خودرو

نکات رانندگی در هوای بارانی  آپدیت ۱۴۰۳


رانندگی در هوای بارانی در جاده‌های خیس نیازمند محدودیت‌ها و تکنیک‌های خاصی است که باید به آن‌ها توجه کرده و احتیاط‌های خاصی را رعایت کنید. نکات کوچک و مهم زیادی وجود دارد که می تواند به جلوگیری از تصادفات و خطرات رانندگی در هوای بارانی کمک کند. از جمله این موارد می توان به مهارت و تجربه رانندگان، بحث ایمنی خودرو و سلامت قطعات آن، بحث محدودیت دید رو به جلو و توجه راننده و … اشاره کرد.


به همین منظور با شروع فصل پاییز و بارندگی ها قصد داریم در این مطلب به نکات مهم و کلیدی رانندگی در هوای بارانی بپردازیم.

۷ نکته ایمنی برای رانندگی در روزهای بارانی

blankblank
۷ نکته ایمنی برای رانندگی در روزهای بارانی

با توجه به اینکه در شرایط بارانی دید رانندگان و رهگذران در خیابان ها و جاده ها بسیار ضعیف و کاهش می یابد، این روزها از خطرناک ترین و پرخطرترین روزهای رانندگی است. البته با رعایت چند نکته ابتدایی رانندگی و دانستن این نکات ایمنی می توانید در جاده های لغزنده و بارانی با خیال راحت تر رانندگی کنید.

مقالات زیر را حتما بخوانید

به بیان ادامه دهید ۷ نکته ایمنی برای رانندگی در روزهای بارانی ما هزینه می کنیم تا بتوانید سفری ایمن و مطمئن را بدون هیچ مشکل و خطری تجربه کنید. اما قبل از آن شما را به تماشای ویدیوی نکات مهم رانندگی در هوای بارانی دعوت می کنیم.

۱٫ لاستیک مناسب برای هوای بارانی

blankblank
لاستیک مناسب برای هوای بارانی

وظیفه اصلی تایر خودرو عملکرد صحیح و حفظ اصطکاک بین خودرو و سطح جاده (لغزنده یا صاف) است. اما نکته اصلی تک تک قسمت های آج لاستیک است. اشکال هندسی مختلف (مانند نوارها یا دنده ها) که توسط شیارهایی روی تایر از هم جدا شده اند، آج تایر نامیده می شوند. آج لاستیک کشش بیشتری روی سطح لاستیک ایجاد می کند و در هوای بارانی وقتی خودرو به سمت جلو حرکت می کند، آب را از زیر لاستیک بیرون می زند تا لاستیک به جاده خشک برخورد کند.

به همین دلیل نوع لاستیک و طرح آج برای جاده های بارانی و جاده های لغزنده بسیار مهم است. زیرا لاستیک های بدون دستگیره بسیار خطرناک بوده و هنگام رانندگی خودرو در جاده های خیس و لغزنده ایجاد مشکل می کنند. اما سوال بعدی تاریخ ساخت لاستیک هاست. معمولاً پس از گذشت مدت زیادی از تاریخ ساخت لاستیک و عدم استفاده از آن بر روی خودرو (نگهداری لاستیک به دلیل مشکلات گمرکی یا دلایل دیگر) چسبندگی آن به جاده های لغزنده کاهش یافته و خشک می شود.

نکته مهم در انتخاب لاستیک این است که لاستیک دارای نکات فنی باشد که در بروشور آنها قابل مطالعه و بررسی است. این نکات فنی معمولا در لاستیک های خارجی موجود است. با توجه به این نکات می توانید لاستیک مناسب برای فصول مختلف و شرایط مختلف رانندگی و جاده انتخاب کنید. این مشخصات معمولاً حتی صدای تولید شده از تماس لاستیک با سطح جاده را نیز مشخص می کند.

با توجه به تاریخ ساخت لاستیک ها که روی آن نوشته شده می توانید خرید مطمئنی داشته باشید. اگر روی لاستیک ها ۴ رقم نوشته شده باشد، ۲ رقم اول نشان دهنده هفته ساخت و ۲ رقم دوم نشان دهنده سال است. به عنوان مثال اگر شماره ۱۶۰۴ روی لاستیک ثبت شده باشد به این معنی است که این لاستیک در هفته شانزدهم سال ۲۰۰۴ ساخته شده است اما اگر ۳ عدد روی لاستیک ها ثبت شده باشد آن لاستیک قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی ساخته شده است. توجه داشته باشید که تاریخ تولید لاستیک های خارجی بسیار مهمتر است، زیرا ممکن است این لاستیک ها در هنگام واردات مدت زیادی در انبارهای گمرک نگهداری شده باشند و کیفیت آنها به طور جدی افت کرده باشد. این مشکل می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند پنچر شدن لاستیک به خصوص در هوای گرم و فصل تابستان شود.

موضوع دیگری که در مورد لاستیک های ایرانی قابل ذکر است، توجه به برند استاندارد آنهاست. ۲ نوع لاستیک ایرانی در بازار موجود است. نوعی که دارای مهر استاندارد در دو طرف لاستیک است که نشان دهنده کیفیت بالا و درجه یک لاستیک است. اما اگر فقط در یک طرف لاستیک مهر و موم استاندارد وجود داشته باشد، به معنی تایر با کیفیت پایین تر است. دلیل این امر قطع شدن برق در زمان تولید لاستیک هایی است که در رده دوم قرار می گیرند. بنابراین اولین نکته برای رانندگی در هوای بارانی داشتن لاستیک خودرو مناسب برای جاده های لغزنده و بارانی است.

۲٫ تعویض به موقع روغن ترمز خودرو

همانطور که گفتیم در هوای بارانی و جاده های مرطوب چسبندگی لاستیک ها کاهش می یابد. به همین دلیل احتمال خیس شدن لنت های ترمز و مسدود شدن چرخ ها و کاهش قدرت آن ها وجود دارد. با تعویض به موقع روغن ترمز خودرو و استفاده از لنت های با کیفیت و استاندارد می توانید تاثیر منفی باران بر عملکرد لاستیک و ترمز را کاهش دهید.

۳٫ بررسی سیستم برف پاک کن

قبل از رانندگی در روزهای بارانی، حتما موتورهای برف پاک کن و برف پاک کن ها را چک و کنترل کنید. زیرا سیستم برف پاک کن خودرو نقش بسیار موثری در ایجاد دید بهتر در هوای بارانی دارد. سعی کنید قبل از اینکه دید شما کاملا مسدود شود، برف پاک کن ها را روشن کنید. متأسفانه برخی از رانندگان تنها زمانی برف پاک کن ها را روشن می کنند که نمای جلو کاملاً مبهم باشد. سعی کنید این کار را اصلا انجام ندهید؛ از آنجایی که استفاده کم از سیستم برف پاک کن هیچ فایده ای برای شما ندارد، می تواند خطرات جدی ایجاد کند.

اگر تصمیم به سفر دارید، سعی کنید محلول شیشه نمک اضافی را به اندازه کافی در صندوق عقب ماشین خود نگه دارید. همچنین اگر قصد دارید در فصل زمستان به مناطق سردسیر سفر کنید، بهتر است از مقداری محلول ضد یخ یا الکل در مخزن آب نمک استفاده کنید تا یخ نزند.

۴٫ بررسی چراغ ها و سیستم روشنایی خودرو

blankblank
بررسی چراغ ها و سیستم روشنایی خودرو

چهارمین احتیاط هنگام رانندگی در روزهای بارانی، بررسی عملکرد استاندارد و صحیح چراغ های خودرو است. البته لازم به ذکر است که استفاده از چراغ های زنون یا چراغ های جلو که امروزه توجه بسیاری از رانندگان را به خود جلب می کند، علاوه بر عدم افزایش دید رانندگان، می تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد.

در واقع، اگرچه نور سفید این چراغ ها نور بیشتری را منعکس می کند، اما در واقع باعث کاهش دید رانندگان در جاده های بارانی می شود. به همین دلیل سعی کنید برای روزهای بارانی از چراغ های استاندارد خودرو استفاده کنید تا مشکلی پیش نیاید.

۵٫ روشن کردن سیستم ضد مه‌گیر شیشه‌های خودرو

در هوای بارانی به دلیل افزایش رطوبت هوا و اختلاف دمای داخل و خارج خودرو، شیشه های خودرو خیلی سریع پوشیده از بخار می شوند. به همین دلیل برای حفظ دید راننده و کنترل جلو حتماً یخ ساز شیشه جلو و سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید.

۶٫ سرعت مجاز را در جاده های بارانی رعایت کنید

blankblank
سرعت مجاز را در جاده های بارانی رعایت کنید

همانطور که می دانید رانندگی در هوای بارانی با رانندگی در هوای گرم و جاده های خشک کاملا متفاوت است. به همین دلیل قبل از هر چیز رعایت سرعت مطمئن و مجاز را فراموش نکنید تا خطر از دست دادن کنترل خودرو به طور کامل از بین برود. البته محدودیت سرعت جاده ها مختص شرایط آب و هوایی مناسب و جاده های خشک است. پس فراموش نکنید که برای کنترل بیشتر خودرو، سرعت خود را کمتر از حد تعیین شده تنظیم کنید. همیشه به یاد داشته باشید که سرعت کم خودرو هنگام رانندگی در هوای بارانی تاثیر بسزایی در پیشگیری از تصادفات رانندگی دارد.

همچنین از شتاب های ناگهانی و توقف های ناگهانی خودداری کنید. توقف ناگهانی و تند در جاده های لغزنده باعث انحراف و انحراف شما از جاده می شود. البته اگر خودروی شما به سیستم ترمز ABS و EBD مجهز نباشد، مطمئنا شرایط بسیار بحرانی تر خواهد شد. بنابراین در جاده های لغزنده با سرعت مطمئن رانندگی کنید تا برای توقف کامل خودرو مجبور به ترمز فوری نباشید.

دوم اینکه فاصله مناسبی با خودروهای جلویی و کناری داشته باشید. از آنجایی که قدرت ترمز خودرو در جاده های خیس بسیار کاهش می یابد، بنابراین از سبقت های خطرناک و رانندگی با سرعت بالا خودداری کنید. کاهش سرعت و حفظ فاصله مناسب بین خودرو و سایر خودروها بهترین راه برای رانندگی در هوای بارانی است.

سوم اینکه همیشه در هوای بارانی رانندگی کنید و بیشتر مراقب باشید، با کوچکترین اشتباهی ممکن است کنترل خود را از دست بدهید و اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد. همچنین، علیرغم مهارت و تجربه بالای خود در رانندگی، همیشه این فرض را در نظر بگیرید که راننده خودروی کنار شما ممکن است مبتدی باشد، پس حتماً موارد احتیاطی را رعایت کنید.

۷٫ افزایش دقت و تمرکز هنگام رانندگی

blankblank
افزایش دقت و تمرکز هنگام رانندگی

رانندگی در باران بسیار دشوارتر از رانندگی در روزهای دیگر است. زیرا زاویه دید محدود برای رانندگی، وجود سرعت کم جاده، رطوبت زمین و چسبندگی بسیار ضعیف لاستیک ها بر روی سطح زمین می تواند به سرعت خستگی و استقامت هر راننده ای را از بین ببرد. بنابراین سعی کنید در این روز بارانی خاص در رانندگی با احتیاط بیشتری عمل کنید تا از هر نوع تصادف ناگوار جلوگیری کنید. همچنین، در حین رانندگی یا هر چیزی که در آن مورد خاص حواس شما را پرت می کند، مطلقاً از تلفن همراه استفاده نکنید.

مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

نکات مهم برای رانندگی در برف و یخبندان با خودروهای دستی و اتوماتیک

میانگین عملکرد یک خودرو در یک سال چقدر است؟

اساس عملکرد پمپ هیدرولیک خودرو چیست؟

چک لیست بررسی وضعیت فنی خودرو

چرا خرید یک ماشین دست دوم یا حتی یک ماشین جدید نیاز به تجربه دارد؟

بخاری خودرو و هر آنچه که باید در مورد عملکرد، نگهداری و عیب یابی آن بدانید

خرید ماشین دست دوم؛ فرصت یا تهدید؟

نکات مهم برای فروش خودروهای دست دوم

کنترل الکترونیکی خودرو چیست و چگونه خرابی آن را درک کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا