خودرو

صفرتا صد مراحل تغییر رنگ خودرو آپدیت ۱۴۰۳


دوستداران و علاقه مندان به خودرو هیچ محدودیتی ندارند. چه این محدودیت ها مربوط به مشکلات فنی خودرو باشد و چه ظاهر خودرو. در نهایت راهی برای تغییر وضعیت پیدا خواهند کرد. احتمالاً شما نیز خودروهایی با رنگ های خاص را در خیابان ها دیده اید که در انبوهی از خودروهای سیاه و سفید جلب توجه می کنند. این خودروهای رنگی حاصل خودرو دوستانی هستند که رنگ های تحمیلی کارخانه ها را نپذیرفتند و سعی کردند با تغییر رنگ خودرو به آنچه از خودروی خود انتظار دارند نزدیک شوند!

blankblank

اگر شما نیز علاقه مند به تغییر رنگ خودرو هستید، در ادامه این مطلب از مجله حرم مکانیک با ما همراه باشید تا مراحل تغییر رنگ خودرو را طی کنید.

فرآیند تغییر رنگ خودرو

فرآیند تغییر رنگ خودروفرآیند تغییر رنگ خودرو

تغییر رنگ خودرو یکی از مواردی است که نیاز به مجوز قانونی دارد. زیرا رنگ مهمترین ظاهر برای تعیین اصالت خودرو است. اعمال هرگونه تغییر در ظاهر خودرو از شاسی و اکسل تا رنگ خودرو باید با مجوز مراجع قانونی انجام شود در غیر این صورت تخلف است و طبق قانون باید جریمه بپردازید. یک چهارم تا یک هشتم هزینه تغییر رنگ.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • همچنین در صورتی که رنگ خودرو به رنگ قبلی خود برنگردد، موجب توقیف آن می شود. در زیر مراحل قانونی تغییر رنگ خودرو را مشاهده می کنید.

    مدارک مورد نیاز جهت اخذ مجوز تغییر رنگ

    مدارک لازم جهت اخذ مجوز تغییر رنگ خودرو به شرح زیر است:

    • سند عنوان و برگ سبز ماشین
    • بیمه در برابر اشخاص ثالث
    • گواهی عدم تخلف
    • رسید پرداخت عوارض شهرداری
    • کارت ماشین
    • مدارک تایید کننده سکونت مالک خودرو (سند معتبر یا قرارداد اجاره منزل یا محل کار به همراه یکی از حساب های شهری)
    • اصل شناسنامه و شناسنامه صاحب خودرو
    • در مورد نماینده مالک، ارائه اصل وکالتنامه و مدارک هویتی نماینده الزامی است.
    • مراحل تغییر رنگ خودرو

      مراحل تغییر رنگ خودرومراحل تغییر رنگ خودرو

      در ادامه با مراحل تغییر رنگ خودرو بیشتر آشنا می شویم:

      رنگ ماشین را انتخاب کنید

      در مرحله اول باید با توجه به شرایط رنگ مورد نظر را انتخاب کنید. رنگی که انتخاب می کنید نباید جزو رنگ های ممنوعه باشد. رنگ خودروهای اورژانس، نیروهای مسلح و رنگ هایی که قابلیت استتار دارند در لیست رنگ های ممنوعه قرار دارند.

      با مراکز تعویض پلاک تماس بگیرید

      در مرحله بعد مالک خودرو یا نماینده قانونی وی با وکالتنامه قانونی و معتبر به همراه خودرو به مرکز تعویض پلاک مراجعه و درخواست کتبی تغییر رنگ را در مرکز ثبت کنند. فرم های مربوطه شامل مواردی مانند مشخصات مالک خودرو، جزئیات خودرو و رنگ جدید خودرو می باشد. به یاد داشته باشید که در این مرحله باید مدارکی از قبیل مدرک سکونت مالک، گواهی عدم مشهود بودن، بیمه نامه شخص ثالث و اظهارنامه مالیاتی شورا را ارائه دهید.

      بازدید از خودرو توسط کارشناس

      در مرحله بعد کارشناس مرکز تغییر شماره ثبت با بررسی مدارک، مراجعه به خودرو و تطبیق اطلاعات درج شده در فرم ها، اصالت خودرو را تایید می کند. اگر قبلاً داخل یا موتور خودرو عوض شده باشد، درخواست تغییر رنگ تایید نمی‌شود. تمام اطلاعات درج شده در فرم ها باید با خودرو مطابقت داشته باشد. پس از بررسی و تکمیل و امضای کارشناس فرم مربوطه، به قسمت بعدی هدایت خواهید شد.

      تایید درخواست تغییر رنگ توسط مدیر فنی

      پس از بازدید از خودرو و تایید اصالت، زمان بررسی درخواست تغییر رنگ فرا رسیده است. تایید در این مرحله مستلزم دریافت استعلام از اداره اطلاعات و همچنین از پلیس راهنمایی و رانندگی است. در صورتی که صاحب خودرو مقصر نباشد و مشکلی مانند سرقت وجود نداشته باشد، فرم درخواست تایید می شود.

      اقدام برای تغییر رنگ

      مراحل تغییر رنگ خودرومراحل تغییر رنگ خودرو

      پس از دریافت گواهینامه و تایید تغییر رنگ، مالک خودرو می تواند رنگ خودرو را تغییر دهد. برای این کار کافی است خودرو را به مراکز معتبر پولیش و رنگ آمیزی ببرید تا رنگ خودروی خود را به رنگ دلخواه تغییر دهید. هزینه این کار بسته به سایز ماشین و میزان رنگ مورد نیاز و نوع رنگ و مدل ماشین متفاوت است.

      معاینه مجدد خودرو

      حالا که رنگ و بدنه ماشین عوض شده نیاز به بررسی مجدد دارد. برای این کار باید دوباره خودرو را به همان مرکز تعویض پلاکی که برای ثبت درخواست مراجعه کرده اید ببرید تا کارشناس بر اساس آنچه در فرم ها درج کرده اید، اصالت خودرو را تایید کند. رنگ جدید خودرو باید دقیقاً با رنگ مشخص شده در فرم درخواست مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت، برای تغییر رنگ باید به نمایندگی مراجعه کنید. پس از امضا در مرکز تعویض پلاک، احراز هویت توسط ماموران فنی اداره راهنمایی و رانندگی و همچنین توسط پلیس امضا می شود.

      رنگ ماشین را تغییر دهیدرنگ ماشین را تغییر دهید

      کارت ماشین جدید بگیرید

      از آنجایی که کارت هر خودرو کارت شخصی آن محسوب می شود و تمامی مشخصات خودرو در آن گنجانده شده است، خودروی تعویض شده نیز به کارت جدید نیاز دارد. در چنین شرایطی کارت قبلی دیگر اعتبار ندارد و با وجود تاییدیه، سند معتبری برای ارائه به پلیس راهنمایی و رانندگی نیست. بنابراین پس از اعمال تغییرات ظاهری و اخذ تاییدیه های لازم، باید مشخصات جدید خودرو در مرکز شماره گذاری تغییر کرده و برگه سبز و کارت جدید برای خودرو صادر شود.

      آخرین کلمه

      در نهایت بر اساس آنچه گفته شد فرآیند تغییر رنگ خودرو یک فرآیند قانونی است و تنها به مراجعه به مغازه صافکاری و رنگ آمیزی برای رنگ آمیزی خودرو محدود نمی شود. همانطور که در بالا ذکر شد تغییر رنگ خودرو بدون طی مراحل قانونی عواقبی را به همراه دارد که شامل جریمه نقدی و بازگشت رنگ قبلی خودرو و یا حتی توقیف خودرو می شود.

      ادامه مطلب

      • آموزش تابستانی تعمیر و نگهداری خودرو
      • چه عواملی به رنگ خودرو آسیب می رساند؟
      • آشنایی با کروک های اضطراری و کاربرد آنها
      • تشخیص رنگ خودرو از صفر تا صد؛ ابزار و روش ها
      • شیشه ماشین و قوانین و نکات طلایی آن را دود کنید
      • در مورد توقف یا از کار افتادن موتور چه می دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا