خودرو

تفاوت گیربکس اتوماتیک با دستی + مزایا و معایب هر کدام آپدیت ۱۴۰۳


لذت تعویض اتوماتیک دنده بدون خستگی در ترافیک یکی از مهم ترین عواملی است که رانندگان را وادار به خرید خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک می کند. از طرفی گیربکس دستی نسبت به گیربکس اتوماتیک هزینه نگهداری کمتر و آسیب کمتری دارد و برای افراد با تمکن مالی پایین گزینه بهتری به حساب می آید. در این مقاله مروری تفاوت بین گیربکس اتوماتیک و دستی تفاوت این دو و همچنین مزایا و معایب هر کدام را توضیح خواهیم داد.

تفاوت بین گیربکس اتوماتیک و دستی

قبل از اینکه تفاوت گیربکس اتوماتیک و دستی را توضیح دهیم، ابتدا باید این دو نوع گیربکس را به اختصار معرفی کنیم تا بتوانیم راحتتر در مورد تفاوت آنها صحبت کنیم.

تفاوت بین گیربکس دستی و اتوماتیکتفاوت بین گیربکس دستی و اتوماتیک

گیربکس دستی چیست؟

جعبه دنده دستی عمدتا گیربکس با مکانیزم کلاچ غیر اتوماتیک هستند. باید بدانید که گیربکس ها را نمی توان مستقیماً به منبع تغذیه که در اینجا موتور است وصل کرد. زیرا برای تغییر ضریب دنده باید انتقال قدرت و گشتاور از سمت موتور به گیربکس برای مدتی قطع و سپس مجددا وصل شود. این کار توسط سیستم کلاچ انجام می شود.

جعبه دنده دستیجعبه دنده دستی

در گیربکس های دستی یا غیر اتوماتیک معمولاً پدال کلاچ زیر پای چپ راننده قرار می گیرد تا با فشار دادن دیسک کلاچ از موتور جدا شده و انتقال نیرو بین موتور و گیربکس قطع شود. این در حالی است که راننده به راحتی می تواند از طریق اهرم داخل کابین ضریب دنده مورد نظر را انتخاب کند و سپس با رها کردن پدال کلاچ قدرت موتور بار دیگر به جعبه دنده منتقل می شود.

گیربکس اتوماتیک چیست؟

همانطور که گفته شد تمامی گیربکس ها باید مجهز به یک نوع سیستم کلاچ برای انتقال نیروی موتور به چرخ ها باشند. گیربکس های اتوماتیک آنها همچنین از اتصال دهنده های خود استفاده می کنند، با این تفاوت که دیگر به آنها نیاز ندارند کلاچ از راننده نیست و گیربکس نسبی است باهوش آثار.

گیربکس اتوماتیکگیربکس اتوماتیک

همچنین خود گیربکس با توجه به شرایط و در نتیجه نسبت دنده مورد نظر را انتخاب می کند راننده در کشش و انتخاب دنده دخالتی ندارد. البته اکثر گیربکس های اتوماتیک جدید این قابلیت را دارند که راننده به صورت دستی ضریب دنده را انتخاب کند و به این نوع ترونیک می گویند. اما در هر صورت کلاچ به طور کامل توسط سیستم هوشمند گیربکس اتوماتیک انجام خواهد شد.

مشاهده قیمت روز و خرید خودرو دنده اتوماتیک در نمایشگاه موبایل مکانیک

تفاوت بین گیربکس اتوماتیک و دستی چیست؟

با توجه به نکاتی که بیان کردیم، تفاوت بین گیربکس اتوماتیک و دستی معمولاً به اتوماتیک بودن یا نبودن کلاچ و همچنین انتخاب ضریب دنده خلاصه می شود.
البته باید توجه داشته باشیم که ساختار داخلی گیربکس های اتوماتیک به طور کلی بسیار متفاوت از گیربکس های دستی است و نوع کلاچ آن ها معمولا با سیستم کلاچ مورد استفاده در گیربکس های دستی متفاوت است.

انواع گیربکس اتوماتیک

بر خلاف گیربکس های دستی که ساختار فنی تقریباً یکسانی دارند، گیربکس های اتوماتیک انواع مختلفی دارند.

گیربکس اتوماتیک AT

یکی از رایج ترین گیربکس های اتوماتیک موجود در بازار با کد AT شناخته شده هستند، نوعی گیربکس اتوماتیک هستند که سیستم کوپلینگ آنها از نوع مبدل گشتاور یا مبدل گشتاور و- در این سیستم کلاچ گشتاور تولید شده توسط موتور از مجموعه ای شامل توربین، پره ها، پمپ و … از طریق جریان چرخشی روغن در جعبه دنده و از آنجا به دیفرانسیل و چرخ ها منتقل می شود. این نوع گیربکس ها عملکرد خوبی دارند و از نظر استهلاک بهتر از سایر گزینه ها هستند.

گیربکس اتوماتیک ATگیربکس اتوماتیک AT

گیربکس اتوماتیک دوکلاچه DCT

جعبه دنده دو کانکتور یا DCT از نظر ساختار داخلی به گیربکس های دستی نزدیک ترند اما سیستم کلاچ آن ها کاملا متفاوت است. استهلاک در این نوع گیربکس اتوماتیک کمی بیشتر از نمونه های دیگر خواهد بود.

گیربکس دوکلاچه بر اساس نوع سیستم کلاچ دو نوع وجود دارد مرطوب و خشک جدا شده اند؛ در سیستم کلاچ دوگانه خشک، بسته کلاچ با هوا خنک می شود، اما در سیستم کلاچ دوگانه روغن، بسته کلاچ با روغن خنک می شود و در نتیجه میرایی کمتری نسبت به مدل های دو کلاچه خشک نشان می دهد. اگرچه تلفات توان در آنها کمی بیشتر از نمونه خشک است.

گیربکس دوکلاچهگیربکس دوکلاچه

گیربکس CVT

گیربکس های CVT یا ضریب متغیر پیوسته از مکانیزم کمربند و مخروط استفاده و در نتیجه نسبت دنده آنها پیوسته است. با این نوع گیربکس، تعویض دنده بسیار نرم است، اما نسبت به نمونه های دیگر کمی کندتر است.

گیربکس CVTگیربکس CVT

گیربکس AMT

جعبه دنده نیمه خود کار یا AMT آنها اساساً همان گیربکس های دستی هستند که در آنها کلاچ و سیستم تعویض دنده اتوماتیک هستند. بنابراین راننده دیگر مجبور نیست دنده ها را به صورت دستی درگیر کرده و انتخاب کند.

گیربکس AMTگیربکس AMT

مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک و دستی

در زیر نقاط قوت و ضعف هر نوع گیربکس آورده شده است.

مزایای گیربکس اتوماتیک

  • سهولت رانندگی
  • راننده در سفرهای طولانی خسته نمی شود
  • افزایش سرعت عکس العمل راننده در مواقع بحرانی و در نتیجه کاهش خطر تصادف
  • دنده نرم تعویض می شود و احساس آرامش بیشتری نسبت به نحوه کار ماشین دارد (اگر گیربکس اتوماتیک قوی باشد)
  • معایب گیربکس اتوماتیک

    • کنترل کمتر راننده بر روی سیستم انتقال قدرت وسیله نقلیه، به ویژه در شرایط اضطراری مانند نیاز به سبقت گرفتن یا هنگام عبور از جاده های شیب دار یا پر پیچ و خم.
    • تعمیرات بسیار گران تر
    • خدمات و پشتیبانی پاسخگوتر
    • قیمت بالاتر خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک
    • شتاب کمتر
    • مصرف سوخت بالاتر
    • مزایای گیربکس دستی

      • کنترل بیشتر راننده بر نحوه عملکرد سیستم تحویل نیرو، به ویژه هنگام سبقت گرفتن یا عبور از جاده های شیب دار و پر پیچ و خم.
      • ساختار ساده تر و در نتیجه تعمیرات ارزان تر
      • شتاب بهتر
      • مصرف سوخت متعادل تر
      • معایب گیربکس دستی

        • خستگی راننده به خصوص در ترافیک سنگین
        • نیاز به تعویض دوره ای دیسک و دیسک کلاچ
        • نتیجه

          همانطور که گفتیم تفاوت اصلی بین گیربکس های اتوماتیک و دستی در تعویض دنده و کلاچ است این دو مدل از گیربکس برمی گردند; بر این اساس در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک درگیر شدن کلاچ و انتخاب دنده به صورت خودکار توسط سیستم های مربوطه انجام می شود اما در مورد گیربکس دستی راننده باید موتور را از گیربکس جدا کند. از طریق پدال کلاچ و سپس از طریق اهرم مربوطه دنده مورد نظر را انتخاب کنید. در این میان مصرف سوخت، هزینه های نگهداری، شتاب و قابلیت رانندگی بین دو خودروی مجهز به گیربکس دستی و اتوماتیک متفاوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا