خودرو

چرا ماشین ریپ میزنه؟ علت ریپ زدن خودرو در حالت‌های مختلف آپدیت ۱۴۰۳


معمولاً همزمان با افزایش کارایی موتور، مشکلاتی مانند پارگی یا عدم تعادل عملکرد موتور پیش می آید. پارگی خودرو می تواند نشانه یک مشکل نسبتا جدی و مهم در موتور باشد که نیاز به تعمیر دارد، در غیر این صورت می تواند مشکلات بزرگتر و گران تری را به همراه داشته باشد. خرابی خودرو دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، در این مقاله به معرفی برخی از علل خرابی خودرو می پردازیم. پس اگر می خواهید بدانید که چرا خودرو خراب می شود و دلایل خرابی خودرو در حالت های مختلف را شناسایی کنید، با مکانیک همراه باشید.

blankblank

پارگی ماشین چیست؟

قبل از پرداختن به علت پارگی خودرو بهتر است به طور مختصر این عیب را تعریف کنیم. مطمئنا همه شما صدای نرم و متعادل آن را زمانی که موتور خودرویتان سالم است شنیده اید و می دانید. هر زمان که احساس کردید موتور ماشین مثل همیشه کار نمی کند و تعادل عملکردی آن به هم می خورد به طوری که صدای ماشین دیگر ملودی معمولی نیست و با وقفه یا حالتی مانند ضربه و کلاهک همراه است و صدا می آید. خارج از اگزوز، مثل همیشه نیست، می توان گفت که ماشین با مشکل پارگی مواجه شده است.

پاره کردن ماشینپاره کردن ماشین

مهمترین دلایل پاره شدن ماشین

در زیر چند مورد را بررسی خواهیم کرد دلایل پاره شدن ماشین پرداخت کرده اند.

انسداد یا کثیفی در سیستم تنفسی خودرو

یکی از دلایل پارگی موتور خودرو می تواند مربوط به گرفتگی سیستم ورودی و خروجی هوا باشد. اگر موتور نتواند هوای تازه را به درستی وارد کند و دود را به آرامی از اگزوز خارج نکند، عملکرد آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در این صورت احتمال پارگی بسیار زیاد است.

همچنین در صورت وجود نشتی در سیستم ورودی هوای موتور، سوپاپ گاز و … موتور پاره می شود. وجود سوراخ و نشتی در صدا خفه کن نیز همین اثر را دارد و منجر به پارگی می شود. باید گفت اگر صدا خفه کن سوراخ داشته باشد صدای موتور غیرعادی می شود و ماشین شما صدای بیشتری ایجاد می کند. وجود نشتی در سیستم ورودی هوا نیز باعث می شود که دور موتور بدون فشار دادن پدال گاز بالا و پایین شود.

سیستم جرقه زنی و شمع ها ایراد دارد

یکی از شایع ترین دلایل خرابی خودرو وجود مشکل در سیستم جرقه زنی و تامین شمع است. زیرا معمولا مالکان خودرو تا زمانی که شمع ها به طور کامل آسیب نبینند و عملکرد منفی خود را نشان ندهند آنها را تعویض نمی کنند و در نتیجه سیستم جرقه زنی به خوبی کار نخواهد کرد. همچنین اگر سیستم برق شمع به درستی عملکرد خود را انجام ندهد، باز هم شاهد خطای پارگی خودرو خواهیم بود. آسیب به سیم پیچ، نقص سیم ها و سرقت برق سیم شمع می تواند منجر به این عیب در موتور خودرو شود.

مشکل شمع خودرومشکل شمع خودرو

در برخی موارد نادرتر نیز مشاهده می شود که خطا در ISO، سیم پیچ و غیره وجود دارد. همچنین دلیل پاره شدن ماشین بود. ناگفته نماند که خودروهای دوگانه سوز حساسیت بیشتری نسبت به سلامت شمع ها دارند و اگر به هر دلیلی شمع به درستی کار نکند، موتور خودرو گاز بیشتری می دهد. پرکننده شمع آسیب دیده نیز می تواند یکی دیگر از دلایل این مشکل باشد.

سیستم سوخت رسانی مشکل دارد

گاهی اوقات سیستم سوخت رسانی شامل پمپ بنزین، سوزن های انژکتور و سیستم سوخت رسانی در این قسمت دچار مشکل شده و باعث پاره شدن موتور خودرو می شود. اگر هد پمپ بنزین نتواند فشار لازم برای پمپاژ سوخت به انژکتورها را تامین کند، قطعا موتور به درستی کار نخواهد کرد. همچنین اگر یکی از انژکتورها به دلایلی به درستی کار نکند، باز هم شاهد پدیده پارگی خواهیم بود. از طرفی اگر کیفیت سوخت مناسب نباشد و مثلا به آلودگی یا رطوبت مربوط باشد، موتور باز هم نمی تواند انفجارهای دقیق، منظم و با کیفیتی را در سیلندر ایجاد کند و به عنوان یک در نتیجه، ماشین به ناچار پاره می شود.

خرابی انژکتورخرابی انژکتور

نفوذ آب و روغن به داخل محفظه سیلندر و سر شمع

علت خرابی خودرو را نمی توان به مشکل سوخت یا سیستم الکتریکی محدود کرد. گاهی اوقات بروز برخی مشکلات مکانیکی مانند سوختن واشر سرسیلندر نیز می تواند علت پارگی خودرو باشد. اگر واشر سر سیلندر نتواند به خوبی فضای بین بلوک سیلندر و سرسیلندر را ببندد، رطوبت یا روغن موتور وارد محفظه سیلندر می شود. در این صورت مشخص است که شمع ها و سیستم سوخت رسانی نمی توانند انفجارهای باکیفیتی ایجاد کنند و در نتیجه موتور دچار پارگی و کاهش قدرت می شود. همچنین خرابی فنجان نمدی روی پایه سوپاپ نیز باعث نفوذ روغن از سرسیلندر به داخل سیلندرها می شود و این نیز می تواند یکی از دلایل پارگی خودرو باشد. همچنین از دیگر دلایل مکانیکی پارگی خودرو می توان به تنظیم نشدن فیلرهای سوپاپ یا لنت آنها اشاره کرد.

زمان بندی موتور تنظیم نشده است

زمان‌بندی دقیق موتور تضمین می‌کند که سوپاپ، پیستون و میل لنگ در زمان مورد نظر در جای خود قرار می‌گیرند و در نتیجه عملکرد روان و دقیق موتور را تضمین می‌کند. اگر زمان بندی موتور کمی به هم ریخته باشد قطعا باز و بسته شدن سوپاپ ها در زمان مناسب انجام نمی شود و موتور خودرو با مشکل پارگی مواجه می شود.

ترفندی با زمانترفندی با زمان

دلیل پارگی خودرو در حالت های مختلف

در زیر به چند دلیل خراب شدن ماشین در حالت های مختلف ما به پارگی در دنده های سنگین یا پارگی در حالت صعود و سوختن گاز و غیره اشاره کردیم.

دلیل پارگی ماشین در دنده یک

برای تشخیص علت پاره کردن ماشین به دنده یک یا دو و در دنده های سنگین عمومی اول باید مطمئن شوید منبع تغذیه و سیستم جرقه زنی آن را به طور کامل بررسی کنید و قطعات معیوب را تعویض کنید. آسیب شمع، آسیب یا ضعیف شدن سیم پیچ، خرابی سیم، رسوب شمع و عدم تنظیم پرکننده شمع می تواند علت پارگی خودرو در دنده ۲ و دنده ۱ باشد. همچنین باید اشاره کنیم که پارگی در شتاب ممکن است دلایل مشابهی داشته باشد. .

دلیل پاره شدن ماشین در سرعت کم

بیایید علت را دریابیم پاره شدن ماشین در دورهای پایین اولین چیزهایی مانند بهتر است پرکردن شمع ها، برق گرفتگی سیم ها و قابلیت سرویس دهی کویل ها برای بررسی در بسیاری از مواقع می توان با تعویض کابل ها و همچنین تمیزکردن سر شمع ها و تنظیم فیلر آن، مشکل توقف خودرو در دورهای پایین را برطرف کرد.

دلیل پاره شدن خودرو در محل

یکی از رایج ترین مواردی که باعث پارگی خودرو در محل می شود، خرابی استپر موتور یا وجود نشتی در سیستم ورودی موتور است. بازرسی سیستم ورودی خودرو برای یافتن محل نشتی، تعویض واشر منیفولد و تعویض موتور پله ای در خودروهای مجهز به دریچه گاز می تواند پارگی خودرو را در جای خود برطرف کند. کثیفی روی شمع ها و عدم تنظیم پرکننده شمع و همچنین ضعیف شدن سیم های شمع نیز می تواند در این مورد موثر باشد.

دلیل پاره شدن خودرو در حین رانندگی

پاره کردن ماشین در حال حرکت معمولا می تواند باشد ضعیف شدن پمپ بنزینکثیفی در مسیر عبور بنزین به موتور. کثیفی در فیلتر بنزینآلودگی سوزن انژکتور یا آسیب دیدن آنها، وجود آسیب در سیستم الکتریکی انژکتور و پمپ بنزین و همچنین سولفاته شدن تماس الکتریکی آنها و غیره.

علاوه بر این، گرد شدن الکترود سر شمع، پرکننده شمع نامناسب، سایش بادامک سوپاپ، خرابی زمان بندی موتور، خرابی سنسور اکسیژن، سنسور نقشه خاک یا سنسور سرعت موتور و غیره.

پاره شدن موتور ماشینپاره شدن موتور ماشین

دلیل خرابی ماشین اول صبح

دلیل خرابی ماشین اول صبح و هنگامی که موتور سرد است، این معمولاً می تواند به دلیل کثیفی روی شمع ها یا نفوذ رطوبت و روغن برای اتصال به داخل سیلندر. اگر واشر سرسیلندر کمی آسیب دیده باشد، ممکن است رطوبت وارد محفظه سیلندر شود و در شب محفظه احتراق خیس شود. در نتیجه اول صبح بعد از استارت زدن ماشین متوجه پارگی موتور برای مدتی می شوید.

برای رفع این مشکل واشر سر سیلندر باید تعویض شود. همچنین اگر نفوذ روغن ایجاد این مشکل باید با سرویس سرسیلندر و تعویض رینگ پیستون به گونه ای عمل می کرد که موتور خودرو را بدون پارگی در حالت عادی کار می کرد. این علت پاره شدن خودرو می تواند بسیار دردسرسازتر و گرانتر از موارد دیگر باشد.

دلیل پاره شدن ماشین

دلیل پاره شدن ماشین احتمالاً مربوط به موارد زیر خواهد بود:

  • بدون زمان بندی موتور
  • آسیب به سیم شمع
  • کثیف شدن شمع ها یا آسیب دیدن آنها
  • خرابی شیر و باز ماندن آن و در نتیجه حذف سیلندر مربوطه از مدار
  • کثیفی فیلتر بنزین، ضعیف شدن پمپ و…
  • دلیل گاز گرفتن ماشین دوبل

    اگر خودروی دوگانه سوز شما روشن است حالت گاز تنظیم کرد و متوجه شد که موتور ضعیف کار می کنداول باید بری شمع و سیم بروید و مطمئن شوید که آنها سفت هستند و پرکننده شمع نیز تنظیم شده است. سپس می توانید به دلیل آلودگی ورودی و خروجی گاز یا آب رادیاتور به رگلاتور و همچنین آلودگی سوزن انژکتور گاز، علت شکستگی خودرو در حالت گاز را جستجو کنید.

    آخرین کلمه

    در پایان این مقاله باید به شما توصیه کنیم که اگر می خواهید احتمال خرابی خودرو را به حداقل برسانید، سرویس های دوره ای و تعویض مواد مصرفی را جدی بگیرید. تعویض به موقع شمع ها، تنظیم پرکننده شمع و تمیز کردن دوره ای شمع ها می تواند در بسیاری از موارد پارگی خودرو را کاهش داده یا از بین ببرد.

    در ضمن استفاده از شمع های مرغوب و تعویض به موقع آنها نیز در رفع این عیب تاثیر مثبت خواهد داشت. استفاده از سوخت مرغوب و شستشوی دوره ای انژکتورها نیز از عوامل موثر در رفع مشکل پارگی خودرو است. بنابراین با تعویض به موقع عناصری مانند شمع، وایر شمع و شستشوی دوره ای انژکتورها می توانید از بروز ایرادات پارگی جلوگیری کرده و از عملکرد روان موتور خودرو لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا