خودرو

تصادف رانندگی ، در زمان تصادف رانندگی چه باید کرد آپدیت ۱۴۰۳


در این مقاله مکانیک به قوانینی می پردازیم که در هنگام وقوع حوادث رانندگی باید اعمال شوند و مراحل قانونی را برای دریافت خسارت یا شکایت از تقصیر تصادف طی کنیم. با مکانیک همراه باشید تا علاوه بر بررسی حوادث رانندگی و رسیدگی به نکاتی که در زمان وقوع حوادث رانندگی باید رعایت شود، نحوه شکایت از رانندگان خاطی حاضر در صحنه تصادف یا در حال حرکت را نیز یاد خواهیم گرفت.

تصادفتصادف
تصادف

مرحله ۱: آرامش خود را حفظ کنید

تصادفات رانندگی قطعا آدرنالین خون را بالا می برد و در نتیجه حفظ آرامش در لحظات اولیه تصادفات رانندگی دشوار است. اما در نظر داشته باشید که برای غلبه بر این حادثه باید آرامش و تمرکز خود را حفظ کنید و به خصوص در مواقعی که مسافران شما را همراهی می کنند، مسئولیت پذیرتر خواهید بود. بنابراین بلافاصله پس از وقوع حوادث رانندگی، سعی کنید با تکنیک های کنترل تنفس، آرامش نسبی را حفظ کنید و پس از اطمینان از سلامت خود و سرنشینان، همه درگیران حادثه را به آرامش دعوت کنید.

مرحله دوم: ماشین مقابل را بررسی کنید

اگر بعد از تصادفات رانندگی به سلامت جسمانی شما آسیبی وارد نشد و آسیبی ندیدید، سریعاً از خودرو پیاده شوید و پس از بیرون آوردن سایر سرنشینان خودروی مقابل را بررسی کنید. در صورت مصدومیت سرنشینان و راننده این وسیله نقلیه و نیاز به کمک سریعاً به مراکز اورژانس اطلاع دهید و در صورت امکان به صورت حضوری به آنها کمک کنید. البته به یاد داشته باشید که برخی از شکستگی ها و جراحات ناشی از تصادف نیاز به مراقبت بسیار ویژه ای دارد و جابجایی مصدوم در شرایط سخت می تواند عواقب جدی از جمله مرگ فرد مذکور را به همراه داشته باشد.

تصادفتصادف
تصادف

بنابراین، قبل از جابجایی قربانیان تصادفات رانندگی، ابتدا از سلامت نسبی آنها اطمینان حاصل کنید و تنها در صورتی این کار را انجام دهید که به دلیل خطرات احتمالی مجبور به جابجایی آنها هستید. در غیر این صورت کافی است با مراکز امدادی، اورژانس و پلیس تماس بگیرید.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • مرحله ۳: پاساژ را باز کنید

    در صورت عدم صدمات جدی و فوتی پس از تصادفات رانندگی، باید در محل حادثه عکس گرفته شود و سپس خودروها به سمت راست جاده منتقل شوند تا معبر باز شود. توجه داشته باشید که بسته نگه داشتن جاده به هر دلیلی خلاف قانون است و می تواند شما را جریمه کند. بعد از تصادفات رانندگی با طرف دیگر تصادف صحبت کنید و پس از ثبت عکس های صحنه تصادف (جهت اطلاع مامور راهنمایی و رانندگی) خودروهای خود را به کنار جاده منتقل کنید.

    گام چهارم: همکاری با مسئولین راه

    سعی کنید قبل از آمدن افسر راهنمایی و رانندگی با طرف مقابل صحبت کنید و در مورد اینکه چه کسی مقصر است به توافق نسبی برسید. لطفا در تمام مراحل ذکر شده خونسردی خود را حفظ کنید و با طرف مقابل وارد درگیری لفظی یا فیزیکی نشوید. انجام این کار ممکن است برای شما جریمه های قانونی در پی داشته باشد.

    پس از ورود افسر راهنمایی و رانندگی عکس های تصادف و توضیحات لازم را به او نشان دهید. با رضایت شما و بنا به صلاحدید افسر در صحنه، ممکن است یک طرح مصالحه صادر شود یا اصلاً نیازی به ترسیم طرح نباشد. پس برای بهبود وضعیت موجود بهتر است با افسر راهنمایی و رانندگی همکاری کرده و با آرامش با طرف دیگر حادثه مذاکره کنید.

    مرحله پنجم: ردیابی آسیب

    در صورت عدم تلفات جانی در تصادفات جاده ای و صرفاً مسائل مالی، می توانید مقصر و مدارک بیمه را به شرکت بیمه وی معرفی و خسارت وارده به بدنه خودروی خود را مطالبه کنید. البته اگر در حادثه فوق مقصر هستید، باید مدارک بیمه بدنه خود را در دست داشته باشید و با شرکت بیمه تماس بگیرید. از آنجایی که شرکت های بیمه پس از بیمه خسارت جزئی از بیمه گذار تخفیف ویژه می گیرند، بهتر است خسارت زیر ۱۰۰ هزار تومان را شخصا پرداخت کنند.

    تصادفتصادف
    تصادف

    هرگز از صحنه تصادف فرار نکنید

    فرار از صحنه تصادفات رانندگی غیرقانونی و غیرانسانی است و می تواند عواقب جدی برای شما داشته باشد. در تصادفات جاده ای هر فوتی قتل عمد محسوب می شود و تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

    با این حال، فرار از صحنه جرم جداگانه تلقی می شود و می تواند دو سوم حداکثر مجازات را برای مجرم در پی داشته باشد. پس از تصادف رانندگی، آرامش خود را حفظ کنید و از عواقب احتمالی نترسید. هر حادثه ای که منجر به مرگ در ایران شود، حتی اگر گواهینامه نداشته باشید، قتل عمدی محسوب نمی شود و مجازات اعدام در پی نخواهد داشت.

    لذا در صحنه حوادث رانندگی بمانید و بلافاصله مراتب را به مراجع انتظامی و اورژانس اطلاع دهید. کمک به مجروحان وظیفه انسانی شماست و فرار از ترس مجازات ممکن است منجر به از دست رفتن جان های بیشتر شود.

    تصادفتصادف
    تصادف

    شکایت رانندگان ضربه و فرار

    در صورتی که فرد متخلف از صحنه تصادف متواری شده است و شما موفق به شناسایی شماره پلاک وی نشده اید، بلافاصله با پلیس تماس گرفته و از پلیس بخواهید تا نیروهای مربوطه را به محل حادثه اعزام کند. افسر راهنمایی و رانندگی طرحی از تصادف می کشد و اقدامات لازم را به شما ارائه می دهد. به طور کلی باید به پلیس آگاهی مراجعه کنید و با تمام مدارک در مورد حادثه مذکور شکایت کنید. در صورت پیدا نشدن راننده مقصر مدارک و مدارک لازم توسط پلیس به شما ارائه می شود و می توانید با همان مدارک خسارت خود را از بیمه خود دریافت کنید. همچنین لازم به ذکر است که در صورت پیدا شدن وسیله نقلیه تصادف، مالک آن مسئول محسوب می شود و شما می توانید علیه آن ها شکایت کنید.

    مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

    نحوه محاسبه استهلاک خودرو در تصادفات

    نکاتی برای خرید یک ماشین تصادفی، خرید یک ماشین اسقاط یا خرید نقدی

    همه چیز در مورد تصادفات اتومبیل Crooky و نحوه اعتراض به آنها

    با خرید خودروی دارای گواهینامه از ضرر میلیونی جلوگیری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا