خودرو

انواع سیستم انتقال قدرت خودرو و مزایا و معایب آنها آپدیت ۱۴۰۳


سیستم انتقال نیرو در خودروها کارکرد بسیار مهمی دارد و هر خودرویی باید از سیستم انتقال نیرو مناسب استفاده کند تا نیازهای کاربران را به بهترین نحو برطرف کند. سیستم انتقال نیرو چهار چرخ دارای قابلیت های بالاتری در طبیعت گردی است اما برای استفاده در شرایط شهری چندان مقرون به صرفه نیست. در آینده با ما همراه باشید انواع سیستم های انتقال قدرت خودرو و مزایا و معایب آنها را با جزئیات بیشتر توضیح دهید.

پیشرانه خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟

نیروی ماشین توسط موتور تولید می شود، اما این نیرو به خودی خود چرخ ها را به حرکت در نمی آورد. بلکه باید سیستم انتقال نیرو وجود داشته باشد که توان و گشتاور تولیدی موتور را گرفته و پس از پردازش بسته به شرایط رانندگی و نوع جاده به چرخ ها منتقل کند.
هر وسیله ای که نیروی موتور را به چرخ ها منتقل کند و بین آنها قرار گیرد یکی از اجزای سیستم انتقال نیرو در خودرو محسوب می شود. گیربکس، دیفرانسیل، محور محرک، سیستم کلاچ، دنده و غیره. مهمترین اجزای سیستم انتقال قدرت خودروها هستند.

سیستم های انتقال انرژیسیستم های انتقال انرژی

انواع سیستم های انتقال قدرت خودرو

در زیر سه نوع اصلی از سیستم های انتقال قدرت خودرو را معرفی می کنیم.

سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل

سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل رایج ترین نوع سیستم انتقال نیروی خودرو است که اکثر محصولات مسافربری و شهری به آن مجهز هستند. فقط در این نوع سیستم انتقال نیرو یک جفت چرخ ماشین توانایی دریافت نیرو از موتور را دارند. انواع سدان های شهری و هاچ بک یا کراس اوورهای کوچک از این سیستم استفاده می کنند. سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و … مجهز به این سیستم هستند.

البته سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل به دو دسته FWD دیفرانسیل جلو و RWD دیفرانسیل عقب تقسیم می شود. بنابراین در مدل‌های دیفرانسیل جلو، چرخ‌های محور جلو عامل محرکه هستند، اما در مدل‌های دیفرانسیل عقب، تنها چرخ‌های عقب می‌توانند نیرو را از موتور دریافت کنند.

یک سیستم دیفرانسیل عقب معمولاً از یک میل لنگ و یک دیفرانسیل جداگانه از گیربکس برای به حرکت درآوردن چرخ های عقب استفاده می کند. اما در سیستم های دیفرانسیل جلو، شفت محرک وجود ندارد و واحد دیفرانسیل به صورت یکپارچه با گیربکس خودرو سوار می شود که فضای بسیار کمتری را اشغال می کند.

تک دیفرانسیلتک دیفرانسیل

سیستم انتقال قدرت ۴WD

همانطور که از نام این نوع سیستم انتقال قدرت خودرو مشخص است، هر چهار چرخ خودرو می توانند نیرو را از موتور این سیستم دریافت کنند. سیستم چهار چرخ محرک معمولا در پیکاپ یا جیپ و بیشتر برای طبیعت گردی استفاده می شود خارج از جاده مناسب است.

این نوع خودروها عمدتاً در حالت دیفرانسیل عقب در حالت استاندارد حرکت می کنند، اما در مواردی که نیاز به کشش بیشتر باشد، راننده می تواند با استفاده از یک سوئیچ یا اهرم جداگانه حالت انتقال نیرو را از حالت دیفرانسیل عقب به حالت چهارچرخ متحرک تغییر دهد. وقتی ماشین در یک جاده خاکی لغزنده و صعب العبور با شیب زیاد قرار می گیرد، راننده حالت را انتخاب می کند چهار چرخ محرک او می تواند با ماشین خود در این مسیرها رانندگی کند. در این سیستم معمولا دو حالت چهار چرخ متحرک وجود دارد.
در حالت چهارچرخ متحرک ۴H یا سبک، راننده می تواند با سرعت بیشتری از جاده های گل آلود یا برفی عبور کند، اما در صورت نیاز به قدرت بیشتر و سرعت کمتر، باید سیستم را روی حالت ۴ لیتری یا حالت سنگین چهار چرخ متحرک قرار دهد و برود. عبور از جاده ها با دنده سنگین بسیار دشوارتر است.

دیفرانسیل جلو و عقبدیفرانسیل جلو و عقب

برای عملکرد بهتر در خارج از جاده، معمولاً به این خودروها قفل دیفرانسیل تعبیه می شود تا زمانی که یک چرخ در هوا است و چرخ دیگر در سوراخ می افتد، دو چرخ با هم کار می کنند و محورها با هم اشتباه نمی گیرند. به این ترتیب خودرو بسیار راحت تر از چاله ها و جاده های سخت و ناهموار خارج می شود تویوتا هایلوکس، KMC t8تویوتا پرادو و…، دارای سیستم انتقال قدرت چهار چرخ هستند.

سیستم چهار چرخ محرک AWD

همانطور که گفته شد، سیستم انتقال قدرت ۴WD بیشتر برای اهداف خارج از جاده و در سرعت های پایین استفاده می شود. اما در مصارف شهری و معمولی، زمانی که جاده لغزنده است و خودرو به کشش بیشتر در چهار چرخ نیاز دارد، برای کاهش انحراف خودرو و سرگردانی چرخ ها، استفاده از سیستم چهار چرخ متحرک AWD ضروری است.

این سیستم در واقع نوع پیشرفته و مدرن تری از سیستم چهار چرخ محرک است با این تفاوت که در هر سرعتی قابل استفاده است و تنها در سرعت های پایین نیازی به استفاده از آن نیست. همچنین در حالت عادی این نوع سیستم توسط راننده قابل روشن یا خاموش شدن نیست و کامپیوتر مرکزی خودرو بسته به شرایط آن را فعال یا غیرفعال می کند.

وسایل نقلیه دو چرخوسایل نقلیه دو چرخ

البته به طور کلی در حال حاضر از سیستم های چهارچرخ محرک به صورت تمام وقت یا پاره وقت استفاده می شود. در مدل های تمام وقت، سیستم چهار چرخ محرک همیشه روشن است، اما در سیستم های موقت یا خودکار، ISO خودرو این سیستم را بر اساس شرایط جاده به صورت هوشمند فعال می کند و در صورت مساعد بودن شرایط دوباره آن را غیرفعال می کند.
انواع خودروهای شهری جدید و کراس اوورهای مدرن از این سیستم استفاده می کنند. در محصولات جدید مانند Phoenix Tigo 8 Pro Max یا Phoenix FX بدیهی است که باید از این سیستم استفاده کرد.

نتیجه

سیستم انتقال قدرت یکی از اجزای اصلی پلت فرم هر خودرویی است که بسته به نوع آن می تواند قابلیت های متفاوتی داشته باشد. در کشور ما اکثریت خودروهای تولیدی و مونتاژی با یک دیفرانسیل جلو تولید می شوند که دارای شاخص های کاملاً قابل قبولی برای استفاده شهری و عادی می باشد.

اما بهتر است کراس اوورها و SUV ها با چهار چرخ متحرک عرضه شوند تا قابلیت بهتری در رانندگی معمولی و هندلینگ بهتر به خصوص در جاده های لغزنده یا هنگام سر پیچ ها ارائه کنند. با توجه وسایل نقلیه خارج از جاده و وجود سیستم انتقال قدرت چهار چرخ در خودروهای پیکاپ یکی از ضروریاتی است که کارایی آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا