خودرو

خودروی بنزینی بهتر است یا دوگانه سوز؟ آپدیت ۱۴۰۳


حدود دو دهه پیش و پس از اجرای طرح سهمیه بندی سوخت، اولین بار مصرف کنندگان ایرانی با مفهومی به نام «خودروی دوگانه سوز» آشنا شدند. ناتوانی دولت در تهیه بنزین باکیفیت برای استفاده در کشور منجر به پیشنهاد راه حل سوخت جایگزین شد. سوختی مانند گاز طبیعی که قیمت مناسبی دارد و آلایندگی کمتری نسبت به بنزین دارد.

در این زمان، شرکت های خودروسازی برای اولین بار خودروهای دوگانه سوز تولید کردند. در حالی که بسیاری از افراد به صورت دستی و از کارگاه های مختلف خودروهای بنزینی خود را به دوگانه سوز تبدیل می کردند. قیمت کمتر بنزین نسبت به بنزین، ظرفیت نامحدود استفاده از آن و سایر مشوق های اقتصادی باعث شد خودروهای دوگانه سوز در مدت کوتاهی در کشورمان موفق و معروف شوند.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • با افزایش تدریجی قیمت بنزین و حذف طرح سهمیه بندی سوخت در اوایل دهه ۹۰، خودروهای دوگانه سوز کنار گذاشته شدند و تولید آنها با کاهش محسوسی مواجه شد. اکنون پس از گذشت حدود یک سال از اجرای مجدد طرح تخصیص سوخت، استفاده از خودروهای دوگانه سوز به عنوان راه حل جایگزین معرفی شده است تا بار دیگر بحث خودروهای بنزینی یا دوگانه سوز مطرح شود. بحث مهم در مجلس

    ماشین دوگانه سوزماشین دوگانه سوز

    در این مقاله به بررسی همین مشکل خواهیم پرداخت. مشخص نیست دولت تا کی به سهمیه بندی سوخت ادامه می دهد و از سوی دیگر هزینه های گزاف تعمیر و نگهداری خودروهای داخلی باعث تردید مالکان در استفاده از خودروهای دوگانه سوز شده است. آیا ارزش پرداخت یک خودروی دوگانه سوز را دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه متن با ما همراه باشید.

    مبحث اول: قیمت

    یکی از مهمترین معیارهای مقایسه بنزین و گاز طبیعی قیمت آنهاست که برخی افراد را ترغیب می کند تا برای رفت و آمد روزانه خود از خودروهای دوگانه سوز استفاده کنند. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گاز CNG حدود ۷۰۰ تومان است. در حالی که بنزین با نرخ یارانه ای ۱۵۰۰ تومان و با نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومان محاسبه می شود. بنابراین، در یک مقایسه اساسی، گاز CNG ارزان تر است. با این حال نمی توان گفت که گاز CNG سوخت ارزان تری نسبت به بنزین است.

    سوخت پرداخت شدهسوخت پرداخت شده

    اگر ماشین خود را کمتر از ۵۰۰ کیلومتر در ماه رانندگی می کنید، یعنی. پنج تا هفت هزار کیلومتر در سال، خرید خودروی دوگانه سوز به هیچ وجه برای شما مقرون به صرفه نخواهد بود. زیرا هزینه پرداخت سوخت از طرف شما چندان گزاف نیست و از طرفی دیگر با مشکل استفاده و نگهداری از خودروی دوگانه سوز مواجه نیستید.

    اگر بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر در ماه یا ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلومتر در سال رانندگی می کنید، خرید یک خودروی دوگانه سوز می تواند مقداری از هزینه های بنزین را کاهش دهد. البته باید توجه داشت که مصرف گاز طبیعی در خودروهای دوگانه سوز بیشتر از بنزین است و باک خودروی شما در فواصل کوتاه تری خالی می شود و باید پر کنید.

    اگر خودروی شما بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کیلومتر در ماه سفر می کند، خرید خودروی دوگانه سوز در شرایط فعلی قطعا برای شما مقرون به صرفه خواهد بود. برای خودروهایی که بیش از ۱۵ هزار کیلومتر در سال کار می کنند، استفاده از سوخت گاز طبیعی گزینه ایده آلی برای کاهش هزینه های جاری است.

    سوال دوم: ایمنی

    ایمنیایمنی

    هر دو سوخت مورد استفاده در خودروها یعنی. گاز طبیعی و بنزین قابل اشتعال و خطرناک هستند. اما اشتعال پذیری گاز طبیعی به دلیل ماهیت آن بسیار بیشتر است. به همین دلیل، استفاده از خودروهای دوگانه سوز نیاز به ملاحظات ایمنی بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی دارد.

    خودروهای دوگانه سوز تولید شده توسط کارخانه های خودروسازی باید استانداردهای سخت گیرانه ای داشته باشند و از پروتکل های مختلف پیروی کنند. بنابراین می توانید به خودروهای دوگانه سوز که در کارخانه تولید می شوند اعتماد کنید. اما قطعات و لوازم تعبیه شده در خودروهای دوگانه سوز باید در فواصل زمانی معین تعویض شوند و عملیات مربوط به تعمیر و نگهداری آنها به بهترین شکل ممکن انجام شود.

    خرید خودروهایی که به صورت دستی به خودروهای دوگانه سوز با لوازم جانبی مختلف تبدیل شده اند توصیه نمی شود. استانداردهای ایمنی نصب قطعات سوخت CNG در این نوع خودروها رعایت نمی شود و باید از خرید خودروهای دوگانه سوز دستی خودداری کنید.

    موضوع سوم: پشتیبانی

    هزینه های نگهداری خودروهزینه های نگهداری خودرو

    امروزه قیمت قطعات خودرو به میزان قابل توجهی افزایش یافته و هزینه نگهداری خودروهای داخلی از توان اکثر صاحبان آنها خارج است. به همین دلیل یکی از لحظات مهم هنگام خرید خودرو انجام امور مربوط به تعمیر و نگهداری آن است. همانطور که از نام خودروی دوگانه سوز پیداست، این خودرو از دو نوع سوخت استفاده می کند، برای این کار باید قطعات مربوط به بنزین و گاز را سرویس کنید. بنابراین هزینه های نگهداری خودروی شما بیشتر از یک خودروی تک سوختی خواهد بود.

    از طرفی تمامی تجهیزات مربوط به استفاده از سوخت CNG باید در فواصل زمانی کوتاه بررسی و تعویض شوند. سوخت CNG گازی بسیار خطرناک و قابل اشتعال است و اگر قطعات آن به درستی سرویس نشوند، انفجار مخزن CNG یک اتفاق محتمل خواهد بود.

    از سوی دیگر خودروهای دوگانه سوز در ایران خودروهای بنزینی هستند که مجبور شده اند خود را با سوخت گاز طبیعی وفق دهند. بنابراین استفاده از گاز طبیعی که ساختار متفاوتی نسبت به بنزین دارد، فشار بیشتری به موتور خودرو وارد می کند و استهلاک آن را افزایش می دهد; به همین دلیل عمر خودروهای دوگانه سوز در کشور ما کمتر از خودروهای بنزینی است و در هنگام خرید خودرو باید به این نکته توجه داشته باشید. زیرا خودرو در کشور ما سرمایه گذاری محسوب می شود.

    موضوع چهارم: سهولت استفاده

    راحتی در استفادهراحتی در استفاده

    استفاده از خودروهای دوگانه سوز در مقایسه با خودروهای بنزینی دارای محدودیت هایی است که باعث می شود برخی افراد از خرید خودروهای دوگانه سوز خودداری کنند. به عنوان مثال، وزن خودروهای دوگانه سوز بیشتر از یک خودروی بنزینی هم رده، با مخزن سوخت اضافی و تجهیزات ارتباطی است. علاوه بر این، نصب مخزن در عقب خودرو مقداری از فضای صندوق عقب را اشغال می کند و به فضای کمتری برای قرار دادن بار و تجهیزات خود دسترسی خواهید داشت.

    از طرفی پمپ بنزین های CNG به اندازه پمپ بنزین ها رایج نیستند و حتی در برخی از شهرهای کشورمان هنوز جایگاه CNG وجود ندارد و یا پمپ آن ها برای پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان کافی نیست. از سوی دیگر دسترسی به بنزین در سراسر کشور امکان پذیر است و نیازی نیست برای مدت طولانی در پمپ بنزین CNG صف بکشید.

    در نهایت اگر بتوانید دو نکته ذکر شده را حل کنید، سومین مانع برای استفاده از خودروهای دوگانه سوز، قدرت و شتاب کمتری است که با استفاده از سوخت گاز طبیعی به وجود می آید. بنابراین اگر با خودروی دوگانه سوز سفر می کنید، باید انتظار شتاب و کشش ضعیف خودروی پر بار خود را داشته باشید.

    کلمه آخر: سبز بودن به روش قدیمی

    هنگام مقایسه خودروهای بنزینی و دوگانه سوز، طبیعی است که خودروهای بنزینی در اولویت قرار گیرند، زیرا تنها نقطه ضعف بنزین نسبت به گاز طبیعی، قیمت بالای آن است. برای کسانی که زیاد از خودروی خود استفاده نمی کنند، خرید یک خودروی بنزینی با هزینه نگهداری کم و استهلاک کمتر گزینه مناسبی خواهد بود. استفاده از گاز طبیعی فقط برای افرادی توصیه می شود که برای مدت طولانی از خودروی خود استفاده می کنند، مانند رانندگان تاکسی یا افرادی که در اسنپ کار می کنند.

    از سوی دیگر، باید توجه داشت که فناوری استفاده از گاز CNG به عنوان سوخت جایگزین در خودروهای بنزینی برای کاهش آلایندگی، راه حلی منسوخ شده است که قدمت آن به سال ها قبل می رسد. در شرایط امروزی، دولت ها برای کنترل آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت به استفاده از خودروهای هیبریدی بنزینی-برقی روی آورده اند و کمتر کسی به فکر استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت وسایل نقلیه است.

    ادامه مطلب

    • ۷ نشانه وجود آب در باک بنزین
    • نشت بنزین و علل سوراخ شدن مخزن
    • تشخیص خرابی سنسور گاز و علل آن آی تی
    • احتراق خشن خودرو و دلایل آن چیست؟
    • رنگ دود اگزوز چیست؟
    • ساده ترین نکات فنی که هر راننده باید بداند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا