خودرو

۶ دلیل اصلی خنک نکردن کولر ماشین چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


خنک نکردن کولر خودرو می تواند یکی از بدترین و آزاردهنده ترین ایراداتی باشد که در فصل تابستان و در روزهای گرم سال برای خودرو اتفاق می افتد. به خصوص در مناطقی که هوای سخت و گرم دارند، این مشکل کاملا طاقت فرسا و غیر قابل تحمل خواهد بود. با در نظر گرفتن اهمیت کارکرد صحیح کولر خودرو، در این مقاله دلایل خنک نشدن کولر خودرو و علائم خرابی کولر خودرو را بیان می کنیم. در آینده همراه با مکانیک با مجله ماشین همراه باشید.

blankblank

علائم خرابی تهویه مطبوع خودرو

مهم ترین علامت خرابی این قسمت از سیستم تهویه مطبوع خروج هوای گرم هنگام روشن شدن کولر می باشد. باد گرم کولر خودرو نشان دهنده این است که سیستم خنک کننده هوای اتاق کار خود را به درستی انجام نمی دهد و قطعا در قطعات آن مشکلی وجود دارد. شنیدن صدایی از سمت کمپرسور یا روشن نشدن کولر پس از فشار دادن کلید AC نیز از نشانه های بارز خرابی کولر خودرو است.

دلایل خنک نشدن کولر خودرو

در زیر شش دلیل خرابی سیستم تهویه مطبوع خودرو آورده شده است.

  1. خروج گاز از سیستم خنک کننده

گاز مبرد خودرو به عنوان مایعی با قابلیت جذب حرارت بالا، ابتدا فشرده شده و به مایع تبدیل می شود. سپس به اواپراتور داخل اتاق منتقل می شود و در حین انبساط گرمای محیط را جذب می کند. به این ترتیب دمای داخل خودرو تا حد مطلوب خنک می شود.

اگر به هر دلیلی میزان گاز کولر کاهش یابد، سیستم خنک کننده کابین کار خود را به درستی انجام نمی دهد و شاهد خروج هوای نسبتا گرم از دریچه های خودرو خواهید بود.

تخلیه گاز خنک کننده خودروتخلیه گاز خنک کننده خودرو

  1. آسیب و آلودگی کندانسور

کندانسور یا رادیاتور خنک کننده وظیفه خنک کردن گاز و تبدیل آن به مایع را بر عهده دارد. این قطعه معمولاً پشت سپر جلو و جلوی رادیاتور آب قرار می گیرد، بنابراین همیشه در معرض انواع گرد و غبار، حشرات و … است.

blankblank

آلودگی این قسمت باعث می شود که گاز کولر به اندازه کافی جمع نشود و فشرده نشود و در نتیجه نتواند دمای اتاق را تا حد امکان خنک کند. بنابراین اگر کندانسور کولر گازی به دلایلی آسیب ببیند یا کثیف شود، با روشن شدن کولر هوای گرم از دریچه ها خارج می شود و دمای اتاق به اندازه کافی خنک نمی شود. پس اگر با پدیده خنک نشدن کولر خودرو مواجه شدید، ابتدا کندانسور را چک کنید که آیا در اثر ضربه یا ضربه آسیب دیده است یا خیر.

کندانسور کولرکندانسور کولر

همچنین خرابی فن کندانسور نیز می تواند دلیل عملکرد نامناسب سیستم خنک کننده باشد. این فن به خنک شدن سریع گاز و تبدیل آن به مایع کمک می کند و هر گونه نقص در عملکرد فن رادیاتور کولر باعث از کار افتادن کولر خودرو و خنک نشدن اتاق با آن می شود.

  1. آسیب یا آلودگی دستگاه بخور یا بخارساز

بخارساز مسئول قرار دادن گاز مایع در هوای اتاق است. در این حالت به دلیل پایین بودن نقطه تبخیر، گاز فشرده و مایع شده با قرار گرفتن در دمای اتاق به سرعت به گاز تبدیل می شود و گرمای هوای اطراف خود را می گیرد. فن اتاق نیز هوا را در اتاق به گردش در می آورد تا کل هوای اتاق به دمای مطلوب کاهش یابد.

واضح است که اگر دستگاه بخور یا اپراتور کثیف یا آسیب دیده باشد، نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و در نتیجه دمای اتاق کاهش نمی یابد. بنابراین یکی از علل باد گرم بر روی کولر خودرو می تواند آلودگی یا خرابی اواپراتور باشد.

کثیفی در اواپراتور کولرکثیفی در اواپراتور کولر

  1. ترموستات خنک کننده معیوب

ترموستات کولر که معمولا بر روی اواپراتور نصب می شود وظیفه دارد با رسیدن دمای اواپراتور نزدیک به صفر درجه کمپرسور را خاموش کند تا از یخ زدگی و آسیب دیدن این قسمت جلوگیری شود.

اگر ترموستات آسیب ببیند، مقدار هوای سرد ورودی به اتاق کاهش می یابد و ممکن است کمپرسور خیلی زود متوقف شود. در نتیجه کولر خودرو به درستی کار نمی کند و هوای گرم وارد اتاق می شود.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید ماشین دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
    1. خرابی سیستم برق کولر

    اگر سیستم برق مایع خنک‌کننده خودرو شامل سوکت‌ها، سیم‌ها، رله‌ها و فیوزهای مایع خنک‌کننده، کارتریج‌های خنک‌کننده، فن‌ها، کلیدهای AC و غیره آسیب ببیند، ممکن است سیستم خنک‌کننده روشن نشود یا وظایف خود را به درستی انجام نداده باشد. بنابراین سرد نشدن رادیاتور خودرو می تواند در نتیجه آسیب به اجزای سیستم برق سیستم تهویه مطبوع باشد.

    1. خرابی کمپرسور

    اگر تسمه دینام به درستی کمپرسور را به حرکت در نیاورد، یا سیم پیچ و کلاچ کمپرسور آسیب دیده باشد، کولر خودرو به درستی کار نمی کند و در حالی که کولر روشن است، هوای گرم به داخل اتاق منتقل می شود.

    خرابی کمپرسورخرابی کمپرسور

    آخرین کلمه

    در پایان مقاله بررسی دلایل خنک نشدن کولر خودرو، باز هم باید تاکید کنیم که سیستم تهویه مطبوع یکی از مهمترین و اساسی ترین تجهیزات رفاهی هر خودرو و خرابی آن در فصول گرم سال است. می تواند غیر قابل تحمل باشد بنابراین توصیه می شود هر دو یا سه سال یکبار به متخصص تهویه مطبوع مراجعه کنید تا سیستم خنک کننده را از نظر دمای اتاق بررسی کند و در صورت وجود مشکل آن را برطرف کند. البته خرابی کولر روی قسمت فنی خودرو تاثیر منفی ندارد و مورد خطرناکی محسوب نمی شود. اما همانطور که گفته شد در فصول گرم سال داشتن یک کولر گازی قدرتمند کاملا ضروری است و رانندگی دلپذیری را برای شما و سرنشینان به ارمغان می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا