خودرو

دوربین ۳۶۰ درجه خودرو چیست و چطور کار می‌کند؟ آپدیت ۱۴۰۳


دوربین ۳۶۰ درجه ماشین یکی از مهمترین آپشن های خودرو در جهت افزایش میدان دید راننده در نظر گرفته شده است. از ابتدای اختراع خودرو مشکل نقاط کور و دید بسیار محدود راننده از عقب و کنار خودرو باعث بروز حوادث مختلفی شده است. زیرا راننده فقط می تواند بخشی از منظره مقابل خود و کناره های خود را ببیند و احترام زیادی برای سایر نقاط قائل نیست.

برای بهبود دید رانندگان خودرو از آینه های بغل و وسط استفاده شده است اما همچنان نقاط کور مختلفی وجود دارد که این آینه ها نمی توانند به خوبی آنها را بپوشانند. گاهی اوقات این نقاط کور باعث بروز حوادث و تصادفات به خصوص هنگام رانندگی در جاده ها می شود. زیرا راننده نمی توانست حضور فرد یا خودرویی را در نقطه کور خودروی خود تشخیص دهد. گاهی اوقات کودک یا مانعی که پشت ماشین است در هنگام دنده عقب دیدن دیده نمی شود و متاسفانه برخورد اتفاق می افتد.

دوربین 360 درجه ماشیندوربین 360 درجه ماشین

با پیشرفت تکنولوژی، از فناوری دوربین در خودروهایی استفاده می شود که می تواند دید بسیار بهتری از نقاط کور ایجاد کند. گسترش استفاده از دوربین ها و استفاده بیشتر از آنها در خودروها منجر به اختراع فناوری جدیدی به نام دوربین ۳۶۰ درجه خودرو شده است. در این مقاله می خواهیم ببینیم دوربین ۳۶۰ درجه خودرو چیست، چگونه کار می کند و چه مزایایی برای افزایش ایمنی و رفاه کاربران دارد.

دوربین ۳۶۰ درجه خودرو چیست؟

سیستم دوربین ۳۶۰ درجه این خودرو از دوربین های متعدد در گوشه های اصلی خودرو تشکیل شده است و با ترکیب تصاویر به دست آمده از دوربین ها می تواند دید ۳۶۰ درجه را برای راننده خودروی اطراف ایجاد کند. در سیستم های جدیدتر، سیستم های دوربین ۳۶۰ درجه خودرو قادر به ارائه تصویر از همان زاویه ای است که راننده می خواهد. در مدل های قدیمی این ویژگی فقط از نمای بالای خودرو در دسترس بود.

دوربین 360 درجهدوربین 360 درجه

بدین ترتیب با روشن کردن دوربین ۳۶۰ درجه خودرو، راننده می تواند تمامی موانع طبیعی یا مصنوعی اطراف خودرو را تشخیص دهد و از برخورد با آن ها اجتناب کند. واضح است که این عملکرد می تواند از تصادفات ناخواسته به خصوص هنگام حرکت با دنده عقب و یا هنگام پارک خودرو جلوگیری کند.
یک دوربین ۳۶۰ درجه اتومبیل معمولاً از ۴ یا حتی ۶ دوربین برای ثبت تصاویر از محیط اطراف استفاده می کند. سیستم پردازش مرکزی نیز وظیفه دریافت، تجزیه و تحلیل و ترکیب تصاویر این دوربین ها را بر عهده دارد.

دوربین ۳۶۰ درجه ماشین چگونه کار می کند؟

این دوربین ها که روی سپر جلو، سپر عقب و زیر قاب آینه های جانبی نصب می شوند، تصاویر خود را به یک سیستم پردازش مرکزی ارسال می کنند. این سیستم پردازشی با ترکیب تصاویر دریافتی از دوربین ها می تواند در هر لحظه تصویری ۳۶۰ درجه تولید کرده و آن را بر روی نمایشگر اطلاعات سرگرمی خودرو نمایش دهد.

دوربین زیر آینهدوربین زیر آینه

همچنین در مدل های جدیدتر می توان دو تصویر را به صورت همزمان روی صفحه نمایش داد، یکی به صورت ۳۶۰ درجه و یکی از همان دوربین مخصوصی که راننده انتخاب می کند. به عنوان مثال، راننده می تواند دوربین عقب را با خطوط پارک در حالت عقب فعال کند و دید ۳۶۰ درجه از خودرو در کنار آنها داشته باشد. به این ترتیب ایمنی خودرو در هنگام پارک یا دنده عقب بسیار بالا رفته و احتمال برخورد با موانع و عابران پیاده از بین می رود.

دوربین ۳۶۰ درجه خودرو چه مزایایی دارد؟

داشتن دوربین ۳۶۰ درجه در خودرو مزایای زیادی از نظر ایمنی و رفاه راننده دارد:

  • پوشاندن نقاط کور خودرو و افزایش امنیت
  • کاهش خطر تصادفات
  • پارک راحت تر ماشین در مکان های نسبتا باریک
  • عبور ایمن از فضاهای باریک بدون برخورد به دیوارها یا موانع
  • هنگامی که خودرو پارک شده و خاموش است، در صورت برخورد، دوربین ۳۶۰ درجه می تواند تصاویر را ضبط کرده و علت تصادف را مشخص کند.
  • برخی از دوربین های ۳۶۰ درجه می توانند در صورت سرقت محل خودرو را به کاربر اطلاع دهند.
  • دوربین 360 برای ماشیندوربین 360 برای ماشین

    نتیجه

    دوربین ۳۶۰ درجه ماشین این یکی از مهم ترین گزینه هایی است که به اعتقاد ما باید به صورت استاندارد روی همه خودروها نصب شود. با استفاده از این سیستم احتمال برخورد به شدت موانع را کاهش می دهد، به خصوص در سرعت های پایین و زمانی که ماشین پارک شده است. ایمنی رانندگی با دنده عقب افزایش می یابد، دید راننده هنگام رانندگی در ترافیک سنگین افزایش می یابد، احتمال برخورد با خودروهای کناری کاهش می یابد و به طور کلی افزایش رفاه و امنیت مصرف کننده همه ماشین ها سرنشین دارن

    در بازار ایران اکثر خودروهای چینی مونتاژ شده به ویژه کراس اوورهای جدید به این سیستم مجهز هستند اما خودروهای تولید داخل هنوز به دوربین ۳۶۰ به عنوان آپشن استاندارد مجهز نیستند. در صورت تمایل می توانید از انواع سیستم های موجود به بازار مراجعه کنید فروشگاه دوم استفاده کنید. قیمت مدل های موجود در بازار در زمان نگارش این متن تقریباً می باشد ۵ تا ۸ میلیون تومان محاسبه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا