خودرو

سیستم دید در شب خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟ آپدیت ۱۴۰۳


هر چه راننده بهتر بتواند محیط اطراف خود را ببیند، احتمال تصادف کمتر می شود. با توجه به اهمیت این موضوع در سال های اخیر خودروسازان تلاش زیادی برای بهبود دید راننده انجام داده اند که نتیجه این تلاش ها را می توان در ایجاد آپشن هایی مانند چراغ های تمام ال ای دی ۳۶۰ درجه مشاهده کرد. دوربین، هشدار نقطه کور و غیره در این میان برخی خودروسازان پا را فراتر گذاشتند و محصولات خود را به آن مجهز کردند سیستم دید در شب خودرو آنها به دلیل دید کامل در هر محیطی خیال راننده را راحت کرده اند.

سیستم دید در شب خودرو یا به عبارت دیگر، دید در شب خودرو شامل تنظیمات پیچیده و گران است خودرو محسوب می شود و آشنایی با آن می تواند برای بسیاری از علاقه مندان جذاب باشد. به همین دلیل امروز به بررسی کامل سیستم دید در شب خودرو و استفاده از آن رفته ایم. اگر شما نیز به فناوری مدرن خودرو علاقه دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی سیستم دید در شب خودرو و تاریخچه آن

سیستم دید در شب خودرو همانطور که از نامش پیداست. وظیفه دارد موانع موجود و غیر زنده جاده را در نور کم شناسایی کرده و حضور آنها را به راننده هشدار دهد. بسته به نوع سیستم دید در شب خودرو، نمایشگر آن می تواند روی صفحه نمایش، مانیتور سیستم ناوبری یا نمایشگر سر بالا (HUD) باید باشد.

دید در شب خودرودید در شب خودرو

این سیستم برای اولین بار در ۲۰۰۰ سال نسل آخر کادیلاک دویل (دویل) به تولید انبوه رسید و از آن زمان تاکنون مرتباً توسط تعدادی از خودروسازان مطرح دنیا به روز رسانی و نسل های جدید معرفی شده است.

نکته جالب در مورد سیستم دید در شب خودرو این است که برخلاف بسیاری از آپشن های دیگر هنوز به یک سیستم کامل تبدیل نشده است و فقط محصولات گران قیمت و شاخص شرکت هایی مانند مرسدس بنز، تویوتا، بی ام و، کادیلاک و آئودی دیده می شوند.

نحوه عملکرد سیستم دید در شب خودرو

سیستم دید در شب مبتنی بر خودرو تجهیزات دید در شب (Night Vision Devices) که به اختصار NVD نامیده می شوند. NVD های مورد استفاده در سیستم دید در شب خودرو معمولاً شامل دوربین های مادون قرمز، رادار، لیدار و GPS هستند که از سه روش پردازش تصویر، تصویربرداری حرارتی و انتشار نور نامرئی برای تشخیص اشیا در تاریکی استفاده می کنند. را

سیستم دید در شب خودرو مانند هر سیستم الکترونیکی دیگری است پردازنده (پردازنده) مجهز به پردازش اطلاعات دریافتی از سنسورها و نمایش تصویر نهایی بر روی مانیتور سیستم است.

عملکرد سیستم دید در شب خودروعملکرد سیستم دید در شب خودرو

این یک نمای کلی از نحوه عملکرد سیستم دید در شب خودرو بود، اما اگر به دنبال جزئیات بیشتر هستید، بخش بعدی را ببینید. انواع مختلف این سیستم و جزئیات عملکردی ما به هر یک از آنها نگاه خواهیم کرد.

انواع سیستم دید در شب خودرو

سیستم های دید در شب خودرو به دو نوع فعال و غیرفعال تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

سیستم دید در شب فعال خودرو

سیستم دید در شب خودرو نوع یک فعال منبع نور مادون قرمز از این منبع استفاده می کند و جاده جلوی ماشین را روشن می کند. از آنجایی که چشم انسان در حالت عادی نمی تواند نور مادون قرمز را ببیند، یک آشکارساز در این سیستم قرار داده شده است که انعکاس این نور را بر روی مانیتور نشان می دهد. در واقع فناوری این نوع از سیستم دید در شب خودرو به طور کامل مثل دوربین های نظامی دید در شب است.

سیستم دید در شب برای اولین بار فعال می شود سال ۲۰۰۲ از تویوتا و SUV پرچمدار زیربخش لوکس این شرکت، یعنی لکسوس LX 470 استفاده شده. از سال ۲۰۰۵ مرسدس بنز به این نوع سیستم دید در شب خودرو روی آورده و در محصولات لوکس خود از آن استفاده می کند.

در حال حاضر دو شرکت وجود دارد لکسوس و مرسدس بنز بنز Propa Dosak از طرفداران سیستم دید در شب فعال است و نسخه های بهبود یافته این سیستم را در طول سال ها توسعه داده است. این نسخه های جدیدآنها علاوه بر کیفیت تصویر بسیار بالاتر نسبت به نسخه های قدیمی، دارای ویژگی هایی مانند تشخیص عابر پیاده، تشخیص حیوانات و هشدار عابر پیاده هستند.

دید در شب فعالدید در شب فعال

شامل فواید سیستم دید در شب خودرو از نوع فعال می توان به مواردی مانند کیفیت تصویر خوب، نمایش دقیق اجسام بی جان، عملکرد خوب در هوای گرم و اندازه سنسور کوچک اشاره کرد.

اما از طرفی برد عملکرد نسبتا کم (۱۵۰ تا ۲۰۰ متر) و عدم عملکرد دقیق در هوای بارانی و مه آلود بیشترین اهمیت را دارد. معایب این نوع سیستم دید در شب خودرو را تشکیل می دهد.

سیستم دید در شب خودرو غیرفعال

سیستم دید در شب غیرفعال به جای استفاده مستقیم از منبع نور مادون قرمز، از این منبع در قالب یک دوربین حرارتی استفاده می کند و با گرمای ارائه شده توسط آنها موانع سر راه را شناسایی می کند.

دوربین های حرارتی آنها بسیار قدیمی و پرکاربرد هستند و تصویر اجسام مختلف را در طیف های رنگی مختلف نشان می دهند که ابتدا و انتهای این طیف رنگ های آبی و زرد است. در واقع، هر چه دمای فیزیکی بالاتر باشد، رنگ تصویر به زرد نزدیکتر است.

سیستم دید در شب غیرفعال مسن تر یک نوع فعال وجود دارد و اولین سیستم دید در شب برای یک خودرو که در سال ۲۰۰۰ در کادیلاک دویل استفاده شد، از نوع غیرفعال بود. این نوع سیستم دید در شب خودرو هنوز هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و نسخه های جدید آن توسط شرکت هایی مانند آئودی، بی ام و، کادیلاک، هوندا و دی اس استفاده می شود.

دید در شب غیرفعالدید در شب غیرفعال

نوع منفعل سیستم دید در شب خودرو از مزایای نمایش بهتر اجسام زنده (افراد و حیوانات) و برد بیشتر (حدود ۳۰۰ متر) دارد، اما معایب همچنین شامل مواردی مانند کاهش عملکرد در هوای گرم، کیفیت تصویر کمتر و اندازه بزرگتر دوربین حرارتی در مقایسه با منبع نور مادون قرمز است.

آخرین کلمه

در پایان بررسی سیستم دید در شب خودرو باید بگوییم که این سیستم در حال حاضر یکی از پیشرفته ترین آپشن های دنیای خودرو و مهمترین برنامه و البته مزیت آن گسترش میدان دید راننده و در نتیجه جلوگیری از تصادف در محیط های تاریک است.

از معایب سیستم دید در شب خودرو می توان به هزینه زیاد و امکان پرت شدن حواس راننده در صورت استفاده بیش از حد از این سیستم اشاره کرد.

همانطور که قبلا ذکر شد، سیستم دید در شب خودرو گزینه چندان رایجی نیست ماشین های محدود در بازار ایران مجهز به آن هستند. از جمله این خودروها می توان به مرسدس بنز فول آپشن کلاس S، فول آپشن بی ام و سری ۷ و کراس بک DS 7 اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا