خودرو

مهم‌ترین ویژگی روغن موتور خودرو چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


احتمالاً وقتی به تعمیرگاه و سرویس تعویض روغن خودرو مراجعه می کنید، به جای اینکه به عملکرد و سازگاری روغن با خودرو توجه کنید، به تبلیغات فروشنده، قیمت، نوع برند و برند آن توجه کنید. روغن موتور و غیره در حالی که در صورت داشتن اطلاعات لازم در این زمینه به مهم ترین مشخصه روغن موتوری که باید خریداری کنید توجه خواهید کرد.

تعویض روغن موتور یکی از ضروری ترین و مهم ترین اقداماتی است که باید در نگهداری دوره ای خودرو انجام شود. در واقع روغن موتور باکیفیت و تعویض به موقع آن برای سالم ماندن موتور خودرو، افزایش عمر مفید خودرو و جلوگیری از مشکلات بعدی ضروری است. اما برای رسیدن به این هدف، سؤالات زیادی مانند؛ چه نوع روغن موتوری برای خودرو مناسب است؟ مهمترین ویژگی روغن موتور خودرو چیست؟ بهترین زمان تعویض روغن موتور چه زمانی است؟ و غیره. ذهن رانندگان را به خود مشغول کرده است.

در این مقاله توسط مجله مکانیک همراه در نظر داریم در هنگام خرید روغن موتور خودرو توصیه های کاربردی و مهمی ارائه دهیم و همچنین مهمترین ویژگی های آن را بیان کنیم.

مهمترین ویژگی روغن موتور خودرو

blankblank
مهمترین ویژگی روغن موتور خودرو

روغن موتور خودرو ترکیبی از روغن پایه نفتی و مواد افزودنی مانند ضد خوردگی، ضد اکسیداسیون، ضد اکسیداسیون و پاک کننده است. وظیفه اصلی روغن موتور در خودرو روانکاری و کاهش ساییدگی قطعات موتور خودرو در حین کار است. در واقع این مایع قهوه ای رنگ علاوه بر انجام وظیفه اصلی ذکر شده، قطعات را تمیز نگه می دارد و داخل موتور را از دوده تولید شده در هنگام احتراق شستشو می دهد و به خصوص قطعات موتور را خنک می کند.

اما مهمترین ویژگی روغن موتور خودرو که باید به آن توجه کرد، شاخص ویسکوزیته است. فرم استاندارد شاخص ویسکوزیته xxW-yy و با عنوان SAE نوشته و ضبط می شود. ۲ حرف انگلیسی ایکسو Y یک عدد است به این معنا که به جای XX چندگانه ۵ از ابتدای عدد صفر تا عدد ۲۰ و همچنین به جای حرف انگلیسی قرار می گیرد yy همچنین مضرب ۱۰ از ابتدای عدد ۲۰ تا عدد ۶۰ قرار می گیرد.

کمترین مقدار ویسکوزیته، یعنی. عدد صفر سیال بودن نوع روغن موتور را نشان می دهد و در عوض با افزایش مقدار ویسکوزیته از ۶۰ این سیالیت کاهش می یابد و روغن با مشکل تر جریان می یابد. یک نامه w در این قالب استاندارد، کلمه نیز مخفف است زمستان برای نشان دادن حداقل مقدار ویسکوزیته در فصل سرد زمستان. در واقع عدد قبلی قرار داده شده است w نشانگر ویسکوزیته روغن موتور خودرو در فصل زمستان و سرد سال است و این رقم بعد از w نمایشگر ویسکوزیته روغن در دمای تابع موتور خوب.

اگر بذار بپرسم با یکی یک مثال فقط این بحث و گفتگو ویسکوزیته بیایید مهمترین ویژگی روغن موتور خودرو را بیان کنیم. باید بگوییم که روغن موتور با مشخصات -۳۰۵ وات برای محیط های سرد و فصول زمستان مناسب است. همچنین روغن موتور -۶۰w20 برای محیط های گرمسیری و فصول تابستان مناسب است.

blankblank
روغن موتور مناسب

در واقع تعیین مناسب ترین اعداد برای هر یک از محیط ها و فصول خاص ایران بر اساس شاخص ویسکوزیته محاسبه می شود. مثلا روغن موتور با مشخصات -۳۰۵ وات عدد ۵ نشان دهنده کمترین شاخص گرانروی روغن موتور در هوای سرد سال و عدد ۳۰ نشان دهنده بالاترین شاخص ویسکوزیته روغن موتور در هوای گرم و البته دمای موتور خودرو است. این روغن موتور با چنین ویسکوزیته ای به دلیل عدم انجماد و یخ زدگی در موتور خودرو برای فصل زمستان عملکرد خوبی برای خودرو دارد.

در واقع، در شاخص ویسکوزیته، عدد قبل از حرف است w این نشان دهنده ویسکوزیته دمای پایین روغن است، عدد کمتر به این معنی است که روغن موتور مورد نظر باید در دماهای پایین تر سال استفاده شود. اما تعداد پس از w این نشان دهنده دمای بالای ویسکوزیته روغن است، هر چه این عدد بیشتر باشد، روغن موتور در دماهای بالاتر ویسکوزتر است.

اما در مورد روغن موتور -۶۰۲۰ وات روغن موتور به دلیل ویسکوزیته ۶۰ در فصل تابستان ویسکوزیته بسیار بالایی دارد و نسبت به روغن موتور اول سخت تر خواهد بود. بر این اساس این روغن موتور در فصل گرما و محیط گرمسیری شل نمی شود و در عملکرد روغن کاری موتور اختلال ایجاد نمی کند.

جابجایی هر یک از ویسکوزیته ها و محدودیت های ذکر شده در فصول سال باعث اختلال در عملکرد روغن موتور خودرو و آسیب دیدن موتور به مرور زمان می شود. یعنی اگر روغن موتور -۶۰ باشد۲۰ وات استفاده از آن بر روی خودرو در فصول سرد باعث سفت شدن روغن موتور خودرو می شود و با اصطکاک بیشتری در خودرو کار می کند.

بنابراین برای خرید روغن موتور خودرو حتما به شاخص ویسکوزیته و سازگاری با فصول سرد و گرم سال توجه کنید تا مشکلات احتمالی پیش نیاید.

تعیین شاخص کیفیت روغن خودرو

blankblank
تعیین شاخص کیفیت روغن خودرو

زیرا از لحظه استارت و احتراق خودرو تا خاموش شدن آن، روغن موتور باید در موتور خودرو به درستی و کارآمد عمل کند، پس در انتخاب و کیفیت مناسب آن دقت کنید. روغن موتور با کیفیت بالا باید ویسکوزیته مناسب و ضریب اصطکاک پایینی داشته باشد

صورتگان موتور یک ماشین به علاوه بر روغن کاری انجام دادن قطعات و بخش ها متحرک موتور، باید جلوه ها بازدارندگی به زنگ زده، سایش و اکسیداسیون وجود داشتbe روغن موتورهای عرضه شده در بازار به دو گروه یک کلاس تقسیم می شوند (کلاس مونی) و چهار فصل (چند سطحی) تقسیم می شوند البته کارشناسان خودرو همیشه گروه دوم روغن موتور را توصیه می کنند.

اما نکته ای که باید به آن توجه کنید خرید و استفاده از روغن موتور با کیفیت و استاندارد برای خودروی خود است. معمولا رانندگان پس از مراجعه بهمیرگا به تعویض روغن موتور به دلیل محدودیت زمانی خیلی سریع بعد از سرویس ماشین به خیابان و جاده می روند. ندانستن این کار و اختلاط باقی مانده روغن مصرف شده در موتور خودرو با روغن جدید باعث آسیب به موتور خودرو و کاهش خواص روغن موتور جدید می شود. انگشت پامی توانزیرا بهتر است با صرف زمان مناسب اجازه دهید روغن قدیمی و سوخته کاملا از موتور خودرو تا آخرین قطره تخلیه شود و سپس روغن موتور جدید را به خودرو اضافه کنید.

البته مدتی است که برای تعویض سریع روغن موتور از دستگاه های مکنده مدرن در کارگاه ها استفاده می شود. اما از آنجایی که رسوبات مضری در محفظه روغن خودرو بر جای خواهد گذاشت، توصیه می شود از این دستگاه استفاده نکنید.

مقالات زیر را حتما بخوانید:

  • اهمیت فیلتر روغن موتور در خودرو چقدر است؟
  • همه چیز درباره کولر خودرو; ۹ نکته برای تقویت کولر خودرو
  • نشانه کم بودن روغن موتور چیست و چرا موتور کند می شود؟
  • راهنمای خرید روغن موتور
  • چرا چراغ روغن ماشین روشن است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا