رپورتاژ آگهی

چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم؟

ترخیص کالا از گمرک به زبان ساده، آزادسازی کالای وارداتی یا صادراتی پس از انجام تشریفات گمرکی و پرداخت هزینه‌های قانونی دولت است. ترخیص‌کار نیز به شخصی گفته می‌شود که وکالت قانونی از مالک کالا دارد تا کارهای مربوط به آزادسازی محموله را انجام دهد. شخص ترخیص‌کار نیازمند سابقه بالا است تا با تمامی بخشنامه‌ها و قوانین گمرکی آشنا باشد که بتواند کالاها را با کمترین هزینه و دراسرع‌وقت گمرک ترخیص کند. دراین‌بین شرکت‌های ترخیص کالا یا حق‌العمل‌کار رسمی به‌عنوان نماینده قانونی تجار مسئول انجام تمامی تشریفات واردات و صادرات کالا در گمرکات کشور هستند که در این صورت نیازی به مراجعه حضوری صاحبان کالا یا تجار نیست.

قوانین ثبت شرکت ترخیص کالا

ترخیص کالا به یک فرایند در گمرک گفته می‌شود که توسط صاحب کالا یا ترخیص‌کار نماینده قانونی صاحب کالا (طبق بند ب ماده ۱ قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی) جهت واردات و صادرات کالا صورت می‌گیرد. کالا با انجام تشریفات گمرکی مربوط از گمرک موردنظر خارج می‌گردد. لازم به ذکر است ترخیص کالا شامل تهیه، آماده‌سازی، ثبت‌اسناد، مدارک به‌صورت فیزیکی یا الکترونیک، محاسبه هزینه‌ها شامل (مالیات، سود بازرگانی، حقوق گمرکی و دیگر هزینه‌های جانبی ارائه شده به واردکننده و صادرکننده است). شرکت‌های بازرگانی، حق‌العمل‌کاری و واردات و صادرات می‌توانند ترخیص کالا را انجام دهند و هر کدام از این‌ها قوانین خاصی برای ثبت شرکت دارند.

مراحل دریافت پروانه ترخیص کاری

در قدم اول با ارائه درخواست کتبی به اداره گمرک ثابت می‌کنید که هیچ‌گونه سابقه کیفری و قاچاق کالا نداشته‌اید و بعد از آن فرد متقاضی باید اظهارات خود را همراه با امضا تنظیم کرده و بعد توسط دفتر اسناد تأیید شود. همچنین اگر بخواهد در چندین گمرک نیز فعالیت داشته باشد باید در اظهارنامه خود این موضوع را ذکر کند و بخش‌های مربوطه را نام ببرد و در آخر بعد از تأیید از سمت سازمان‌های ذی‌ربط می‌تواند پروانه ترخیص کاری را دریافت نماید و در بخش موردنظر مشغول به کار شود.

توجه کنید که ردوبدل‌شدن کالاهای موردنیاز در بین کشورها یک امر مهم در اقتصاد دو طرف به‌حساب می‌آید. ازاین‌رو تجار این روند را برای سرمایه‌گذاری و فروش کالاها در پیش می‌گیرند. ثبت یک شرکت برای انجام عملیات گمرکی مانند ترخیص کالا می‌تواند گره از کار افراد زیادی بگشاید.

وظایف شرکت ترخیص کالا

این شرکت‌ها محدوده وسیعی از وظایف را تحت پوشش قرار می‌دهند؛ از بازاریابی و مشاوره‌های قبل از خرید گرفته تا ترخیص کالای خریداری شده؛ البته همه شرکت‌های ترخیص کالا الزاماً منبع‌یابی و حمل را انجام نمی‌دهند. به‌طورکلی می‌توان گفت شرکت‌های ترخیص کالا، دارای افراد زبده و ماهر در زمینه تجارت و آشنا به روندهای اداری ترخیص کالا هستند. این افراد دارای کارت بازرگانی معتبر هستند و از مهارت و توانایی‌های خود جهت تسهیل امر دادوستد استفاده کرده و روند ترخیص را آسان‌تر می‌کنند.

چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم؟

اگر مدارک و مستندات لازم جهت ترخیص تکمیل بوده و ترخیص‌کار مهارت کافی داشته باشد، امر ترخیص مشکل به نظر نمی‌رسد؛ اما بااین‌حال باتوجه‌به مسائل و مشکلات روزافزون کشور، تحریم‌ها ممکن است موانع ریز و درشتی در مقابل تجار قرار بگیرد. شرکت‌های ترخیص کالا با آشنایی از قوانین و مقررات و همچنین محدودیت‌ها و فرصت‌ها، در این حین به کمک تجار آمده و با پیش‌بینی مشکلات احتمالی، در صورت بروز هرگونه مشکل مسئولیت آن را پذیرفته و جهت رفع آن تلاش می‌کنند.

مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت ترخیص کالا

حال میرسیم به سوال اصلی. چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم؟ در پاسخ باید بگوییم مهم‌ترین موارد موردنیاز برای راه‌اندازی یک شرکت فعال در حوزه ترخیص کالا عبارت‌اند از:

  • جز اتباع ایران
  • سابقه کار بالای دو سال
  • تعهدات شرکت ترخیص کالا
  • عدم اشتغال در سایر شرکت‌ها
  • سه قطعه عکس ۴*۶ مدیرعامل
  • سپردن تعهد رسمی ترخیص کالا
  • انتخاب یک نام فارسی غیرتکراری
  • تجاری بودن مکان دفتر کار شرکت
  • ارائه کارت پایان خدمت نظام‌وظیفه
  • حداقل سن درخواست‌کننده ۲۵ سال
  • ارائه مدرک تحصیلی اعضای هیئت‌مدیره
  • ارسال تصویر کلیه صفحات شناسنامه اعضا
  • نوشتن نام شرکت بر روی وسیله نقلیه شرکت
  • داشتن تعهد رسمی برای انجام فعالیت‌های مربوطه
  • عضویت در اتاق بازرگانی، وزارت صنایع و معدن ایران
  • فعالیت نداشتن به‌عنوان مدیرعامل در دیگر شرکت‌ها
  • تعهد عضویت در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه، عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • ارسال یک نسخه کامل از مدارک و آگاهی تأسیس شرکت
  • داشتن گواهی گذراندن دوره مدیریت حمل‌ونقل بین‌المللی
  • اجرای کلیه دستورالعمل‌های صادره از طرف سازمان حمل‌ونقل
  • تعهد رسمی هیئت مؤسس طبق فعالیت شرکت هر شش ماه یک‌بار
  • ارائه اسناد رسمی دفتر کار بعلاوه سند تلفن دفتر با ذکر شماره آن
  • تعهد رسمی هیئت مؤسس مبنی بر اجرای کلیه دستورالعمل‌های صادره از طرف سازمان حمل‌ونقل
  • داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی در زمینه‌های حمل‌ونقل، مدیریت بازرگانی، مدیریت اداری، بیمه و…
  • تعهد رسمی هیئت مؤسس شرکت مبنی بر اجرای کلیه دستورالعمل‌های صادره از طرف سازمان حمل‌ونقل
  • ارسال آمار فعالیت شرکت هر شش ماه یک‌بار به سازمان مربوطه توسط هیئت مؤسس و مدیرعامل منتخب شرکت
  • ارسال مشخصات شامل نشانی دقیق محل سکونت فعلی مدیرعامل، سهام‌داران و اعضای هیئت‌مدیره و شماره‌تلفن آنها
  • ارسال سه نسخه اولین صورت‌جلسه مجمع‌عمومی مبنی بر انتخاب مدیرعامل و معرفی امضاهای مجاز و سایر تصمیمات متخذه
  • ارسال یک نسخه کامل از مدارک ثبتی و آگهی تأسیس شرکت که به تأیید اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری رسیده ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ ثبت

موارد ذکر شده را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین مدارک موردنیاز در جهت فعالیت در شغل ترخیص کالای گمرک شناسایی کرد.

نکته: به‌همراه‌داشتن مدارک شخصی همچون کارت ملی، شناسنامه و کارت بازرگانی در کنار موارد گفته شده اهمیت زیادی دارد.

هزینه ثبت شرکت ترخیص کالا

هزینه ثبت شرکت ترخیص کالا چه به‌صورت سهامی خاص چه به‌صورت محدود بین ۱ تا ۲ میلیون تومان است. البته این هزینه بیشتر به مواردی مانند میزان سرمایه شرکت، کم یا طولانی‌بودن موضوع فعالیت شرکت بستگی دارد.

در آخر…

ترخیص کالا از گمرک مسیرهای مختلف و مراحل چندگانه‌ای دارد. فرایند ترخیص کالا برای برخی شرکت‌های با تجربه، امری ساده و آسان است. درعین‌حال ممکن است برای دیگران ترخیص کالا از سخت‌ترین بخش‌های یک تجارت باشد.
یک شرکت بازرگانی معتبر می‌تواند مسیر قرمز گمرکی را به فرش قرمز تبدیل ‌کند تا روند پیچیده خروج کالا از گمرک، آسان و اصولی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا