خودرو

بهترین زمان تعویض روغن هیدرولیک در انواع خودروها آپدیت ۱۴۰۳


عملکرد فرمان نقش مهمی در کیفیت رانندگی دارد. کسانی که تجربه رانندگی بدون فرمان هیدرولیک را دارند این موضوع را تایید می کنند. خودروهای فرمان برقی برای نشان دادن عملکرد بهینه نیاز به سرویس و نگهداری دوره ای دارند. یکی از لحظات مهم در این زمینه تعویض روغن هیدرولیک است. در دسترس بودن سطح روغن هیدرولیک برای عملکرد بدون مشکل سیستم فرمان خودرو ضروری است. در این مقاله می توانید بهترین زمان برای تعویض روغن هیدرولیک با ماشین های مختلف آشنا شوید

blankblank

بهترین زمان برای تعویض روغن هیدرولیک

بهترین زمان تعویض روغن هیدرولیک برای هر خودروی سواری معمولاً در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است. تحقیقات ما نشان می دهد که بهترین زمان برای تعویض روغن هیدرولیک خودرو بین ۴۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ کیلومتر است.

البته معمولاً در دفترچه راهنمای خودروهای سواری مختلف ذکر شده است که در هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر سطح روغن هیدرولیک فرمان باید بررسی شود تا در صورت نیاز روغن جدید اضافه شود.

مخزن روغن هیدرولیک معمولاً به شکل استوانه ای است. این مخزن در نزدیکی تسمه هیدرولیک قرار دارد و معمولاً با یک برچسب مشخص می شود. ظرفیت مخزن روغن هیدرولیک خودروهای سواری معمولاً کمتر از ۱ لیتر است. به عنوان مثال برای یک خودروی سریع در حالت استاندارد می توان حدود ۸۷۵ سی سی روغن هیدرولیک را در باک قرار داد.

عمر مفید روغن فرمان هیدرولیکعمر مفید روغن فرمان هیدرولیک

عمر مفید روغن هیدرولیک چقدر است؟

روغن هیدرولیک بسته به نوع مواد اولیه ای که در تولید آن استفاده می شود عمر مفید مشخصی دارد. به عبارت دیگر نباید روغن هیدرولیک را بر اساس مسافت طی شده تعویض کنید. عمر مفید روغن فرمان خودروی سواری یکسان نیست. تحقیقات ما نشان می دهد که هر ۴ تا ۵ سال، روغن هیدرولیک منقضی می شود و باید آن را تعویض کنید.

میز تعویض روغن هیدرولیک برای خودروهای مختلف

می توانید در جدول زیر زمان تعویض روغن هیدرولیک برخی از خودروها را بر اساس دفترچه راهنمای آنها بررسی کنید.

زمان تعویض سریع روغن هیدرولیک

۶۰ هزار کیلومتر یا ۴ سال

زمان تعویض روغن هیدرولیک تیبا

۶۰ هزار کیلومتر یا ۴ سال

زمان تعویض روغن هیدرولیک پراید

۵۰ هزار کیلومتر یا ۴ سال

زمان تعویض روغن هیدرولیک دانا

۶۰ هزار کیلومتر

زمان تعویض روغن هیدرولیک ۲۰۶ است

۶۵ هزار کیلومتر

زمان تعویض روغن هیدرولیک پژو پارس

۶۰ هزار کیلومتر

زمان تعویض روغن هیدرولیک سمند فرا رسیده است

۶۰ هزار کیلومتر

عوامل موثر در مدت زمان تعویض روغن هیدرولیک

عوامل متعددی را می توان در آن ذکر کرد مدت زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان موثر هستند. اینها هستند:

۱٫ نوع وسیله نقلیه

همانطور که گفته شد، طول عمر روغن فرمان برای خودروهای مختلف یکسان نیست. نوع خودرو در تعیین زمان دقیق تعویض روغن تاثیر دارد. عامل اصلی تعیین کننده در این زمینه، طراحی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو است که گاهی اوقات از خودرویی به خودرو دیگر متفاوت است.

۲٫ نوع روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک در گریدهای مختلف تولید و به فروش می رسد. معمولاً مدل مناسب روغن هیدرولیک در دفترچه راهنمای خودرو مشخص می شود. به عنوان مثال روغن هیدرولیک مناسب برای بسیاری از خودروهای شرکت ایران خودرو یکی از دو مدل DEXRON II و PSF III می باشد. روغن های مختلف از نظر ویسکوزیته، پایداری حرارتی و سایر خواص فیزیکی متفاوت هستند. دلیل این امر عمدتاً به مواد افزودنی موجود در آنها مربوط می شود.

۳٫ شرایط رانندگی

منظور از شرایط رانندگی میزان فشار غیرعادی است که گاهی به فرمان وارد می شود. از طرفی باید در نظر داشته باشید که نفوذ گرد و غبار به سیستم هیدرولیک خودرو منجر به افت کیفیت روغن می شود. بنابراین شرایط آب و هوایی نیز می تواند تا حدودی بر عمر مفید روغن هیدرولیک تاثیر بگذارد.

۴٫ قابلیت سرویس دهی اتصالات سیستم هیدرولیک فرمان

این در کتابچه راهنمای خودروی سواری ذکر شده است هر ۱۰ هزار کیلومتر، قابلیت سرویس دهی اتصالات سیستم هیدرولیک خودرو را بررسی کنید اگر امکان نشتی وجود دارد، قبل از پایین آوردن سطح روغن هیدرولیک، مشکل را برطرف کنید. بنابراین خرابی اتصالات سیستم هیدرولیک می تواند مدت زمان تعویض روغن هیدرولیک را کاهش دهد.

سیستم هیدرولیک خودروسیستم هیدرولیک خودرو

علائم زمان تعویض روغن فرمان برقی

احتمالاً می پرسید که آیا راهی وجود دارد که بگوییم چه زمانی روغن هیدرولیک را تعویض کنیم یا خیر؟ در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، باید روغن هیدرولیک خودرو خود را تعویض کنید:

  • هنگام چرخش فرمان بوق می دهد
  • سفت شدن فرمان
  • نشت روغن هیدرولیک
  • چرخش غیرعادی فرمان هنگام رانندگی
  • احساس بوی سوختگی در ماشین
  • تیره شدن روغن هیدرولیک
  • گرفتگی کانال ها و لوله های سیستم هیدرولیک کنترل فرمان
  • سفت کردن فرمان ماشینسفت کردن فرمان ماشین

    عواقب عدم تعویض به موقع روغن هیدرولیک فرمان

    تعویض نکردن به موقع روغن هیدرولیک فرمان قبل از هر چیز روی کیفیت رانندگی تاثیر منفی دارد. به عنوان یک راننده، احساس خواهید کرد که چرخاندن فرمان سخت‌تر می‌شود و به فشار بیشتری نیاز دارد. مثل رانندگی با ماشین بدون فرمان است.

    البته به همین جا ختم نمی شود. اگر تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو را برای مدت طولانی به تاخیر بیندازید، ممکن است با مشکلات جدی تری مانند شکستن دنده ها و پمپ هیدرولیک سیستم هیدرولیک خودرو مواجه شوید.

    دوره بازرسی روغن هیدرولیک فرمان

    شما باید سطح روغن هیدرولیک فرمان خودرو را هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر چک کنید. معمولاً روی مخزن روغن هیدرولیک اتومبیل ها نشان داده می شود. حداقل سطح مجاز روغن هیدرولیک با عباراتی مانند Min، Add و L نشان داده می شود. در ضمن، حداکثر سطح روغن هیدرولیک معمولاً با عبارت Max، C و H نشان داده می شود. همیشه مطمئن شوید که سطح روغن هیدرولیک بین این دو سطح باشد. .

    آخرین کلمه

    در این مقاله مروری زمان تعویض روغن فرمان فرا رسیده است ما پرداخت کردیم یک بار دیگر لازم به تاکید است که بین ۴۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر یا هر ۴ تا ۵ سال (هر کدام زودتر اتفاق بیفتد) عمر مفید روغن فرمان هیدرولیک به پایان می رسد و باید آن را تعویض کنید. برای خرید روغن هیدرولیک حتما دفترچه راهنمای خودرو خود را بخوانید. این بروشور مدل مناسب روغن هیدرولیک و همچنین نکات مهم تعویض آن را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا