خودرو

سیستم کنترل پایداری خودرو چیست و چطور عمل می‌کند؟ آپدیت ۱۴۰۳


تصور کنید ماشین شما به جاده لغزنده تبدیل شده و کنترل آن از دست راننده خارج شده است. در این شرایط داشتن یک سیستم کمکی که بتواند با خیال راحت این شرایط بحرانی را مدیریت کند و از بروز حوادث جلوگیری کند، ضروری است.
این مشکل مهندسان را بر آن داشت تا یک سیستم کمکی را فراخوانی کنند سیستم کنترل پایداری خودرو آن را بر روی اکثر خودروهای امروزی نصب کنید. بنابراین احتمال انحراف، تصادف و خسارت جانی و مالی ناشی از تصادفات رانندگی تا حد زیادی کاهش می یابد. در این مقاله به بررسی سیستم کنترل پایداری خودرو پرداخته ایم تا بدانید این سیستم مهم چیست و چگونه کار می کند.

blankblank

سیستم کنترل پایداری خودرو ESP چیست؟

در گذشته که خودروها آپشن امروزی نداشتند به دلیل عدم کشش خودرو در جاده و انحراف آن از جاده تصادفات زیادی در جاده های لغزنده رخ می داد. این مشکل کارشناسان و مهندسان صنعت خودروسازی را به فکر ایجاد سیستمی برای کاهش انحراف و ناپایداری خودروها به خصوص در جاده های خیس یا هنگام رانندگی با سرعت بالا انداخته است.
پس از اینکه چند سیستم اولیه توسط شرکت های مختلف تولید شد، سرانجام شرکت بنز در دهه ۱۹۹۰ تولید شد سیستم کنترل پایداری بخصوص بر روی محصولات خود نصب شد و در سال های بعد مدل های پیشرفته تر آن به لیست امکانات ایمنی خودروهای مختلف اضافه شد.

به خصوص نوربه خصوص نور

سیستم کنترل پایداری که با نام های ESP یا ESC نیز شناخته می شود، قادر است با استفاده از داده های ارسال شده از سنسورها به کامپیوتر مرکزی خودرو، ISSU را از انحراف خودرو از جاده و ناپایداری آن مطلع کند. در این زمان سیستم کنترل پایداری خودرو زیر نظر ISIO وارد مدار می شود و با تنظیم میزان چرخش لاستیک ها با اعمال نیروی ترمز بر روی آنها، انحراف خودرو را کاهش داده و آن را به حالت عادی باز می گرداند. بنابراین پایداری و کشش خودرو به تناسب افزایش یافته و خطر انحراف و تصادف به حداقل می رسد.

سیستم کنترل پایداری خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

مهمترین اجزای سیستم کنترل پایداری شامل موارد زیر است:

  • سنسور سرعت چرخش چرخ
  • سنسور کنترل برای انحراف خودرو از مسیر اصلی
  • سیستم ترمز ضد قفل ABS
  • سنسورهای کنترل زاویه فرمان
  • کامپیوتر مرکزی خودرو ECU
  • اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم که سیستم کنترل پایداری چگونه کار می کند، باید بگوییم که این سیستم زمانی کار می کند که خودرو در حال دریفت است و شرایطی مانند مواردی که در پدیده هایی مانند فرمان بیش از حد یا زیر فرمان رخ می دهد رخ می دهد، سنسور کنترل رول این انحراف را از طریق گزارش می دهد. سیگنال هایی را که از سنسور زاویه فرمان و همچنین سنسور سرعت چرخش لاستیک دریافت می کند، تشخیص می دهد.

    عملکرد کنترل پایداری خودروعملکرد کنترل پایداری خودرو

    در این زمان، سنسور YAW بلافاصله اطلاعات انحراف را به سیستم پردازش مرکزی خودرو یا ISU ارسال می کند. با توجه به برنامه‌هایی که قبلاً در حافظه خود وجود دارد، سیستم ISIO سیستم ترمز ABS را بر اساس شرایط و شدت انحراف فعال می‌کند و نیروی ترمز متفاوتی را به صورت جداگانه روی همه چرخ‌ها اعمال می‌کند.

    بنابراین لاستیک ها به حالتی برمی گردند که انحراف خودرو به حداقل می رسد و خودرو در سریع ترین زمان ممکن به مسیر اصلی خود باز می گردد. در نتیجه خطر چرخش و واژگونی خودرو کاهش می یابد و راننده می تواند خیلی سریع کنترل خودرو را به دست گرفته و از تصادف جلوگیری کند.

    به طور معمول، سیستم کنترل پایداری قبل از بحرانی شدن وضعیت وارد عمل می شود و از دریفت شدن خودرو جلوگیری می کند. بنابراین، راننده ممکن است وضعیت بحرانی را احساس نکند، اگرچه سیستم ESP روشن است. البته باید تاکید کنیم که حتی سیستم کنترل پایداری خودرو نیز نمی تواند به طور کامل دریفت خودرو را از بین ببرد و به کاهش بیشتر آن کمک می کند.

    به ویژه کنترل پایداریبه ویژه کنترل پایداری

    سیستم کنترل کشش TCS چیست؟

    ممکن است سیستم کنترل کشش را با سیستم کنترل پایداری اشتباه بگیرید و فکر کنید که این دو در واقع یک چیز هستند. اما در اصل اینطور نیست، زیرا سیستم کنترل کشش در واقع یک سیستم ضد بهم ریختگی است اینا لاستیک هستن و از لغزش آنها در جای خود جلوگیری می کند.

    به عنوان مثال، هنگام رانندگی در یک جاده نسبتاً لغزنده در زمستان، احتمال جابجایی لاستیک به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. با وجود سیستم کنترل کشش، این شرایط نمی تواند بر رانندگی شما تأثیر منفی بگذارد و خودرو کمتر سر می خورد.
    با جلوگیری از چرخش غیر ضروری چرخ، سیستم کنترل کشش چسبندگی خودرو را در جاده افزایش می دهد و به عنوان مکملی برای سیستم کنترل پایداری عمل می کند.

    مزایای سیستم کنترل پایداری چیست؟

    شما باید می فهمیدید که مهمترین مزیت سیستم کنترل پایداری چیست. وجود این سیستم جاده ای لغزنده می تواند مایه خیر و برکت باشد و خودرو را با پایداری مناسب و بدون رانش به مسیر خود ادامه دهد. اما اگر این سیستم وجود نداشته باشد، احتمال دریفت خودرو به خصوص هنگام رانندگی در جاده های خیس یا برفی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و خطر تصادف نیز افزایش می یابد.

    طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان های مسئول مسائل حمل و نقل در مجامع بین المللی، استفاده از سیستم کنترل پایداری می تواند از ۳۵ تا ۵۵ درصد تصادفات و تصادفات جلوگیری کند که در نوع خود بسیار بالا و قابل توجه است.

    چراغ هشدار به عنوان مثالچراغ هشدار به عنوان مثال

    آیا خودروهای داخلی به سیستم های کنترل پایداری و کنترل کشش نیز مجهز هستند؟

    متاسفانه اکثر خودروهای تولید شده در ایران تاکنون فاقد سیستم های مهمی مانند سیستم های کنترل کشش و پایداری هستند. اما به نظر می رسد این رویه در حال تغییر است و خودروهای جدید آن را دوست دارند تارا و اکثر خودروهای مونتاژی چینی به این آپشن مهم و ضروری مجهز هستند.

    نتیجه

    سیستم کنترل پایداری خودرو دیگر در دنیا یک گزینه تشریفاتی محسوب نمی شود، بلکه یک سیستم ایمنی ضروری است که می توان از آن برای جلوگیری از بسیاری از حوادث و تصادفات در حین رانندگی استفاده کرد. بنابراین بهتر است سازمان های قانونگذار در حوزه خودرو اقداماتی را انجام دهند تا خودروسازان کشورمان مجبور به نصب چنین سیستم هایی بر روی هر یک از محصولات خود شوند.

    به این ترتیب امنیت مصرف کنندگان ایرانی بهتر حفظ می شود و ایمنی خودروهای داخلی افزایش می یابد. به نظر می رسد این رویه در حال انجام است و احتمالا از این پس مدل های بیشتری از محصولات داخلی به سیستم کنترل پایداری مجهز خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا