خودرو

علت به هم خوردن تنظیم فرمان چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو سام مانک به بررسی علل بهم ریختگی فرمان خودرو می پردازیم. تنظیم فرمان یا میزان فرمان برای عملکرد صحیح آن بسیار مهم است و توجه ویژه ای را می طلبد. در ادامه، پس از توضیح مختصری در مورد سیستم فرمان، اهمیت تنظیم و میزان فرمان را توضیح خواهیم داد و چرا این تنظیمات ممکن است برای شما، مخاطبین مکانیک، گیج کننده باشد. در آینده با ما همراه باشید.

دلیل تنظیم فرمان چیست؟دلیل تنظیم فرمان چیست؟
تنظیم فرمان

دستور چیست؟

هنگامی که راننده فرمان را می چرخاند، این حرکت توسط اجزای سیستم فرمان به حرکت افقی تبدیل شده و به چرخ ها منتقل می شود. دنده فرمان انواع مختلفی دارد و بسته به نوع دنده فرمان، نحوه عملکرد آن نیز متفاوت خواهد بود.

مقالات زیر را حتما بخوانید

اجزای سیستم فرمان

مهمترین اجزای سیستم فرمان عبارتند از:

  • فرمان: اولین وسیله در سیستم فرمان، فرمان است که توسط راننده جهت تعیین جهت خودرو چرخانده می شود.
  • ستون فرمان: ستون فرمان نیز به عنوان شفت فرمان شناخته می شود. واسطه بین چرخ و جعبه فرمان است و حرکت چرخ را به جعبه فرمان منتقل می کند.
  • جعبه فرمان: به جرات می توان گفت که مهمترین قسمت سیستم فرمان، جعبه فرمان است که وظیفه افزایش گشتاور اعمالی و تبدیل حرکت دورانی فرمان به حرکت خطی را بر عهده دارد.
  • اهرم های کنترلی: اهرم ها شامل قطعاتی مانند جک، سگ، پیتمن و غیره است. و در انتقال فرمان به چرخ شرکت کنند.
  • دلیل تنظیم فرمان چیست؟دلیل تنظیم فرمان چیست؟
    اجزای سیستم فرمان

    انواع سیستم فرمان

    سیستم فرمان به طور کلی به ۳ دسته فرمان مکانیکی، فرمان هیدرولیک و فرمان الکتریکی تقسیم می شود.

    سیستم فرمان مکانیکی: در این سیستم، پینیون حرکت چرخشی چرخ را به پینیون شانه منتقل می کند. چرخ دنده رک نیز حرکت خطی دارد و این حرکت خطی در نهایت به چرخ ها منتقل می شود.

    سیستم هیدرولیک: اگر با ماشین های فرمان دستی و هیدرولیک رانندگی کرده اید، تفاوت بین این دو را کاملاً تجربه کرده اید. رانندگی با فرمان مکانیکی بسیار خسته کننده است و اتفاقاً یکی از دلایل اختراع فرمان برقی همین است. در این سیستم به کمک پمپ، فشار روغن و سایر تجهیزات، حرکت فرمان به چرخ ها منتقل می شود.

    فرمان برقی: فرمان برقی جدیدترین سیستم فرمانی است که از یک موتور الکتریکی برای کمک به راننده برای چرخاندن فرمان استفاده می کند. از مزایای این فرمان ها می توان به افزایش سرعت، کنترل بهتر، حفظ تعادل و … اشاره کرد.

    دلیل تنظیم فرمان چیست؟دلیل تنظیم فرمان چیست؟
    کنترل هیدرولیک و برق

    مقدار فرمان چیست؟

    درجه کنترل یکی از مهمترین اصول رانندگی ایمن است و به شرح زیر تعریف می شود:

    فاصله بین جلو و عقب چرخ های جلو در اصطلاح نشان دهنده درجه فرمان است و اینکه آیا فاصله بین باز شدن چرخ های جلو و عقب یکسان نیست یا خیر. دستور دیگر یکسان نیست و باید ریست شود. این فاصله طبق دستور شرکت های مختلف متفاوت است و عموما بین ۳ تا ۸ میلی متر است.

    نشانه عدم فرماندهی

    با گذشت زمان و بسته به سبک رانندگی و آسیب هایی که به خودرو وارد می شود، زوایای چرخ ها به هم می ریزد و خودرو دیگر مانند گذشته کارآمد نخواهد بود. از مهم ترین نشانه های کمبود فرمان می توان به کشیدن فرمان به یک طرف، ساییدگی لاستیک، عدم تعادل خودرو در سرعت های بالا و … اشاره کرد. زمانی که فرمان تراز نباشد، هنگام رانندگی در مسیر مستقیم، فرمان در وسط قرار نمی گیرد و می توان گفت در این حالت تشخیص کمبود فرمان راحت تر از سایر علائم است.

    تنظیم فرمان

    دلایل سردرگمی اندازه دستور

    اعوجاج صدای فرمان به دلایل مختلفی رخ می دهد که مهمترین آنها عبارتند از:

    • وقوع تصادفات جدی
    • سبک رانندگی نامناسب
    • تنظیم اشتباه فرمان از ابتدا
    • وجود دست اندازها و ناهمواری های فراوان در سطح خیابان ها و معابر
    • آسیب جلو
    • زمان تنظیم مقدار فرمان است

      کارشناسان خودرو به طور کلی توصیه می کنند که سالی یک بار فرمان را چک کرده و در صورت لزوم مجدداً آن را تنظیم کنید، اما اگر در حین رانندگی با هر یک از علائم نامرتب بودن فرمان مواجه شدید، به مرکز تنظیم فرمان مجاز و مطمئن مراجعه کنید.

      نحوه تنظیم مقدار سفارش

      از دستگاه های تنظیم فرمان استفاده می شود که همگام با پیشرفت تکنولوژی اصلاح و تکامل یافته اند. آخرین نسل دستگاه تنظیم فرمان یک دستگاه بی سیم سه بعدی با ۸ سنسور است. از دیگر دستگاه های نسل های گذشته می توان به دستگاه سه بعدی بی سیم با ۴ سنسور، سیستم با دو سنسور الکترونیکی و پروژکتور اشاره کرد.

      دلیل تنظیم فرمان چیست؟دلیل تنظیم فرمان چیست؟
      باز شدن چرخ

      اساس عملکرد دستگاه های فوق عمدتاً بر اساس اندازه گیری های زیر است:

      اندازه گیری انگشتان چرخ (انگشت پا): این پارامتر زاویه بین چرخ و محور اتصال چرخ های جلو و عقب را اندازه گیری می کند. باز شدن چرخ می تواند در (Toe In) یا در اصطلاح Positive Toe یا بیرون (Toe Out) در اصطلاح Negative Toe باشد.

      اندازه گیری کمبر: سر چرخ زاویه بین محور عمودی چرخ و محور عمودی وسیله نقلیه هنگامی که از جلو یا عقب مشاهده می شود. اسپیندل نیز به صورت مثبت و منفی تعریف می شود.

      سر چرخ

      اندازه گیری کاستور جلو و عقب: این زاویه مطابق شکل زیر تعریف شده است و مانند بالا مثبت و منفی خواهد بود.

      دلیل تنظیم فرمان چیست؟دلیل تنظیم فرمان چیست؟
      زاویه چرخ

      تنظیم فرمان: تنظیم فرمان نیز در کیفیت آن نقش حیاتی دارد، بنابراین هنگام تنظیم فرمان باید بسیار مراقب باشید.

      دستگاه فرمان با استفاده از سنسورهای موجود اندازه گیری های لازم را انجام داده و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات اندازه گیری شده، توصیه های لازم را به کاربر ارائه می دهد. پس از اعمال توصیه های فوق بر روی خودرو، مجدداً اندازه گیری ها انجام می شود.

      در پایان، ذکر این نکته ضروری است که گاهی اوقات تصور بر اساس عدم هندلینگ است، در حالی که ممکن است مشکل از هوای لاستیک ها باشد. بنابراین، قبل از حرکت به سمت تنظیم فرمان، فشار باد لاستیک را بررسی کنید تا از هزینه های غیر ضروری جلوگیری کنید.

      مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

      میانگین عملکرد یک خودرو در یک سال چقدر است؟

      اساس عملکرد پمپ هیدرولیک خودرو چیست؟

      چرا خرید یک ماشین دست دوم یا حتی یک ماشین جدید نیاز به تجربه دارد؟

      بخاری خودرو و هر آنچه که باید در مورد عملکرد، نگهداری و عیب یابی آن بدانید

      خرید ماشین دست دوم؛ فرصت یا تهدید؟

      نکات مهم برای فروش خودروهای دست دوم

      کنترل الکترونیکی خودرو چیست و چگونه خرابی آن را درک کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا