خودرو

سهمیه سوخت انواع وسیله نقلیه چقدر است؟ آپدیت ۱۴۰۳


سهمیه سوخت خودرو و انواع وسایل نقلیه شخصی و عمومی از مرداد ۱۳۷۷ کارت سوخت به بازار عمومی بازگشت و در نوامبر همان سال که بنزین به طور رسمی دو نرخی شد و دوباره توزیع شد، برای مالکان خودرو اهمیت زیادی پیدا کرد. البته در این بین رانندگان تاکسی های آنلاین، تاکسی های عمومی و وسایل نقلیه فعال در آژانس های کرایه خودرو و باربری این موضوع را بیش از سایرین دنبال می کنند و عباراتی مانند سهمیه سوخت اسنپ، سیستم سوخت آژانس هاسهمیه سوخت تاکسی و وانت را در اول و آخر هر سال جستجو می کنند.

در این مقاله علاوه بر صحبت در مورد سهمیه ماهانه سوخت را ببینید برای خودروهای مختلف در سال ۱۴۰۰ نیز فرآیند استعلام سهمیه از سامانه سماس تشریح خواهد شد.

سهمیه ماهانه سوخت در سال ۱۴۰۰

میزان سهمیه بنزین برای انواع خودروهای بنزینی و دوگانه سوز در سال ۱۴۰۰ قیمت هر لیتر بنزین معمولی ۱۵۰۰ تومان برای ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی طبق جدول زیر اعلام شده است.

سهمیه ماهانه سوختسهمیه ماهانه سوخت

لازم به ذکر است در دوره طرح جدید تخصیص سوخت امکان استفاده از بنزین سوپر با قیمت یارانه ای وجود ندارد و افرادی که تمایل به استفاده از بنزین سوپر با عدد اکتان بالاتر از بنزین معمولی دارند باید بهای آن را رایگان پرداخت کنند. نرخ معادل لیتری ۳۵۰۰ تومان بنزین آزاد معمولی لیتری ۳۰۰۰ تومان است.

دوگانه سوز (لیتری)

بنزین (لیتری)

نام وسیله نقلیه

۳۰

۶۰

سواری خصوصی

۲۰۰

۴۰۰

تاکسی ها

۶۰

۱۵۰

وانت کم مصرف

۱۲۰

۳۰۰

وانت پر مصرف

۵۰۰

آمبولانس

۲۵

موتورسیکلت

سهمیه بنزین ماهیانه انواع خودرو در سال ۱۴۰۰

چگونه سهمیه سوخت تاکسی های آنلاین را محاسبه کنیم؟

در سال ۱۴۰۰ سهمیه سوخت تاکسی های آنلاین در پلتفرم هایی مانند Snap، TapC، Maxim و غیره. در سیستم ادبیات محاسبه نشده است. این سهمیه به حساب بانکی رانندگان منتخب واریز می شود. رانندگان منتخب رانندگانی هستند که خودروهایشان بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ماه را طی می کند.

رانندگان تاکسی اینترنتی برای دیدن سهمیه سوخت خود به کجا مراجعه کنند؟

وب‌سایت پیگیری سهم سوخت آژانس‌های تاکسی آنلاین منتخب و رانندگان سامانه ملی اطلاعات راه‌ها است. ورود به این سامانه معروف به «سماس» از طریق آدرس samas.moi.ir امکان پذیر خواهد بود.

با مراجعه به این سامانه می توانید از واریز یا عدم واریز اعتبار سهمیه سوخت به حساب بانکی، موجودی حساب اعتباری سهمیه سوخت و دوره های تعیین سهمیه سوخت به هر راننده اطلاع پیدا کنید. تغییر و بازیابی کد اعتباری سهمیه سوخت علاوه بر کشف سابقه اعتباری و برداشت از آن، از دیگر موارد قابل انجام در سامانه سماس است.

برای دریافت اطلاعات جامع نحوه دریافت کارت سوخت خودرو صفر به مقاله چگونه کارت سوخت صفر خودرو بگیریم؟ نگاه کن

چگونه از Semas استفاده کنیم؟

کار با سامانه پیامکی کار سختی نیست و با رعایت دستورالعمل های زیر می توانید به راحتی از امکانات آن بهره مند شوید.

۱٫ اول اینجا کلیک کنید و وارد سامانه پیامک شوید. سپس روی کلمه login کلیک کنید.

۲٫ کد ملی و کد امنیتی نشان داده شده در صفحه را وارد کرده و دکمه استعلام را کلیک کنید.

وارد سامانه ردیابی سهمیه سوخت شویدوارد سامانه ردیابی سهمیه سوخت شوید

۳٫ در این مرحله می توانید یکی از گزینه های تغییر رمز اعتباری، بازنشانی رمز اعتباری (بازیابی ۴ رقم آخر کد ملی به عنوان رمز اصلی)، سابقه سپرده اعتباری و مانده اعتبار سوخت را انتخاب کنید.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • راهنمای جامع فروش خودرو در محرمکان
  • ۵ دلیل مهم برای اینکه تخصص خودروی خود را به یک متخصص بسپارید
  • برای مشاهده مانده اعتباری سهمیه سوخت چه باید کرد؟

    برای مشاهده موجودی حساب سهمیه سوخت خود باید کد کارت سوخت خود را که معمولاً ۴ رقم آخر کد ملی مالک خودرو می باشد را در صفحه ای که روبروی شما نشان می دهد وارد کنید. اما اگر تو بخواهی استعلام موجودی کارت سوخت خودرو آن را دریافت کنید، باید به پمپ بنزین بروید.

    مانده اعتبار سهمیه سوخت خود را مشاهده کنیدمانده اعتبار سهمیه سوخت خود را مشاهده کنید

    چگونه می توان سابقه اعتباری سهمیه سوخت را مشاهده کرد؟

    با انتخاب گزینه سابقه در قسمت استعلام سپرده اعتباری و وارد کردن رمز کارت می توانید این سابقه را مشاهده کنید. تاریخ های مختلف سپرده های اعتباری در دوره های گذشته در این قسمت قابل مشاهده خواهد بود.

    چگونه می توان سابقه برداشت اعتبار در سماس را مشاهده کرد؟

    در سامانه پیامکی پس از ورود به قسمت استعلام، انتخاب گزینه «تاریخ برداشت اعتبار» و وارد کردن رمز (چهار رقم آخر کد ملی مالک خودرو) می توانید از تاریخ و زمان دقیق برداشت از اعتبارات سپرده مطلع شوید. .

    چگونه رمز اعتبار را در سامانه سماس تغییر دهم؟

    در ابتدا باید بگوییم که تغییر کد اعتبار فقط برای کسانی قابل انجام است که سهمیه اعتباری به حسابشان واریز شده است. برای این کار باید در قسمت استعلام سامانه پیامکی گزینه «تغییر رمز اعتبار» را انتخاب کنید که پس از وارد کردن کد ملی و کد امنیتی نمایش داده می شود. سپس سیستم شماره تلفن همراه راننده را برای ارسال یک کد تایید ۴ رقمی درخواست می کند.

    در این مرحله با وارد کردن کد تایید ارسال شده از طریق پیامک، صفحه ای نمایش داده می شود که باید یک بار رمز قبلی و دو بار رمز جدید را وارد کرده و بر روی دکمه انجام عملیات تغییر رمز اعتبار سهمیه بنزین خود کلیک کنید.

    چگونه می توان رمز اعتباری را در سماس بازنشانی کرد؟

    بازنشانی رمز به معنای بازگشت به تنظیمات اولیه کارت اعتباری سوخت در سامانه سماس است. رمز اصلی سامانه پیامکی تمامی رانندگان ۴ رقم آخر کد ملی می باشد.

    کارت سوختکارت سوخت

    برای این کار باید در قسمت استعلام گزینه بازنشانی رمز عبور را انتخاب کنید. سپس شماره همراه ثبت شده در شرکت های تاکسیرانی آنلاین مورد نظر خود را وارد کرده و کد تایید دریافتی از طریق پیامک را وارد سامانه نمایید. با زدن دکمه آبی رنگ تایید رمز شما به ۴ رقم آخر کارت ملی تغییر می کند.

    همچنین در مورد رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده اید پس از تغییر رمز اولیه باید با مدارک لازم به یکی از مناطق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مراجعه کنید. آیا می دانید در صورت مفقود شدن کارت سوخت خودروی خود، چگونه می توانید کپی آن را دریافت کنید؟ برای این کار مقاله را بخوانید درخواست کارت سوخت المثنی؛ پس از گم شدن کارت سوخت چه باید کرد؟ به شما کمک خواهد کرد

    سهمیه سوخت تخصیص وسایل نقلیه شخصی و عمومی ممکن است در طول زمان و هر سال تغییر کند. به همین دلیل توصیه می کنیم همیشه اخبار مربوط به سهمیه بندی بنزین ماهیانه را دنبال کنید، به خصوص اگر در حوزه حمل و نقل عمومی فعال هستید.

    سوالات متداول در مورد سهمیه سوخت انواع خودرو

    تاریخ انقضای سهمیه سوخت هر خودرو چند ماه است؟

    به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، سهمیه بنزین اختصاص یافته به هر خودرو تنها به مدت ۹ ماه قابل ذخیره سازی است. بر این اساس تنها ۵۴۰ لیتر بنزین در کارت قابل ذخیره است.

    آیا امکان انتقال سهمیه بنزین به کارت خارجی وجود دارد؟

    پاسخ منفی است و به نظر می رسد هیچ برنامه ای برای انجام این کار وجود ندارد.

    ادامه مطلب

    • با چراغ بنزین چند کیلومتر می توان رفت؟
    • از چه مواد افزودنی سوختی برای خودروی خود استفاده کنیم؟
    • راه های کاهش مصرف سوخت در زمستان
    • بنزین بالا میره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا