خودرو

راهنمای دریافت گواهینامه المثنی|مراحل،مدارک و شرایط آپدیت ۱۴۰۳


همانطور که می دانید برای راه اندازی کلیه وسایل نقلیه موتوری داشتن گواهینامه رانندگی معتبر الزامی است. اما در برخی موارد نمی توانیم از گواهی استفاده کنیم. از دست دادن مجوز یکی از شرایطی است که ممکن است برای بسیاری از ما اتفاق بیفتد. در این صورت باید سعی کنیم گواهینامه خود را در دو نسخه مجدداً صادر کنیم.

ثبت درخواست گواهی المثنی شرایط خاصی دارد و نیازمند مدارک خاصی است که در ادامه به تفصیل توضیح خواهیم داد.

راه های اعلام مفقود شدن گواهینامه

خب بهتره قبل از درخواست برای گواهی المثنیبه دنبال پیدا کردن آن باشید. اگر گواهینامه رانندگی در صورتی که مدارک شما به همراه سایر مدارک به سرقت رفته باشد، می توانید سرقت را به کلانتری گزارش دهید تا در صورت پیدا شدن سارق، مدارک شما به شما مسترد شود. اگر مجوز شما مفقود است، ممکن است شخصی آن را پیدا کرده و از طریق پست تحویل داده باشد. در این صورت بهتر است ابتدا به سامانه رهگیری پست شرکت پست به آدرس مراجعه و از قسمت یافت شده، با وارد کردن اطلاعاتی مانند نوع سند مفقود، نام و نام خانوادگی، نام خانوادگی و کد ملی، یک پرس و جو از دست رفته .

برای گواهی المثنی از کجا باید اقدام کنیم؟

اگر گواهی شما از این طریق پیدا نشد، باید آن را به همراه مدارک مورد نیاز ارسال کنید کلانتری +۱۰ همچنین ببینید درخواست گواهی تکراری ثبت نام. بهتر است تا زمانی که ادعای خود را ثبت نکردید و رسید پستی دریافت نکردید، پس از گم شدن گواهینامه رانندگی نکنید. همچنین در این صورت بهتر است در اسرع وقت موضوع مفقود شدن گواهینامه خود را به پلیس اطلاع دهید تا در صورت ثبت تخلف از گواهینامه، فرد خاطی تحت تعقیب و پیگیری قرار گیرد.

شرایط لازم برای درخواست گواهی المثنی

در صورتی که گواهینامه شما منقضی شود یا به هر دلیلی مخدوش شود، اطلاعات شما تغییر کند یا شرایط رانندگی شما تغییر کند، می توانید برای تعویض یا تمدید گواهینامه خود اقدام کنید. در این صورت گواهی قبلی شما موجود است و به راحتی می توانید با تحویل گواهی قبلی و دریافت نسخه جدید در آدرس خود آن را جایگزین کنید.

اما در صورت مفقود شدن گواهینامه، باید برای گواهی تکراری اقدام کنید. در این مورد، ابتدا باید مفقود شدن مجوز خود را به مراجع قانونی و قضایی گزارش دهید سپس برای گواهی تکراری اقدام کنید.

حتما کپی بگیرید ۶ ماه از صدور گواهی قبلی شما می گذرددر غیر این صورت باید منتظر بمانید تا این زمان بگذرد.

مدارک لازم جهت صدور گواهی المثنی

پس از مفقود شدن گواهی و صدور گواهی المثنی، به مدارک زیر نیاز دارید:

  • اصل و کپی شناسنامه همراه با صفحه توضیحات
  • اصل و کپی کارت ملی
  • آدرس دقیق محل سکونت به همراه کد پستی (برای ارسال گواهی جدید)
  • ۴ عکس رنگی ۴*۳ با زمینه سفید و مطابق با شئونات اسلامی
  • گواهی مفقود، فرم استعلام
  • تعهد به دریافت گواهی المثنی
  • انجام معاینات پزشکی (چشم پزشکی و تست استقلال برای گواهی درجه یک)
  • ارائه مدرک برای گروه خونی
  • رسید پرداخت هزینه های گواهی کپی
  • مقالات زیر را حتما بخوانید
    • راهنمای جامع فروش خودرو در محرمکان
    • ۵ دلیل مهم برای اینکه تخصص خودروی خود را به یک متخصص بسپارید
    • راهنمای جامع خرید خودرو در محرمکان
    • هزینه های صدور گواهی المثنی

      هزینه صدور گواهی المثنی از سالی به سال دیگر متفاوت است. این مبلغ توسط پلیس اعلام شده و مراکز پلیس + ۱۰ نیز طبق همین مصوبه ملزم به دریافت هزینه هستند. مبلغ نهایی برای صدور گواهی المثنی در صورت مفقود شدن گواهی معادل ۵۱ هزار تومان می باشد. این مبلغ برای صدور گواهینامه و الصاق تمبر پستی می باشد. علاوه بر این مبلغ، هزینه پست، معاینه چشم و صدور گواهی عدم وابستگی به مبلغ فوق اضافه می شود.

      توجه داشته باشید که اگر در زمان داشتن گواهینامه، تغییراتی در هویت یا اطلاعات گواهینامه رانندگی شما ایجاد شود، باید هنگام درخواست گواهینامه جدید، آن تغییرات را اعلام کنید.

      رسید دریافت شده جایگزینی موقت برای گواهی است

      پس از تکمیل مراحل و ارائه مدارک به پلیس+۱۰ رسیدی به شما می دهند که از نظر قانونی معتبر و مورد قبول پلیس باشد. حتما این رسید را نگه دارید زیرا برای تحویل گواهی المثنی به آن نیاز خواهید داشت.

      زمان دریافت گواهی المثنی فرا رسیده است

      همچنین ممکن است با این سوال مواجه شوید که “گواهی المثنی چند روز طول می کشد تا برسد” یا “چه مدت طول می کشد تا گواهی المثنی صادر شود؟” در پاسخ باید بگوییم که معمولا پس از ارسال درخواست به پلیس +۱۰ حدود ۲ ماه طول می کشد تا نسخه به دست شما برسد. البته باید گفت که این زمان تقریبی بوده و نمونه هایی با زمان های طولانی تری وجود داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا