خودرو

چرا بنزین سوپر نزنیم؟ آپدیت ۱۴۰۳


چرا ما از بنزین فوق العاده متفاوت از سوخت خودرو استفاده نمی کنیم؟ مجله مکانیک همراه در این مقاله اما چرا نباید از سوپر بنزین استفاده کنیم و تفاوت بین بنزین سوپر بنزین و بنزین معمولی چیست؟ اگر این سوالات ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده است، با این مقاله همراه با مکانیک همراه باشید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از نقص فنی در موتور و مراجعه به کارگاه و جویا شدن دلیل، با این پاسخ کارگاه مواجه شده باشید که استفاده از بنزین معمولی به جای سوپر بنزین باعث آسیب به موتور شما شده و شما را دچار مشکل کرده است. هزينه هنگفت هم اكنون بنزين معمولي و بنزين سوپر در پمپ بنزين هاي كشورمان به ترتيب ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان (ليتري) به فروش مي رسد، البته مدتي است كه خبري از سوپر بنزين در پمپ بنزين ها نيست! در این مقاله به تفاوت بنزین سوپر بنزین با بنزین معمولی و همچنین پاسخ به این سوال می پردازیم که آیا استفاده از سوپر بنزین ارزش هزینه اضافی برای مصرف کنندگان را دارد یا خیر؟

تفاوت بین بنزین سوپر و بنزین معمولی

تفاوت بین بنزین سوپر و بنزین معمولیتفاوت بین بنزین سوپر و بنزین معمولی

تفاوت بنزین سوپر با بنزین معمولی عدد اکتان آن است که برای نوع معمولی ۸۸ و برای نوع سوپر ۹۱ است. لازم به ذکر است که طبق نظر اکثر کارشناسان، بنزین معمولی دارای عدد اکتان بین ۸۵ تا ۹۰ و بنزین سوپر دارای عدد اکتان بالای ۹۰ می باشد و به طور خلاصه عدد اکتان میزان اشتعال و خوداشتعالی بنزین را مشخص می کند. هرچه این عدد بیشتر باشد، بیشتر – هر چه کیفیت سوخت بالاتر باشد، درجه خود اشتعالی بنزین کمتر است. به عبارت دیگر، بنزین فوق العاده در برابر اشتعال مقاوم تر است و انفجار در فشار بالاتری رخ می دهد. لازم به ذکر است که خود اشتعال به این معنی است که بنزین بدون شمع منفجر می شود. این برای سوخت خوب اصلا قابل قبول نیست و سوخت خوب باید با جرقه شمع مشتعل شود و هر چه شعله احتراق به طور یکنواخت پخش شود و به پیستون برسد انرژی مفید بیشتری تولید می کند.

سوپر بنزین یا بنزین معمولی، ماشین مورد علاقه شما کدام است؟

دانستن عدد اکتان و نوع بنزین مناسب برای خودرو برای مالکان حائز اهمیت است که منجر به استفاده بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن می شود. پس طبیعی است که در مورد خودروهایی که نیاز به استفاده از بنزین فوق العاده دارند به این نکته توجه بیشتری شود. زیرا اگر در خودرویی که نیاز به بنزین معمولی دارد، از بنزین سوپر استفاده شود، تنها باعث کاهش توان خروجی خودرو می شود، در حالی که خودروهایی که به بنزین فوق العاده نیاز دارند، آسیب جدی به موتور و قطعات مربوطه مانند پیستون، شاتون، میل لنگ و … وارد می کنند. آنها حتی یک بلوک سیلندر را تجربه می کنند. عموم مردم بر این باورند که استفاده از بنزین فوق العاده عملکرد بهتر و سایش کمتر موتور را به همراه دارد و تمیزتر می سوزد.

استفاده از بنزین با اکتان بالا از نظر علمی نمی تواند قدرت بیشتری تولید کند زیرا میزان توان تولید شده توسط بنزین به ترکیب آن بستگی دارد نه عدد اکتان آن. در ساختار بنزین، هر چه تعداد پیوندهای کربن و کربن بیشتر باشد، انرژی بیشتری تولید می کند و این پیوندها ربطی به عدد اکتان ندارند، اما استفاده از بنزین با اکتان بالا، عملکرد موتور را بهینه می کند. تعداد اکتان بهینه بنزین برای همه خودروها باید توسط سازنده اعلام شود و بنزین صحیح باید بر اساس دستورالعمل سازنده انتخاب شود تا از آسیب احتمالی موتور جلوگیری شود. شایان ذکر است اگر بنا به دلایلی چه مناسب موتور خودرو باشد و چه به دلیل قیمت از بنزین معمولی استفاده کند; بهتر است هر ۳۰۰۰ کیلومتر از بنزین سوپر استفاده کنید زیرا تا حد زیادی تمیزی سوزن های انژکتور ماشین شما را تضمین می کند.

سوپر بنزین یا بنزین معمولی، ماشین مورد علاقه شما کدام است؟سوپر بنزین یا بنزین معمولی، ماشین مورد علاقه شما کدام است؟

شرایط محیطی عاملی در تعیین نوع سوخت شما است

نحوه و کیفیت احتراق بنزین علاوه بر ساختار داخلی آن به شرایط محیطی نیز بستگی دارد. اگر سازنده بنزین صحیح خودروی شما را اعلام نکرده است یا به دلایلی نسبت به مصرف سوخت خودرو احساس مثبتی ندارید، می توانید از نکات زیر که بر اساس شرایط محیطی است، برای تعیین درجه اکتان خودروی خود استفاده کنید. گازوئیل :

بالاتر از سطح دریا

هرچه ارتفاع بیشتر باشد، سوخت کندتر خودسوخته می شود و اکتان واقعی بنزین بالاتر می رود. در مناطق کم ارتفاع مانند شمال کشور به دلیل ارتفاع کم با افزایش شدید صدای موتور مواجه خواهید شد که دلیل تاثیر ارتفاع بر اکتان نیز همین موضوع است. از این رو در استان هایی مانند تهران، آذربایجان، کرمانشاه و … که بسیار بالاتر از سطح دریا هستند، استفاده از بنزین معمولی توصیه می شود، در حالی که در شهرهای شمالی یا جنوبی مانند اهواز، بندرعباس و… بیشتر است. مناسب برای استفاده از بنزین فوق العاده استفاده می کند.

رطوبت و دمای هوا

هر چه رطوبت هوا بیشتر و دمای هوا کمتر باشد عدد اکتان بیشتر می شود. بنابراین در هوای سرد و مرطوب از بنزین معمولی و در هوای گرم و خشک از بنزین سوپر استفاده کنید.

چرا از بنزین سوپر استفاده نمی کنید؟چرا از بنزین سوپر استفاده نمی کنید؟

از چه نوع بنزینی استفاده کنیم؟

شاید بهترین راه برای تعیین نوع بنزین مناسب برای هر وسیله نقلیه مراجعه به دفترچه راهنمای سازنده خودرو باشد که شامل اکتان سوخت مخصوص آن خودرو می باشد. به عنوان مثال، برای هیوندای سانتافه، کتابچه راهنمای این خودرو، بنزین اکتان ۹۱ یا بالاتر را توصیه می کند و همچنین ذکر می کند که اگر از بنزین معمولی و با کیفیت استفاده نمی کنید، هر ۱۰۰۰ کیلومتر یک بطری بنزین را داخل باک خالی کنید.

البته با توجه به تجربه کارشناسان این حوزه باید به این نکته اشاره کرد که به طور کلی در صورت استفاده از خودروهای کم قدرت (زیر ۱۰۰ تا ۱۲۰ اسب بخار) و نه به خصوص لوکس تولید داخل (پراید، سمند، پژو ۴۰۵، و غیره) به جای بنزین معمولی شاهد بنزین فوق العاده نخواهید بود، اما خودروهای وارداتی و گران قیمت به دلیل راندمان بالای موتورها و جلوگیری از هزینه خسارت ناشی از پدیده ضربه، به بنزین فوق العاده نیاز دارند.

شایان ذکر است که در خودروهای دارای موتور توربو به دلیل ضریب تراکم متغیر و شتاب بالا استفاده از بنزین فوق العاده توصیه می شود. البته کیفیت بنزین داخلی بسیار مورد بحث است و برخی کارشناسان معتقدند به دلیل کیفیت پایین بنزین داخلی، همیشه بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود. اما این بی کیفیتی همواره از سوی مسئولان و متولیان امر تکذیب می شد و همواره بر کیفیت خوب بنزین بومی تاکید می کردند!

بنابراین به طور خلاصه:

بنزین درجه یک:

  • در هوای گرم
  • در هوای خشک
  • در شهرهای کم ارتفاع نسبت به دریا (مانند رشت، بوشهر، اهواز، ساری، قم و غیره)
  • در موتورهای توربو
  • بنزین معمولی:

    • در هوای سرد
    • در هوای مرطوب
    • در شهرهای با ارتفاع زیاد نسبت به دریا (مانند شهرکرد، یاسوج، کرمان، همدان، تهران و غیره)
    • مقالات زیر را حتما بخوانید:

      اهمیت فیلتر روغن موتور در خودرو چقدر است؟

      نشانه کم بودن روغن موتور چیست و چرا موتور کند می شود؟

      راهنمای خرید روغن موتور

      چرا چراغ روغن ماشین روشن است؟

      چگونه روغن خودرو سوخته را تشخیص دهیم؟

      نحوه رفع رسوبات موتور خودرو

      مقایسه موتور TU5 و EF7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا