خودرو

معرفی انواع فیلتر روغن موتور+ اجرت تعویض آپدیت ۱۴۰۳


فیلتر روغن نقش مهمی در جذب ناخالصی های روغن موتور دارد. زیرا روغن موتور پس از مدتی کارکرد به دلیل وجود چین های فلزی ناشی از کارکرد موتور و همچنین جذب دوده و … بسیار کثیف و پر از ذرات ناخالصی می شود. اگر این ذرات ناخالصی به خصوص براده های فلزی وارد موتور و به خصوص بین یاتاقان ها شوند، آسیب جدی به موتور وارد می کنند. بنابراین فیلتر روغن با جداسازی این ذرات خطرناک و حفظ خاصیت روان کنندگی روغن می تواند عمر موتور خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش داده و از خراب شدن آن جلوگیری کند.

فیلتر روغن موتور باید به صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی نه چندان طولانی تعویض شود و معمولاً در هر سرویس روغن این قسمت نیز به همراه روغن کثیف تعویض می‌شود تا مجموعه موتور بتواند با روغن تمیز و فیلتر به کار خود ادامه دهد. در زیر قیمت و شارژ تعویض فیلتر روغن انواع خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۱ برای شما ارسال خواهد شد.

نوع کالا یا خدمات

محدوده قیمت (تومان)

فیلتر روغن مناسب پژو ۴۰۵ پارس سمند معمولی

۶۵۰۰۰

فیلتر روغن برند سرکان پراید، تیبا، ساینا و کوئیک

۵۹۰۰۰

فیلتر روغن سریع برند تیبا ساینا و فیترس

۳۶۰۰۰

فیلتر روغن برند سرکان ۲۰۶

۶۴۰۰۰

فیلتر روغن ال نود ساندرو از برند پرفلکس

۸۵۰۰۰

فیلتر روغن سمند LX با موتور ملی EF7 برند پرفلکس

۲۲۰۰۰

فیلتر روغن آرو مناسب ۴۰۵ و سمند و پارس معمولی

۵۲۰۰۰

هزینه تعویض فیلتر روغن خودروهای داخلی

۲۰۰۰۰-۲۵۰۰۰

انواع فیلتر روغن خودرو

به طور کلی انواع فیلتر روغن خودروها به دو نوع ۱- فیلتر روغن المنتی یا کارتریجی ۲- فیلتر روغن پیچی طبقه بندی می شوند.

فیلتر روغن کارتریج یا عنصر

عنصر فیلتر روغنعنصر فیلتر روغن

در فیلتر روغن کارتریج، عنصر فیلتر روغن معمولاً با یک واشر آب بندی عرضه می شود. محفظه نگهدارنده فیلتر به طور جداگانه بر روی موتور نصب می شود و در هنگام تعویض فیلتر فقط لازم است عنصر فیلتر با یک قطعه جدید جایگزین شود. در صورت لزوم، واشر نیز به همراه المنت در سرویس های دوره ای تعویض می شود.

فیلتر روغن پیچ

فیلتر روغن پیچفیلتر روغن پیچ

فیلتر روغن پیچ حاوی المنت فیلتر روغن به همراه بدنه فلزی، واشر آب بند و سایر قطعات ضروری است که به صورت یک مجموعه استوانه ای روی محفظه موتور خودرو به صورت رزوه یا همان پیچ بسته می شود. در واقع المنت یا فیلتر روغن کارتریج نیز زیرمجموعه ای از فیلتر روغن پیچی است با این تفاوت که المنت فیلتر در فیلتر روغن پیچی به صورت مجموعه ای در داخل محفظه فلزی موتور خودرو محصور شده است.

ویژگی اصلی کلیه فیلترهای روغن موتور خودرو، عنصر فیلتر است که از کاغذ مخصوص ساخته شده از رزین فوتونیک تزریقی ناوالک ساخته شده است. این کاغذ پس از تولید تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد تا از حل شدن آن در روغن موتور داغ جلوگیری شود و دوام آن حفظ شود.

blankblank

وظایف روغن موتور

فیلتر روغن موتورفیلتر روغن موتور
روغن موتور خودرو

آشناترین و مهم ترین کار روغن موتور روغن کاری قطعات متحرک است، اما روغن موتور چندین کار دیگر نیز دارد که عبارتند از:

  • خنک کننده موتور: موتور در اثر احتراق داخلی و گرمای ایجاد شده توسط آن گرم می شود، بنابراین روغن می تواند این گرما را تا حدودی جذب و منتقل کند و در نتیجه موتور را نیز خنک می کند.
  • آب بندی: نشت گازهای متراکم به داخل سیلندر یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر خودروهای احتراق داخلی می شود. روغن موتور با ایجاد لایه ای بین پیستون و سیلندر از خروج این گازها جلوگیری می کند.
  • جذب ذرات معلق: روغن می تواند ذرات ناشی از سایش قطعات را جذب کرده و از آسیب های احتمالی جلوگیری کند.
  • blankblank

    همانطور که می بینید روغن موتور کارکردهای بسیار مهمی در خودرو دارد و شاید بتوان آن را خونی دانست که در رگ های انسان جریان دارد و بدون آن ادامه حیات غیرممکن است. بنابراین همیشه باید اهمیت فیلتر روغن خودرو را در نظر بگیریم.

    انواع روغن موتور

    روغن های موتور به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

    • معدنی (آلی)
    • مصنوعی
    • نیمه مصنوعی (Premium)
    • با توجه به اینکه موضوع ما در این مقاله به اهمیت فیلتر روغن موتور می پردازد، به توضیح این دسته بندی ها نمی پردازیم.

      ویسکوزیته روغن موتور

      فیلتر روغن موتورفیلتر روغن موتور
      ویسکوزیته روغن موتور

      ویسکوزیته که با نام‌های دیگری مانند شلختگی، ویسکوزیته، ویسکوزیته و غیره نیز شناخته می‌شود، مقاومت سیال در برابر اصطکاک در برابر جریان یا لغزش لایه‌ها در شرایط تنش است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روغن است. که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد.

      هر چه ویسکوزیته سیال بیشتر باشد، برای ایجاد همان تغییر شکل، به تنش بیشتری نیاز است. به عنوان مثال، ویسکوزیته عسل بسیار بیشتر از ویسکوزیته آب است. شایان ذکر است که دما نیز تأثیر معکوس بر ویسکوزیته دارد، یعنی. با افزایش دما، ویسکوزیته کاهش می یابد و بالعکس. حال این نکته حائز اهمیت است زیرا در زمان روشن بودن موتور دمای آن و در نتیجه دمای روغن بالا می رود و همچنین روغن باید در تمام فصول سال عملکرد مناسبی داشته باشد. روغن ها از نظر ویسکوزیته به دو نوع تقسیم می شوند:

      مونوگراد: این روغن نمی تواند خود را با محدوده دمایی وسیع تطبیق دهد و طبق استانداردهای ساخت برای فصل خاصی از سال مناسب است. به عنوان مثال روغن هایی با SAE بین ۰ تا ۳۰ برای فصول سرد و ۳۰ به بالا برای فصول گرم مناسب هستند.

      Multigrade: برای رفع مشکل مذکور با روغن های مونو، نوع مالت آن تولید و به بازار عرضه شد. ساختار این روغن ها در دمای پایین از افزایش ویسکوزیته روغن جلوگیری می کند و در دمای بالا نیز از کاهش محسوس ویسکوزیته جلوگیری می کند. برای روغن هم به این مقدار بسنده می کنیم و وارد بحث فیلتر می شویم.

      فیلتر روغن موتور

      blankblank
      فیلتر روغن خودرو

      فیلتر تصفیه کننده است و برای تمیزی استفاده می شود. در واقع فیلتر ماده ای است که در مسیر سیال قرار می گیرد، ذرات جامد آن را جدا می کند و فقط سیال را از آن عبور می دهد. گفتنی است فیلترها در علوم مختلفی مانند مخابرات، اپتیک و … نیز کاربرد دارند اما در نهایت وظیفه آنها گرفتن ناخالصی ها است.

      blankblank

      عملکرد فیلتر روغن

      وظیفه فیلتر روغن این است که ذرات جامد موجود در روغن را گرفته و آن را از این ناخالصی ها تصفیه کند. اما شاید بپرسید که این ذرات از کجا می آیند؟ همانطور که می دانید موتور از قطعات فلزی زیادی تشکیل شده است که در اثر کار و اصطکاک دچار فرسایش شده و ذرات از آنها جدا شده و وارد روغن می شوند و فیلتر وظیفه مسدود کردن مسیر این ذرات را بر عهده دارد.

      اهمیت وجود و عملکرد صحیح فیلتر روغن از این جهت مشخص می شود که اگر این ذرات به حال خود رها شوند منجر به سایش بدنه سیلندر و پیستون شده و آسیب های جبران ناپذیری به موتور وارد می کنند. این خسارات احتمالی هم تبعات مالی دارد و هم خدای ناکرده می تواند عواقب جسمی و روحی داشته باشد.

      اجزای اصلی فیلتر روغن موتور

      فیلتر روغن موتورفیلتر روغن موتور
      اجزای فیلتر روغن خودرو

      قبل از اینکه با معنای فیلتر روغن خودرو آشنا شوید، بهتر است بدانید که فیلتر روغن از اجزایی مانند روکش ضخیم، شیر ضد تخلیه، فیلتر کاغذی، سوپاپ اطمینان، نگهدارنده و … تشکیل شده است.

      نحوه عملکرد فیلتر روغن

      علاوه بر درک اهمیت فیلتر روغن موتور خودرو، باید بدانیم که فیلتر روغن با وجود وظایف خطیری که بر عهده دارد؛ عملکرد خیلی پیچیده ای نیست. به این ترتیب روغن از سوراخ های کوچک درپوش فیلتر بالایی وارد شده و با عبور از فیلتر کاغذی داخل محفظه فیلتر، ناخالصی های آن خارج شده و از سوراخ بزرگ درب فیلتر بالایی به موتور ارسال می شود. فیلتر کنید.

      blankblank

      مشخصات استاندارد فیلتر روغن موتور

      فیلتر روغن موتورفیلتر روغن موتور
      فیلتر استاندارد روغن موتور

      قبل از اینکه اهمیت فیلتر روغن موتور را درک کنیم، باید بدانیم که استفاده از فیلترهای نامرغوب برای موتور و وضعیت کلی خودرو بسیار مضر است. مهمترین ویژگی های فیلتر استاندارد عبارتند از:

      • قابلیت جداسازی ذرات ۵ میکرون و بزرگتر
      • عملکرد مناسب در تمام فصول، صرف نظر از شرایط آب و هوایی
      • قدرت پاک کنندگی بالا
      • آب بندی مناسب
      • مقاومت در برابر فشار بالا
      • دارای سوپاپ اطمینان
      • و…
      • مقالات زیر را حتما بخوانید
        • تغییر شماره ثبت
        • راهنمای خرید دست دوم
        • زمان تعویض فیلتر روغن موتور است

          فیلترها مانند هر قسمت دیگر عمر مفید خود را دارند. با گذشت زمان عملکرد فیلتر کاغذی به دلیل مسدود شدن منافذ آن از حالت ایده آل خارج می شود و در نتیجه فشار در محفظه فیلتر افزایش می یابد و شیر اطمینان کار می کند. با فعال کردن سوپاپ، روغن با همان ذرات ناخالصی دوباره وارد موتور شده و همانطور که گفته شد باعث سایش سطح سیلندر، پیستون و … می شود.

          blankblank
          فیلتر روغن موتور

          بنابراین تعویض فیلتر روغن در زمان مناسب بسیار مهم است. زمان دقیقی برای تعویض فیلتر روغن وجود ندارد و بیشتر به نوع، روغن و شرایط عملکرد فیلتر بستگی دارد. البته برخی معتقدند هر بار که روغن تعویض می شود باید فیلتر را تعویض کرد و یا در فاصله زمانی بین تعویض روغن فیلتر را یکبار تعویض کرد.

          blankblank

          اگر مکانیک باتجربه و قابل اعتمادی را می شناسید هنگام تعویض روغن می توانید نظر او را در این مورد بپرسید و تصمیم بگیرید که فیلتر را تعویض کنید یا نه یا روغن ۵۰۰۰ را هر از چند گاهی و اگر ۲۰۰۰۰ استفاده می کنید. روغن، با تعویض فیلتر در هر تعویض روغن.

          برندهای روغن موتور موجود در بازار

          برندهای مختلفی از جمله بهران، سرکان، کاسپین، پرفلاکس، جنیون پارتز، بوش، آگار و … در بازار موجود است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

          مقالات زیر را حتما بخوانید:

          تفاوت بنزین یورو ۲ و یورو ۴

          چه زمانی روغن موتور را تعویض کنیم؟

          درباره مشکلات انژکتور خودرو بیشتر بدانید

          مهمترین ویژگی روغن موتور خودرو چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا