خودرو

همه آنچه باید درباره لاستیک‌های ران فلت دانست آپدیت ۱۴۰۳


در سال های اخیر اصطلاح فلت تایر در دنیای خودرو بسیار شنیده شده است. البته این لاستیک ها خیلی نو نیستند اما دیر وارد بازار ایران شده و نسبتا نو به حساب می آیند و بیشتر روی خودروهای لوکس می توانید آن ها را ببینید. حتی در برخی منابع معادل فارسی آن را برای پنچر ابداع کرده اند و به آن پنچر می گویند.

تاریخچه تایرهای Ranflat به دهه ۱۹۸۰ برمی گردد. این لاستیک ها در صورت پنچری یا خالی شدن هوا قابلیت حرکت دارند. البته، آنها کاملاً مانند لاستیک های باد شده نیستند و به اندازه کافی مؤثر هستند که شما را به نزدیکترین سرویس، کمک یا فروشگاه لاستیک برای تعویض لاستیک خودرو برسانند. اگر لاستیک پنچر شده ممکن است با عملکرد محدود به کار خود ادامه دهد. به عنوان مثال در اکثر این لاستیک ها حداکثر سرعت خودرو پس از دمیدن لاستیک نباید از ۸۰ کیلومتر در ساعت بیشتر شود و حداکثر مسافتی که می توان بدون باد طی کرد معمولاً حدود ۵۰ مایل یا ۸۰ کیلومتر است. در زیر می خواهیم جزئیات لاستیک های پنچر را بررسی کنیم و مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم.

لاستیک پنچر چگونه کار می کند؟

لاستیک های Runflat عمدتا به دو گروه تقسیم می شوند:

  • لاستیک های خود نگهدار
  • حلقه های پشتیبانی تایر
  • در نوع اول یا خودنگهدار، دیواره های جانبی تایر تقویت می شود تا استحکام بیشتری داشته باشد. این استحکام بالاتر باعث می شود تا لاستیک حتی در زمان خالی بودن هوا زیاد نخوابد و خودرو با محدودیت ها توانایی حرکت خود را حفظ کند.

    در نوع دوم که رینگ ساپورت نامیده می شود در داخل تایر از حلقه استفاده می شود. این حلقه معمولا از پلاستیک بسیار محکم ساخته می شود اما می توان از مواد دیگری در ساخت آن استفاده کرد. در صورت خالی شدن باد تایر، این حلقه استحکام کافی به دیواره لاستیک می دهد و آن را پشتیبانی می کند.

    از آنجایی که لاستیک‌های run-flat نیز هنگام تخلیه حرکت می‌کنند، ممکن است راننده متوجه پنچر شدن لاستیک نشود. به همین دلیل، خودروهای مجهز به این تایر باید مجهز به سیستم مانیتورینگ فشار تایر (TPMS) باشند تا هرگونه تغییر در فشار تایر را به راننده نشان دهد.

    آیا لاستیک پنچر شده قابل تعمیر است؟

    بر خلاف لاستیک های معمولی، لاستیک های run-flat قابل تعمیر نیستند و تعمیر آنها یک کار غیراصولی است. با توجه به اینکه این لاستیک ها بدون باد سوار می شوند، ساختار و بافت دیواره لاستیک در فلت ها فرسوده شده و استحکام خود را از دست می دهد. این مشکل یکی از بزرگترین نقاط ضعف لاستیک های ران فلت است. یک لاستیک معمولی می تواند برای مدت طولانی پس از پنچر شدن یا تعمیر به شما خدمت کند، اما لاستیک پنچر شده به دلیل از دست دادن مقداری از استحکام خود در هنگام تعمیر، احتمال شکستن مجدد آن بیشتر است.

    آیا عمر لاستیک پنچر مانند لاستیک معمولی است؟

    لاستیک های Run-flat نیز از همان موادی ساخته می شوند که در لاستیک های معمولی استفاده می شود، بنابراین میزان ساییدگی و پارگی آن ها تفاوتی با لاستیک های معمولی ندارد. یکی از مهم ترین موارد برای افزایش عمر لاستیک های پنچر این است که به طور منظم فشار باد آنها را بررسی کنید. توجه داشته باشید که لاستیک پنچر هزینه بیشتری نسبت به لاستیک معمولی دارد، بنابراین اگر آن را گم کنید ضرر بیشتری خواهید داشت. با این صورتحساب، مراقبت بیشتر از لاستیک پنچر شده تان سودمند است.

    لاستیک پنچر، خوب یا بد؟

    لاستیک های Runflat کاملاً بدون مشکل نیستند و باید ببینید که آیا بر اساس نوع ماشینی که استفاده می کنید به چنین فناوری نیاز دارید یا خیر. در زیر به برخی از نقاط قوت و ضعف این لاستیک ها اشاره خواهیم کرد.

    نقاط قوت

    • رانندگی صاف (بدون باد): این بدون شک اولین و مهمترین نقطه قوت یک لاستیک پنچر در مقایسه با لاستیک معمولی است. در هر صورت، لاستیک فرار حداقل شما را به جایی می رساند که می توانید بدون باد لاستیک ماشین را تعویض کنید. تنها چیزی که راننده باید به آن توجه کند حداکثر سرعت خودرو است. این حداکثر سرعت مجاز در صورت عدم وزش باد معمولاً در دفترچه راهنمای خودرو ثبت می شود.
    • پایداری بیشتر در هنگام پنچر شدن لاستیک: از آنجا که لاستیک های پنچر دارای دیواره های محکم تری برای حرکت در حالت صاف هستند، بنابراین اگر لاستیک صاف باشد، تاثیر کمتری بر پایداری خودرو احساس می شود و همچنان می توان خودرو را مدیریت کرد. هندلینگ این لاستیک ها در حالت صاف هیچ تفاوتی با حالت عادی ندارد و این نکته مثبت بسیار مهمی از نظر ایمنی است.
    • کاهش وزن خودرو: در صورت مجهز بودن خودرو به لاستیک پنچر، نیازی به لاستیک زاپاس نیست و این بدان معناست که بار اضافی از خودرو خارج می شود. تاثیر این بار اضافی که اتفاقا کم هم نیست در مصرف سوخت خودرو نیز قابل مشاهده است.
    • نقاط ضعف

      • سواری خشک: لاستیک‌های Runflat از دیواره‌های جانبی سفت‌تری نسبت به لاستیک‌های معمولی استفاده می‌کنند و این باعث کاهش کیفیت سواری خودرو می‌شود. معمولاً در خودروهایی که به طور استاندارد به تایرهای run-flat مجهز هستند، سازنده خودرو سعی می کند از سیستم تعلیق نرم تری استفاده کند.
      • استهلاک: عمر لاستیک پنچر با لاستیک معمولی تفاوت چندانی ندارد. اما همانطور که گفته شد، تایر پنچر در مقایسه با لاستیک معمولی خشک‌تر است. برای حل این مشکل، سازندگان لاستیک از مواد نرم تری روی سطح لاستیک استفاده می کنند تا خشکی دیواره کناری را جبران کنند. اکنون نرمی سطح لاستیکی می تواند سایش آن را تسریع کند و سایش لاستیک را تسریع کند. طبق یک مطالعه، به طور متوسط ​​یک لاستیک پنچر شده ۹۰۰۰ کیلومتر کمتر از یک لاستیک معمولی دوام می آورد. اما باید در نظر داشت که در چنین مطالعه ای اکثریت خریداران به طور کلی از لاستیک های Runflat رضایت داشته و مزایا آن را بیشتر از معایب می دانند.
      • نیاز به سیستم نمایش فشار باد لاستیک: همانطور که در ابتدا گفته شد، خودرویی که مجهز به لاستیک های run-flat است باید دارای سیستم TPMS باشد، در غیر این صورت ممکن است راننده متوجه پنچر شدن لاستیک نشده باشد.
      • قیمت بالا و در دسترس بودن کمتر: لاستیک های Runflat هنوز محبوب نیستند و بنابراین نمی توانید آنها را در همه لاستیک فروشی ها پیدا کنید. همچنین این لاستیک ها قیمت بالاتری نسبت به لاستیک های معمولی دارند و به همین دلیل برای خرید لاستیک Run-Flat باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.
      • پایان سخنرانی

        دلیل اصلی استفاده خودروسازان از لاستیک پنچر، ایمن تر کردن خودرو در صورت پنچر شدن لاستیک است. با این حال، به عنوان یک مصرف کننده، باید ببینید که آیا این لاستیک ها ارزش پرداخت هزینه اضافی را دارند یا خیر. به طور کلی چنین لاستیک هایی توصیه می شود و اگر از قیمت و سایر ایرادات آن ها ناراحت هستید، می توانید با تجهیز خودروی خود به این لاستیک ها از سواری ایمن و بدون دردسر لذت ببرید. در بازار داخلی، بسیاری از خودروهای آلمانی مجهز به لاستیک پنچر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا