لپ تاپ

قیمت روز و خرید لپ تاپ استوک [۳۰+ مدل حرفه ای]

خرید لپ تاپ جدید به خصوص در شرایط فعلی بازار همیشه امکان پذیر نیست و لپ تاپ ها در حال حاضر یکی از گران ترین گجت های فناوری در جهان هستند.

در چند روز اخیر التهابات ناشی از گرانی،نبود کالای کافی، تعطیلی گمرکات و عدم امکان واردات ضربه سختی به شرایط بازار وارد کرده و ممکن است افزایش چشمگیری در قیمت محصولات داشته باشیم.

این امر مشکلات گسترده ای را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده و از سوی دیگر بازار محصولات دست دوم و لپ تاپ را گرم کرده است.

اگرچه همیشه باید اولویت خرید محصولات جدید باشد، اما خرید محصولات مستعمل و انباری در شرایط خاص ارزش بیشتری خواهد داشت. نمونه بارز آن خرید محصولات رده بالا و پیشرو سال های گذشته (به شرط سالم و تمیز بودن) با قیمت کمتر نسبت به محصولات ارزان قیمت فعلی است.

حتی با استفاده از سخت افزاری با قدرت پردازش یکسان، محصولات رده بالا به دلیل طرز کار عالی و مونتاژ دقیق تر قطعات، عمر طولانی تری خواهند داشت. این امر کمک زیادی به افزایش عمر و دوام لپ تاپ ها می کند.

در این زمینه می توان به یک مک بوک به عنوان مثال اشاره کرد; لپ تاپ های اپل به لطف کیفیت ساخت عالی عمر طولانی دارند و اگر قدرت پردازشی آنها به مرور زمان تمام شود برای یک دهه بسیار مفید خواهد بود.

اما مانند هر دستگاه دیگری، خرید یک لپ تاپ دست دوم بسیار ریسکی است. به خصوص که این لپ تاپ ها از اجزای زیادی تشکیل شده اند و باید از عملکرد صحیح هر یک از آنها اطمینان حاصل کنید. می توانید لپ تاپی بخرید که در نگاه اول سالم به نظر می رسد، اما بعد از چند ماه آسیب می بیند.

پس هنگام خرید لپ تاپ دست دوم وقت بگذارید و خیلی وسواس داشته باشید.

درست مانند قبل از خرید یک محصول جدید، ابتدا باید نیازهای خود را به خوبی بشناسید. دانش کافی مصرف کننده و در نتیجه قدرت پردازش مورد نیاز می تواند کمک زیادی به انتخاب بودجه و محصولات ایده آل کند. مرور صفحات وب، ویرایش اسناد اداری و تماشای فیلم از ساده ترین برنامه هایی هستند که حتی پردازنده های سطح پایین نیز می توانند از عهده آن برآیند.

اما اگر برنامه های حرفه ای تری مانند تولید محتوای ویدیویی و صوتی، استفاده از نرم افزارهای مهندسی، بازی های سنگین و ویرایش تصویر بزرگ بخش بزرگی از کسب و کار شما هستند، باید به دنبال محصولاتی با قدرت پردازش بالا باشید. درک خوب کاربر و نیازهای لپ تاپ مشخص می کند که دقیقاً به دنبال چه ویژگی هایی باشید. چه مقدار رم، چه مدل GPU و GPU و چه مقدار فضای ذخیره سازی نیاز دارید؟

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: قیمت روز بهترین لپ تاپ ایسوس core i7

تفاوت لپ تاپ موجود با لپ تاپ دست دوم، جعبه باز و لپ تاپ تعمیری چیست؟

ابتدا باید با برخی از قوانین و شرایط محصولات در دنیای تکنولوژی آشنا شوید. ممکن است علاوه بر فروش محصولات جدید، با اصطلاحاتی مانند دست دوم، انبار، تعمیر و جعبه باز برخورد کرده باشید که نسبت به انواع نو و آکبند ارزانتر هستند. اما هر کدام از این محصولات به چه معناست؟

کامپیوتر و لپ تاپ دست دوم چیست؟

فرارو | راهنمای خرید لپ تاپ استوک

اصطلاح دست دوم به کالاهایی اطلاق می شود که توسط مصرف کنندگان (چه داخلی و چه تجاری) استفاده می شود. به وسیله ای که حتی یک دقیقه از آن استفاده می شود کلمه دست دوم داده می شود. محصولات دست دوم بسته به نحوه استفاده مصرف کنندگان از آنها شرایط متفاوتی دارند.

به عنوان مثال، خرید محصولاتی که چندین سال تحت فشار کاری سنگین کار کرده اند، توصیه نمی شود. اما برخی از محصولات دست دوم به دلیل قیمت پایین و توجه مصرف کننده قبلی به دلیل افت قیمت، ارزش خرید بسیار بالایی دارند. برای خرید کالای دست دوم باید صبور باشید و کانال های فروش را مدام زیر نظر داشته باشید تا نمونه مورد نظر خود را بیابید.

کامپیوتر و لپ تاپ استوک چیست؟

فروشندگان بزرگ خارج از ایران شرایط ویژه ای را برای بازگشت کالا به مشتریان فراهم کرده اند. این امر باعث می شود تعدادی از اقلام فروخته شده پس از استفاده مصرف کنندگان به دلایل مختلف به فروشگاه ها بازگردانده شوند. این کالاها پس از دریافت ارزیابی کیفی به انبارهای فروشگاه منتقل و به فروش می رسد.

گاهی اوقات هزینه نگهداری از این اجناس برای مغازه ها حتی بیشتر از ارزش کالا می شود و از این نظر اجناس را با قیمت بسیار کمتری به فروش می رسانند.

در حالی که فروشندگان بر این باورند که کلمه در دسترس بودن به محصولاتی با این اصطلاحات اشاره دارد (که نام اشتباهی نیز هست)، این تعریف نیز در حال حاضر جایی در تفکر فروشندگان تجهیزات کامپیوتری ندارد.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: بهترین لپ تاپ گیمینگ ۲۰۲۱ [ با قیمت ۱۰،۲۰،۴۰ میلیون ]

لپ تاپ لنوو E5180

واژه استوک در بازار ایران به تدریج تغییر کاربری داده و امروزه به آن کالای دست دوم نیز می گویند. در حالی که معمولاً محصولات کالایی باید شرایط بهتری نسبت به کالاهای دست دوم داشته باشند، اما شاهد فروش کالاهای بسیار قدیمی و شرایط نامساعد فیزیکی به نام انبار هستیم.

شرکت های بزرگ جهانی برای رفع نیازهای خود قراردادهای بزرگی با برندهای معروف دنیا منعقد می کنند. به عنوان مثال، هنگام بازدید از HP، چندین هزار کامپیوتر و لپ تاپ را برای کارمندان خود سفارش می دهند تا از آنها استفاده کنند.

این قراردادها سود هنگفتی را برای تامین کنندگان ایجاد می کند که منجر به رقابت شدید بین تامین کنندگان می شود. حتی گاهی شرکت ها محصولات خود را با قیمت بسیار پایین به سازمان ها می فروشند تا فقط بازار وسیع تری نسبت به رقبای خود داشته باشند.

این امر چرخه ارتقاء تجهیزات سازمانی را کوتاه می کند. با این حال، تجهیزات قدیمی معمولاً با قیمت بسیار مقرون به صرفه برای استفاده در بازارهای جهان سوم فروخته می شوند. این محصولات معمولا در بازار ایران با نام استوک به فروش می رسند. کامپیوتر، لپ تاپ و همچنین مانیتورهای کارکرده و شرکتی که عمدتاً وارد بازار کشور ما شدند.

کامپیوتر و لپ تاپ Openbox چیست؟

محصولات با جعبه باز همان تعریف اشتباه کلمه انبار در کشور ما است. این محصولات به دلایل مختلفی از جمله نارضایتی مشتری، نقص فنی، ایرادات ظاهری مانند خط و خش، یافتن قیمت کمتر، ارسال نمونه اشتباه پس از خرید و بازکردن جعبه توسط کاربر به فروشگاه بازگردانده می شوند.

فروشگاه ها نیز با بررسی وضعیت دستگاه ها، دستگاه ها را با قیمت کمتری به خریداران می فروشند. دیجیکالا به تازگی چنین محصولاتی را طی طراحی openbox ویژه خود عرضه کرده است که به دلایل مختلف لغو شد. به همین دلیل در حال حاضر یافتن محصولات Openbox در ایران بسیار مشکل است.

پس از خرید کامپیوتر و لپ تاپ با جعبه باز باید شرایط اعلام شده توسط فروشنده را بررسی کرده و سایر جنبه های فنی و ظاهری را بررسی کنید. البته در نظر داشته باشید که در بسیاری از نقاط دنیا، جعبه های باز فقط یک مشکل فنی نیستند و به دلایل دیگری به فروشگاه بازگردانده شده اند. اما با توجه به باز شدن جعبه و استفاده از آن توسط افراد دیگر، حتما لوازم جانبی جعبه و وضعیت دستگاه را به دقت بررسی کنید.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: بهترین لپ تاپ دل dell core i5 [آذر ۱۴۰۰]

کامپیوتر و لپ تاپ Refurbished یا ریفر چیست؟

«تعمیر شده» به محصولاتی گفته می شود که به دلیل نقص فنی به تولیدکننده بازگردانده شده اند. سازنده محصول را حتی پس از رفع عیب موجود مجدداً به فروش می رساند. اما این محصولات با نام جدید فروخته نمی شوند و عنوان Refurbished دارند.

شرایط فروش و ضمانت بازپرداخت بستگی به شرکت سازنده دارد و نمی توان قاعده کلی برای این موضوع قائل شد. کامپیوترهای تعمیر شده قیمت بیشتری نسبت به سایر کامپیوترهای دست دوم دارند، اما ریسک خرید آنها بسیار کمتر است.

لپ تاپ های تعمیر شده مستقیماً از تولید کنندگان یا فروشگاه های معتبر به فروش می رسند. این محصولات حتی در برخی فروشگاه ها “رتبه بندی” می شوند تا بهتر از مدل های جدید متمایز شوند.

از آنجایی که لپ تاپ های تعمیر شده به طور کامل توسط متخصصین تعمیر می شوند و تا حد امکان به لپ تاپ های دست اول نزدیک هستند، خرید آن ها با ریسک کمتری همراه بوده و می توانید از سالم بودن قطعات داخلی دستگاه مطمئن باشید. البته یافتن فروشگاه‌هایی که لپ‌تاپ‌های ریفربیشد می‌فروشند، حداقل در بازار ایران دشوار است.

لپ تاپ های تعمیر شده به دو دسته تعمیر شده کارخانه و تعمیر سفارشی تقسیم می شوند. دسته اول آنهایی هستند که دوباره وارد خط تولید کارخانه شده اند و تمامی استانداردهای یک لپ تاپ قوی را رعایت می کنند.

دسته دوم آنهایی هستند که توسط شرکت های دیگر بازسازی شده اند و کیفیت آنها کمتر تضمین شده است. بنابراین به دنبال لپ تاپ هایی باشید که توسط سازنده تعمیر می شوند.

تست سلامت لپتاپ استوک

توجه به ظاهر لپ تاپ یکی از مهم ترین فاکتورهای خرید لپ تاپ دست دوم است. در این زمینه به نکات زیر توجه کنید:

تست بدنه لپتاپ استوک

هنگام خرید لپ‌تاپ، حتماً از مالک آن بخواهید تا یک دوره آزمایشی آن را تست کنید. حتی برای چند ساعت! در این مدت ابتدا لپ تاپ را از نظر ظاهر، باز و بسته شدن لولا، خط و خش، شکستگی یا محو شدن صفحه نمایش، شکستگی لپ تاپ، آثار ضربه و به طور کلی هرگونه علائم مشکوک بررسی کنید.

لپ تاپی که بر روی آن آثار ضربه دیده میشود به احتمال زیاد خراب است و حتی با ضمانت مالک، خریدی پر ریسک محسوب می شود.

تست صفحه نمایش لپ تاپ استوک

لپ تاپ را روشن کنید و صفحه نمایش را از تمام زوایا بررسی کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد. کوچکترین نقطه سیاه یا تیره روی صفحه ممکن است نشان دهنده برآمدگی ها باشد و ممکن است به مرور زمان بزرگتر شود یا با یک برآمدگی کوچک مشکلات بیشتری برای شما ایجاد کند.

در صورت امکان، یک ویدیو را پخش کنید و آن را از همه زوایا برای مشکلاتی مانند روشنایی، سوختن پیکسل یا محو شدن تصویر مشاهده کنید.

تست پورت ها و اتصالات

سپس نوبت به چک کردن قسمت های پر استفاده لپ تاپ میشود. پورت ها، کانکتورها و دی وی دی رایتر (در صورت پشتیبانی از لپ تاپ). تمام پورت‌های USB را با فلش یا ماوس امتحان کنید تا اتصال را قطع کنید. اساساً برای هر پورتی که نیاز دارید یک ابزار تست ارائه دهید.

دی وی دی رایتر که یکی از مهم ترین قسمت های لپ تاپ می باشد باید کاملا محکم باشد و هیچ گونه تاخیر و مشکلی نداشته باشد. معمولاً چون این قطعه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و کمی حساستر است، بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد. پس مطمئن شوید که به درستی کار می کند. دی وی دی رایتر قوی یا بسیار کند احتمالا زودتر از حد انتظار خراب می شود.

صفحه کلید و تاچ پد را تست کنید

بدون شک پر استفاده ترین قسمت لپ تاپ کیبورد و تاچ پد آن است. هنگام تست لپ تاپ استوک، چندین بار روی تاچ پد کلیک کنید تا مطمئن شوید که کاملاً محکم است. مطمئن شوید که کلیدهای چپ و راست نرم و حساس هستند و تاچ پد نیز به لمس حساس است.

به اسکرول کردن، مقیاس‌گذاری، کشیدن و هر چیز دیگری که می‌توان با پد لمسی انجام داد، خوب نگاه کنید. شاید این قسمت برای شما مهم نباشد و بتوانید بیشتر از ماوس برای رفع نیاز خود استفاده کنید، اما در هر صورت آسیب دیدن تاچ پد می تواند روی قیمت تاثیر بگذارد!

شما همچنین باید بسیار مراقب صفحه کلید باشید. برنامه ای مانند Word را باز کنید و همه کلیدها را چند بار فشار دهید تا هم از کیفیت تاثیر و هم اثربخشی اطمینان حاصل کنید. به خاطر داشته باشید که در برخی موارد ممکن است کلیدها به خوبی کار کنند، اما خیلی آسیب پذیر نیستند.

یعنی خوب پرس نشود به عبارتی در حالت لمسی باشد. این زمانی اتفاق می‌افتد که معمولاً مایع به صفحه‌کلید نفوذ می‌کند و اگرچه ممکن است برای مدتی روی عملکرد آن تأثیری نداشته باشد، اما در دراز مدت می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

همچنین می توانید به وب سایت تست صفحه کلید KeyboardTester مراجعه کنید. این وب سایت کیبورد مجازی به شما نشان می دهد که با فشردن هر کلیدی روی کیبورد لپ تاپ، کلید مربوطه روی کیبورد مجازی سبز می شود که به این معنی است که کلید مورد نظر مشکلی ندارد.

 

تست سخت افزار و نرم افزار لپتاپ استوک

هنگامی که از سلامت خارجی لپ تاپ استوک مطمئن شدید، به اجزای داخلی می رسیم که بسیار مهم هستند. در این بخش باید اتصال بی سیم، بلوتوث، بلندگوها، وب کم، شارژ باتری، سرعت لپ تاپ، قدرت خنک کننده و سخت افزارهای اولیه مانند پردازنده، گرافیک و رم را تست کنید.

بعد از خرید ویندوز را تعویض کنید

فراموش نکنید که بعد از خرید ویندوز لپ تاپ خود را تعویض کنید. حتی اگر مالک آن را قبل از تحویل به شما انجام داده باشد! تغییر ویندوز توسط خود کاربر او را به سرعت لپ تاپ کاملا آگاه می کند. درایورهای مناسب را از سی دی درایور مناسب یا از اینترنت و وب سایت مربوطه دانلود و نصب کنید.

اتصالات بی سیم و کلیدهای F را تست کنید

سپس قطعات مهم از جمله بلوتوث و بی سیم را به دقت بررسی کنید. وای فای را چندین بار روشن و خاموش کنید تا مطمئن شوید که درست کار می کند. همین کار را برای بلوتوث انجام دهید.

همچنین تمام کلیدهای F از F1 تا F12 را با دقت بررسی کنید. زیرا می تواند روشنایی صفحه نمایش را کنترل کند، تاچ پد و برخی از قسمت های لپ تاپ را فعال و غیرفعال کند، بنابراین اهمیت زیادی دارند.

تست وب کم و اسپیکر

برنامه وب کم را باز کنید و آن را در حالت عکسبرداری و فیلمبرداری تست کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، این قطعات ممکن است چندان مهم نباشند، اما می توانند بر قیمت نهایی تاثیر بگذارند. بنابراین سعی کنید تمام بخش ها را به خوبی بررسی کنید.

یک ویدیو پخش کنید و صدا را تا حداکثر افزایش دهید. وضوح و خلوص صدا را با توجه به نیاز خود اندازه گیری کنید. اگرچه این قسمت معمولاً به خوبی کار می کند و در هر شرایطی پاسخگوی نیاز کاربران است، اما کار سختی ندارد!

تست باتری لپتاپ استوک

بیشترین آسیب مربوط به باتری لپ تاپ است. بخشی که در ۹۰ درصد موارد اگر مالک قبلی آن را تغییر ندهد کاربر جدید را ناراحت می کند. البته بیشتر از این نمی توان از او انتظار داشت. پس هنگام خرید لپ تاپ دست دوم به این نکته توجه داشته باشید که در صورت امکان یک باتری نو برای آن تهیه کنید. در غیر این صورت، باید با پخش ویدیو، گشت و گذار در وب یا هر کاری که انجام می دهید مطمئن شوید که کار می کند.

همچنین باید شارژر را به دقت بررسی کنید تا به درستی به باتری متصل شود تا مشکل شارژ نداشته باشید. خوب است که باتری در شرایط عادی ۲ تا ۳ ساعت (یا بیشتر) دوام بیاورد. اگر کمتر از این مقدار باشد، می توان تضمین کرد که باتری معیوب است و نیاز به تعویض دارد.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: لپ تاپ برای کارهای گرافیکی سنگین [معرفی بهترین های بازار]

سی پی یو، رم، گرافیک و هارد دیسک را تست کنید

به اجزای داخلی لپ تاپ می رسیم. سخت افزار اصلی او همین است. در کل اگر هنگام تعویض ویندوز و نصب درایورها یا یکی دو نرم افزار مورد نیاز با مشکل خاصی مواجه نشدید، مطمئن باشید که مشکل خاصی برای سخت افزار شما ایجاد نخواهد کرد.

اما برخی از مصرف کنندگان حساس تر هستند. بنابراین توصیه می شود بر روی هر یک از این قسمت ها برنامه های تست مخصوص نصب کرده و آزمایش های مختلفی را برای اطلاع از سلامت آن ها انجام دهید.

 

تست هارد دیسک لپتاپ استوک

برای اطمینان از سلامت هارد دیسک خود HDSential یا Crystal Disk Info را نصب کنید. در برنامه اول با انجام تست های مختلف می توانید از مواردی مانند بدسکتور مطلع شوید.

اما برنامه دوم فقط سلامت کلی هارد و دمای آن را در نظر می گیرد. همچنین در صورت مجهز بودن لپ تاپ به حافظه SSD می توان آن را با نرم افزاری به نام SSDlife تست کرد که سلامت قطعه مورد نظر را به صورت درصدی نشان می دهد.

تست CPU لپتاپ استوک

برای تست CPU و گرافیک، نصب برنامه Furmark را نیز توصیه می کنیم. اپلیکیشن ایمن با رابط کاربری ساده که می تواند اطلاعات مفیدی را برای هر دو قسمت ارائه دهد.

نحوه کار به این صورت است که برای تست گرافیک و وارد کردن وضوح تصویر آن را اجرا می کنید. سپس با کلیک بر روی GPU Stress Test تست شروع می شود و اگر در حین کار تصویر صفحه سیاه شد یا تکان بخورد خطای گرافیکی را نشان می دهد.

همچنین برای تست CPU روی CPU Burner کلیک کنید. اگر دستگاه در حین آزمایش خاموش شود یا هنگ کند، این نشان دهنده خرابی پردازنده است. معمولا پردازنده جوری کار میکنه که یا خرابه یا قوی! اگر شکسته باشد، زودتر از آزمایش متوجه آن خواهید شد. با این توضیحات توصیه می شود تمامی این مراحل را انجام دهید.

تست رم لپتاپ استوک

برای تست رم، می توانید از برنامه Memtest یا یک برنامه ویندوزی به نام Windows Memory Diagnostic Tool استفاده کنید. راه اندازی مجدد مجدد، صفحه آبی مرگ، سیاه شدن ناگهانی تصویر یا یخ زدن صفحه ممکن است نشان دهنده خرابی RAM باشد.

اگر از برنامه ویندوز خود استفاده می کنید، بخش Status مشکلاتی را که مشاهده می کنید فهرست می کند. اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، متنی با موضوع “هیچ مشکلی پیدا نشد” نمایش داده می شود.

در نهایت باید توجه داشته باشید که لپ تاپ هیچ مشکلی با اتلاف گرما ندارد. لپ تاپی که بیش از حد گرم می شود و ظرفیت خنک کنندگی لازم را ندارد به زودی دچار مشکل می شود.

حتی خرید یک پنکه قدرتمند نیز نمی تواند راه حل دائمی برای این مشکل باشد. بنابراین، اگر احساس می کنید که لپ تاپ بدون فشار زیاد گرم می شود و نمی تواند خودش را خنک کند، بهتر است آن را خریداری نکنید.

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی 2020

 

خرید غیرحضوری لپتاپ استوک

 

فروشگاه‌های آنلاین بسیاری وجود دارند که لوازم الکترونیکی را می‌فروشند و لپ‌تاپ‌های استفاده شده یا تعمیر شده می‌فروشند. پس اگر تمایلی به خرید حضوری لپ تاپ دست دوم ندارید، به فروشگاه هایی مراجعه کنید که نماد الکترونیکی دارند و پرفروش ترین لپ تاپ را تضمین می کنند.

علاوه بر این، اکثر این سایت ها به شما چند روز زمان تست می دهند تا بتوانید تمام قسمت های لپ تاپ خود را بررسی کنید. به صفحات اینستاگرام و وب سایت هایی که اعتبار خاصی ندارند اعتماد نکنید.

اگر می خواهید لپ تاپ دست دوم را از سایت های تبلیغاتی مانند شیپور یا دیوار و یا از افراد بخرید، حتما معامله را حضوری انجام دهید. هر چقدر هم که اطلاعات دقیق لپ تاپ در آگهی نوشته شده باشد، تا زمانی که آن را در حضور فروشنده ندیدید و چک نکردید نخرید، تا از وضعیت آن مطمئن شوید.

اگر زمان کافی برای تست در حضور فروشنده ندارید، حداقل ۲۴ ساعت مهلت تست بگیرید. اگر فروشنده اصرار دارد که به شما مهلت تست نمی دهد، مطمئن باشید که دستگاه ایرادی دارد که در دراز مدت مشخص می شود.

 

مقایسه قیمت دستگاه را با نمونه آکبند

خرید لپ تاپ استوک و دست دوم، چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

دلیل اصلی خرید لپ تاپ دست دوم قیمت آن است; پس در شرایطی که قیمت آن تفاوت چندانی با مدل دست اول ندارد، خرید آن بی فایده است.

قبل از خرید لپ تاپ دست دوم یا لپ تاپ موجود، حتما قیمت مدل دست اول یا مدل های مشابه آن را بررسی کنید. اگر تفاوت قیمت کمی بین مدل دست دوم و دست دوم وجود داشته باشد، خرید مدل دست دوم توجیهی ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا