراغ های روشنایی روز معمولاً به شکل ال ای دی ها آنها در جلوی خودرو نصب می شوند و با روشن شدن موتور روشن می شوند. این چراغ ها را نمی توان به صورت دستی روشن یا خاموش کرد (به جز با دستکاری سیم کشی خودرو). البته با توجه به مصرف برق آنها به خصوص در نمونه ها نیازی به این کار نیست ال ای دی ها بسیار کم است؛ همچنین به دلیل روشن بودن خودرو هیچ ولتاژی روی باتری وجود ندارد.

چراغ های روز دارای انواع مختلفی هستند که جدای از کاربرد ذکر شده، می توانند گزینه ای برای زیبایی و ایمنی خودرو نیز ارائه دهند. چراغ روشنایی روز که در خودروهایی مانند دنا پلاس، چانگان CS35، کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و … وجود دارد، ظاهری شیک و مدرن به خودروی شما می بخشد. شما می توانید انواع مختلفی از چراغ های روز را در بازار پیدا کنید که کاملا با آشپزخانه شما سازگاری دارند. وزن سبک، ضدآب، انعطاف پذیری، حالت چند حالته و حالت ژل از جمله مواردی است که می توانید در چراغ های LED در روز پیدا کنید. جالب است بدانید که دی لایت با تمام این امکانات قیمت بالایی در مقایسه با سایر آپشن های قابل خرید برای خودرو ندارد.

چراغ استاندارد در روز باید همزمان با احتراق خودرو روشن شود. این اپلیکیشن برای افزایش ایمنی عابران پیاده و سایر وسایل نقلیه طراحی شده است. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و ثابت شده است که وجود منبع نور بر روی خودرو در طول روز می تواند تاثیر محسوسی در جلب توجه رهگذران و سایر رانندگان داشته باشد; بنابراین می تواند در کاهش تصادفات موثر باشد.

دلایل استفاده از چراغ های روشنایی در روز

نور روز در خودروهای مدرن وجود دارد. شاید بسیاری از افراد با عملکرد و نقش این چراغ آشنایی نداشته باشند و فکر کنند این خودروها در طول روز برای خودنمایی چراغ های خود را روشن می کنند و دلیل استفاده از چراغ روشنایی در روز متفاوت است.

درباره DAYLIGHT خودرو بیشتر بدانیددرباره DAYLIGHT خودرو بیشتر بدانید
دلایل استفاده از چراغ های روشنایی در روز

برای درک دلایل استفاده از نور روز به تاریخچه این چراغ های مفید می پردازیم. براوه، اولین بار در یک سال این چراغ ها ۱۹۷۰ AD در کشورهای شمالی جهان مانند نروژ و کانادا که معمولاً هوای برفی و مه آلود است و همچنین نور کافی در طول روز وجود ندارد، رایج است. این چراغ ها به خودروها کمک می کرد تا در طول روز که هوا برفی و مه آلود است یا نور کافی وجود ندارد به راحتی تشخیص داده شوند.

در کشورهای اسکاندیناوی به دلیل شرایط آب و هوایی خاص و مه دائمی، داشتن چراغ خودرو در اکثر روزهای سال الزامی است. اولین چراغ هایی که از نور روز استفاده می کردند نیز در دهه ۱۹۷۰ در کانادا و نروژ معرفی شدند، اما در کشورهای دیگر به ویژه آمریکا که هوا مه آلود نیست، طبق تحقیقات انجام شده تعداد تصادفات بین خودروها و عابران پیاده چندین برابر بیشتر است. بالا بنابراین، این کشورها تصمیم گرفتند از چراغ های روشنایی در روز برای کاهش تصادفات رانندگی با دوچرخه سواران یا عابران پیاده استفاده کنند که می تواند عابران پیاده و دوچرخه سواران را در برابر اتومبیل محافظت کند. بنابراین یکی دیگر از دلایل استفاده از چراغ های روشنایی روز کاهش تصادفات است.

چون مردم وقتی ماشینی را با چراغ روشن می بینند منتظر عبور ماشین می مانند. سپس از خیابان عبور کنید. پس از آن استفاده از این قابلیت در سایر نقاط جهان رواج یافت. در دهه ۱۹۹۰ استفاده از این فناوری در ایالات متحده آغاز شد و در سال ۲۰۰۸ استفاده از چراغ های روشنایی در روز در خودروهای تولید شده در ایالات متحده اجباری شد. در اروپا، از سال ۲۰۱۱، استفاده از نور روز در صنعت خودروسازی استاندارد شده است.

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از چراغ های روشنایی در روز می تواند تصادفات ناشی از عدم توجه رانندگان به خودروهای عبوری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کاربرد DAY LIGHT

درباره DAYLIGHT خودرو بیشتر بدانیددرباره DAYLIGHT خودرو بیشتر بدانید
کاربرد لامپ روز

استفاده از چراغ های روشنایی روز در بسیاری از کشورها به دلیل کاهش تصادفات و جلب توجه عابران پیاده و دوچرخه سواران به خودروهای در حال حرکت است. در حال حاضر خودروسازان داخلی از Delight در خودروهایی مانند پژو ۲۰۷، دنا پلاس، پژو ۲۰۰۸، ۵۰۸ و… مجهز به چراغ های جلو مجهز به این سیستم هستند. لازم به ذکر است که در آمریکا خودروهایی که از چراغ های روشنایی روز استفاده می کنند هزینه بیمه کمتری پرداخت می کنند.

زیرا استفاده از این چراغ ها در روز برای جلب توجه عابران پیاده یا رانندگان عبوری است نه خود راننده خودرو! اگر به این سوال دقت کنیم به اهمیت این چراغ ها پی خواهیم برد. اگر در خیابان های شهر به به خودروهای مجهز به دیلایت دقت کنید، حتما متوجه شده اید که چگونه توجه شما را به خود جلب می کنند و این همان چیزی است که طراحان این نوع نورها به دنبال آن هستند، یعنی جلب توجه عابران پیاده و سایر رانندگان به خودروی عبوری و ایمنی و فاصله تا وسیله نقلیه مورد نظر را در نظر بگیرید. بنابراین این چراغ ها معمولا از نوع «زنون» هستند تا با نور زیاد توجه عابران و سایر رانندگان را به خود جلب کنند.

نتیجه

با وجود اینکه هوا در ایران اکثر روزها آفتابی و صاف است و نیازی به استفاده از چراغ های روشنایی روز نیست، اما چون استفاده از این چراغ های روشنایی روز توجه رهگذران را به خودرو افزایش می دهد، استفاده از آنها می تواند تعداد چراغ های روشنایی روز را کاهش دهد. تصادفات و مرگ و میر جاده ای بسیار مناسب است.

مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید:

میانگین عملکرد یک خودرو در یک سال چقدر است؟

اساس عملکرد پمپ هیدرولیک خودرو چیست؟

چرا خرید ماشین دست دوم یا حتی نو نیاز به تجربه دارد؟

بخاری خودرو و هر آنچه که باید در مورد عملکرد، نگهداری و عیب یابی آن بدانید

خرید ماشین دست دوم؛ فرصت یا تهدید؟

نکات مهم برای فروش خودروهای دست دوم

کنترل الکترونیکی خودرو چیست و چگونه خرابی آن را درک کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا