خودرو

روشن نشدن خودرو به چه دلایلی ممکن است اتفاق بیفتد آپدیت ۱۴۰۳


ماشین روشن نمی شود این یکی از بدترین کابوس هایی است که ممکن است برای رانندگان رخ دهد. به خصوص زمانی که افراد نیاز مبرمی به استفاده از خودروی خود دارند، روشن نکردن خودرو می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. در زیر دلایل روشن نشدن خودرو را بیان می کنیم.

دلایل روشن نکردن ماشین

به طور کلی چند دلیل اصلی را می توان دلایل روشن نشدن موتور خودرو در نظر گرفت:

  1. نرسیدن سوخت کافی به موتور
  2. هوا به موتور نمی رسد
  3. خرابی منبع تغذیه و سیستم جرقه زنی
  4. آسیب فیزیکی به موتور

در ادامه هر یک از دلایل را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

اولین دلیل روشن نشدن خودرو: نرسیدن سوخت به موتور

همه ما می دانیم که موتورهای احتراق داخلی برای روشن شدن به سوخت نیاز دارند. در صورت روشن نشدن موتور خودرو، یکی از دلایل ممکن است مربوط به عدم تامین سوخت مناسب موتور باشد. به عنوان مثال اگر باک خالی باشد قطعا سوختی برای احتراق موتور وجود ندارد و در نتیجه خودرو روشن نمی شود. از دیگر دلایل نرسیدن سوخت به موتور می توان به خرابی پمپ بنزین، خرابی رله یا خرابی فیوز پمپ بنزین، خرابی سیم کشی و سوکت پمپ بنزین و … اشاره کرد.

همچنین گاهی مشاهده می شود که در اثر آلودگی بیش از حد فیلتر بنزین، مسیر حرکت سوخت از باک بنزین به سمت موتور کاملا مسدود شده و در نتیجه خودرو روشن نمی شود. توصیه می کنیم برای جلوگیری از این مشکل، هر ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ کیلومتر فیلتر بنزین را با یک فیلتر جدید تعویض کنید.

دلایل روشن نشدن خودرو چیست؟دلایل روشن نشدن خودرو چیست؟

دلیل دوم روشن نشدن خودرو: نرسیدن هوا به موتور (مشکل تنفس موتور)

برای اینکه سوخت در موتور خودرو به انرژی تبدیل شود، باید با هوا ترکیب شود تا انفجار در سیلندر ایجاد شود و در نتیجه انرژی لازم برای حرکت خودرو فراهم شود. کمبود هوا در سیلندر باعث روشن نشدن موتور خودرو می شود. بنابراین هر عاملی که اجازه ورود هوای کافی به داخل موتور را ندهد می تواند علت شلیک ناقص خودرو باشد. به عنوان مثال مسدود شدن مسیر تهویه، آلودگی بیش از حد فیلتر هوا و غیره. از جمله عواملی هستند که می توانند روند ورود هوای تازه به موتور را مختل کنند.

همچنین اگر مسیر خروج دود در اگزوز مسدود شود، تنفس موتور با مشکل جدی مواجه می شود و این نیز می تواند دلیل دیگری برای روشن نشدن موتور خودرو باشد.

دلیل سوم روشن نشدن خودرو: خرابی سیستم برق

خودروهای امروزی علاوه بر سوخت و هوا، برای روشن شدن نیاز به برق دارند. به ویژه، سیستم جرقه زنی که انفجار مخلوط سوخت و هوا را در داخل سیلندر تسهیل می کند، انرژی لازم را از طریق الکتریسیته تامین می کند. بنابراین نقص در سیستم الکتریکی خودرو می تواند باعث روشن نشدن موتور خودرو شود. از جمله شایع ترین دلایل عدم تامین برق مناسب موتور می توان به خرابی باتری، خرابی دینام و خرابی باتری، خرابی رله دوبل که وظیفه تقسیم برق بین قسمت های مختلف الکتریکی خودرو را بر عهده دارد و … اشاره کرد.

دلایل روشن نشدن خودرو چیست؟دلایل روشن نشدن خودرو چیست؟

گاهی اوقات خرابی برخی از سنسورها یا قطعات الکتریکی نیز می تواند دلیل روشن نشدن موتور خودرو باشد. به عنوان مثال، آسیب یا آلودگی سنسور دور موتور، سنسور دمای آب، آسیب سیم پیچ، آسیب شمع و سیم، آسیب دیدگی پیشرانه یا کامپیوتر خودرو و غیره، هر یک از این موارد می تواند دلیل جرقه نشدن خودرو باشد. همچنین گاهی مشاهده می شود که پس از شستشوی موتور و وارد شدن آب به داخل موتور، سیستم های الکتریکی خودرو به خوبی کار نمی کنند; زیرا آب و مایع لباسشویی به اتصالات و پریزهای آنها نفوذ کرده و به برخی از قطعات الکترونیکی خودرو آسیب وارد کرده است. در این مواقع ممکن است خودرو روشن نشود.

دلیل چهارم روشن نشدن خودرو: آسیب مکانیکی موتور

یک مشکل مکانیکی در موتور نیز می تواند باعث روشن نشدن خودرو شود. مثلاً اگر تسمه تایم پاره شود، متوجه می شوید که موتور یا خیلی راحت روشن می شود یا بعد از احتراق صدای برخورد دو فلز به گوش می رسد، اما موتور روشن نمی شود. زیرا آسیب تسمه تایم باعث از کار افتادن سوپاپ و عدم حرکت آن در جای خود می شود. همچنین آسیب دیدن یاتاقان ها، میل لنگ، پیستون و قرقره باعث از کار افتادن موتور می شود و باید در کارگاه تعمیر شود.

ماشین روشن نمی شودماشین روشن نمی شود

خرابی پمپ روغن، وجود ناخالصی ها و براده ها در مسیر روغن و نفوذ آنها به قسمت های حساس مانند یاتاقان ها، نبود روغن کافی در موتور، افزایش بیش از حد دمای موتور و … از جمله دلایلی است که می تواند باعث شود. یک شکست مکانیکی عمده مشکل موتور

خرابی استارت علاوه بر آسیب به قطعات موتور می تواند باعث روشن نشدن موتور خودرو نیز شود. البته برای روشن کردن موتور در ابتدا به قدرت استارت نیاز داریم.

دلایل دیگر روشن نشدن موتور

۱٫ سوئیچ اینرسی را فعال کنید

سوئیچ اینرسیسوئیچ اینرسی

اگرچه فعال شدن سوئیچ اینرسی یکی از دلایل اصلی روشن نشدن موتور خودرو نیست، اما می توان آن را در رده بدون قدرت موتور طبقه بندی کرد. این کلید جریان برق و بنزین را در تصادف قطع می کند و در نتیجه خطر آتش سوزی در هنگام تصادفات را تا حد امکان کاهش می دهد. گاهی اوقات می توان این کلید را در هنگام عبور از دست اندازها یا به دلیل تصادفات جزئی فعال کرد و موتور خودرو روشن نمی شود. برای فعال کردن مجدد موتور، باید دکمه قرمز روی کلید را فشار دهید.

۲٫ انجماد موتور

شاید این اتفاق برای کسی کمتر پیش بیاید، اما اگر در زمستان در هوای سرد و بدون ضدیخ ماشین را رها کنید، مایعات و آب موتور یخ می زند و این یخ زدگی باعث می شود که قطعات متحرک موتور نرم کار نکنند و خودرو روشن نشده

اخرین حرف

در پایان توصیه می کنیم اگر می خواهید تعداد استارت ها و خرابی های غیرمنتظره موتور خودرو را به حداقل برسانید، به صورت دوره ای با یک سرویس مورد اعتماد و متخصص در زمینه برق و مکانیک تماس بگیرید تا در صورت بروز مشکل، مشکلی ایجاد شود. در کارگاه به این دلایل با احتمال روشن شدن غیرمنتظره خودرو مواجه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا