خودرو

با جعبه فرمان و وظایف مربوط به آن بیشتر آشنا شوید آپدیت ۱۴۰۳


در این مقاله از سری مقالات آموزشی با نکات فنی مجله مکانیک همراه جعبه فرمان خودرو و وظایف مربوط به آن را به شما معرفی می کنیم. همه وسایل نقلیه از ساده ترین تا پیچیده ترین باید توسط راننده کنترل شوند، هرچند در سال های اخیر سیستم های خودران نیز به صورت آزمایشگاهی تولید شده اند، اما به نظر می رسد تا مرحله تجاری سازی و البته ورود به کشور! زمان زیادی باقی مانده است

اگر تا به حال سوار اسب یا چیز دیگری شده باشید، حتما می دانید که باید جهت حرکت را با افسار، فرمان ماشین تعیین کنید یا به عبارتی فنی و علمی تر، سیستم فرمان ماشین مانند افساری که ماشین را کنترل می کند و جهت آن شما را قرار می دهد

با یک کلیک استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری نگران نباشید اینجا دریافت می کنم

شاید اولین چیزی که با شنیدن سیستم فرمان به ذهنتان خطور کند فرمانی باشد که هر روز آن را در دستانتان گرم می کنید و مثل بچه ها آن را محکم می فشارید، اما سیستم فرمان از این تدبیرها پیچیده تر است! و- سیستم فرمان قطعات و پیچیدگی های خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی یکی از مهم ترین تجهیزات یعنی جعبه فرمان می پردازیم.

تجهیزات سیستم کنترل خودرو

جعبه فرمان ماشینجعبه فرمان ماشین
جعبه فرمان ماشین

سیستم فرمان وظیفه انتقال چرخش دست راننده به چرخ ها را بر عهده دارد و از قسمت های زیر تشکیل شده است:

۱- فرمان: فرمان ملموس ترین قسمت سیستم فرمان است که چرخش دست راننده را به ستون فرمان منتقل می کند. علاوه بر این، چرخ یک وظیفه دیگر نیز دارد و آن افزایش گشتاوری است که راننده به چرخ اعمال می کند. با افزایش قطر چرخ، گشتاور اعمال شده نیز افزایش می یابد. در خودروهای جدید فرمان قابلیت تغییر ارتفاع و زاویه را دارد و سازندگان هر کاری که ممکن است برای راحتی راننده انجام می دهند.

۲- ستون فرمان (شفت): شفت فرمان رابط بین چرخ و جعبه فرمان است و چرخش چرخ را به جعبه فرمان منتقل می کند. این شفت به شکل شلنگ بوده و به همین دلیل کمی انعطاف پذیر است و این امر ایمنی راننده را در هنگام تصادف افزایش می دهد زیرا در غیر این صورت میل فرمان در هنگام تصادف می تواند وارد کابین شده و راننده را مجروح کند.

۳- جعبه فرمان: جعبه فرمان را می توان مهمترین قسمت سیستم فرمان دانست که دارای سه وظیفه مهم است:

الف) افزایش گشتاور

ب) تغییر صفحه چرخش فرمان به صفحه مکانیزم فرمان

ج) تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی

۴- پیتمن: یک بازوی پیتمن یا پیتمن بر روی شفت خروجی جعبه فرمان نصب می شود که حرکت چرخشی شفت را به حرکت زاویه ای تبدیل می کند. انتهای پیتمن نیز به وسیله پین ​​به میله درگ متصل می شود.

۵- Drag Rod: درگ راد رابط بین Pitman و Jackal است.

۶- شغال و دست سگ: دلیل نامگذاری این دو قسمت به دلیل ظاهر آنهاست. همانطور که شغال حرکت می کند، سگ نیز حرکت می کند و در نهایت چرخ ها نیز تغییر جهت می دهند.

جعبه فرمان

جعبه فرمان ماشینجعبه فرمان ماشین
جعبه فرمان ماشین

با توجه به اینکه جعبه فرمان در سیستم فرمان بسیار مهم است; شرکت های سازنده تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده اند و چندین نوع مختلف جعبه فرمان را طراحی و تولید کرده اند. فیلدهای فرمان به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند.

چند وقت خرید ماشین دست دوم تجربه یکی از بزرگترین نمایندگی های آنلاین خودرو در کشور را تضمین می کنید

برای یک تجربه منحصر به فرد اینجا کلیک

۱- جعبه های فرمان مکانیکی: همانطور که از نام این نوع جعبه فرمان پیداست. آنها تنها اجزای مکانیکی هستند که چرخش دست راننده را به چرخ ها منتقل می کنند.

۲- جعبه فرمان: در این نوع جعبه فرمان علاوه بر قطعات مکانیکی، وسایل برقی و هیدرولیکی دیگری نیز وجود دارد که به افزایش گشتاور دست راننده کمک می کند.

جعبه های فرمان مکانیکی

جعبه فرمان ماشینجعبه فرمان ماشین
جعبه فرمان ماشین

جعبه های فرمان مکانیکی با توجه به عملکردشان به موارد زیر تقسیم می شوند:

جعبه فرمان هلیکال: این نوع جعبه فرمان را می توان ساده ترین نوع جعبه فرمان دانست که به دلیل معایبی که دارد دیگر از آن استفاده نمی شود.

جعبه فرمان خروس حلزونی: در این نوع جعبه فرمان که کمی پیشرفته تر از نوع انگشتی است، قسمتی که به میل چرخ وصل می شود مانند خروس است و قسمتی که به میل فرمان متصل می شود. یک حلزون.

جعبه فرمان هلیکال: این نوع جعبه فرمان عملکردی مشابه ساق دارد با این تفاوت که از چرخ دنده های مارپیچی و غلتکی استفاده می شود.

جعبه فرمان دنده تاج گلوله ای: در این نوع جعبه فرمان، مارپیچ جعبه فرمان نیز با چرخش چرخ می چرخد. حرکت مارپیچی از طریق توپ ها به خطی تبدیل می شود و در نهایت این حرکت خطی به سمت چرخ ها هدایت می شود و چارچوب ماشین تغییر می کند. این نوع جعبه فرمان به دلیل مزایایی که دارد بیشتر از انواع کرم استفاده می شود. از جمله مزایای این نوع جعبه فرمان نسبت به انواع کرم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقالات زیر را حتما بخوانید

تغییر شماره ثبت

راهنمای خرید دست دوم

۱- اصطکاک کم در جعبه فرمان: این منجر به کاهش تلفات در جعبه فرمان می شود و بنابراین راننده برای تغییر جهت یکسان به نیروی کمتری نسبت به انواع حلزون نیاز دارد. به همین دلیل بیشتر در خودروهای سواری استفاده می شود.

۲- ایمنی بیشتر: به دلیل اصطکاک کمتر، سایش کاهش یافته و در نتیجه فاصله جعبه فرمان کمتر از موارد قبلی است که باعث افزایش ایمنی می شود.

۳- نگهداری و تعمیرات کمتر

۴- قابلیت استفاده از سیستم برق کمکی در این نوع جعبه فرمان

البته در کنار این مزایا معایبی هم از جمله گرانی، سنگینی و … دارد.

جعبه فرمان رک و پینیون: به این جعبه فرمان کشویی یا سنگ و پینیون می گویند.قفسه و پینیون) همچنین به ۲ قسمت اصلی خود معروف است، یک اهرم ضربدری به نام بازو یا راکر و اهرم دیگر که به چرخ متصل است و به آن دنده یا پینیون می گویند. این نوع جعبه فرمان بیشترین استفاده را در خودروهای مدرن دارد. از مزایای این نوع جعبه فرمان می توان به فضای کم، سبکی، ارزان بودن، اصطکاک کمتر و … اشاره کرد.

جعبه فرمان برقی

جعبه های فرمان برقی به سه دسته تقسیم می شوند:

۱- کنترل هیدرولیک

۲- کنترل الکتروهیدرولیک

۳- فرمان برقی

کنترل هیدرولیک

در این نوع جعبه فرمان پمپ هیدرولیک با ایجاد فشار به حرکت دنده بازو و کاهش نیروی وارده از جانب راننده کمک می کند و در نتیجه رانندگی با فرمان هیدرولیک بسیار لذت بخش تر از سایر فرمان های مکانیکی خواهد بود. از مزایای این نوع جعبه فرمان می توان به کاهش قدرت دست راننده، افزایش قدرت سیستم فرمان و … اشاره کرد. شایان ذکر است که این نوع جعبه فرمان عمدتا در خودروهای مدرن استفاده می شود.

اگر می خواهید ماشین بخرید اما زمان کافی برای پیدا کردن ماشین مناسب با گارانتی ندارید

کافی اینجا کلیک کنید و فرم را ثبت کنید سفارش خرید پر کردن

کنترل الکتروهیدرولیک

اساس کار این نوع جعبه فرمان همانند فرمان هیدرولیک می باشد با این تفاوت که پمپ هیدرولیک توسط موتور الکتریکی کار می کند.

فرمان برقی

در این نوع جعبه فرمان پمپ هیدرولیک وجود ندارد و نیروی کمکی توسط موتور الکتریکی نصب شده بر روی میل فرمان تولید می شود. از مزایای این سیستم می توان به وزن کم، فضای کم، استهلاک کم و … اشاره کرد.

مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

دلیل تنظیم فرمان چیست؟

علائم خرابی روغن فرمان چیست؟

سیستم فرمان برقی یا EPS چیست؟

علت لرزش فرمان هنگام ترمزگیری و سرعت بالا چیست؟

درباره سنسور زاویه فرمان بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا