خودرو

راهنمای عیب‌یابی سیستم ترمز آپدیت ۱۴۰۳


آمار تصادفات جاده ای در کشور ما بسیار وحشتناک است و هر ساله تعداد زیادی از هموطنانمان در جاده ها جان خود را از دست می دهند. به همین دلیل باید به ایمنی خودروها توجه ویژه ای داشته باشیم، البته ممکن است این موضوع برای خودروهای داخلی صدق نکند! زیرا امکانات ایمنی به ترمز، کمربند و کیسه هوا محدود می شود (نه در همه خودروها).

در این میان ترمز یکی از مهم ترین سیستم های ایمنی است و داشتن اطلاعات کافی در مورد آن ضروری است. در مقاله «راهنمای عیب یابی سیستم ترمز» ص مجله مکانیک در ادامه با ما همراه باشید زیرا پس از توضیح مختصری در مورد سیستم ترمز به عیب یابی آن پرداخته می شود.

راهنمای عیب یابی سیستم ترمزراهنمای عیب یابی سیستم ترمز
اهمیت ایمنی

اساس کار ترمز

اگرچه ممکن است اصطکاک در برخی موارد نامطلوب باشد و باعث اتلاف انرژی و آسیب به قطعات شود، اما اساس عملکرد ترمز معمولی (به جز ترمزهای مغناطیسی و الکتریکی که چندان رایج نیستند) بر اساس اصطکاک تولیدی بین سطوح و نیروی ترمز است. یک وسیله نقلیه در حال حرکت این نیروی اصطکاک است که انرژی جنبشی ناشی از حرکت آن را به انرژی گرمایی تبدیل می کند و در نتیجه خودرو می ایستد.

مقالات زیر را حتما بخوانید

میزان اصطکاک بین دو سطح به طور کلی به مواد سطوح، نیروی وارده و زبری یا صافی سطوح بستگی دارد. وقتی پدال ترمز را با پا فشار می دهید؛ سیستم ترمز درگیر می شود و در نهایت بدون توجه به مکانیسم یا نوع ترمز، نیرویی به چرخ ها وارد می شود تا خودرو را متوقف کند.

راهنمای عیب یابی سیستم ترمزراهنمای عیب یابی سیستم ترمز
محل قرارگیری سیستم ترمز و اجزای آن

انواع سیستم های ترمز

در این قسمت از مقاله راهنمای عیب یابی سیستم ترمز به توضیح انواع سیستم ترمز می پردازیم. همانطور که در پاراگراف های قبل ذکر شد، اصل عملکرد سیستم ترمز صرف نظر از نوع آن (به استثنای ترمزهای مغناطیسی و الکتریکی) یکسان است، زیرا خودرو با اعمال نیرو به چرخ ها و در اثر اصطکاک متوقف می شود. سیستم های ترمز از دیدگاه های مختلفی تقسیم بندی می شوند.

  • از نظر منبع تغذیه به ۶ دسته ترمز مکانیکی، هیدرولیک، هوا یا پنوماتیک، ترمز خلاء، ترمز برقی و ترمز مغناطیسی تقسیم می شود.
  • از نظر اعمال اصطکاک در دو دسته ترمز فنجانی و دیسکی
  • از نظر عملکرد به دو دسته ترمز پایی یا ترمز سرویس و ترمز دستی یا ترمز دستی تقسیم می شود.
  • از نظر توزیع نیروی ترمز به دو دسته تک ترمز و دو ترمز تقسیم می شود.
  • راهنمای عیب یابی سیستم ترمزراهنمای عیب یابی سیستم ترمز
    ترمز هیدرولیک

    عیوب اصلی در سیستم ترمز و علل احتمالی آنها

    عملکرد بد ترمز

    گاهی اوقات تجربه کرده اید که ترمز خودرو به خوبی کار نمی کند. این ممکن است به دلیل یک یا چند مورد از عوامل زیر باشد:

    • نشت روغن ترمز
    • پوشیدن پد
    • لنت ها در اثر آب، گریس، روغن و غیره خیس هستند.
    • خرابی پیستون دیسک ترمز
    • خرابی بوستر
    • آسیب به شیلنگ های ترمز
    • خرابی دریچه تعادل
    • لنت ترمز

      کشیدن یکی از چرخ ها هنگام ترمزگیری

      این مشکل دیگری است که ممکن است نشان دهنده نقص سیستم ترمز باشد. کشیدن چرخ می تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

      • گرفتگی لوله ترمز
      • بدون تنظیمات کفش
      • نشتی سیستم هیدرولیک چرخ
      • بازی بیش از حد در بلبرینگ چرخ
      • روکش چرخ را روغن کاری کنید
      • آسیب یا فرسودگی لنت ها
      • پدال ترمز خیلی نرم است

        نرمی بیش از حد پدال ترمز یا حالت اسفنجی آن در اثر عوامل زیر ایجاد می شود:

        • هوا در سیستم ترمز
        • آسیب به لوله های ترمز
        • روغن ترمز ناکافی
        • اتصالات لوله محکم نیست
        • نشت روغن ترمز
        • سایش لنت ترمز
        • راهنمای عیب یابی سیستم ترمزراهنمای عیب یابی سیستم ترمز
          لیوان ترمز

          چسباندن پدال به زمین

          چسبیدن پدال ترمز به کف نیز می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

          • همپوشانی ها را حذف کنید
          • هوا در سیستم ترمز
          • روغن ترمز ناکافی
          • تنظیم کننده پد کار نمی کند
          • پمپ شناور معیوب
          • روغن ترمز با کیفیت پایین
          • هنگام ترمزگیری خودرو را به یک سمت بکشید

            اگر هنگام ترمزگیری خودرو به یک طرف کشیده شود. ممکن است ایرادهای زیر در سیستم ترمز رخ داده باشد:

            • تامپون های روغنی یا مرطوب
            • عدم تنظیم کفش و سنجاق
            • خرابی پد
            • ناهماهنگی بادگیر یا سایش چرخ
            • وجود آب در سیستم ترمز
            • ترخیص با توجه به ترمز
            • راهنمای عیب یابی سیستم ترمزراهنمای عیب یابی سیستم ترمز
              نمای ترمز

              قفل شدن یکی از چرخ ها

              • ژل شدن لنت ترمز
              • عدم تنظیم سنجاق نگهدارنده کفش
              • سایش بیش از حد آج لاستیک
              • سوت ترمز

                • خم شدن دیسک ترمز
                • نفوذ ذرات فلزی یا گرد و غبار به داخل آستر
                • عدم نصب مناسب کفش
                • دیسک شل
                • کفش های گشاد
                • ترمز آزاد نمی شود

                  • شیر چک معیوب
                  • مسدود شدن شیر جبران
                  • فنر برگشت شکسته
                  • چسباندن لاستیک روی پیستون هیدرولیک
                  • چسبیدن ترمز

                    • خرابی تقویت کننده ترمز
                    • خرابی شیر کنترل
                    • چراغ های عقب روشن نمی شوند

                      • سیستم برق خودرو ایراد دارد
                      • سوختن ترمز
                      • کراوات گشاد
                      • کلید چراغ ترمز تنظیم نشده است
                      • راهنمای عیب یابی سیستم ترمزراهنمای عیب یابی سیستم ترمز
                        دیسک ترمز

                        چراغ هشدار ترمز روشن نمی شود

                        • سطح پایین روغن ترمز
                        • سنسور سطح روغن معیوب است
                        • خرابی شیر کنترل
                        • کراوات گشاد
                        • سیستم الکتریکی معیوب
                        • حرکت پدال خیلی قوی است

                          • سطح پایین روغن ترمز
                          • همپوشانی ها را حذف کنید
                          • پوشیدن کفش
                          • تنظیم نادرست فاصله پدال
                          • نیروی اضافی به ترمز وارد کنید

                            • سیستم ترمز تنظیم نشده است
                            • استفاده از پدهای نامناسب
                            • چربی یا آب به داخل آستر نفوذ می کند
                            • روغن ترمز نامناسب
                            • پدهای سوزاندن
                            • پولیش کاپ ترمز
                            • روغن ترمز را کاهش دهید

                              • نشتی سیلندر چرخ
                              • لوله های ترمز معیوب
                              • کراوات گشاد
                              • نشتی پمپ اصلی
                              • لنت ترمز

                                موارد فوق از خرابی های رایج سیستم ترمز هستند و همانطور که می بینید لنت ها در اکثر آنها نقش اساسی دارند. بنابراین باید به آنها توجه ویژه ای شود. پدها به دو نوع کفشی و دیسکی طبقه بندی می شوند که در حال حاضر عمدتاً از پدهای دیسکی استفاده می شود. لنت ترمز با ایجاد اصطکاک بین دیسک یا فنجان ترمز خودرو را متوقف می کند و از دو قسمت یک کفشک و یک کفشک تشکیل شده است. بیت ها نیز به پنج دسته غیر آزبستی یا آلی، سرامیکی، نیمه فلزی، کم فلزی و روی تقسیم می شوند.

                                راهنمای عیب یابی سیستم ترمزراهنمای عیب یابی سیستم ترمز
                                گاز گرفتن تامپون

                                لنت ها مواد مصرفی هستند و باید در فواصل زمانی معین تعویض شوند. بسته به نوع لنت، نوع خودرو، سبک رانندگی و … لنت ها ممکن است حتی تا بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کنند، اما توصیه می شود هر ۱۵ هزار کیلومتر به مکانیک مراجعه کنید تا قابلیت سرویس را بررسی کنید و هر بار لنت ها را تعویض کنید. ۵۰۰۰۰ کیلومتر به منظور اطمینان کافی از قابلیت سرویس و کارایی ترمز.

                                کیفیت لنت یکی از عوامل حیاتی در عملکرد صحیح ترمزها و فواصل تعویض آن است که در هنگام خرید باید به آن توجه ویژه ای داشت. در هنگام خرید زیاد به قیمت فکر نکنید و کیفیت را در اولویت قرار دهید زیرا ترمز نقش مهمی در ایمنی شما و سرنشینان دارد.

                                مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

                                رادیاتور خنک کننده برای تمام فصول

                                ترک بلوک سیلندر خودرو چیست؟

                                جعبه فیوز پراید و راهنمای کار برای هر فیوز

                                عمر مفید خودروها در ایران و ۱۰ گام اساسی برای افزایش عمر خودرو

                                میانگین عملکرد یک خودرو در یک سال چقدر است؟

                                همه چیز درباره ضدیخ خودرو، زمان مناسب و نحوه تعویض ضدیخ خودرو

                                بخاری خودرو و هر آنچه که باید در مورد عملکرد، نگهداری و عیب یابی آن بدانید

                                واشر سر سیلندر، قطعه ای ارزان اما حساس

                                جعبه فیوز پراید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا