خودرو

علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


ایثار یکی از فضائل والای انسانی است و فارغ از دین، همواره مورد توجه جوامع بشری بوده است. خارج از جوامع بشری، در دنیای صنعتی نیز تجهیزات و قطعاتی وجود دارد که با فداکاری از آسیب دیدن سایر تجهیزات جلوگیری می کند.


هر خودرویی از سیستم ها، تجهیزات و قطعات زیادی تشکیل شده است که برخی از آنها نقش فداکارانه ای دارند و اگرچه به چشم نمی آیند، اما حضور آنها بسیار حیاتی است. یکی از این قطعات فداکار سرسیلندر است که نقش بسزایی در بهبود عملکرد موتور دارد و در این مقاله به عوامل سوزاندن آن می پردازیم.

علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟
نصب واشر سرسیلندر

واشر سر سیلندر چیست؟

موتور خودرو از اجزای زیادی تشکیل شده است که مهمترین آنها عبارتند از: بلوک سیلندر، سرسیلندر، واشر سرسیلندر، پیستون، میل لنگ، شفت سوپاپ و غیره. سیلندرها در داخل بلوک سیلندر قرار می گیرند که سر سیلندرها روی آن سوار می شوند.

مقالات زیر را حتما بخوانید

تغییر شماره ثبت

راهنمای خرید دست دوم

استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری

سرسیلندر یک قطعه آلومینیومی است و محل نصب محفظه احتراق، شمع و غیره است. واشر سر سیلندر بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد و مهمترین وظایف آن عبارتند از:

علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟
واشر سرسیلندر
  • واشر: واشر سرسیلندر از خروج گاز (مخلوطی از سوخت و هوا) از محفظه احتراق جلوگیری می کند و همچنین از خروج آب و روغن جلوگیری می کند. نشت گاز تا حد زیادی بر عملکرد موتور تأثیر می گذارد و قدرت و راندمان موتور را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که وقتی پیستون در محفظه سیلندر بالا می رود، فشار در محفظه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و اگر آب بندی به خوبی انجام نشود; نشت های قابل توجهی رخ خواهد داد.
    • مسیریابی صحیح آب و روغن: روغن موتور و آب دو سیال مهم در موتور هستند که مسیرهایی روی سرسیلندر و واشر سرسیلندر برای گردش آنها در موتور وجود دارد.
    • جلوگیری از اختلاط روغن و آب: اگرچه وجود این دو مایع در خودرو ضروری است، اما مخلوط کردن آنها می تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. از آنجایی که فاصله بین مسیرهای روغن و آب بسیار کم است، واشر سر سیلندر باید از مخلوط شدن آنها جلوگیری کند.
    • مواد واشر سر سیلندر

      همانطور که گفته شد با بالا رفتن پیستون فشار در محفظه احتراق به شدت افزایش می یابد و در خودروهای بنزینی به psi 700 و حتی در خودروهای دیزلی به psi 2000 می رسد. بنابراین، واشر سر سیلندر باید از موادی ساخته شود که بتواند این فشار بالا را تحمل کند. بنابراین برای ساخت واشر سرسیلندر عمدتا از پنبه نسوز، فولاد و مس استفاده می شود.

      انواع واشر سرسیلندر

      واشرهای سرسیلندر بر اساس مواد مصرفی به ۴ دسته اصلی تقسیم می شوند:

      • فولاد چند لایه
      • عسل
      • کامپوزیت
      • الاستومری
      • واشر سر سیلندر فولادی چند لایه جدیدترین محصولات موجود در بازار بوده و از ۲ تا ۵ لایه نازک ساخته می شوند.

        واشر سرسیلندر سوز

        واشر سرسیلندر نیز مانند هر قطعه دیگری در معرض خرابی است و خرابی این قطعه به صورت سوختن خود را نشان می دهد. دمای موتور در حین کار بسیار بالا می رود و از آنجایی که واشر سرسیلندر در معرض گرمای زیادی از موتور قرار می گیرد، اگر دمای موتور در محدوده مجاز بالا نرود، باعث سوختن واشر سرسیلندر می شود.

        واشر سرسیلندر سوز

        علل سوختن واشر سرسیلندر

        فرسودگی واشر سرسیلندر در اثر افزایش دمای موتور و در نتیجه افزایش بیش از حد دمای واشر سرسیلندر رخ می دهد و این سوختگی عمدتاً ناشی از خرابی سیستم خنک کننده است که در زیر به آن اشاره می شود:

        • کمبود آب در رادیاتور
        • گرفتگی لوله ها و کانال های آب
        • باله شکسته است
        • وجود رسوبات در سیستم خنک کننده
        • گرمای بیش از حد
        • سبک رانندگی نامناسب
        • خرابی ترموستات
        • خرابی پمپ آب
        • همانطور که می بینید بسیاری از عوامل فوق به سیستم خنک کننده مربوط می شود و هرگونه نقص در این سیستم می تواند منجر به سوختگی واشر سرسیلندر شود.

          علائم فرسودگی واشر سرسیلندر

          آسیب یا سوختن واشر سرسیلندر اثرات مخربی بر عملکرد موتور دارد و این اثرات با علائم همراه است و راننده باید در هنگام مشاهده چنین مواردی دقت و بررسی بیشتری داشته باشد و در صورت لزوم واشر سرسیلندر را تعویض کند. مهمترین علائم فرسودگی واشر سرسیلندر به شرح زیر است:

          • نشتی از زیر منیفولد وجود دارد
          • دود سفید از لوله اگزوز خارج می شود
          • حباب رادیاتور را مشاهده کنید
          • داغ شدن بیش از حد موتور
          • جوش موتور
          • رنگ روغن را به سفید شیری تغییر دهید
          • دود آبی از لوله اگزوز خارج می شود
          • مشاهده روغن و آب در موتور (به دلیل نشتی)
          • علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

            نحوه تعویض واشر سرسیلندر

            واشر سرسیلندر مصرفی است و در صورت سوختن باید تعویض شود که این فرآیند بسیار زمان بر است و اتفاقاً قسمت عمده هزینه تعویض سرسیلندر مربوط به دستمزد مکانیک است نه هزینه هزینه واشر سر سیلندر اگر علاقه مند به تعویض واشر سرسیلندر خود هستید، از خطوط زیر غافل نشوید.

            • به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و الزامات تعویض واشر سرسیلندر را مطالعه کنید.
            • روغن موتور و مایع خنک کننده را به طور کامل تخلیه کنید.
            • سر سیلندر و بلوک سیلندر باید تحت فشار تست شده و ترک های احتمالی شناسایی و در صورت لزوم تعمیر شوند.
            • سطح بلوک سیلندر و سرسیلندر را با دقت تمیز کنید. لازم به ذکر است که حتی سوراخ های پیچ نیز تمیز می شوند.
              • واشر سر سیلندر را روی بلوک قرار دهید.
              • سرسیلندر را روی بلوک و واشر سرسیلندر قرار دهید و آن را با دقت تراز کنید.
              • پیچ ها را محکم کنید. توصیه می شود که یک تپان سنج همراه داشته باشید.
              • سایر قسمت های باز را تعویض کرده و اتصالات را محکم کنید.
              • دوباره روغن موتور و مایع خنک کننده را اضافه کنید.
              • علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟
                تمیز کردن سر سیلندر

                قیمت واشر سرسیلندر

                برندهای مختلفی در بازار وجود دارد و بسته به کیفیت محصول و نوع خودرو قیمت ها متفاوت خواهد بود. از مهم ترین برندهای موجود در بازار می توان به SBK، KG، Kutch، Isako، Quart و … اشاره کرد. مثلا واشر سر ایساکو برای خودروی پژو ۴۰۵ حدود ۶۵ هزار تومان، کوتک برای سمند ۱۰۰ هزار تومان، SBK برای پژو پارس حدود ۴۵ هزار تومان و … با توجه به اهمیت بسیار زیاد این قطعه، توصیه می شود هرگز استفاده نکنید. کیفیت را فدای قیمت نکنید و سعی کنید حداقل یک محصول متوسط ​​بخرید تا دچار مشکل نشوید.

                مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

                چگونه کار واقعی ماشین را تشخیص دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا