اخبار گوناگون

آشنایی با خواص مصرف گیاهان دارویی

اگرچه امروزه علم پزشکی پیشرفت زیادی داشته است و دارو‌های شیمیایی زیادی در داروخانه‌ها وجود دارد که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد، اما لازم به ذکر است که بسیاری از این دارو‌ها در بلند مدت عوارض زیادی دارند و خوردن آن‌ها در بسیاری از مواقع پیشنهاد نمی‌شود. از طرفی لازم است بدانید که مصرف گیاهان دارویی بهتر است جهت پیشگیری از بیماری‌ها مصرف شود زیرا بسیاری از آن‌ها قدرت لازم را جهت درمان برخی از بیماری‌ها ندارند. برای مثال هیچگونه از گیاهان دارویی به طور مطمئن توانایی درمان بیماری کرونا را نداشتند و نخواهند داشت. در ادامه این مقاله در وب سایت کافه نیوز قصد داریم به معرفی کاملی از خواص مصرف گیاهان دارویی بپردازیم.

آشنایی با خواص مصرف گیاهان دارویی

گیاهان دارویی که طبیعت به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده‌اند، گیاهانی هستند که به صورت کامل یا بخشی از قسمت‌های آنان خواص دارویی دارند و می‌تواند برای سلامتی انسان و جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها، مؤثر باشند. در هر خانه‌ای برخی از این گیاهان دارویی پیدا می‌شود که آویشن، زعفران، زنجبیل، فلفل و… برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

کشور ایران نیز یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده انواع گیاهان دارویی در تمامی دنیا می‌باشد که گیاهان دارویی خاص ایران مانند زعفران و جینسینگ به دیگر کشور‌های دنیا به خصوص کشور‌های اروپایی صادر می‌شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی کامل و جامعی از مهم‌ترین گیاهان دارویی و خواص آن‌ها بپردازیم.

زنجبیل و فواید آن

زنجبیل یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی است که در سراسر کشور ایران در صنایع خوراکی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از خواص بی‌شماری برخوردار است. قبل از مصرف زنجبیل لازم است با بسیاری از خواص این گیاه پر خاصیت و البته اختلالات غذایی و دارویی آن‌ها آشنا باشید.

اگرچه زنجبیل به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می‌شود اما بایستی دقت داشته باشید که این گیاه نیز به عنوان ادویه نیز شناخته می‌شود و به صورت خشک نیز قابل استفاده می‌باشد. این گیاه طعم تند و گزنده‌ای دارد و خاصیت ضد التهابی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواص آن به شمار می‌رود.

یکی از مهم‌ترین خواص گیاه زنجبیل، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که می‌تواند باعث رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن شود. خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه باعث می‌شود که افراد بتوانند بدن خود را در مقابله با انواع بیماری‌های عفونی و زیستی مقاوم سازند. ناگفته نماند که زنجبیل می‌تواند باعث روشن شدن پوست نیز شود و یکی از مهم‌ترین خواص زنجبیل برای پوست، رفع لک‌های پوستی می‌باشد. تمامی این‌ها نشان دهنده خواص مصرف گیاهان دارویی می‌باشد که در زنجبیل نهفته است.

آویشن و فواید بی‌نظیر آن

یکی دیگر از مهم‌ترین گیاهان دارویی، آویشن است. آویشن برای درد معده و برای رفع جلوگیری از بیماری‌های ریوی بسیار مناسب است و فواید بی‌شماری دارد. البته قبل از خرید گیاهان دارویی به خصوص خرید آویشن باید دقت داشته باشید که از اختلالات غذایی آن آگاه باشید.

آویشن از تیره نعنانیان است و از گذشته‌های بسیار دور در کشور‌های مختلفی از جمله ایران، هند و چین قابل استفاده قرار می‌گرفته است. آویشن در جهت جلوگیری از سرفه و بهبود بیماری عفونی گلو می‌تواند بسیار مؤثر باشد و در گذشته‌های بسیار دور در طب سنتی از گیاه آویشن برای درمان طبیعی سرفه استفاده می‌شده است و این مورد یکی از مهم‌ترین خواص مصرف گیاهان دارویی به حساب می‌آمده است.

آویشن در صنعت آشپزی نیز بسیار مورد کاربرد قرار گرفته است. امروزه در غذا‌های بسیار زیادی در سراسر دنیا به خصوص کشور‌های مدیترانه‌ای، آسیایی و فرانسه و ایتالیا به عنوان طعم دهنده از آویشن استفاده می‌شود. سس پستو که یکی از معروف‌ترین سس‌ها در تهیه پاستا می‌باشد، با استفاده از آویشن تولید می‌شود.

ناگفته نماند که آویشن برای کاهش درد قائدگی نیز کاربرد دارد و به خاطر خواصی که دارد، می‌تواند به رفع درمان گرفتگی عضلات نیز کمک کند. ناگفته نماند که اگر به عفونت واژن مبتلا هستید، می‌توانید از آویشن برای بهبود و درمان این مریضی استفاده کنید.

تخم کتان قرمز و خواص آن

تخم کتان قرمز یکی دیگر از بهترین گیاهان دارویی است که از خواص بی‌شماری برخوردار است. بسیاری از افراد به دنبال گیاهان دارویی می‌باشد که از خواصی برخوردار باشد تا بتوانند به سلامت روده و دستگاه گوارش خود کمک کنند. یکی از مهم‌ترین خواص مصرف گیاهان دارویی به خصوص تخم کتان قرمز، درمان یبوست و مشکلات گوارشی می‌باشد زیرا که این گیاه دارویی و تخم‌های آن از فیبر بالایی برخوردار هستند و در درمان بسیاری‌های روده مانند شقاق و بواسیر می‌تواند تأثیر داشته باشد.

blank

یکی دیگر از خواص گیاهان دارویی، فراهم‌سازی چربی‌های سالم برای بدن است که مقدار کافی از آن‌ها در تخم کتان قرمز وجود دارد. برای خرید تخم کتان قرمز می‌توانید از فروشگاه گیاهان دارویی متین سلامت اقدام فرمایید و سفارش خود را ثبت کنید. خرید تخم کتان قرمز از این فروشگاه کاملاً ارگانیک در سریع‌ترین زمان ممکن به دست شما می‌رسد و می‌توانید از مشاوره سلامتی این وب سایت نیز برای درمان بیماری‌های خود با استفاده از خواص گیاهان دارویی نیز بهره‌مند شوید.

تخم کتان قرمز را علاوه بر دانه، می‌توانید به صورت قرص، کپسول، آرد یا روغن استفاده کنید. بسیاری از متخصصان در زمینه طب سنتی افراد را به استفاده از تخم کتان به عنوان مکمل ترغیب می‌کنند زیرا این گیاه دارویی می‌تواند برای درمان جلوگیری از ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و همچنین سرطان به کار رود.

نعناع و فواید آن

اگرچه خواص مصرف گیاهان دارویی تنها به چندین نوع از گیاهان دارویی محدود نمی‌شود اما لازم به ذکر است که نعناع منبع عظیمی از خواص و فوایدی می‌باشد که می‌توانند برای سلامتی مفید باشند.

گیاه نعناع از خانواده نعناعیان می‌باشد و از بوی بسیار خوب و عطر بسیار خوشی برخوردار می‌باشد. از مهم‌ترین خواص نعناع می‌توان از خاصیت ضد تهوعی آن نام برد. کاهش سردرد‌های میگرن و کاهش مشکلات گوارشی از دیگر خواص مصرف گیاهان دارویی به خصوص نعنا می‌باشد.

امروزه که بیماری‌های دهانی همچون پوسیدگی دندان‌ها یا خرابی دندان‌ها نیز بسیار رواج پیدا کرده است، مصرف نعناع گزینه بسیار مناسبی است تا از وقوع این نوع بیماری‌های دهانی و دندانی جلوگیری کرد.

بسیاری از افراد نعنا را با عسل مخلوط می‌کنند و سعی می‌کنند این مخلوط را استفاده کنند. این مخلوط در طب سنتی بسیار رواج داشته است و می‌تواند خواص زیادی را داشته باشد. یکی از مهم‌ترین خواص مخلوط نعنا و عسل که از مهم‌ترین خواص مصرف گیاهان دارویی به شمار می‌رود، کاهش باکتری‌ها و عفونت‌های مضری می‌باشد که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. رفع نفخ شکم یکی دیگر از خواص این ترکیب بی‌نظیر می‌باشد.

blank

نعنا برای قلب نیز بسیار مؤثر و پر خاصیت است. این گیاه دارویی می‌تواند التهاباتی را در بدن کاهش دهد که بیماری‌های قلبی را به وجود می‌آورد. همین ویژگی می‌تواند به بهبود سلامت قلب و جلوگیری از وقوع بیماری‌های قلبی کمک کند. نعناع از خواص ضد استرسی نیز برخوردار است که می‌تواند آرامش خاطر را برای قلب به وجود آورد.

نکات خرید گیاهان دارویی

همانگونه که گفتیم، در خرید گیاهان دارویی بایستی به نکات مهمی توجه کرد که علاوه بر خواص مصرف گیاهان دارویی، بایستی به عوارض مصرف گیاهان دارویی و همچنین اختلالات آن‌ها اشاره کرد. برای مثال مصرف زعفران برای بانوان باردار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا که مصرف و نوشیدن چای زعفران می‌تواند باعث سقط جنین در بانوان باردار شود.

از طرفی مخلوط کردن چند گیاه دارویی در کنار یکدیگر می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد و به سلامت بدن ضربه زند. فروشگاه گیاهان دارویی و ادویه جات متین سلامت با هدف حفظ و بهبود سلامتی کاربران، سعی کرده است امکان خرید گیاهان دارویی را برای افراد به راحتی به ارمغان آورد تا افراد بتوانند با استفاده از این گیاهان دارویی به حفظ سلامتی خود کمک شایانی کنند. در فروشگاه متین سلامت می‌توانید هر گونه گیاه دارویی و محصولات ارگانیک را به صورت آنلاین سفارش دهید و محصولات خود را درب منزل تحویل بگیرید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا