خودرو

زمان تعویض سیستم تعلیق خودرو آپدیت ۱۴۰۳


ماشین هنگام رانندگی چه حسی به شما می دهد؟ اگر متوجه ضربه‌ها و لرزش‌ها نشوید، احتمالاً یک سواری روان‌پریشی را تجربه خواهید کرد. اگر نه، ممکن است زمان تعویض سیستم تعلیق خودرو فرا رسیده باشد. در واقع کمک فنرهای جلو چندین کارکرد دارند و جزء ساختاری مهمی در سیستم تعلیق خودرو به حساب می آیند. کمک فنرها در بالای اجزای شاسی خودرو نصب شده اند. کمک فنرها همچنین به عنوان محل نصب فنر مارپیچ ضربه گیر (قسمتی که ارتفاع سواری را حفظ می کند) عمل می کنند.

blankblank

نگهداری صحیح و در صورت لزوم تعویض سیستم تعلیق خودرو می تواند رانندگی بدون مشکل را تضمین کند. با این حال، دانستن زمان نیاز به تعویض سیستم تعلیق خودرو موضوعی است که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

زمان تعویض سیستم تعلیق خودرویتان فرا رسیده است

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، وقت آن رسیده است که سیستم تعلیق خود را تعویض کنید:

رانندگی با ماشین راحت نیست

رانندگی با ماشین روان نیسترانندگی با ماشین راحت نیست

بزرگترین شاخصی که شما نیاز به تعویض بخشی از سیستم تعلیق خود دارید، احساس لرزش هنگام رانندگی است. این امر به ویژه هنگام رانندگی در زمین های ناهموار یا با سرعت بزرگراه صادق است.

گاهی اوقات مردم تصور می کنند که ارتعاشات فقط به دلیل جاده است. اگر می خواهید از این موضوع مطمئن شوید، می توانید خودتان این کار را انجام دهید. برای این کار می توانید ابتدا ماشین را پارک کنید و سپس با استفاده از وزن بدن و فشار دست، دو طرف ضربه گیرها (بالا و پایین بردن ضربه ها) را تست کنید. این روند را در پشت ماشین تکرار کنید. در حین انجام این کار، اگر احساس سفتی کردید و ضربه ها نرم نبودند، سیستم تعلیق فرسوده شده است.

جلوی خودرو هنگام ترمزگیری پایین می آید

پایین آوردن جلوی خودرو دقیقا همان چیزی است که اکثر ما تجربه کرده ایم. هنگامی که می خواهید وسیله نقلیه خود را متوقف کنید، متوجه خواهید شد که قسمت جلویی وسیله نقلیه با هر توقف حرکت کمی به سمت پایین انجام می دهد (به نظر می رسد که بالای وسیله نقلیه به سمت زمین می لغزد یا به اصطلاح شیرجه می زند).

blankblank

این می تواند نشانه این باشد که زمان تعویض سیستم تعلیق خودروی شما فرا رسیده است. فقط در صورت توقف می توانید این مشکل را مشاهده کنید. سیستم تعلیق بد می تواند زمان و مسافت توقف شما را ۲۰% افزایش دهد. به همین دلیل مهم است که سیستم تعلیق خودروی خود را به سرعت تعمیر کنید یا برای ایمنی بیشتر تعویض کنید.

کارکردن با فرمان سخت است

کارکردن با فرمان سخت استکارکردن با فرمان سخت است

مشکلات فرمان یک مشکل رایج برای رانندگانی است که باید سیستم تعلیق خود را تعویض کنند. اگر متوجه شدید که فرمان شما سفت تر از حد معمول است و در هنگام پیچیدن یا پیچیدن احساس سفت شدن می کنید، احتمالاً زمان تعویض سیستم تعلیق خودرو فرا رسیده است.

همچنین ممکن است زمانی که می خواهید فرمان را بچرخانید صداهای غیرمعمولی بشنوید یا وقتی فرمان را رها می کنید احساس کنید که ماشین به یک طرف خم شده است. این مشکلات ناخوشایند به این دلیل رخ می دهد که سیستم تعلیق خودروی شما نمی تواند خودرو را در برابر نیروی گریز از مرکز در هنگام پیچیدن تثبیت کند. در صورت مواجه شدن با این مشکلات باید به کارگاه مراجعه کرده و سیستم تعلیق را تعویض کنید.

لاستیک ها در داخل یا خارج فرسوده می شوند

لاستیک ها در داخل یا خارج فرسوده می شوندلاستیک ها در داخل یا خارج فرسوده می شوند

فرسودگی لاستیک مهمترین نشانه بصری مشکل سیستم تعلیق خودرو است. و این بدان معناست که لاستیک ها هنگام حرکت به جاده برخورد می کنند. با گذشت زمان، این امر باعث می شود تا لاستیک ها سریعتر از حد معمول فرسوده شوند. از نظر ظاهری، قسمت های داخلی و خارجی لاستیک ها فرسوده شده و آج خود را از دست می دهند.

ممکن است ساییدگی همراه با پارگی رخ دهد. به خاطر داشته باشید که تایرهای ناهموار به تنهایی می تواند منجر به مشکلات زیادی از جمله مصرف سوخت بالا، عدم کنترل دقیق خودرو و موارد دیگر شود. به همین دلیل لازم است پس از مشاهده این مشکل، سیستم تعلیق خودرو تعویض شود.

سبک رانندگی خشن باعث آسیب به سیستم تعلیق می شود

یکی از بارزترین نشانه های سیستم تعلیق فرسوده، سواری خشن است. وقتی از روی کوچکترین دست انداز می پرید، وقت آن است که تکان ها را بررسی کنید. همچنین شتاب گیری مداوم و توقف ناگهانی نیز به عنوان بد رانندگی شناخته می شود.

برای تست ضربه ها می توانید ابتدا ماشین را پارک کنید و خودتان به ضربه گیرها فشار وارد کنید. نحوه انجام این کار را در بالا توضیح دادیم. با این حال، شما باید سبک رانندگی خود را تغییر دهید، این می تواند به سلامت خودروی شما و در عین حال کمک به زندگی شما کمک کند.

کمک فنرها روغن کاری می شوند

کمک فنرها روغن کاری می شوندکمک فنرها روغن کاری می شوند

برای تشخیص سلامت سیستم تعلیق خودرو می توانید ظاهر کمک فنرها را مشاهده کنید. برای این کار می توانید زیر خودروی خود را نگاه کنید و ببینید که کمک فنرها و اجزای آن چرب یا روغنی هستند. اگر اینطور باشد، به این معنی است که مایعات نشت می کنند و شوک ها ظرفیت کمتری برای جذب ضربه و فشار برآمدگی های جاده دارند.

در واقع، وقتی از روی یک دست انداز عبور می کنید، ضربه ها فشرده می شوند و باعث نشت فشار پیستون و مایع هیدرولیک (معروف به روغن و گریس) می شود (گاهی اوقات نشتی کوچک طبیعی است). زمانی که با این مشکل مواجه شدید، وقت آن است که در اسرع وقت سیستم تعلیق خودروی خود را تعویض کنید.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • یک طرف ماشین پایین است

    در اینجا یک بررسی بصری دیگر وجود دارد که می تواند سیستم تعلیق فرسوده را نشان دهد. به جلوی ماشین نگاه کنید، چیز خاصی متوجه نشدید؟ سمت چپ یا راست ماشین از سمت دیگر پایین تر است؟

    چنین اتفاقی می تواند ناشی از چندین عامل مختلف مانند آسیب به بوشینگ ها، صفحه و مهمتر از همه ضربه گیر باشد. همچنین می توانید با اعمال فشار به دو طرف خودرو وضعیت کمک فنرها را بررسی کنید. در هر صورت پیشنهاد ما این است که در اسرع وقت خودرو را به کارگاه ببرید.

    بررسی زمان تعویض سیستم تعلیق خودروبررسی زمان تعویض سیستم تعلیق خودرو

    خلاصه بررسی زمانبندی تعویض سیستم تعلیق خودرو

    برخی دیگر از شاخص ها نیز مالک خودرو را مجبور به تعویض سیستم تعلیق خودرو می کند، به عنوان مثال اگر خودرو مسافتی حدود ۸۰ هزار کیلومتر در ساعت را طی کرده باشد، کمک فنرها باید تعویض شوند.

    این مورد و تمام علائم ذکر شده در بالا را جدی بگیرید. سیستم تعلیق فرسوده نه تنها عوارض جانبی دیگری برای خودرو دارد، بلکه می تواند جان شما و سایر مسافران را در معرض خطر قرار دهد. برای این منظور لازم است از وسیله نقلیه خود به درستی استفاده کنید و توصیه های مربوط به نگهداری صحیح خودرو را رعایت کنید.

    بیشتر بخوانید:

    • بوش در سیستم تعلیق چگونه کار می کند؟
    • با انواع سیستم تعلیق خودرو آشنا شوید
    • ۵ راه برای تشخیص سرویس پذیری سیستم تعلیق خودرو
    • با انواع سیستم های ترمز خودرو و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید
    • درباره نحوه عملکرد سیستم کنترل بالا و پایین بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا