خودرو

جعبه فیوز سمند و راهنمای هر فیوز آپدیت ۱۴۰۳


جعبه فیوز سمند و راهنمای آن برای هر فیوز می تواند به صاحبان این خودرو در صورت نیاز به رفع سریع مشکل موجود در خودرو کمک کند. فیوزهای سمند وسایل ایمنی هستند که از مدارهای الکتریکی خودرو در برابر جریان بیش از حد (اضافه بار) محافظت می کنند. بدون فیوز، یک سیم اضافی می تواند ذوب شود یا آتش بگیرد.

هر مدار در ماشین سمند، فیوز مخصوص به خود را دارد. چندین فیوز بزرگتر با آمپر بالا از مدارهای ولتاژ بالا مانند مدار فرمان برق یا فن های رادیاتور محافظت می کنند. اما اگر می خواهید بدانید هر یک از فیوزهای جعبه فیوز سمند به کدام قسمت خودرو متصل است و چه زمانی باید تعویض شود، این مقاله کافه نیوز را تا انتها بخوانید.

جعبه فیوز سمند و دفترچه راهنمای هر فیوز

جعبه فیوز سمند و دفترچه راهنمای هر فیوزجعبه فیوز سمند و دفترچه راهنمای هر فیوز

خودروی سمند دارای دو جعبه فیوز می باشد که یکی از آن ها در سمت چپ داشبورد و زیر فرمان خودرو قرار دارد که برای بازکردن آن درب جعبه فیوز را به سمت خود بکشید. جعبه فیوز دیگری در سمت راست محفظه موتور وجود دارد که برای باز کردن درب باید گیره های داخل جعبه را رها کنید و هنگام بستن جعبه مطمئن شوید که به درستی جا می شود.

زمانی که هیچ یک از اجزای الکتریکی خودرو کار نمی کند، روش های مختلفی برای بررسی فیوزها وجود دارد. ساده ترین راه این است که فیوز را بردارید و ظاهر آن را بررسی کنید. همچنین می توانید نقشه فیوز را در دفترچه راهنمای خودرو خود بیابید. در مقاله جعبه فیوز سمند و دفترچه راهنمای هر فیوز، هر دفترچه فیوز برای شما مخاطبین عزیز ذکر شده است.

نکته: F نماد عدد فیوز و A نماد آمپر فیوز است.

توجه: دقت کنید، در صورت نیاز به تعویض فیوز، آمپر فیوز جدید باید با آمپر فیوز سوخته یکسان باشد، در غیر این صورت فیوز جدید به سرعت می سوزد و حتی ممکن است باعث آتش سوزی شود.

راهنمای جعبه فیوز در سمت چپ محفظه موتور در نزدیکی موتور برف پاک کن:

شماره فیوز

تقویت کننده

تابع

F1

۱۰A

رادیو و هندزفری موبایل (در صورت نصب در ماشین)

F2

۵A

واحد کنترل

F3

۵A

ABS

F4

۵A

بیب روی چراغ ها و چراغ های راست می ماند

F5

۵A

تهویه مطبوع

F6

۱۰A

ایربگ یا کروز کنترل (در صورت نصب در ماشین شما)

F7

۲۰A

شیپور

F8

SHUNT

تمام فیوزها را قطع کنید

F9

۵A

چراغ نشانگر سمت چپ، چراغ پلاک

F10

۳۰A

شیشه بالابر برقی

F11

۳۰A

چراغ های جلو

F12

۵A

چراغ معکوس، سنسور معکوس

F13

۲۰A

چراغ مه شکن جلو

F14

۳۰A

F15

۱۵A

نورپردازی درب، چراغ سقفی، آنتن برق

F16

۲۰A

فندک

F17

۱۰A

حافظه برای انتقال رادیویی، زنگ هشدار و SOT

F18

۱۰A

چراغ مه شکن عقب

F19

۵A

گرما، صفحه نمایش، رادیو و کلید برای شروع

F20

۳۰A

پشتی برقی روی صندلی جلو

F21

۳۰A

رله فن

F22

۱۰A

F23

۵A

رله گرمایش شیشه عقب (شیشه کابلی)

F24

۲۰A

موتور برف پاک کن، تایمر برف پاک کن، پمپ شیشه شوی

F25

۵A

حافظه رادیویی، حافظه ساعت، تقویت کننده آب

F26

۱۵A

پلک زدن

F27

۳۰A

گرمکن شیشه عقب، گرمکن آینه ها

F28

۱۰A

صفحه نمایش داشبورد جلو، ساعت دیجیتال و چراغ هشدار ترمز

F29

۳۰A

پنجره های برقی برای درب های جلو

F30

۱۰A

روشنایی جعبه داشبورد، چراغ مطالعه نقشه، آینه آرایش، آینه برقی

مشخصات فیوزهای جعبه فیوز در محفظه موتور (سمت راست موتور) به شرح زیر است:

شماره فیوز

تقویت کننده

تابع

F31 ۳۰A فن ۱
F32 ۳۰A فن ۲
ذخیره فیوز یدکی
ذخیره فیوز یدکی
F33 شانت کلید شروع برق (شنت)
F34 شانت نور زیاد، نور کم (شنت)
F35 ۳۰A ABS
F36 ۳۰A ABS

فیوز چیست؟

فیوز چیست؟فیوز چیست؟

فیوزها در شکل ها، اندازه ها و رنگ های مختلفی وجود دارند و اغلب به شکل مستطیل یا لوله ای هستند. فیوز مستطیلی از دو کانکتور فشاری تشکیل شده است که از یک سیم فیوز در یک پوشش محافظ (معمولاً از پلاستیک) ساخته شده است. این فیوزها دارای دو صفحه فلزی در انتهای خود هستند که در محل مورد نظر در جعبه فیوز قرار می گیرند.

نوع دیگری از فیوز بسیار شبیه به لامپ فلورسنت است، اما در مقیاس بسیار کوچکتر! هر دو فیوز جریان الکتریکی را عبور می دهند. اگر جریان زیاد باشد و بار زیاد باشد، سیم ها را گرم کرده و پوشش پلاستیکی آنها را ذوب کرده و باعث آتش سوزی می شود.

جریان بیش از حد مدار را می شکند. بنابراین فیوز جریان را در حد معقولی (نه خیلی کم و نه زیاد) نگه می دارد. با این حال، اگر جریان خیلی زیاد باشد، فیوز منفجر می شود. اگر برف پاک کن ها، چراغ های جلو، چراغ های داخلی یا رادیو کار نمی کنند، باید به دنبال فیوز بدی باشید و آن را تعویض کنید.

انواع فیوز سمند بر اساس رنگ و آمپر

انواع فیوز سمند بر اساس رنگ و آمپرانواع فیوز سمند بر اساس رنگ و آمپر

حفاظ های چاقو در جعبه فیوز سمند در چهار نوع اصلی وجود دارد:

  • فیوزهای ماکسی: این فیوزها بزرگترین نوع فیوز تیغه ای هستند و در شرایط آمپر بالا مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از خودروها از یک یا دو فیوز ماکسی به عنوان فیوز اصلی استفاده می کنند، سپس از فیوزهای کوچکتر ATC یا مینی برای مدارهای جداگانه استفاده می کنند.
  • فیوزهای ATC / ATO: این فیوزها اولین نوع فیوز چاقو هستند که توسط Littelfuse در دهه ۱۹۷۰ ثبت شده است. این فیوزها در تعداد زیادی از خودروهای تولید شده در دهه ۱۹۸۰ به بعد مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مینی فیوز: این فیوزها از نظر اندازه کوچکتر از فیوزهای ATC هستند و در جعبه فیوزهایی که ابعاد محدودی دارند استفاده می شود. فیوزهای مینی همان آمپراژ فیوزهای ATC را پوشش می دهند.
  • فیوزهای میکرو: این فیوزها حتی کوچکتر از فیوزهای مینی هستند و با آمپراژ کمتری تولید می شوند.
  • نحوه تعویض فیوز سمند

    نحوه تعویض فیوز سمندنحوه تعویض فیوز سمند

    برای یافتن جعبه فیوز سمند باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. خواندن دفترچه راهنمای خودرو محل جعبه فیوز را به شما می گوید و به شما کمک می کند تا نوع فیوز را تشخیص دهید. اما جعبه فیوز سمند در سمت چپ داشبورد و زیر فرمان خودرو قرار دارد و دیگری در سمت راست محفظه موتور قرار دارد.

    هنگام تعویض فیوزهای سوخته، توصیه می شود فقط از فیوزهای با کیفیت بالا (ساخت شرکت اصلی) با آمپر یکسان استفاده کنید. هرگز فیوز ۱۰ آمپر را با فیوز ۳۰ آمپر تعویض نکنید. فیوز ۱۰ آمپر برای عبور جریان کمتر از فیوز ۳۰ آمپر طراحی شده است.

    مقالات زیر را حتما بخوانید
    • تغییر شماره ثبت
    • راهنمای خرید دست دوم
    • مراحل تعویض فیوزهای سوخته به شرح زیر است:

      1. سوئیچ استارت را خاموش کنید و تمام تجهیزات الکتریکی را خاموش کنید.
      2. درپوش جعبه فیوز را باز کنید. در داخل جعبه فیوز طیف وسیعی از فیوزهای رنگی و اعداد روی آنها را مشاهده خواهید کرد که میزان آمپر هر فیوز را نشان می دهد.
      3. سعی کنید فیوز سوخته را پیدا کنید. داخل پوشش فیوز پلاستیکی معمولا مشکی است یا ممکن است قطعه فلزی (تیغه) شکسته شده باشد. اگر اطراف تاریک است، از چراغ قوه برای پیدا کردن فیوز سوخته استفاده کنید.
      4. فیوز شکسته را با دست یا با ابزاری مانند انبردست خارج کنید. فقط به یاد داشته باشید که فیوزها می توانند به راحتی بشکنند و جدا کردن آنها دشوار است. پس رعایت جوانب احتیاط لازم است.
      5. فیوزهای جدید را بر اساس آمپر صحیح نصب کنید. استفاده از فیوز با آمپر نامناسب می تواند مشکلات جدی در سیستم الکتریکی خودرو ایجاد کند.
      6. برای بررسی عملکرد صحیح فیوزها، ماشین را روشن کنید.
      7. اگر پس از استارت زدن خودرو، فیوز به سرعت منفجر شد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که خودروی خود را برای سرویس تحویل بگیرید.

      نکته: در مواقع اضطراری، مثلاً در هنگام باران، اگر فیوز برف پاک کن ناگهان منفجر شود، می توانید فیوز را با قسمت دیگری از خودرو که آمپری برابر با فیوز برف پاک کن دارد، تعویض کنید، اما به یاد داشته باشید که در شرایط بحرانی، این کار را انجام دهید. انجام شده وگرنه باید فیوز جدیدی بخرید.

      خلاصه بررسی جعبه فیوز سمندخلاصه بررسی جعبه فیوز سمند

      خلاصه بررسی جعبه فیوز سمند

      تعویض فیوز سمند معمولاً ضروری نیست مگر اینکه خودرو دچار آسیب جدی یا مشکلات الکتریکی شده باشد. با این حال، باید به خوبی از محل جعبه فیوز و عملکرد این قسمت از خودرو خود آگاه باشید. مهم این است که بدانید فیوزها چه کاری انجام می دهند و هر کدام به چه بخشی از سیستم الکترونیکی خودرو مربوط می شود. اگر می خواهید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید، بهترین راه برای یافتن نوع صحیح فیوز این است که جعبه فیوز را باز کنید و به آن نگاه کنید. توجه داشته باشید که در صورت بروز مشکل، بهتر است اتصالات فیوز را دستکاری نکنید و برای عیب یابی این قطعات از کارشناسان کمک بگیرید.

      ادامه مطلب

      • جعبه فیوز تندر ۹۰ و راهنمای تعویض آن
      • جعبه فیوز پژو پارس و دفترچه راهنمای کار برای هر فیوز
      • جعبه فیوز پراید و راهنمای کار برای هر فیوز
      • جعبه فیوز پژو ۲۰۶ و دفترچه راهنمای عملکرد هر فیوز
      • کارکرد فیوز در خودرو چیست؟
      • جعبه فیوز پژو ۴۰۵ و راهنمای کار برای هر فیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا