خودرو

صفرشویی و کارواش نانو چیست؟ توضیح جامع اصطلاحات کارواش آپدیت ۱۴۰۳


کارواش صفر، کارواش نانو، کارواش سبز و …. اصطلاحاتی هستند که این روزها زیاد می شنویم، اما ممکن است در مورد جزئیات، مزایا و معایب هر کدام چیز زیادی ندانیم. به همین منظور در این مقاله از مجله مانکنیک خودرو محمب به توضیح جامع شرایط کارواش پرداختیم. اگر شما هم به دنبال بهترین راه برای شستن ماشین خود هستید؛ با ما بمان.

کارواش سنتی

ابتدایی ترین و البته رایج ترین نوع کارواش، کارواش سنتی است. در کارواش سنتی، بدنه خودرو با کف و آب تحت فشار زیاد شسته و با حوله خشک می شود. در واقع شستن خودرو در این نوع کارواش تفاوت چندانی با شستن آن در پارکینگ منزل با شلنگ آب ندارد. فقط فشار آب بالاتر در یک کارواش سنتی باعث می شود که این روند سریعتر شود. مهم ترین مزیت کارواش سنتی ارزان بودن آن نسبت به سایر کارواش ها است اما از معایب آن می توان به مواردی مانند مصرف زیاد آب، عدم شستشوی داشبورد و موتور خودرو با آب پرفشار و امکان آن اشاره کرد. آسیب به رنگ برخی از قسمت های خودرو مانند سپرها.

کارواش سنتیکارواش سنتی

کارواش اتوماتیک

در کارواش اتوماتیک اصول و مواد مورد استفاده در شستشو مانند کارواش سنتی است. با این تفاوت که در این نوع کارواش، ماشین هنگام عبور از محوطه تونل، بدون دخالت دست و با کمک یک سری برس های چرخان شستشو می شود. به همین دلیل فرآیند شستشو در این نوع کارواش بسیار سریعتر از کارواش سنتی است. فشار آب کنترل شده بیشتر نسبت به روش سنتی و احتمال آسیب کمتر به رنگ خودرو از دیگر مزایای این نوع کارواش است. اما از طرفی دقت شستشو در کارواش اتوماتیک خیلی بالا نیست و اگر ماشین شما خیلی کثیف باشد ممکن است در پایان مراحل شستشو همچنان مقداری لکه روی بدنه باقی بماند.

کارواش اتوماتیککارواش اتوماتیک

کارواش بخار

یکی دیگر از انواع کارواش، کارواش بخار است که در آن به جای آب، ماشین با بخار شسته می شود. در این نوع کارواش ابتدا آب در دستگاه مخصوص تبخیر می شود و فشار آن افزایش می یابد و پس از آن از طریق نازل مخصوص به قسمت های مختلف خودرو پاشیده می شود. در کارواش بخار نیازی به استفاده از مواد شوینده نیست زیرا دما و فشار زیاد بخار باعث از بین رفتن کثیفی می شود.

کارواش بخارکارواش بخار

همچنین از مواردی مانند صرفه جویی در مصرف آب، عدم نیاز به خشک شدن بدنه خودرو پس از شستشو، سرعت عمل شستشو، قابلیت شستشوی قطعات حساس مانند داشبورد و موتور، روشن بودن رنگ خودرو بدنه بعد از شستشوی ماشین کارواش و ضدعفونی محفظه خودرو با بخار از دیگر مزایای آن می توان نام برد. اما بهتر است در فصل سرما از رفتن به کارواش بخار خودداری کنید زیرا تماس بخار داغ با بدنه بسیار سرد خودرو باعث گشاد شدن سریع رنگ بدنه شده و در دراز مدت به آن آسیب می رساند.

کارواش نانو

در کارواش نانو که به کارواش بدون آب نیز معروف است، فقط با مواد نانو و پارچه های میکروفایبر شسته می شود. در این نوع کارواش ابتدا مواد نانو روی بدنه خودرو پاشیده می شود. این مواد به دلیل ساختار مولکولی بسیار ریز (در حد نانومتر) به راحتی به سطح زیرین آلودگی روی بدن نفوذ کرده و سطحی لغزنده ایجاد می کنند. در نتیجه به راحتی و تنها با یک دستمال می توانیم این آلودگی ها را از سطح بدن پاک کنیم. البته برای جلوگیری از خط و خش روی بدن باید از پارچه میکروفایبر استفاده کنیم.

کارواش نانوکارواش نانو

اگرچه استفاده از کارواش نانو هزینه بیشتری نسبت به کارواش های سنتی دارد، اما این هزینه مزایایی مانند صرفه جویی در مصرف آب، روشن شدن رنگ بدنه، آب گریزی و کثیف شدن بدنه بعدا و قابلیت شستشوی محدود خودرو را دارد. فضاها

کارواش نانو با بخار

همانطور که از نام کارواش بخار نانو پیداست ترکیبی از کارواش نانو و بخار است. در این کارواش از بخار برای شستشوی برخی از قسمت های خودرو و از مواد نانو برای برخی از قطعات دیگر استفاده می شود. کارواش نانو بخار به دلیل عدم استفاده از آب و به جای گذاشتن ضایعات زیاد یک کارواش دوستدار محیط زیست محسوب می شود و به همین دلیل برخی آن را کارواش دوستدار محیط زیست می نامند.

کارواش بدون دست زدن

همانطور که از نام کارواش بدون تماس مشخص است، با این نوع کارواش ماشین بدون هندز شستشو می شود. کارواش اتوماتیک بدون تماس همان کارواش اتوماتیکی است که قبلا توضیح دادیم اما در کارواش بدون تماس دستی ابتدا ماده مخصوص (شامپو بدون تماس) در آب حل می شود سپس کف تولید شده توسط فوم پاش بر روی کف پاش می شود. سطح بدن، و پس از مدتی استراحت و حل شدن آلودگی با آب شسته می شود.

لباسشویی صفر

اما به موضوع جالب لباسشویی صفر می رسیم. اگر بخواهیم کارواش صفر را در یک عبارت توصیف کنیم، باید بگوییم «کارواش بسیار دقیق». با شست و شوی صفر، تمامی اجزای خودرو به ویژه اجزای داخلی بدنه با دقت بالا و با تمهیدات خاصی شسته می شود تا خودرو تا حد زیادی شبیه روز و ساعت اول در صفر کیلومتر شود. معمولا برای تمیز کردن هر قسمت از خودرو از مواد مخصوص همان قسمت مانند چرم صندلی، داشبورد، کف پوش، رینگ و … استفاده می شود تا به مواد مربوطه آسیبی وارد نشود. از دستگاه های مخصوص حذف کثیفی استفاده می شود تا تمامی کثیفی های موجود در درزها و قسمت های عمیق به خوبی تمیز شوند.

لباسشویی صفرلباسشویی صفر

شست و شوی صفر در چندین سطح انجام می شود که تمام اجزای داخلی محفظه سرنشین مانند صندلی، کمربند ایمنی، کنسول وسط و غیره در بالاترین سطح قرار دارند. باز شده و از محفظه خارج می شوند تا بتوانیم تمام قسمت های کف خودرو را به راحتی تمیز کنیم. صفر شستن قیمت نسبتا بالایی دارد اما اگر درست انجام شود ماشین مثل روز اول تمیز می شود و می توانیم برای مدت طولانی از آن لذت ببریم.

آخرین کلمه

در شرایط فعلی و با افزایش قیمت خودرونگهداری اولیه خودروهای فعلی ما بسیار مهم شده است و بدون شک یکی از قطعاتی که نیاز به مراقبت دائمی دارد رنگ بدنه است. بنابراین همیشه سعی کنید ماشین خود را قبل از اینکه خیلی کثیف شود بشویید تا کثیفی باعث آسیبی مانند تیره شدن رنگ یا خط و خش نشود.

انتخاب روش مناسب برای شست و شوی خودرو نیز به سلیقه، نوع کثیفی و بودجه شما بستگی دارد، اما اگر می خواهید خودروی شما پس از سال ها استفاده مانند روز اول بدرخشد، ترجیحا از روش های جدیدی مانند ماشین بخار یا نانو استفاده کنید. شستشو. اگر یک ماشین دست دوم خریده اید؛ لباسشویی صفر گزینه بسیار مناسبی است. زیرا می تواند به شما احساس یک ماشین با صفر مایل را بدهد.

ادامه مطلب

در مورد روش صحیح شستشوی ماشین چه می دانید؟

راهنمای جامع خرید کفپوش خودرو

چگونه یک ماشین کلاسیک را بشوییم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا