خودرو

متوسط کارکرد خودرو در یک سال چقدر است؟ آپدیت ۱۴۰۳


در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو محمب مانیک قصد داریم برای شما خوانندگان عزیز توضیح دهیم که هزینه کارکرد عادی یک خودرو در یک سال چقدر است؟ آیا هنگام خرید ماشین دست دوم دستکاری کیلومترشمار تشخیص داده می شود؟ در ادامه مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

blankblank

میانگین عملکرد سالانه خودرو

میانگین عملکرد خودرو در سالمیانگین عملکرد خودرو در سال
دستکاری مسافت پیموده شده خودرو

کارشناسان خودرو تخمین می زنند که هر خودرو به طور متوسط ​​۱۷۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ کیلومتر در سال را طی می کند. بنابراین اگر عملکرد خودروی شما بیش از این مقدار است، باید مراقب باشید که از این خودرو بیش از حد استفاده شده باشد.

در زمان خرید خودروی کارکرده، عملکرد خودرو یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در قیمت خودرو می باشد. به همین دلیل در هنگام فروش خودروی دست دوم بسیاری از افراد از ویژگی های خودرو تخفیف می گیرند. متأسفانه این کاهش عملکرد ضمن اینکه باعث می شود مشتری خودرو را گرانتر از ارزش واقعی خرید کند، هزینه های نگهداری بیشتری را نیز بر دوش خریدار خواهد گذاشت.

این مشکل حتی می تواند خطرناک باشد. مثلا شخصی یک ماشین دست دوم خریده که کارکرد واقعی آن ۵۰۰۰۰ کیلومتر است. قاعدتا خریدار پس از طی مسافتی حدود ده هزار کیلومتر باید تسمه تایم خودرو را تعویض کند. اگر فروشنده مسافت پیموده شده خودرو را از ۵۰۰۰۰ به ۲۰۰۰۰ کیلومتر کاهش داده باشد، خریدار با این باور که زمان کافی برای تعویض تسمه تایم دارد، اقدامی در این زمینه انجام نمی دهد. این مشکل می تواند ضرر مالی و گاهی جانی برای خریدار به همراه داشته باشد.

راه هایی برای تشخیص تغییرات در عملکرد خودرو

متأسفانه روش های دستکاری مسافت پیموده شده خودرو به قدری پیشرفت کرده است که در بسیاری از موارد تنها به صورت تجربی می توان به نحوه دستکاری مسافت پیموده شده خودرو پی برد و عملاً نمی توان میزان دقیق عملکرد خودرو در سال را تعیین کرد.

۱- تست تشخیصی

میانگین عملکرد خودرو در سالمیانگین عملکرد خودرو در سال
راه های تشخیص تغییرات در تست عیب یابی عملکردی خودرو

متأسفانه حتی در بسیاری از خودروهایی که با استفاده از دستگاه عیب یابی سطح کارکرد آن ها قابل تشخیص است، با روش های موجود عملکرد خودرو را تغییر می دهند و دستگاه عیب یابی عملاً در این زمینه ناکارآمد می شود.

blankblank

در واقع روش های تغییر عملکرد خودرو از حالت سخت افزاری به حالت نرم افزاری تغییر کرده است. بنابراین تنها ۱۰ درصد خودروها می توانند به تست عیب یابی اعتماد کنند.

۲- ظاهر خودرو

ظاهر خودرو یکی از مهم ترین راه های تعیین عملکرد خودرو است. توجه به سایش پدال ها (ترمز و کلاچ و مخصوصا پدال گاز که خیلی دیرتر فرسوده می شود)، کهنه شدن چرم روی صندلی ها، روکش فرمان، تسمه، دسته دنده و از دست رفتن دندانه های لاستیک تا حدودی می تواند عملکرد واقعی خودرو یا حداقل تفاوت آن با آنچه نشان داده شده را نشان می دهد.

۳- شرایط فنی خودرو

میانگین عملکرد خودرو در سالمیانگین عملکرد خودرو در سال
مسافت پیموده شده ماشین

وضعیت فنی خودرو نیز تا حد زیادی گویای سرویس پذیری خودرو است. بررسی مواردی مانند خوردگی دیسک چرخ، باز و بسته شدن پیچ برخی از قطعات موتور، وزن موتور، وضعیت رادیاتور، وضعیت دیسک ترمز، وضعیت تسمه تایم و مبدل کاتالیزوری می تواند وضعیت خودرو را برای یک متخصص روشن کند.

۴- مدارک نمایندگی و گارانتی

این راه حل برای خودروهای خارجی موثرتر است. معمولا زمانی که خودروها برای سرویس های دوره ای به نمایندگی ها مراجعه می کنند، مسافت پیموده شده خودرو به همراه تاریخ بازدید در فاکتورهای نمایندگی ها درج می شود. مثلا وقتی می خواهید یک ماشین ۴ ساله با ۸۰ هزار کیلومتر بخرید، به نمایندگی مراجعه می کنید و متوجه می شوید که تسمه تایم این خودرو دو سال پیش در ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شده است. خودرویی که ۶۰۰۰۰ کیلومتر را در ۲ سال طی کرده است چگونه می تواند در دو سال آینده فقط ۲۰۰۰۰ کیلومتر را طی کند؟

تشخیص تغییرات در مسافت پیموده شده خودروهای مدرن

میانگین عملکرد خودرو در سالمیانگین عملکرد خودرو در سال
دستکاری مسافت پیموده شده خودرو

خودروهای مدرن مجهز به کیلومتر شمار دیجیتال هستند. بسیاری از خودروها مسافت پیموده شده را نه تنها در سیستم کیلومتر شمار، بلکه در سیستم کامپیوتر مرکزی خودرو ثبت می کنند. این بدان معناست که پاک کردن یا کاهش داده های کیلومتر شمار ذخیره شده در رایانه خودرو به راحتی امکان پذیر نیست و تنها کارگاه ها و نمایندگی های مجاز می توانند مسافت پیموده شده واقعی را با اتصال رایانه های اختصاصی خود به سیستم ثبت کیلومتر شمار رایانه ای هر خودرو به دست آورند.

اما هنوز خودروهای مدرنی وجود دارند که فقط مسافت پیموده شده خودرو را در کیلومتر شمار ثبت می کنند و در نتیجه باید از روش های ذکر شده برای تشخیص تغییر عملکرد استفاده کرد.

کاهش قابل توجه مسافت پیموده شده خودرو

میانگین عملکرد خودرو در سالمیانگین عملکرد خودرو در سال
جرم دستکاری در کیلومتر شمار

در بازار کشور ما، بسیاری از فروشندگان خودرو ترجیح می دهند با کاهش مسافت پیموده شده خودرو، خودروهای دست دوم را با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی خود به فروش برسانند که از نظر قانون جرم محسوب می شود.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • طبق قانون هر راننده ای که کیلومتر ثبت شده روی کیلومتر شمار را برای اولین بار تغییر داده و آن را کاهش دهد به جزای نقدی از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال یا از ده روز تا دو ماه حبس یا هر دو محکوم خواهد شد. همچنین در صورت تکرار این عمل مجازات از دو تا شش ماه حبس خواهد بود.

    آخرین کلمه

    در تمام مواردی که در این مقاله در مورد تشخیص کاهش مسافت پیموده شده خودرو گفته شد، تخصص و تجربه حرف اول را می زند. در چنین مواقعی پرداخت هزینه های کارشناسی که بسیاری از افراد آن را غیرضروری می دانند از ضررهای مالی آتی جلوگیری می کند.

    در کنار ارائه کلیه خدمات تخصصی خودرو در محل، در صورت مواجه شدن خریداران با چنین مشکلاتی، مکانیک در زمینه حقوقی نیز همراه شما خواهد بود.

    مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

    • چرا خرید ماشین دست دوم یا حتی نو نیاز به تجربه دارد؟
    • ۵ راه برای تشخیص سایش لنت ترمز
    • خرید ماشین دست دوم؛ فرصت یا تهدید؟
    • نکات مهم برای فروش خودروهای دست دوم
    • ۵ روش برای تعیین سرویس دهی سیستم تعلیق جلوی خودرو
    • نکات مهم برای رانندگی در برف و یخبندان
    • نکات مهم نگهداری لاستیک
    • بخاری ماشین و هر آنچه که باید در مورد حذف آن بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا