خودرو

هوک ماشین چیست و منظور از هوک برقی چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


گیره عقب اصطلاحی است که این روزها در تبلیغات فروش برخی خودروهای لوکس به چشم می خورد. اگرچه قلاب پشتی یک گزینه ساده است، اما بسیاری از افراد به طور کامل از ماهیت و نحوه استفاده از آن آگاه نیستند. اگر جزو این دسته هستید با ما همراه باشید تا با قلاب خودرو، کاربرد آن و نحوه استفاده صحیح از آن آشنا شوید.

برای مطالعه مقالات فنی و آموزشی در مورد خودرو کلیک کنید

قلاب ماشین (HOOK) چیست؟

قلاب در اصطلاح به معنای قلاب یا دست و پا زدن است و در آپشن های خودرو تقریباً به آن قلاب U شکل گفته می شود که برای بکسل استفاده می شود و یا با قرار دادن آن در عقب یا جلو خودرو بکسل می شود. البته به قلاب های افقی که تقریبا در سپر جلو و عقب همه خودروها قرار دارند، قلاب نمی گویند بلکه قلاب یک قلاب عمودی است که معمولا در وسط سپر قرار دارد و به شاسی متصل می شود.

این گیره دارای استحکام و دوام بسیار بیشتری نسبت به تسمه های بکسل معمولی است و معمولاً برای یدک کشیدن تریلرها و حتی قایق ها استفاده می شود. به همین دلیل عمده استفاده از این قطعه در خودروهای دارای شاسی مستقل مانند پیکاپ های بزرگ و SUV های آفرود است اما در برخی کراس اوورها و حتی سدان ها شاهد استفاده از قلاب هستیم که چندان کاربردی نیست.

منظور از قلاب برقی چیست؟

در خودروهای قدیمی و به خصوص انواع آفرود، قلاب قطعه ثابتی است و همیشه می توان آن را در عقب یا جلو خودرو مشاهده کرد، اما در خودروهای جدیدتر و شهری از قلاب تاشو برقی استفاده می شود که اصطلاحاً به آن می گویند. قلاب برقی میگویند. در خودروهای مجهز به گیره برقی، دکمه ای در صندوق عقب تعبیه شده است که می توان با استفاده از آن در صورت نیاز، گیره عقب را باز کرد و پس از استفاده دوباره آن را پشت سپر پنهان کرد. از خودروهایی که در بازار کشورمان مجهز به قلاب برقی هستند می توان به فولکس واگن پاسات، فولکس واگن تیگوان، ولوو XC90 (برخی نسخه ها) و ب ام و X4 (برخی نسخه ها) اشاره کرد.

قلاب برقیقلاب برقی

نحوه استفاده از قلاب ماشین

برای استفاده از قلاب باید در نظر داشته باشید که حتما باید از طناب های پلی استر مخصوص با حلقه های فلزی در دو سر استفاده کنید تا به قلاب یا قطعه بکسل شده آسیبی وارد نشود و استفاده از زنجیر یا طناب معمولی به هیچ وجه توصیه نمی شود. نکته دیگری که در استفاده از یدک کش باید به آن توجه کنید وزن بار یدک شده است که نباید از حداکثر وزن قابل یدک کشی توسط وسیله نقلیه شما (مشخص شده در دفترچه راهنمای خودرو) تجاوز کند. زیرا یدک کشی بارهای بسیار سنگین حتی در مسافت های کوتاه می تواند آسیب جدی به شاسی خودرو وارد کند.

نتیجه؛ ماشین با گیره عقب بخریم یا نه؟

خرید یا عدم خرید خودروی مجهز به گیره بستگی به نوع خودرو و سبک استفاده دارد. گیره عقب یک گزینه بسیار کاربردی برای استفاده در خارج از جاده، بکسل کردن تجهیزات مزرعه (مانند مخازن اسپری) پشت وانت و همچنین بکسل واگن اسبی است. اما حقیقت این است که گیره برقی در کراس اوورها و سدان های لوکس در بازار ایران گزینه ای فانتزی محسوب می شود که چندان کاربردی نیست. (البته برخی از مالکان از آن به عنوان گارد عقب جایگزین و برای کاهش آسیب تصادف استفاده می کنند که ما توصیه نمی کنیم).

جالب اینجاست که امروزه وجود قلاب برقی در برخی خودروهای لوکس موجود در بازار کشورمان می تواند بالغ بر ۵۰ میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه کند که اصلا منطقی نیست. بنابراین، اگر به این گزینه علاقه زیادی دارید، قبل از خرید، با خودتان تصمیم بگیرید که آیا از قلاب استفاده می کنید یا فقط می خواهید ماشین شما همه گزینه های ممکن را داشته باشد؟

برنامه قلاب پشتیبرنامه قلاب پشتی

ادامه مطلب

ناوگان یا سیستم پارک خودکار چیست؟

سیستم کنترل خزیدن چیست و چگونه کار می کند؟

۶ علت کوبیدن موتور و راه حل آنها

چرا باتری ماشین می میرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا