خودرو

واتر پمپ را بیشتر بشناسید آپدیت ۱۴۰۳


پمپ آب را ملاقات کنید. در این مقاله شما را با یکی دیگر از قسمت های مهم کاپوت خودرو آشنا می کنیم، پمپ آب وظیفه پمپاژ آب به پمپ آب راننده این قسمت را بر عهده دارد.

یکی از اجزای سیستم خنک کننده موتور خودرو پمپ آب است. این قطعه به طور مداوم سیال را از رادیاتور به موتور خودرو پمپ می کند تا از گرم شدن بیش از حد موتور در حین کار و جلوگیری از جوشیدن موتور جلوگیری کند. هنگامی که موتور خودرو روشن است، دمای بسیار بالایی در حدود ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد تولید می کند. برای عملکرد بهینه، دمای موتور باید در محدوده ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتیگراد حفظ شود.

نحوه عملکرد پمپ آب:

پمپ آب چگونه کار می کند؟پمپ آب چگونه کار می کند؟

هر بار که موتور روشن می شود، پمپ آب شروع به کار می کند و سیال داخل رادیاتور را به موتور پمپ می کند و سیال حاوی آب و ضد یخ در سرسیلندر و بدنه موتور به گردش در می آید. گرمای موتور جذب سیال می شود و در نتیجه دمای آن بالا می رود که برای خنک شدن باید به رادیاتور برگردد و پس از خنک شدن دوباره به موتور بازگردد.

از آنجایی که وظیفه پمپ آب این است که آب در موتور به طور مداوم در گردش باشد، باید تا زمانی که موتور خودرو روشن است کار کند، معمولاً سازندگان آنها را با عمر طولانی می سازند. البته برخی از پمپ های آب ممکن است عمر زیادی نداشته باشند و از آنجایی که خرابی این قسمت از خودرو مشکلات زیادی از جمله آسیب دیدن واشر سرسیلندر و موتور خودرو را به همراه دارد، باید سریعا تعمیر یا تعویض شود.

بهترین زمان برای تعویض پمپ آب چه زمانی است:

پمپ آب ماشینپمپ آب ماشین

پمپ آب معمولاً توسط تسمه تایم به حرکت در می آید، اما گاهی اوقات یک تسمه کمکی که به قرقره سر پمپ آب متصل است باعث حرکت آن می شود. به همین دلیل، تعمیرگاه های خودرو معمولاً با هر تعویض تسمه تایم، تعویض پمپ آب را پیشنهاد می کنند، زیرا دسترسی به هر دو قسمت دشوار است و هزینه تعویض آن ها بسیار بالاست.

خرابی پمپ آب در صورت عدم رسیدگی باعث آسیب و آسیب به واشر سرسیلندر و موتور خودرو می شود پس بهتر است علائم خرابی پمپ آب را بشناسیم و با بررسی آن از هزینه های گزاف جلوگیری کنیم. برای تعمیر واشر سر سیلندر و موتور خودرو.

علائم خرابی پمپ آب چیست؟

پمپ آب چگونه کار می کند؟پمپ آب چگونه کار می کند؟

علائم متعددی برای تشخیص خرابی پمپ آب وجود دارد که توجه به آن ها بسیار ضروری است و می تواند عملکرد صحیح موتور را تضمین کند و از هزینه های زیاد تعویض و تعمیر جلوگیری کند.

۱٫ نشت آب یا ضد یخ از زیر خودرو:

اگر ماشین شما نشتی آب یا ضد یخ دارد، احتمالاً پمپ آب ماشین شما نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. برای اطمینان از عدم نشتی می توانید یک آزمایش ساده انجام دهید.

شب ها پس از خاموش کردن ماشین در پارکینگ، یک تکه مقوای سبک را درست زیر پمپ آب قرار دهید (زیرا ممکن است نشتی از مخزن رادیاتور، واشر، شوفاژ بخاری یا خود رادیاتور وجود داشته باشد) و صبح قبل از آن. ماشین را روشن کنید، مقوا را بگذارید، آن را بررسی کنید. اگر آثاری از قطرات آب یا لکه سبز رنگ روی مقوا (که نشان دهنده نشتی ضد یخ است) وجود دارد، باید پمپ آب خودرو را تعویض کنید.

البته باید توجه داشت که دیدن چند قطره آب زیر خودرو در روزهای گرم تابستان می تواند به دلیل کارکردن کولر خودرو باشد و دلیلی بر کار نکردن یا نشتی پمپ آب نیست.

اگر نشتی آب از پمپ آب است باید به این نکته حیاتی توجه کنید که در چنین مواقعی به دلیل حجم زیاد آبی که خارج می شود احتمال تخلیه رادیاتور وجود دارد پس همیشه ظرف پر از آب همراه خود داشته باشید، بنابراین اگر رادیاتور تخلیه می شود، می توانید آن را پر کنید

۲٫ مشاهده نشت قطرات آب یا بخار آب در اطراف پمپ آب:

اگر در اطراف پمپ آب قطرات آب یا بخار آب مشاهده کردید، احتمالاً نشتی وجود دارد که باید رفع شود.

۳٫ کولر خودرو خوب کار نمی کند:

اگر کولر خودروی شما به خوبی خنک نمی شود و عملکرد آن با مشکل مواجه است، بهتر است پمپ آب خودرو را بررسی کنید.

۴٫ روشن کردن چراغ هشدار دمای آب:

توجه داشته باشید که اگر پمپ آب کار خود را به درستی انجام ندهد یا نشتی داشته باشد، موتور خنک نمی شود و در نتیجه دمای آب بالاتر از حد معمولی است و چراغ هشدار آب روشن می شود.

۵٫ شنیدن صدای خراشیدن از داخل موتور خودرو: وقتی کاپوت خودرو بالاست به صدای موتور گوش دهید، اگر صدای خراش کمی شنیده شد ممکن است نشانه خرابی پمپ آب باشد. اگرچه شاید تشخیص این موضوع برای شما چندان آسان نباشد، اما پس از چند سال رانندگی به راحتی این صدا را درک خواهید کرد.

نحوه رفع نشتی پمپ آب

نشتی های مربوط به پمپ آب در اطراف محفظه، اطراف محور مرکزی پمپ آب و اطراف شیلنگ برگشت رخ می دهد. اگر نشتی از شیلنگ باشد، می توانید نشتی را پیدا کرده و مسیر آن را مسدود کنید، اما اگر نشتی از داخل پمپ آب باشد، باید پمپ آب را باز کرده و آن را بررسی کنیم. در صورت نشتی از محفظه پمپ آب، می توان آن را به طور موقت با چسب آب بندی کرد و بعداً تعویض کرد. اگر نشتی از محور مرکزی پمپ آب باشد، بهتر است آن را تعویض کنید.

گاهی اوقات دلیل یا نشانه ای مبنی بر کار نکردن پمپ آب وجود ندارد اما باز هم آب رادیاتور خیلی داغ می شود و بخار از سمت درب رادیاتور خارج می شود. پمپ آب در اینجا هیچ مشکلی نخواهد داشت، زیرا درپوش رادیاتور طوری طراحی شده است که فشار اضافی را دفع می کند تا به سایر قسمت ها آسیبی وارد نشود.
را

ذکر این نکته ضروری است که یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در توقف موتور خودرو، کم بودن آب و ضد یخ رادیاتور است. اگر با کمبود مایع در رادیاتور مواجه شدید، باید آب یا مخلوط مساوی آب و ضد یخ اضافه کنید، اما توجه داشته باشید که هنگام اضافه کردن مایع به رادیاتور، موتور باید کاملا سرد باشد، اگر موتور داغ است، آب اضافه کنید. زیرا اختلاف دما زیاد به محفظه سیلندر آسیب می رساند و باعث ترک خوردن آن می شود. مراقب باشید که هرگز فقط از ضدیخ در رادیاتور استفاده نکنید زیرا همانطور که در بالا توضیح داده شد می تواند بیش از حد گرم شود و به خودرو آسیب برساند.

مقالات مرتبط:

فیلتر هوا و تمام نکاتی که باید بدانید.

کروز کنترل چیست و چگونه کار می کند؟

رادیاتور خنک کننده برای تمام فصول

خودروهای تک یا دوگانه سوز را بررسی کنید

واشر سر سیلندر قطعه ای ارزان اما حساس است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا