سرگرمی

روانشناسی شخصیت | کسی که میخوای بهتر بشناسیش این ۹ تا جمله رو بکار برد یعنی شخصیت پرخاشگر و منفعل داره ولی داره پنهان میکنه آپدیت ۱۴۰۳


سایت کافه نیوز:

نکته اصلی تحویل است. پرخاشگری منفعل به معنای ابراز غیرمستقیم نارضایتی یا خشم شماست. این روشی است بدون تقابل برای گفتن آنچه واقعاً احساس می‌کنید، البته در پرده‌ای از ادب سطحی پیچیده.

درک منفعل-تهاجمی می تواند یک بازی را تغییر دهد. به عنوان فردی که روانشناسی خوانده ام، آموخته ام که عبارات خاصی وجود دارد که اغلب توسط کسانی که به این سبک ارتباطی تمایل دارند استفاده می شود.

در اینجا ۹ عبارت ارائه شده توسط روانشناسی است که افراد منفعل – پرخاشگر تمایل به استفاده از آنها دارند.

بیایید این رفتار پیچیده را بررسی و ابهام کنیم.

۱) “باشه، هر چه هست.”

در دنیای ارتباطات، زمینه همه چیز است. عبارت “خوب، هر چه باشد” را در نظر بگیرید. به خودی خود، ممکن است پاسخی بی ضرر، اگر اندکی نادیده گرفته شود، به نظر برسد. با این حال، هنگامی که در یک لحن یا زمینه خاص استفاده می شود، می تواند یک نمونه کلاسیک از پرخاشگری منفعل باشد.

روانشناسی به ما می گوید که تمایلات منفعل-پرخاشگرانه اغلب به عنوان راهی برای اجتناب از رویارویی مستقیم ظاهر می شوند. وسیله ای غیر مستقیم برای ابراز نارضایتی یا مخالفت است. ممکن است شخصی تمایلی به بحث یا مخالفت آشکار نداشته باشد، بنابراین به این نوع زبان انکار متوسل می شود.

“خوب، هر چه باشد” به طور ماهرانه ای احساسات نارضایتی یا عصبانیت را منتقل می کند بدون اینکه مستقیماً طرف مقابل را به چالش بکشد. این روشی است برای ابراز احساسات منفی در حالی که ظاهر بی تفاوتی یا پذیرش را حفظ می کند.

وقتی «خوب، هرچه هست» را می شنوید، توجه داشته باشید که ممکن است چیزی فراتر از پذیرش اتفاقی باشد—ممکن است پرخاشگری منفعلانه ای در پشت آن کلمات پنهان شده باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که زمینه و لحن در رمزگشایی این پیام‌های ظریف کلیدی هستند. همیشه در مورد آنچه گفته می شود نیست، بلکه نحوه بیان آن است.

۲) “من عصبانی نیستم.”

برای به اشتراک گذاشتن یک مثال شخصی زمانی را به یاد می آورم که هم اتاقی من ظرف های کثیف خود را برای روزها در سینک می گذاشت. این من را دیوانه کرد، اما به جای اینکه در مورد آن با او روبرو شوم، اغلب می گفتم: «نه، اشکالی ندارد. من دیوانه نیستم.” اما در واقع از شدت عصبانیت در حال جوشیدن بودم.

“من دیوانه نیستم” می تواند یک عبارت مفید برای افراد منفعل – پرخاشگر باشد. این راهی برای انکار وجود هر گونه احساس منفی یا درگیری است، در حالی که خشم یا ناامیدی پنهان از راه های دیگر (مانند ظرف هایی که به شدت تمیز و مرتب می کردم) به بیرون نفوذ می کند.

طبق روانشناسی، این نوع ارتباط غیرمستقیم در بین افرادی که می خواهند از رویارویی یا موقعیت های ناراحت کننده اجتناب کنند، رایج است.

وقتی می شنوید “من دیوانه نیستم”، لحظه ای را به ارزیابی موقعیت و رفتار فرد اختصاص دهید – آیا او واقعا دیوانه نیست یا فقط از رویارویی مستقیم اجتناب می کند؟

۳) “فکر کردم شما می دانید.”

«فکر می‌کردم می‌دانی» عبارتی است که اغلب برای سرزنش یا مسئولیت به کار می‌رود. افراد منفعل – پرخاشگر ممکن است از آن برای ابراز نارضایتی یا ناامیدی خود بدون ابراز مستقیم احساسات خود استفاده کنند.

رفتار سرزنش‌کننده، مانند استفاده از عبارت «فکر می‌کردم می‌دانی» ممکن است با ترس از درگیری مستقیم یا رویارویی مرتبط باشد. این رفتار به عنوان راهی برای مدیریت موقعیت بدون ایجاد درگیری آشکار تلقی می شود.

هنگامی که با این عبارت روبرو می شوید، مهم است که درک کنید که ممکن است به دلیل نظارت یا سوءتفاهم شما نباشد. در عوض، این می تواند راه دیگری برای ابراز نارضایتی خود بدون وارد شدن به یک درگیری مستقیم باشد.

۴) “من فقط شوخی کردم.”

“من فقط شوخی کردم” عبارتی است که اغلب توسط افراد منفعل – پرخاشگر برای پنهان کردن احساسات واقعی یا انتقاد خود استفاده می شود. آنها ممکن است از طنز به عنوان پوششی برای ابراز نارضایتی یا بیان یک نکته استفاده کنند، اما زمانی که یک شوخی خیلی نزدیک است، ممکن است به سرعت پشت این عبارت عقب نشینی کنند.

این روشی است برای ابراز احساسات منفی به روشی قابل قبول اجتماعی و سپس نادیده گرفتن هرگونه آسیب ناخواسته. نکته کلیدی در اینجا این است که این “شوخی‌ها” را به صورت اسمی نگیرید. درعوض، در نظر بگیرید که آیا پیامی وجود دارد که فرد سعی در برقراری ارتباط دارد یا خیر.

منفعل-تهاجمی به معنای اجتناب از رویارویی مستقیم است. بنابراین یک شوخی ممکن است فقط یک شوخی نباشد – ممکن است تلاشی پنهان برای ابراز نارضایتی یا انتقاد باشد.

۵) “اگر خیلی سرت شلوغ است نگران نباش.”

“نگران نباشید اگر خیلی سرتان شلوغ است” عبارت دیگری است که افراد منفعل – پرخاشگر اغلب استفاده می کنند. در ظاهر قابل توجه و قابل درک به نظر می رسد، اما در زیر آن ممکن است داستان متفاوتی باشد.

این عبارت اغلب برای بیان غیرمستقیم ناامیدی یا احساس نارضایتی استفاده می شود. ممکن است فرد احساس ناامیدی کند یا نادیده گرفته شود، اما به جای ابراز مستقیم این احساسات، آنها را در پشت پوششی از درک و صبر پنهان می کند.

کلید درک این عبارت در بافت و لحن نهفته است. اگر همراه با آه، چرخش چشم یا تغییر زبان بدن باشد، می تواند نشانه ای از ناامیدی یا ناامیدی پنهان باشد.

ارتباط انفعالی-پرخاشگرانه با ابراز غیرمستقیم احساسات منفی و اجتناب از رویارویی مستقیم همراه است. بنابراین وقتی می شنوید «اگر خیلی سرت شلوغ است نگران نباش»، لحظه ای را به خواندن بین سطرها اختصاص دهید.

۶) “حدس می زنم انجام دهم.”

«حدس می زنم انجام دهم» جمله ای است که در قلبم زنگ می زند. این یک نمونه کلاسیک از رفتار منفعل-پرخاشگرانه است که حاوی لحنی از رنجش یا ناامیدی است.

این عبارت اغلب به این معنی است که فرد احساس می کند مورد بی توجهی قرار گرفته یا سربار است. شاید مسئولیتی به آنها داده شده است که احساس می کنند باید تقسیم شود. اما به جای بیان آشکار احساسات خود به این عبارت متوسل می شوند.

این راهی برای گفتن است، “من از این راضی نیستم، اما به هر حال این کار را انجام خواهم داد.” این فراخوانی برای شناخت است، درخواستی برای قدردانی که به عنوان ایثار پنهان شده است.

درک این موضوع واقعاً می تواند پویایی مکالمه را تغییر دهد. بنابراین دفعه بعد که «حدس می‌زنم این کار را انجام دهم» را شنیدید، لحظه‌ای بایستید و به آنچه آن شخص واقعاً می‌خواهد بیان کند فکر کنید.

۷) “من نمی دانستم که شما آن را به این سمت خواهید گرفت.”

«نمی‌دونستم اینطوری قبول می‌کنی» جمله‌ای است که قبلاً استفاده می‌کردم و شنیده بودم. این یک بازگشت منفعل-تهاجمی کلاسیک است که اغلب برای سرزنش پس از واکنش منفی استفاده می شود.

این عبارت می تواند راهی برای سلب مسئولیت از تأثیر سخنان یا اعمال خود باشد. این به طور ضمنی فرض را بر این می‌گذارد که هر صدمه یا توهینی که انجام می‌شود، هدف نبوده است، و در عوض مسئولیت را برعهده عکس العمل شخص دیگر قرار می‌دهد.

اما نکته اینجاست – ارتباط یک خیابان دو طرفه است. این فقط چیزی نیست که شما می گویید، نحوه دریافت آن نیز مهم است.

هنگامی که می شنوید، “من نمی دانستم که شما آن را به این سمت خواهید گرفت”، ممکن است تلاشی برای رد سرزنش باشد تا مسئولیت هرگونه سوء تفاهم یا صدمه ای که ایجاد شده است.

۸) “من نمی خواهم نگران باشم.”

«نمی‌خواهم اذیت شوم» عبارتی است که اغلب توسط افراد منفعل – پرخاشگر برای بیان غیرمستقیم نیازها یا خواسته‌های خود استفاده می‌شود. در نگاه اول، با ملاحظه و فداکار به نظر می رسد، اما می تواند روشی ظریف برای ابراز نارضایتی نیز باشد.

وقتی کسی می‌گوید: «نمی‌خواهم اذیت شوم»، در واقع ممکن است احساس کند که نادیده گرفته شده یا نادیده گرفته می‌شود. آنها به جای بیان مستقیم نیازهای خود، از این عبارت برای نشان دادن نارضایتی خود استفاده می کنند.

این عبارت می تواند فریادی برای جلب توجه یا شناسایی باشد که به عنوان بیانی از ایثار پنهان شده است.

وقتی می‌شنوید «نمی‌خواهم مزاحم شوم»، به یاد داشته باشید که ممکن است چیزی فراتر از یک نظر باشد—ممکن است درخواستی غیرمستقیم برای وقت، توجه یا درک شما باشد.

۹) “مهم نیست.”

«هرگز مهم نیست» شاید یکی از شیواترین عباراتی باشد که افراد منفعل – پرخاشگر به کار می برند. این یک اخراج است، یک تسلیم ظاهری، اما در واقعیت ممکن است نشان دهنده نارضایتی عمیق باشد.

وقتی کسی می گوید: “مهم نیست”، ممکن است احساس ناشناخته بودن یا بی اهمیت بودن کند. این راهی است برای ابراز ناامیدی یا ناامیدی در حالی که هوای بی تفاوتی را حفظ می کند.

نکته کلیدی در اینجا درک این نکته است که وقتی صحبت از رفتار منفعل-پرخاشگرانه می شود، آنچه گفته نمی شود اغلب وزن بیشتری نسبت به آنچه هست دارد.

وقتی “مهم نیست” را می شنوید، به یاد داشته باشید که احتمالاً مهم است – خیلی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا