Uncategorized

تنگی کانال نخاع چیست ؟

تنگی کانال نخاعی که به آن تنگی کانال نخاعی یا تنگی کانال نخاعی نیز می‌گویند، بیماری است که اغلب در نتیجه تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد، افراد بین ۵۰ تا ۶۰ سال را مبتلا می کند و هم مردان و هم زنان از آن رنج می برند. باریک شدن فضای کانال نخاعی ناشی از خارهای استخوانی، تغییرات دژنراتیو در مفاصل بین مهره ای، فتق دیسک های بین مهره ای و همچنین ضخیم شدن رباط زرد رنگ پوشاننده قوس های مهره ای است که در نتیجه ساختارهای عصبی تحت فشار قرار می گیرند. بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی معمولا از اختلالات حسی در اندام تحتانی مانند گزگز، از دست دادن حس یا بی حسی شکایت دارند. همچنین درد در پاها وجود دارد که اغلب ماهیت نوروژنیک دارند و از حرکت طبیعی آن ها جلوگیری می کند و همچنین قدرت عضلانی یا فلج اندام ها را ضعیف می کند. درمان این بیماری ها عمدتا بر اساس فیزیوتراپی و درمان دارویی مسکن و در موارد شدیدتر بر اساس مداخله جراحی است. متأسفانه در مورد تنگی کانال نخاعی، درمان محافظه کارانه معمولاً بی اثر است و در عمل، حدود ۷۰ درصد از بیمارانی که این بیماری تشخیص داده می شود، واجد شرایط درمان تنگی کانال نخاعی سنجری هستند.

تنگی کانال نخاع چیست ؟

درمان های رفع فشار آندوسکوپی تنگی کانال نخاعی برای چه کسانی توصیه می شود؟

نشانه مطلق جراحی، بروز فلج اندام تحتانی و درد شدید است که نه تنها کیفیت زندگی بیماران را کاهش می دهد، بلکه آنها را از انجام فعالیت های روزمره مانند راه رفتن باز می دارد. علاوه بر این، این روش برای بیمارانی که پس از یک تلاش کوچک احساس خستگی در اندام‌های تحتانی دارند، به عنوان مثال، دوجین یا بیشتر قدم زدن، و برای افرادی که تصویربرداری رزونانس مغناطیسی وجود تنگی قابل توجهی در کانال نخاعی را نشان می‌دهد، توصیه می‌شود. برخی از روش های آندوسکوپی را می توان بر روی بیمارانی انجام داد که به دلیل وضعیت سلامتی، بیماری های همراه یا مصرف داروهایی که لخته شدن خون را کاهش می دهند، نمی توانند تحت یک روش کلاسیک که تحت بیهوشی کامل انجام می شود، انجام شوند. برخی از روش‌های آندوسکوپی نیاز به بیهوشی عمومی دارند، اما به دلیل آسیب بسیار کمتر به عضلات پارا نخاعی و از دست دادن خون بسیار کمتر در طول عمل، این عمل‌ها اغلب می‌توانند در افرادی انجام شوند که روش با استفاده از تکنیک کلاسیک برای آنها بسیار خطرناک است.

رفع فشار آندوسکوپی تنگی کانال نخاعی چیست؟

هدف از روش رفع فشار تنگی نخاعی، گشاد کردن کانال نخاعی باریک شده با حذف کامل یا جزئی ساختارهایی است که باعث فشردگی عصب می‌شوند. در نتیجه این روش، ریشه های عصبی حبس شده یا نخاع آزاد می شود که به جراح اجازه می دهد تا علت اصلی بیماری را از بین ببرد و بیمار به کیفیت زندگی قبل از بیماری بازگردد و از درد دردسرساز خلاص شود. و نقص در اندام تحتانی. در طول این روش، متخصص ارتوپد از طریق یک برش پوستی کوچک تحت کنترل دوربین، از مته‌های با سرعت بالا برای بریدن سوراخی در ساختارهای استخوانی استفاده می‌کند که به او اجازه می‌دهد مستقیماً وارد کانال، به‌ویژه در اطراف ساختارهای عصبی فشرده‌شده شود. سپس رباط بیش از حد رشد کرده یا کپسول مفصلی که بیش از حد رشد کرده است با ابزار مناسب خارج می شود تا فضای مناسب برای ساختارهای عصبی ایجاد شود. به لطف استفاده از آندوسکوپ و دوربین، هر فعالیتی مانند بازسازی استخوان یا برداشتن ساختارهای خردکننده عصبی، زیر دید جراح انجام می شود و تصویر به میزان قابل توجهی بزرگ می شود که خطر عوارض احتمالی و آسیب بافتی را به حداقل می رساند. رفع فشار آندوسکوپی تنگی کانال نخاعی با بیهوشی عمومی انجام می شود و به دلیل دقت بالای آن حدود ۳-۲ ساعت طول می کشد.

رفع فشار آندوسکوپی تنگی کانال نخاعی چیست؟

رفع فشار آندوسکوپی کانال نخاعی چه فوایدی برای بیمار دارد؟

روش‌های رفع فشار تنگی کانال نخاعی چندین دهه است که انجام می‌شود و در اکثر موارد به روش کلاسیک (باز) یعنی با دسترسی زیاد انجام می‌شد که با لزوم برش عضلانی و آسیب به بافت‌های اطراف ستون فقرات همراه بود. . استفاده از تکنیک آندوسکوپی آسیب بافتی را به حداقل می رساند و خونریزی و همچنین خطر عوارض مربوط به آسیب ریشه عصبی یا بهبود زخم را کاهش می دهد. به دلیل ماهیت کم تهاجمی این روش، بیماران چند ساعت پس از عمل در وضعیت عمودی قرار می گیرند و روز بعد بیمارستان را ترک می کنند. بنابراین استفاده از تکنیک آندوسکوپی در عمل به معنای اقامت کوتاه‌تر بیمار در بیمارستان و بهبودی سریع‌تر و بازگشت او به زندگی روزمره و فعالیت‌های حرفه‌ای است. علاوه بر این، اکثر بیماران بلافاصله پس از عمل بهبود قابل توجهی را از نظر تسکین درد و همچنین کمبودهای مربوط به مشکلات حرکت مستقل احساس می کنند.

آمادگی بیمار برای رفع فشار آندوسکوپی تنگی کانال نخاعی چگونه است؟

قبل از انجام عمل، تشخیص تصویربرداری دقیق به منظور تجسم تغییرات و تعیین محل بزرگترین تنگی کانال نخاعی که در آن جراحی انجام می شود، ضروری است. بنابراین، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی توصیه می شود و در صورت غیرممکن بودن انجام آن در یک بیمار خاص، جراح ارتوپد اسکن توموگرافی کامپیوتری و در برخی موارد همچنین EMG را تجویز می کند تا به طور دقیق سطح بیماری را مشخص کند.
با توجه به اینکه این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، انجام آزمایشات اولیه خون و انجام مشاوره واجد شرایط با متخصص بیهوشی ضروری است.

درمان تنگی کانال نخاع با دکتر سنجری :

اگر شما هم به دنبال راهی برای درمان تنگی کانال نخاعی هستید میتوانید به کلنیک دکتر رضا سنجری مراجعه نمایید . دکتر سنجری یکی از بهترین جراحان مغزو اعصاب میباشند .

اگر کمردرد شدیدی را تجربه می‌کنید که هنگام راه رفتن به پایین ساق پا می‌تابد، ممکن است نشانه‌ای از تنگی ستون فقرات کمری باشد. در نتیجه باریک شدن پاتولوژیک مجرای کانال، طناب نخاعی فشرده می شود. این بیماری به عنوان تنگی نخاع شناخته می شود و در افراد بالای ۵۰ سال شایع است. خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می یابد، زیرا در نتیجه توسعه انحطاط ستون فقرات مرتبط با روند پیری است.

آیا تنگی استخوان قابل درمان است؟

تنگی ناشی از کاهش فضای داخل ستون فقرات کمری و فشرده شدن ساختارهای عصبی واقع در آن است. فشار دادن ریشه های عصبی به کانال نخاعی به منبع درد مزمن در ران و باسن تبدیل می شود. آنها می توانند منجر به کاهش فعالیت بدنی، کاهش احساس در پاها یا لنگیدن شوند.

وقتی صحبت از درمان به میان می آید، درجات تنگی، انتخاب روش مناسب را تعیین می کند. هر چه بیمار زودتر به متخصص مراجعه کند، شانس درمان موفقیت آمیز بیشتر است. درمان محافظه کارانه شامل استراحت، دارودرمانی و استفاده از ارتزهای ارتوپدی است. با علائم کمتر شدید، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که بیمار را به توانبخشی ارجاع دهد. با این حال، وقتی با وجود ورزش و مصرف داروهای ضدالتهابی وضعیت او بهبود نمی یابد، احتمالاً قدرت عضلانی او ضعیف شده است. در این مورد، جراحی ممکن است تنها گزینه باشد.

مطمئناً نباید مراجعه به مطب را به تعویق بیندازید – باریک شدن پاتولوژیک کانال ممکن است باعث آسیب دائمی به ساختارهای عصبی شود.

آمادگی بیمار برای رفع فشار آندوسکوپی تنگی کانال نخاعی چگونه است؟

تمرینات تنگی کمر

تمرینات اکستنشن ستون فقرات نباید در افراد مبتلا به تنگی انجام شود، زیرا ممکن است باعث تشدید بیماری شود. فیزیوتراپیست روش تمرین را با توجه به شرایط بیمار انتخاب می کند. او عمدتاً درمان دستی را انجام می دهد که در آن از تکنیک های مختلفی استفاده می کند. وظیفه آنها شامل افزایش انعطاف پذیری مفاصل و عضلات. تمرینات همچنین با هدف بهبود تحرک ستون فقرات و رفع فشار ریشه های عصبی انجام می شود.

دکتر سنجری یکی از بهترین جراحان دیسک کمر در تهران میباشند برای درمان دیسک کمر میتوانید به سایت ایشان مراجعه نمایید و از خدمات پزشکی ایشان استفاده نمایید.از خدمات پزشکی دکتر رضا سنجری میتوانیم به درمان تنگی کانال نخاعی درمان دیسک کمر درمان میگرن اشاره نماییم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا