آشپزی

ادویه خورشت قیمه + ترکیب های متنوع برای انواع قیمه جدید ۱۴۰۳

ادویه قیمه خورش

یکی از خورش های قدیمی و محبوب ایرانی گیلاس دستور پخت اولیه وجود دارد اما در شهرهای مختلف ایران به روش های مختلفی مانند قیمه نثار، قیمه نخود، قیمه آذری، قیمه یزدی، قیمه پیچاق و … تهیه می شود. برای پخت این خورش اصیل باید نکات خاصی را رعایت کرد تا قیمه شکل اولیه خود را از دست ندهد و طعم خوبی به خود بگیرد. در واقع، دلیل اصلی طعم قیمه، تجربه آشپز و پیروی از تکنیک های مربوط به آن است. یکی از این راه ها استفاده از ادویه های کافی و لازم برای خورش قیمه است. ترکیب ادویه های این خورش در زیر توضیح داده شده است.

ادویه و چاشنی خورش قیمه

ادویه های مناسب برای پخت خورش قیمه

دستور تهیه این خورش معروف بسیار ساده است اما طعم اصلی این غذا مربوط به ادویه های مخصوص به کار رفته در آن است. استفاده از ادویه جات مناسب در پخت این خورش طعم قیمه را در ذهن افراد ماندگار می کند. از مهم ترین ادویه های مورد استفاده برای این خورش می توان به فهرست زیر اشاره کرد:

زعفران

زعفران یکی از ادویه های گرم و خشک است که به صورت پودر در اکثر غذاهای ایرانی استفاده می شود. این ادویه علاوه بر خواص فراوان، طعم و عطر بسیار مطبوعی به غذا می دهد. زعفران به هضم غذا نیز کمک می کند و برای تقویت معده مفید است.

فلفل

فلفل سیاه طعمی تند دارد و یکی از ادویه های اصلی خورش قیمه است. این ادویه خواص و فواید زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها خاصیت ضد سرطانی فلفل سیاه است. به علاوه فلفل سیاه حاوی آهن، فیبر، ویتامین K و ویتامین C است و به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. این ادویه در تقویت دستگاه گوارش نیز نقش دارد.

ادویه دارچین

دارچین در میان ادویه های خورش قیمه جایگاه ویژه ای دارد. این ادویه علاوه بر خواص بی نظیری که برای بدن دارد، باعث ایجاد بو و عطر مطبوع غذا و تحریک اشتهای افراد می شود. با استفاده از دارچین در خورش قیمه می توان قند خون افراد دیابتی را کنترل کرد و در نهایت سطح تری گلیسیرید را کاهش داد. همچنین این ادویه در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و آلزایمر مفید است و گردش خون و عملکرد بدن را بهبود می بخشد.

زردچوبه

زردچوبه یکی از قدیمی ترین ادویه های مورد استفاده در آشپزی ایرانی است که از هزاران سال پیش در آسیا برای مصارف آشپزی و دارویی استفاده می شده است. یکی از ترکیبات اصلی این ادویه کورکومینوئید است که در درمان سرطان، تورم مفاصل، سلامت قلب و عروق، دیابت، افسردگی، ایمنی و سایر بیماری ها بسیار مفید است. همچنین یکی از دیگر خواص شگفت انگیز زردچوبه جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک روی پوست است.

فشار دادن

هل یکی از گیاهان مرتبط با آسیای جنوب شرقی است که در طب سنتی نیز کاربرد دارد. هل یکی از قدیمی ترین ادویه ها از گذشته های دور تا امروز است که برای سلامت دستگاه گوارش، پیشگیری از سرطان، سلامت قلب، فشار خون و درمان افسردگی بسیار مفید است. علاوه بر خواص این گیاه برای درمان بیماری ها و تقویت بدن، استفاده از آن در چاشنی خورش قیمه عطر و طعم بسیار خوبی می دهد.

جوز هندی

این ادویه طعم های زیادی دارد و بوی آن تقریباً شیرین است. عطر مطبوع این ادویه باعث شده است که از آن به صورت خشک یا پودر شده در تهیه خورش قیمه استفاده شود. از خواص جوز هندی برای تسکین درد، کاهش علائم آلرژی، تقویت ساختار اسکلتی بدن، بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن و … می توان اشاره کرد.

پودر صورتی

گل رز در واقع همان گل رز است که خشک و پودر می شود و در انواع غذاها استفاده می شود. این ادویه علاوه بر خواص بسیار، بوی بسیار مطبوعی دارد و غذا را معطر می کند.

نمک

در تمام دنیا نمک یکی از مهم ترین ادویه ها در پخت غذاهای مختلف است. استفاده زیاد از این ادویه باعث شور شدن غذا و همچنین ایجاد مشکلاتی مانند فشار خون می شود. البته وجود مقدار مشخصی نمک در بدن ضروری است و کمبود آن می تواند مشکل ساز باشد.

ترکیبات مختلف ادویه برای خورش قیمه

در آشپزی ایرانی انواع مختلفی از قیمه وجود دارد که در هر کدام از ادویه های مخصوص استفاده می شود. ترکیب ادویه های قیسی برای هر یک از دستور العمل ها به شرح زیر است:

ترکیب ادویه مخصوص قیمه امام حسین

فلفل سیاه، زردچوبه، پودر دارچین، زعفران و نمک

ترکیب ادویه قیمه نثار

پودر دارچین، زنجبیل، هل، میخک، گل رز، جوز هندی و نمک

ترکیب ادویه های قیمه مجلسی

پودر دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه، هل، جوز هندی، گلاب، زعفران و نمک

ترکیب ادویه برای قیمه بادمجان

پودر گلاب، دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه، زعفران و نمک

ترکیب ادویه برای خورش مرغ قیچی

پودر زردچوبه، گل رز، دارچین، زعفران و نمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا