اخبار تکنولوژی

ارز دیجیتال ایاس (eos) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال ایاس از چه اجماعی استفاده میکند؟

eosio از ابتدا برای پشتیبانی از برنامه های بلاک چین ایمن با استفاده آسان و مقیاس پذیر طراحی شده است. برنامه های ساخته شده بر روی eosio تاخیر بسیار کمتری نسبت به سایر بلاک چین ها دارند، این بدان معناست که لازم نیست چند دقیقه یا حتی ساعت ها منتظر بمانید تا بدانید که آیا پرداختی پردازش شده است یا پیامی ارسال شده است.

فرض کنید شما یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار هستید و می‌خواهید یک اپلیکیشن مبتنی بر بلاک چین بسازید که برای میلیون‌ها کاربر طراحی شده است. آنچه که باید در نظر بگیرید این است که بلاکچین ها دارای چندین مزیت نسبت به برنامه های کاربردی وب سنتی مانند امنیت و تمرکززدایی هستند. با این حال در گذشته اگر توسعه‌دهنده برنامه‌ای برای میلیون‌ها نفر می‌ساخت همچنین برای توسعه و هزینه‌های قابل توجه تراکنش مشکل داشتند. این محدودیت ها نگرانی های واقعی هستند به همین دلیل پروتکل منبع باز eosio ایجاد شد. eosio از ابتدا برای پشتیبانی از برنامه های بلاک چین ایمن با استفاده آسان و مقیاس پذیر طراحی شده است. برنامه های ساخته شده بر روی eosio تاخیر بسیار کمتری نسبت به سایر بلاک چین ها دارند، این بدان معناست که لازم نیست چند دقیقه یا حتی ساعت ها منتظر بمانید تا بدانید که آیا پرداختی پردازش شده است یا پیامی ارسال شده است. استفاده از eosio هم برای کاربران و هم برای توسعه‌دهندگان آسان است. تراکنش‌ها رایگان هستند، مانند ارسال توکن‌ها به دوستی که یک آیتم درون بازی را می‌فروشد یا یک نظر را لایک می‌کند، همگی رایگان هستند و به دلیل زنجیره‌ای بودن این تراکنش‌ها، eosio بسیار ایمن است. همچنین از نام های کوتاه حساب پشتیبانی می کند که کاربران می توانند برای خود انتخاب کنند و برای همیشه نگه دارند.

در بسیاری از بلاکچین‌های دیگر به خاطر سپردن کلیدهای عمومی به‌عنوان نام حساب کاربری مشکل است. با eosio، حساب شما به این شکل به نظر می‌رسد تا ساخت برنامه‌ها را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر کند. eosio همچنین توسط فناوری به نام webassembly پشتیبانی می‌شود که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های بسیار سریعی را با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب مانند c بسازند و در نهایت پروتکل ویژگی‌های امنیتی متمایزی را ارائه می‌دهد،به‌عنوان مثال کلیدهای خصوصی مجاز، این‌ها کلیدهایی هستند که فقط می‌توانند اعمال خاصی مانند ارسال یک پیام را انجام دهند، اما نمی‌توانند کارهای حساس‌تری مانند ارسال توکن‌ها را انجام دهند، به این معنی که اگر تلفن خود را گم کنید. کلید خصوصی کریپتو شما ایمن می ماند. eos نام بلاکچینی که روی پروتکل eos io اجرا می شود و نام توکن سیستم بلاک چین eos است.

امروزه eos محبوب ترین بلاک چین eos io است، اما تنها گزینه‌ی توسعه دهندگان برای ساخت بلاک چین های جدید و ارائه خدمات به جوامع مختلف نیست. در ادامه علت عملکرد بالای بلاک چین‌های eos io را بررسی خواهیم کرد.

 

اجماع اثبات سهام واگذار شده

اجماع در دنیای بلاک چین به این صورت است که چگونه همه رایانه‌هایی که شبکه را اجرا می‌کنند به توافق می‌رسند. اگر رایانه a فکر می‌کند سالی شش توکن دارد رایانه b فکر می‌کند سالی چهار توکن دارد و رایانه c فکر می‌کند سالی ۱۲ توکن دارد، در این صورت اجماع ندارند. این موضوع عملکرد شبکه را غیرممکن می کند زیرا هیچ کس در مورد اینکه چه کسی مالک چه چیزی است با دیگری موافق نیست. این موضوع مهم است زیرا به همه رایانه های موجود در شبکه اجازه می دهد تا بدون نیاز به یک تصمیم گیرنده مرکزی برای دستیابی به اجماع توافق کامل داشته باشند، اما هزینه ای هم دارد.

هزینه‌ی آن کند شدن بلاک چین است، زیرا تصمیمات باید به صورت جمعی گرفته شوند. به عنوان مثال بیت کوین از یک مدل اجماع اثبات کار استفاده می کند که رایانه ها برای حل محاسبات ریاضی رقابت می کنند، این فرآیند ماینینگ نامیده می شود. اولین سیستمی که موفق به حل آن شود راه حل را با لیستی از تراکنش‌های معتبر با سایر رایانه‌های موجود در شبکه به اشتراک می گذارد. تراکنش‌ها سپس به بلاک چین بیت‌کوین اضافه می‌شوند، شبکه اجماع ایجاد می‌کند و هر رایانه برای یافتن اثبات کار بعدی تلاش می‌کند، این مدل اجماع بسیار مؤثر است، اما همچنین می‌تواند کُند و انرژی بر باشد. اجماع در Esio متفاوت است و از مدل متفاوتی به نام اثبات سهام واگذار شده استفاده می‌کند.

در اثبات سهام واگذار شده رایانه‌ها بر سر قدرت محاسباتی رقابت نمی‌کنند، در عوض کاربران شبکه به رایانه‌هایی رأی می‌دهند که فکر می‌کنند بهترین شرایط برای اجرای این مدل اجماع را دارند. این مدل به گونه ای طراحی شده است که سریعتر و کارآمدتر از اثبات کار باشد. کامپیوترهایی که در شبکه مشارکت دارند تولیدکنندگان بلاک نامیده می‌شوند، بسیاری از تولیدکنندگان بلاک، تیم‌های حرفه‌ای تمام وقت هستند که سخت‌افزار در مقیاس سازمانی را بر روی eos اجرا می‌کنند. ۲۱ تولیدکننده بلاکی که بیشترین رای را کسب می‌کنند به اجرای شبکه میپردازند. هر تولیدکننده بلاک به نوبت اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تولید بلاک‌ها را انجام می‌دهد. سپس توسط ۲۰ تولیدکننده بلاک دیگر بررسی می شود، سپس تولیدکنندگان بلاک برای اجرای صحیح شبکه با توکن های eos پاداش می گیرند، همه اینها خیلی سریع اتفاق می افتد. در مقایسه با بیت کوین، eosio هر نیم ثانیه یک بلاک تولید می‌کند، اگر تولید کننده بلاک نتواند تراکنش ها را به درستی تأیید کند، به دلیل اینکه آفلاین می شود یا قدرت محاسباتی کافی برای اجرای شبکه ندارد کاربران شبکه می توانند به سادگی رای خود را پس بگیرند و تولید کننده بلاک دیگری بلافاصله جای آن را خواهد گرفت. امروزه صدها نامزد تولید کننده بلاک فعال در شبکه eos وجود دارد در حالی که تنها ۲۱ نفر به طور فعال اجماع دارند.

توکن‌های eos به همه تولیدکنندگان بلاک که تعداد قابل توجهی رای به عنوان پاداش برای ارائه قدرت محاسباتی به شبکه دریافت می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

 

ارز دیجیتال ایاس (eos) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

 

توکن eos چیست؟

 

eos یک ارز دیجیتال است که بر روی بلاک چین اجرا می‌شود و دارای چهار ویژگی متمایز است. اولین ویژگی تراکنش است. تراکنش های ایاس سریع هستند. تراکنش ها تنها در نیم ثانیه تایید می شوند و در کمتر از دو دقیقه نهایی می شوند. دوم انتقال آن رایگان است. بسیاری از بلاک چین‌های دیگر برای هر تراکنش کارمزد دریافت می‌کنند، این کارمزد می‌تواند از کمتر از یک پنی تا چندین دلار در زمان‌های اوج ترافیک متغیر باشد، از سوی دیگر انتقال همیشه رایگان است. کارمزد ماینینگی وجود ندارد. انتقال رایگان eos را به ویژه برای تراکنش های خرد چند سنتی به گزینه ای جذاب تبدیل می کند. به عنوان مثال، خرید یک آیتم درون بازی به قیمت یک سنت در یک بازی مبتنی بر eos، فقط یک سنت هزینه خواهد داشت. در سایر بلاکچین ها ممکن است برای یک آیتم یک سنت هزینه داشته باشد و پنج سنت دیگر برای کارمزد دریافت شود.

 

انتقال رایگان همچنین به این معنی است که اقدامات ساده در eos مانند لایک کردن یک نظر یا تغییر نام کاربری نیازی به کارمزد تراکنش ندارد. سوم، توکن‌های eos نقش مهمی در اداره بلاک‌چین eos دارند، فقط افرادی که eos دارند می‌توانند به تولیدکنندگان بلاکی که شبکه را اداره می‌کنند رأی دهند، در نهایت eos تنها توکن در شبکه eos است که می‌تواند برای به دست آوردن منابع مورد نیاز توسعه‌دهندگان جهت اجرای اپلیکیشن ها استفاده شود.

نحوه کار منابع بر روی eos و دیگر بلاکچین‌های eos io را در ادامه توضیح خواهیم داد. سالی برنامه‌ای ایجاد کرده است که می‌خواهد آن را روی eos پیاده سازی کند.

یکی از بلاک چین‌هایی که با پروتکل eos io ساخته شده است، برای اجرای آن در سایر بلاک‌چین‌ها به چه چیزی نیاز دارد؟ سالی ممکن است برنامه خود را با پرداخت یک بار هزینه ماینینگ اجرا کند، سپس زمانی که کاربرانش با برنامه تعامل داشته باشند باید هزینه استخراج بپردازند. همچنین برای هر تراکنش تکی، این کارمزدها به سرعت افزایش می‌یابد و توسط ماینرها جمع‌آوری می‌شود نه توسط سالی. eos و دیگر بلاک چین‌های eosio به طور متفاوتی عمل می کنند. توسعه‌دهندگانی مانند سالی مجبور نیستند برای آپلود یا به‌روزرسانی برنامه‌ها هزینه بپردازند. کاربران برای استفاده از آنها نیازی به پرداخت هزینه ندارند، در عوض، هم کاربران و هم توسعه دهندگان از سه منبع شبکه eosio برای پوشش هزینه های شبکه استفاده می کنند.

سی پی یو cpu توان پردازشي است كه در ميكروثانيه اندازه گيري مي شود. اگر برنامه سالی تراکنش های پیچیده زیادی داشته باشد، به cpu بیشتری نیاز دارد.

نت net پهنای باند شبکه است و به صورت بایت اندازه گیری می شود. اگر برنامه سالی تعداد زیادی تراکنش را انجام دهد، او به cpu خالص بیشتری نیاز دارد و net با قرار دادن توکن های eos یا هر توکنی که برای قرار دادن در زنجیره های دیگر eos i o تعیین شده است به دست می آید. staking فرآیند قفل کردن رمزارز برای یک دوره زمانی است. eosio به افرادی که توکن های خود را سهامگذاری می کنند با دادن دسترسی به منابع شبکه پاداش می دهد. به غیر از مالکیت خود توکن، هیچ هزینه ای برای سهام گذاری وجود ندارد، و هر چه سالی توکن بیشتری سهامگذاری کند منابع بیشتری را در eos دریافت می کند. کاربران معمولی ممکن است فقط نیاز داشته باشند کسری از یک eos را برای دریافت تمام cpu و نت مورد نیاز خود استیک کنند. کاربرانی که به پهنای باند و منابع بیشتری نیاز دارند، مانند گیمرهایی که تراکنش‌های زیادی انجام می‌دهند، ممکن است چندین ایاس را به اشتراک بگذارند، و توسعه‌دهنده‌ای مانند سالی ممکن است برای پوشش تمام قدرت پردازش و پهنای باند شبکه مورد نیاز برنامه‌اش، صدها eos را سهامگذاری کند. اگر به منابع بیشتری نیاز داشت، می‌تواند eos بیشتری را برای به دست آوردن آن استیک کند یا اگر منابعش نیاز به کاهش داشته باشد، می‌تواند ایاس خود را از سهامگذاری خارج کند.

سومین منبع eosio رم ram است. رم با کیلوبایت اندازه گیری می شود و نشان دهنده ذخیره سازی داده ها است. هر چه توسعه دهندگان ذخیره سازی روی زنجیره مانند سالی، داده های بیشتری داشته باشند، نیاز به خرید رم بیشتری دارند. بر خلاف سی پی یو و نت، رم با استیکینگ به دست نمي آيد. در عوض از طریق بازاری که توسط نرم افزار سیستم اصلی eosio مدیریت می شود خریداری می شود. اگر کاربر جدید eos هستید، هنگام راه اندازی کیف پول جدید، تمام پردازنده و رم مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد.

در ادامه نحوه توسعه اپلیکیشن ها برای eos و دیگر بلاک چین های eos io را بررسی خواهیم کرد.

 

توسعه برنامه ها با eosio

ایاس eosio یک پروتکل بلاک چین است که از ابتدا برای برنامه های کاربردی در مقیاس بزرگ در دنیای واقعی طراحی شد. با eosio هر توسعه دهنده ای می تواند یک بلاک چین مانند خود بلاک چین ایاس، با سرعت بالا، انعطاف پذیر و امن ایجاد کند. به عنوان مثال سالی ممکن است بلاک چین خود را ایجاد کند. بلاک چین سالی می تواند توکن ها، منابع و تولیدکنندگان بلاک خود را داشته باشد و از آنجایی که همه بلاک چین های eosio از پروتکل یکسانی استفاده می کنند، بلاک چین سالی می تواند زنجیره متقاطع داده ها را به سایر بلاک چین های eos io ارسال کند. سالی می‌تواند یک اپلیکیشن بسازد یا یک توکن روی خود بلاک چین راه‌اندازی کند که به او اجازه می دهد تا از منابع محاسباتی ایاس استفاده کند.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-eos/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا