خودرو

علت کم شدن آب رادیاتور چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


کم بودن آب رادیاتور یکی از مشکلات رایج در خودروها است که در این مقاله از سری مقالات به آن پرداخته شده است. مجله مکانیک ما می خواهیم نگاه دقیق تری به این موضوع داشته باشیم.

یکی از خرابی های رایج در خودروهای مجهز به موتورهای احتراق داخلی، گرم شدن بیش از حد قطعات آنهاست که به دلیل انفجاری که در داخل موتور رخ می دهد نیز رخ می دهد. اگر گرما و دمای حاصل از این متابولیسم به خوبی کنترل نشود، می تواند صدمات جبران ناپذیری به بار آورد. بنابراین سیستم خنک کننده خودرو یکی از مهم ترین سیستم های آن محسوب می شود.

سیستم خنک کننده اجزای زیادی دارد که یکی از آن ها رادیاتور است و شاید بتوان رادیاتور را قلب سیستم خنک کننده دانست و در صورت معیوب بودن، عملکرد کل سیستم خنک کننده مختل می شود. برای آینده با ما همراه باشید تا دلیل کاهش آب رادیاتور را برای شما مخاطبین عزیز توضیح دهیم.

دلایل کم شدن آب رادیاتوردلایل کم شدن آب رادیاتور
نمایی از سیستم خنک کننده خودرو

مقالات زیر را حتما بخوانید

اجزای سیستم خنک کننده

برای درک بهتر علل هدر رفتن آب از رادیاتور، بهتر است ابتدا با اجزای موجود در قلب سیستم خنک کننده خودرو یا خود رادیاتور آشنا شوید. مهمترین اجزای سیستم خنک کننده در اکثر خودروها به شرح زیر است:

دلایل کم شدن آب رادیاتوردلایل کم شدن آب رادیاتور
محل قرارگیری اجزای سیستم خنک کننده
  • رادیاتور: رادیاتورها به دو دسته افقی و عمودی تقسیم می شوند و مخزن مسی و به صورت توری به خنک شدن آب کمک می کند. رادیاتورها به دلیل ماهیت مشبکی که دارند در معرض هوای زیادی هستند که سرعت انتقال حرارت را افزایش می دهد.
  • دلایل کم شدن آب رادیاتوردلایل کم شدن آب رادیاتور
    رادیاتور
    • فن: یک فن خودرو با فشار زیاد هوا را روی رادیاتور می دمد و ابزار کمکی برای خنک کردن آب رادیاتور محسوب می شود. شایان ذکر است که این فن ها انرژی لازم را یا از موتور و یا از موتور الکتریکی نصب شده در خودرو دریافت می کنند.
    • دلایل کم شدن آب رادیاتوردلایل کم شدن آب رادیاتور
      فن سیستم خنک کننده
      • کانال های آب: احتراق در داخل سیلندرها صورت می گیرد و بیشترین گرما در این سیلندرها تولید می شود. لوله های آب سیستم خنک کننده در اطراف سیلندرها قرار دارند و گرمای حاصل از احتراق را جذب می کنند.
      • ترموستات: در مسیر برگشت آب از موتور به رادیاتور قرار دارد و مهمترین وظیفه آن حفظ دمای ثابت موتور است.
        • پمپ آب: وظیفه این قطعه پمپاژ آب به کانال های اطراف سیلندرها می باشد. پمپ آب نیروی خود را از طریق تسمه و از موتور دریافت می کند.
        • منبع انبساط: منبع انبساط مخزن ۲ لیتری است که در کنار رادیاتور نصب شده است و اگر دمای موتور بیش از حد افزایش یابد. آب اضافی وارد آن می شود.
        • دلیل کم بودن آب رادیاتور چیست؟

          هر گونه نقص در سیستم خنک کننده می تواند عواقب بسیار جدی و جبران ناپذیری داشته باشد که متاسفانه برخی از رانندگان از این مشکل اطلاعی ندارند. یکی از مواردی که می تواند عملکرد صحیح سیستم را مختل کند، کمبود آب در رادیاتور است.

          اگر آب رادیاتور کم باشد، موتور آنطور که باید خنک نمی شود و حتی می تواند باعث سوختن سرسیلندرها شود که نیاز به تعویض و تعمیر گران قیمت دارد.

          مهمترین دلایل کم بودن آب رادیاتور عبارتند از:

          • سوراخ رادیاتور
          • وجود نشتی در اتصالات و لوله ها
          • خرابی پمپ آب
          • آب وارد سیلندر می شود
          • نشت آب از منبع انبساط
          • بدون ضد یخ و لجن موتور
          • نشت آب از بخاری
          • نقص فنی ترموستات
          • نشتی رادیاتور
          • خرابی فن
          • آب را به رادیاتور اضافه کنید

            بنا به دلایلی اگر آب رادیاتور خودروی شما کم است باید آن را اضافه کنید در غیر این صورت به موتور آسیب جدی وارد می شود. پس از کشف و اصلاح علت کاهش آب رادیاتور; می توانید به ترتیب زیر به رادیاتور آب اضافه کنید.

            دلایل کم شدن آب رادیاتوردلایل کم شدن آب رادیاتور

            • ماشین را در مکانی هموار و امن پارک کنید.
            • ماشین را خاموش کنید و بگذارید موتور خنک شود. اگر برای مدت طولانی رانندگی کرده اید، باید حداقل ۱ ساعت صبر کنید تا دمای موتور پایین بیاید و تثبیت شود.
            • مقدار سیال داخل منبع انبساط را بررسی کنید.
              • مقدار لازم ضدیخ و آب مقطر را با هم مخلوط کنید. مقدار هر یک از این مواد را از دفترچه راهنما بررسی کنید و اگر به آن دسترسی ندارید یا چیزی در آن مشخص نشده است، به مقدار مساوی (۵۰-۵۰) از هر کدام را مخلوط کنید.
              • دلایل کم شدن آب رادیاتوردلایل کم شدن آب رادیاتور
                ظرف انبساط
                • درپوش منبع انبساط یا درپوش رادیاتور را باز کرده و مخلوط را اضافه کنید. هرگز در رادیاتور را قبل از خنک شدن کافی موتور باز نکنید. از آنجایی که رادیاتور تحت فشار کار می کند، آب با فشار زیاد می ترکد و باعث سوختگی می شود و از آنجایی که سر افراد بیشتر روی رادیاتور قرار می گیرد، باعث سوختگی چشم و صورت می شود. بنابراین اکیداً توصیه می شود که درب رادیاتور را باز نکنید مگر اینکه از کاهش دمای موتور مطمئن باشید.
                • موتور ماشین را روشن کنید و بگذارید مدتی کار کند.
                • لوله ها، اتصالات و غیره را بررسی کنید تا دوباره از هرگونه نشتی مطلع شوید.
                • در نهایت توصیه می شود به طور مرتب سطح آب رادیاتور را بررسی کنید و در صورتی که آب رادیاتور کمتر از حد معمول است، اجزای سیستم خنک کننده را بررسی کرده و عوامل کاهش آب را از بین ببرید. در صورت عدم دانش فنی و یا تسلط بر آچار حتما به مکانیک متخصص و مجرب مراجعه نمایید.

                  مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

                  رادیاتور خنک کننده برای تمام فصول

                  ترک بلوک سیلندر خودرو چیست؟

                  جعبه فیوز پراید و راهنمای کار برای هر فیوز

                  عمر مفید خودروها در ایران و ۱۰ گام اساسی برای افزایش عمر خودرو

                  میانگین عملکرد یک خودرو در یک سال چقدر است؟

                  همه چیز درباره ضدیخ خودرو، زمان مناسب و نحوه تعویض ضدیخ خودرو

                  بخاری خودرو و هر آنچه که باید در مورد عملکرد، نگهداری و عیب یابی آن بدانید

                  واشر سر سیلندر، قطعه ای ارزان اما حساس

                  جعبه فیوز پراید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا