خودرو

آشنایی با استپر موتورو عیب یابی آن آپدیت ۱۴۰۳


ساسات قدیمی جای خود را به استپر موتور داده است و به همین دلیل در این مقاله از مجله مکانیک به این قسمت مهم خودرو خواهیم پرداخت. اگر تجربه رانندگی با خودروهای قدیمی را داشته باشید، احتمالاً به یاد دارید که برخی از خودروها در روزهای سرد و گاهی اوقات که نیاز به افزایش دور موتور بود، دستگیره ای برای فعال کردن ساسات داشتند. امروزه یکی از وظایف استپر موتور در خودروهای جدید تنظیم دور موتور به جای دور قبلی است.

استپر چیست و چگونه آن را حذف کنیم؟

موتور پله ای قطعه ای است که بر روی خودروهای انژکتوری جدید نصب می شود و وظیفه اصلی آن این است که خودرو را در دورهای مختلف موتور کار کند و مخصوصاً دور موتور را پایین تنظیم کند تا از توقف خودرو جلوگیری کند. هنگامی که کولر خودرو را روشن می کنید، استپر دور موتور را کمی افزایش می دهد تا خودرو از سکون جلوگیری کند.. به یاد داشته باشید، اگر خودرو دارای دریچه گاز برقی باشد، نیازی به استفاده از استپر موتور نیست.

استپر موتور چیست و چگونه کار می کند؟

blankblank
استپر موتور چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، استپر موتور قطعه ای است که بر روی قسمت سوپاپ گاز خودروهای انژکتوری جدید نصب شده است که وظیفه تنظیم دور موتور خودرو در دورهای پایین موتور را بر عهده دارد. همچنین این قطعه وظیفه تنظیم دور موتور را هنگام روشن کردن کولر خودرو بر عهده دارد. استپر موتور یک قطعه الکترونیکی مکانیکی است که با فشار دادن به قسمت های لولایی به جلو و عقب، باعث کم و زیاد شدن سوپاپ ورودی هوا و سوخت خودرو می شود.

مقالات زیر را حتما بخوانید

تغییر شماره ثبت

راهنمای خرید دست دوم

استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری

با این کار دیگر نیازی به تنظیم دریچه گاز با اهرم دستی برای جلوگیری از توقف خودرو ندارید، این کار به صورت خودکار توسط استپر موتور انجام می شود. هنگامی که می خواهید ماشین را روشن کنید، استپر با تنظیم ورودی گاز، ماشین شما را با یک استارت روشن می کند. علاوه بر این استپر موتور قابلیت تنظیم میزان مصرف هوای سیلندرها را نیز دارد.

یک تکه کوچک از سرنوشت

موتور پله ای که قطعه بسیار کوچکی است بر روی دریچه گاز نصب می شود و مانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو توسط ISU یا کامپیوتر خودرو کنترل می شود. معمولا مکانیسم عملکرد استپر و کنترل آن توسط کامپیوتر مرکزی خودرو به این صورت است که چهار ترانزیستور وظیفه کنترل استپر را بر عهده دارند. دو تا از این ترانزیستورها وظیفه پیشروی و دو تای آنها وظیفه عقب کشیدن استپر را بر عهده می گیرند. کامپیوتر خودرو با توجه به وضعیت خودرو و همچنین دمای موتور فرمان باز و بسته شدن استپر موتور را به ترانزیستورها ارسال می کند.

مراقب باشید دریچه های بطری را ببندید!

وقتی دمای ماشین پایین است، استپر موتور فرمان می‌دهد ECU در بازترین حالت قرار می گیرد تا هوای کافی به سیلندرها برسد و زمانی که دمای خودرو به دمای بالاتری رسید این سوپاپ به تدریج بسته می شود. همچنین هوای ورودی به سیلندرها با توجه به میزان فشاری که به پدال گاز وارد می کنید توسط استپر تنظیم می شود. به این ترتیب که وقتی روی گاز پا می گذارید، موتور دریچه هوا را می بندد و وقتی پای خود را از روی پدال گاز بردارید، استپر این سوپاپ را باز می کند تا ماشین در دورهای ناگهانی سقوط نکند..

یکی دیگر از وظایف استپر موتور مربوط به زمانی است که فرمان خودروی خود را به سمت راست یا چپ بچرخانید، مخصوصاً در دورهای پایین موتور. در این زمان با توجه به فشاری که پمپ فرمان به موتور وارد می کند، نیاز به دور موتور بالاتر احساس می شود. بنابراین استپر برای جلوگیری از پاره شدن خودرو، قسمت خاصی از دریچه هوا را به فرمان کامپیوتر مرکزی خودرو باز می کند تا دور موتور بیشتر شود و خودرو به درستی کار کند..

مشخصات فنی موتور پله ای چیست؟

blankblank
مشخصات فنی استپر چیست؟

استپر موتور از یک سوکت الکترونیکی، یک موتور الکترونیکی بسیار کوچک، یک شفت فنر و یک قسمت محفظه تشکیل شده است. جالب است بدانید که قسمت استپر موتور بسیار کوچک است و مسیر برگشت آن تقریبا می باشد ۸ این میلی متر است. نکته جالب تر در مورد استفاده در موتور این است که این ۸ میلی متر رفت و برگشت در این قطعه به ۴۰۰ راه پله تقسیم شده است. این چهارصد پله بر اساس مسیر برگشت استپر تقسیم شده و توسط کامپیوتر مرکزی خودرو برنامه ریزی می شود و با توجه به وضعیت موتور و دما و سایر شرایط ذکر شده در بالا می توان آن را از پله اول تا پله چهار صدم در آن تنظیم کرد. بهترین راه اصلاح است.

عیب یابی علائم خودرو

اگر خودروی شما در استارت به خصوص در فصول سرد سال با مشکل مواجه است، ممکن است استپر موتور خودرو شما خراب شده یا از کار بیفتد. همچنین، اگر موتور خودروی شما در دورهای پایین متوقف می شود، این می تواند نشانه ای از خرابی استپر باشد.اگر بدون فشار دادن پدال گاز دچار نوسانات دور موتور شدید، این هم یکی از مواردی است که می تواند مربوط به استپر باشد و نشانه خرابی این قطعه است. کاهش ناگهانی دور موتور در هنگام استفاده از فرمان به خصوص در دور موتور پایین و یا هنگام روشن کردن کولر خودرو نیز می تواند باعث از کار افتادن این قطعه شود.

در صورت مواجه شدن با مشکلات ذکر شده، بهتر است برای بررسی استپر موتور خودرو خود به یک کارگاه مجاز مراجعه کنید. در این کارگاه ها می توانند با استفاده از تسترهای ECU به خرابی استپر پی ببرند یا با تعویض و تست این قطعه مطمئن شوند که خرابی می تواند به آن مربوط باشد یا خیر. همچنین در برخی موارد تمیز کردن استپر موتور و محفظه ورودی محل نصب استپر موتور نیز می تواند مشکل را برطرف کند، بنابراین بهتر است برای رفع این گونه مشکلات به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید.

آستین ها را بالا بزنید و خودتان این کار را انجام دهید

اگر نمی توانید برای تست یا تعمیر این قطعه به مرکز خدمات مجاز مراجعه کنید، می توانید خودتان این کار را انجام دهید. برای باز کردن استپر موتور کافی است ابتدا کلید ماشین را ببندید و پس از چند ثانیه دوشاخه برق ورودی استپر را باز کنید. برای اطمینان از شرایط و آسیب نرسیدن به قسمت استپر موتور بهتر است به جای بازکردن سر باتری خودرو باز شود. مواظب باشید اگر به تعمیرگاه بروید هرگز با این صحنه مواجه نمی شوید و استادها معمولاً دهانه سر باتری ماشین برای باز و بسته شدن استپر باز نمی شود.

پس از باز کردن استپر ماهی می توانید دو پیچ کناری استپر را باز کرده و به آرامی این قطعه را از جای خود جدا کنید. هنگام باز و بسته کردن استپر مراقب باشید که محور و جلوی استپر بسیار حساس باشد تا ضربه ای به آن وارد نشود. پس از بازکردن استپر از محفظه آن می توانید از اسپری های تمیز کننده مخصوص این قسمت و همچنین محفظه آن استفاده کنید. اگر تمیز کردن استپر باعث بهبود وضعیت خودرو شما نشد، می توانید آن را با یک استپر جدید جایگزین کنید.

نحوه تعویض قطعه استپر

blankblank
نحوه تعویض قطعه استپر

اگر تصمیم به تعویض استپر ماشین خود دارید باید بگویم که قصد باز کردن استپر را ندارید، بهتر است کلید را ببندید و باتری استپر را جدا کنید، نمی توانید باتری را جدا کنید زیرا تعویض استپر زیاد نیست. حساس. پس از بستن سوئیچ خودرو، می توانید پس از چند ثانیه استپر را از برق بکشید. استپر با دو پیچ روی شیر گاز نصب می شود. کافی است این دو پیچ را باز کنید و سپس به آرامی استپر را از جای خود بردارید.

استپر باید با دقت تعویض شود

همانطور که در بالا توضیح داده شد، اگر می خواهید این قسمت را تمیز کنید، می توانید از اسپری های شستشوی قطعات یا اسپری شستشوی انژکتوری برای تمیز کردن این قسمت استفاده کنید و آن را در جای خود قرار دهید و مقدار اسپری شستشوی انژکتور را روی آن اسپری کنید. همچنین زمانی که استپر خود را تمیز می کنید یا حتی زمانی که قصد تعویض آن را دارید، بهتر است محفظه ای که استپر در آن قرار گرفته است را با استفاده از اسپری شستشو انژکتور تمیز کنید.

پس از برداشتن استپر از جای خود، می توانید آن را با یک استپر جدید جایگزین کنید. کافی است استپر جدید را به جای استپر قبلی قرار دهید و پیچ های آن را محکم کنید، سپس می توانید دوشاخه برق استپر را در جای خود ثابت کنید. بعد از نصب استپر کافی است این قسمت را با ECU یا کامپیوتر مرکزی ماشین هماهنگ کنید، برای هماهنگی استپر کافی است ماشین را سوئیچ کنید. ۱۵ دومی را در حالت باز نگه دارید و سپس آن را سه بار ببندید تا زمانی که استپر با کامپیوتر مرکزی وسیله نقلیه شما هماهنگ شود. سپس می توانید ماشین خود را به سرعت روشن کنید و از موتور پله ای استفاده کنید. اگر با نوسان یا افت دور موتور مشکل داشتید، تعویض این قطعه باید آن مشکل را برطرف کند.

مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

  • علائم خرابی موتور پله ای خودرو. مروری بر استپر موتور
  • واشر سر سیلندر، قطعه ای ارزان اما حساس
  • راهنمای خرید روغن موتور
  • روش های افزایش قدرت موتور
  • اهمیت فیلتر روغن موتور در خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا