مجله تکنولوژی

کیبورد مکانیکی چیست؟ با کیبورد معمولی چه فرقی می کند؟

کیبوردهای مکانیکی امروزه در دنیای کامپیوترهای شخصی بسیار محبوب هستند. اکثر مردم آنها را برای بازی مناسب می دانند، اگرچه صفحه کلیدهای مکانیکی فقط در بازی ها ظاهر نمی شوند. بلکه صفحه کلیدهای مکانیکی همیشه گزینه خوبی برای چند ساعت تجربه تایپ هستند

و کیفیت سایر فعالیت هایی را که به استفاده مداوم از صفحه کلید بستگی دارد، بهبود می بخشند. بهترین صفحه کلیدهای مکانیکی فقط صفحه کلیدهای مکانیکی نیستند که برای بازی طراحی شده اند. ارگونومی، قابلیت تعویض سوئیچ ها، طراحی و طرز کار در انتخاب کیبوردهای مکانیکی بسیار مهم است.

استفاده از کیبوردهای مکانیکی بار دیگر بین کاربران گسترش پیدا کرده است، اما کیبورد مکانیکی چیست؟ کیبورد مکانیکی چه تفاوتی با معمولی دارد و چه نوع و مدلی دارد؟ در این مقاله خواهیم دید که کیبورد مکانیکی چیست و چه تفاوت هایی بین کیبورد مکانیکی و معمولی وجود دارد؟

منظور از کیبورد مکانیکی ، کیبوردهایی است که برخلاف کیبوردهای معمولی در میانه‌ی بازه‌ی حرکتی خود عمل می‌کنند. در ادامه با اشاره به ساختار داخلی کلید مکانیکی به انواع کیبوردهای مکانیکی Cherry MX، لاجیتک و ریزر اشاره می‌کنم.

برد مدار چاپی و نقاطی که با گرافیت به هم متصل می‌شود.

در این برد نقاطی قرار دارد که اگر ارتباط آنها به وسیله‌ی یک ماده‌ی رسانا برقرار شود، سیگنال مربوطه را ارسال می‌کنند. برای ارتباط می‌توان از فلز استفاده کرد اما در این صورت صدای زیاد و حس نرمی کلید از بین می‌رود.

ممکن است داخل کیبورد من و شما، قطعه‌ای شفاف شبیه شکل زیر باشد و همین کار را انجام دهد:

کیبورد مکانیکی چیست و چرا باکیفیت‌تر و گران‌تر از کیبوردهای معمولی است؟

مدار چاپی داخل یک کیبورد به شکل شفاف.

چاره استفاده از کربن است. البته نه کربن به صورت عادی، کربن به صورت گرافیت که ماده‌ای رساناست و از طرفی با پلاستیک ترکیب می‌شود تا نرم باشد و در عین حال رسانا باقی بماند.

کیبورد مکانیکی چیست و چرا باکیفیت‌تر و گران‌تر از کیبوردهای معمولی است؟

دایره‌های گرافیتی که زیر کلید‌های کیبورد یا کنترل قرار می‌گیرند.

تصویر زیر قطعه‌ی لاستیکی درون یک کیبورد را نشان می‌دهد، البته منظورم تکه‌ی بالایی است که روی مدار چاپی می‌نشیند:

کیبورد مکانیکی چیست و چرا باکیفیت‌تر و گران‌تر از کیبوردهای معمولی است؟

داخل یک کیبورد، برد مدار چاپی و قطعه‌ی لاستیکی

و این هم تصویری بزرگ‌تر از تکه‌های گرافیتی که می‌توان آنها را تمیز نمود:

کیبورد مکانیکی چیست و چرا باکیفیت‌تر و گران‌تر از کیبوردهای معمولی است؟

دکمه‌های زیر کیبورد، ترکیبی از لاستیک و گرافیت.

می‌بینید که قطعه‌ای به اسم فنر وجود ندارد، حالت هرمی شکل دکمه‌های لاستیکی است که کار فنر را انجام می‌‌دهد و کلید به بالا بر‌می‌گردد.

مشکل کیبوردهای معمولی دقیقاً همین است، استفاده از گرافیت و پلاستیک که به مرور زمان فرسوده می‌شوند. از طرفی برای عملکرد درست باید آنها را تا انتها فشار داد. بهتر است هر از چند گاهی آنها را تمیز کنید.

کیبوردهای مکانیکی امروزه در دنیای رایانه های شخصی از محبوبیت زیادی برخوردارند. اغلب افراد آن ها را مناسب بازی کردن می دانند، هرچند که کیبوردهای مکانیکی تنها در بازی ها خود را نشان نمی دهند؛

بلکه برای داشتن تجربه تایپ چندین ساعته و ارتقای کیفیت دیگر فعالیت ها که به استفاده مداوم از صفحه کلید وابسته اند، کیبوردهای مکانیکی همواره گزینه های خوبی هستند.

بهترین کیبوردهای مکانیکی صرفا کیبوردهای مکانیکی ساخته شده برای بازی نیستند. ارگونومی، تعویض پذیری سوییچ ها، طراحی و کیفیت ساخت در انتخاب کیبوردهای مکانیکی حائز اهمیت بالایی هستند.

کیبوردهای گیمینگ غالباً از دسته کیبوردهای مکانیکی هستند. همانطور که از اسم آن مشخص است، کیبورد های مکانیکی از یک مکانیزم مکانیکی برای فشردن دکمه ها استفاده می کند و انواع مختلفی دارد، اما در کل همه آنها از قطعه هایی مانند پایه دکمه، فنر و رویه آن تشکیل می شود.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: خرید کیبورد بلوتوثی Bluetooth keyboard [10+ حرفه ای و پرفروش]

اساس کار کیبورد مکانیکی

کیبورد های مکانیکی عمر طولانی تری نسبت به کیبورد های ممبرین دارند و کلیک ها را بسیار سریع تر ثبت می کنند که می تواند تعداد کلیک های شما روی کیبورد را در یک زمان مشخص بالاتر ببرد.

همچنین کیبورد های مکانیکی برخلاف کیبورد های معمولی یا ممبرین می توانند همه دکمه ها را همزمان فعال کنند. کیبورد های معمولی می توانند تعداد محدودی از دکمه ها را به صورت همزمان فعال کنند

و این امر به این دلیل است که دکمه کیبورد های معمولی برروی یک صفحه هستند و تعداد دکمه های فعال بستگی به برد آن کیبورد دارد، اما دکمه کیبورد های مکانیکی مکانیزم های جداگانه ای دارند که باعث می شود دکمه ها با دکمه های دیگر ارتباطی نداشته باشند.

کیبورد مکانیکی

کارکرد کیبورد مکانیکی

در یک کیبورد مکانیکی نیازی نیست که لزوما کلید را تا انتها و گاهی محکم! فشار دهیم. عمل کلید به عنوان مثال در موقعیت ۲ میلی متری انجام می شود و فشار دادن بیشتر، صرفاً برای اطمینان از کارکرد کلید است. اتفاقی که درون کلید می افتد، وصل شدن مدار کوچک داخل آن است.

معروف ترین شرکت های سازنده کیبورد های مکانیکی

تا چندی پیش برند Cherry تنها برندی بود که کلیدهای کیبوردهای مکانیکی تولید می کرد. اما حالا به جز کلیدهای Cherry MX کمپانی Cherry Corp یا همان ZF Electronics، سازندگان دیگری هم به جمع تولیدکنندگان اضافه شده است. Logitech و Razer دو کمپانی مطرح هستند که در کنار Cherry مشغول تولید کیبوردهای مکانیکی شده اند.

مقاله پیشنهادی برای مطالعه: خرید بهترین کیبورد گیمینگ [مارک تسکو، ریزر، گرین ]

نورپردازی در کیبورد

انواع کیبورد مکانیکی

هر کیبورد مکانیکی دارای چند مشخصه ی اساسی است: سختی فنری که زیر کلید وجود دارد، و صدا یا حس عمل کلیک. سختی فنر برای هماهنگی با قدرت انگشتان کاربران مختلف می تواند متفاوت باشد اما مقوله ی دوم، حس یا صدای کلیک چیزی است که به سه صورت کلی پیاده سازی می شود.

خوشبختانه کمپانی نام آشنای Cherry در کلیدهای مکانیکی خود از چند رنگ اصلی و فرعی استفاده کرده که به ساختار داخلی و نوع کلید اشاره می کند. چهار رنگ اصلی مشکی، قهوه ای، آبی و قرمز را در نظر بگیرید، رنگ های سبز، سه نوع رنگ خاکستری و دیگر موارد، مشتقات چهار رنگ اصلی هستند.

  • رنگ مشکی و قرمز بی صدا و ساده و مخصوص گیم ها
  • رنگ قهوه ای و صدای و حس کلیک در حد کم
  • رنگ آبی و سبز، کلیک قوی تر و حساس تر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا