خودرو

گیربکس AMT چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ آپدیت ۱۴۰۳


گیربکس AMT یکی از انواع گیربکس های اتوماتیک است که بیشتر در خودروهای اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان نسخه های ارزان قیمت گیربکس اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور شناخته می شود. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب گیربکس AMT می پردازیم تا با مکانیزم اجزای آن بیشتر آشنا شوید.

امروزه گیربکس های اتوماتیک بسیار فراگیر شده و مشتریان تمایل زیادی به استفاده از خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک برای افزایش راحتی در هنگام رانندگی دارند و نیازی به گذاشتن کلاچ یا تعویض دنده به صورت دستی نیست.

اگر دوست دارید بدانید گیربکس AMT چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ بهتر است این مقاله آموزشی از مجله ماشین با مکانیک را مطالعه کنید.

انتقال AMT چیست؟

انتقال AMT چیست؟انتقال AMT چیست؟

قبل از تعیین گیربکس AMT بهتر است با انواع گیربکس اتوماتیک آشنا شوید. همانطور که می دانید خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک تنها دارای دو کلاچ گاز و ترمز هستند و اثری از پدال کلاچ در آنها نیست. زیرا اصولاً در این خودروها نیازی به درگیر شدن کلاچ توسط راننده نیست و مکانیزم انتخاب دنده به صورت خودکار توسط سیستم های الکترونیکی انجام می شود. اجزای داخلی گیربکس نیز با استفاده از فشار روغن هیدرولیک و طبق دستورات الکترونیکی ISIO نسبت دنده مناسب را انتخاب می کنند.

[hm_sell_form_inline]

از انواع رایج گیربکس های اتوماتیک موجود در خودروهای امروزی می توان به گیربکس های اتوماتیک معمولی مجهز به مبدل گشتاور، گیربکس های CVT که نسبت دنده های بی نهایت دارند و از مکانیزم تسمه یا زنجیر متحرک برای سهولت یا افزایش دنده ها استفاده می کنند و گیربکس های دوکلاچه. که از دو کانکتور تشکیل شده اند.نام قطع و وصل جریان برق به گیربکس را دارند.

اما این نوع گیربکس ها برای خودروهای ارزان قیمت هم از نظر هزینه تولید و هم هزینه نگهداری چندان مقرون به صرفه نیستند و هزینه های تولید و نگهداری این گونه خودروها را به تناسب افزایش می دهند. برای حل این مشکل، مهندسان تصمیم گرفتند گیربکس های دستی را که مکانیزم پیچیده و گران قیمتی ندارند، به نمونه های اتوماتیک تبدیل کنند.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید ماشین دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • مکانیسم کار گیربکس AMT چگونه است؟

    مکانیسم کار گیربکس AMT چگونه است؟مکانیسم کار گیربکس AMT چگونه است؟

    گیربکس های EMT (گیربکس دستی خودکار) از نظر ساختاری تفاوت چندانی با گیربکس های دستی ندارند و فقط مکانیزم کلاچ آنها دیگر توسط راننده انجام نمی شود. بلکه این نوع گیربکس ها از سنسورهای مختلف، محرک های الکترومکانیکی و پردازش داده های دریچه گاز الکتریکی موتور و گیربکس برای آزاد کردن کلاچ و انجام عملیات تعویض دنده به صورت کاملا خودکار مانند گیربکس های اتوماتیک استفاده می کنند. در این میان، راننده دیگر مجبور نیست اهرم تعویض دنده را به صورت مکانیکی در موقعیت های مختلف قرار دهد، اما مکانیزم های مدرن گیربکس قادرند به طور هوشمندانه کلاچ را درگیر و جدا کنند و همچنین دنده ها را تعویض کنند. اهرم تعویض دنده در خودروهای مجهز به AMT کاملاً مشابه سایر گیربکس های اتوماتیک طراحی شده است و راننده با قرار دادن اهرم در حالت Drive یا D و واگذاری دنده سیستم های هوشمند به جعبه دنده و موتور می تواند با خیال راحت شروع به حرکت کند.

    به طور خلاصه در این سیستم اطلاعات دریافتی از سنسورهای دور موتور، دریچه گاز و سایر محرک های الکترونیکی توسط واحدهای پردازش موتور و گیربکس پردازش شده و دستورات تعویض دنده لازم به سیستم های الکترومکانیکی داده می شود تا عمل آزاد کردن کلاچ و تعویض دنده به صورت خودکار انجام می شود.

    مزایا و معایب گیربکس AMT چیست؟

    مزایا و معایب گیربکس AMT چیست؟مزایا و معایب گیربکس AMT چیست؟

    از مهمترین مزایای گیربکس های AMT می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • حذف پدال کلاچ و عدم نیاز به تعویض دنده دستی نسبت به گیربکس های دستی
    • هزینه تعمیر کمتر و وزن سبک تر نسبت به گیربکس های اتوماتیک مبدل گشتاور و گیربکس های CVT
    • افزایش نسبی عمر کلاچ نسبت به سیستم دستی به دلیل عملکرد هوشمند کلاچ
    • مصرف سوخت مقرون به صرفه تر در مقایسه با گیربکس های دستی
    • در مورد معایب این سیستم می توان به دقت و نرمی کمتر تعویض دنده ها نسبت به سایر گیربکس های اتوماتیک اشاره کرد.

      در پایان باید گفت که گیربکس های AMT راه حل مناسبی برای تجهیز خودروهای اقتصادی به گیربکس اتوماتیک بدون افزایش هزینه های تولید و قیمت نهایی این خودروها هستند. البته از سال ۲۰۱۰ به دلیل رفع ایرادات انواع AMT، گیربکس های دوکلاچه رواج پیدا کرد و به تدریج با کاهش قیمت آنها، احتمالا جایگزین مدل های AMT در خودروهای ارزان قیمت می شوند.

      ادامه مطلب

      • تعویض دنده چیست و چه کاربردی دارد؟
      • همه چیز در مورد دیسک کلاچ و قرقره
      • علت لرزش خودرو در ابتدای حرکت و در هنگام نیم کلاچ
      • چگونه با رعایت ۵ نکته عمر گیربکس اتوماتیک خود را دو برابر کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا