مجله تکنولوژی

bokeh چیست؟ اصطلاح ژاپنی در عکاسی

بوکه به یکی از محبوب ترین سوژه ها در عکاسی تبدیل شده است. دلیل آن این است که با ایجاد نوعی جذابیت بصری، توجه بیننده را به قسمت خاصی از عکس معطوف می کند. بوکه یک کلمه ژاپنی به معنای تاری است.

نکته ای که در ابتدا باید به آن توجه کرد این است که هر نوع تاری در عکس بوکه محسوب نمی شود. قسمت تار عکس که فقط سوژه را از پس زمینه جدا می کند به دلیل عمق میدان است و به آن تاری پس زمینه می گویند. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر توجه کنید:

bokeh چیست؟

همانطور که می بینید، گنجشک در فوکوس است (به عبارت دیگر، در عمق میدان است). در حالی که پس زمینه خارج از فوکوس (خارج از عمق میدان) است. به دایره های مات رنگی سمت چپ تصویر نگاه کنید. این همان چیزی است که عکاسان به آن “بوکه خوب” می گویند.

اصل این کلمه ژاپنی است و به معنای تاری و تیرگی است. در عکاسی، کلمه بوکه برای اشاره به مناطق خارج از فوکوس با عمق میدان محدود، به ویژه در اطراف مناطق روشن یک تصویر استفاده می شود.

bokeh چیست؟

بوکه به صورت دایره های کوچکی در نواحی تار تصویر ظاهر می شود و بسته به شکل دیافراگم ایجاد شده توسط دیافراگم لنز، کم و بیش به صورت دایره کامل یا چند ضلعی دیده می شود. در عکاسی پرتره در شب، ایجاد بوکه زیبایی تصویر را افزایش می دهد.

روش ایجاد بوکه خوب در عکاسی

همانطور که می دانید کیفیت بوکه به لنز مورد استفاده شما بستگی دارد. هرچه لنز دوربین آماتورتر و ساده تر باشد، کیفیت بوکه پایین تری خواهیم داشت. و هرچه لنز حرفه ای تر باشد، کیفیت بوکه بهتر است.

برای اینکه ببینید آیا می توانید بوکه های زیبایی با لنز خود ایجاد کنید، این را امتحان کنید:

سوژه را تا حد امکان از نزدیک به لنز فوکوس کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ جسمی در یک متر و نیم آن وجود ندارد. ارتفاع خود را به جسم کاهش دهید. پس زمینه عکس نباید سفید باشد. سعی کنید پس زمینه ای رنگارنگ و ترجیحا روشن داشته باشید. چیزی شبیه درخت کریسمس یک گزینه عالی برای آزمایش بوکه است!

حالا دوربین خود را روی حالت اولویت دیافراگم قرار دهید و دیافراگم را روی کمترین عدد (بزرگترین دیافراگم روی لنز) قرار دهید. یک عکس بگیرید و آن را روی صفحه نمایش LCD پشت دوربین بررسی کنید.

به عنوان یک قاعده، سوژه باید در فوکوس باشد و پس زمینه باید تار باشد. اگر لنز خوبی دارید، بوکه نرم و بدون گوشه های تیز خواهد بود (مانند عکس کودک پایین).

بوکه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا